Gemeenteblad van Harderwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harderwijk | Gemeenteblad 2024, 550399 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harderwijk | Gemeenteblad 2024, 550399 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging Verordening Fysieke Leefomgeving Harderwijk – 2024-02 (Haven)
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Harderwijk in zijn openbare vergadering van 12 december 2024
de heer J. Joon
voorzitter
de heer H.R. Lanning
raadsgriffier
In de ‘nieuwe tekst’ zijn de nieuwe woorden en leestekens vet gedrukt.
vastgesteld door de raad van de gemeente Harderwijk in zijn openbare vergadering van 12 december 2024,
De begripsbepalingen zijn uitgebreid met een aantal begrippen die eerder ontbraken. Door deze toevoeging ontstaat meer duidelijkheid over wat met de toegevoegde begrippen wordt bedoeld.
De inhoud van artikel 13.12 is verplaatst en is nu de eerste bepaling van hoofdstuk 13 geworden.
Artikel 13.1 Ligplaatsvergunning historisch schip
De ligplaatsen voor historische schepen zijn vastgelegd in het Beleid historische schepen Harderwijk. Deze ligplaatsen worden overgenomen op een nog door burgemeester en wethouders vast te stellen (integrale) ligplaatsenkaart waarop ook ligplaatsen voor andere categorieën schepen worden opgenomen. Aan artikel 13.1 is daarom een lid toegevoegd met een verwijzing naar deze ligplaatsenkaart.
Verder is verduidelijkt dat de ligplaatsen alleen bedoeld zijn als ligplaatsen voor historische schepen waarvoor een vergunning is verleend en dat een ligplaatsvergunning ook alleen geldt voor de aangewezen ligplaatsen voor historische schepen.
Het beschikbare aantal meters kade, en daarmee het aantal ligplaatsen, voor historische schepen is gelimiteerd. Om zoveel als mogelijk individuele eigenaren in aanmerking te laten komen voor een ligplaats voor een historisch schip, is een maximum van één ligplaats per eigenaar opgenomen. Voor historische schepen in eigendom van Harderwijkse organisaties die zich inzetten voor het behoud van varend erfgoed en per 1 januari 2024 historische schepen in eigendom hebben, is een uitzondering gemaakt zodat zij blijvend hun doelstelling waar kunnen maken. Ook is een uitzondering gemaakt voor eigenaren die met hun historische schepen onder de voorrangsregel vallen als bedoeld in artikel 13.11.a.
In lid vijf van dit artikel is het toetsingskader uit het Beleid historische schepen overgenomen. Inhoudelijk is het toetsingskader uit het beleid niet gewijzigd. Wel wordt dit kader nog nader uitgewerkt, omdat gebleken is dat objectieve criteria nodig zijn om te kunnen beoordelen of een schip toegevoegde waarde heeft voor de ruimtelijke kwaliteit.
Artikel 13.1a is toegevoegd om met nadere regels de bepalingen uit de verordening praktisch en efficiënt uit te kunnen voeren. De ligplaatsenkaart en de uitwerking van het uit het Beleid historische schepen overgenomen toetsingskader zijn concrete voorbeelden van de nadere regels.
Een specifieke nadere regel is de uitwerking van het toetsingskader zoals omschreven in artikel 13.1 lid 5. Onderdelen van het toetsingskader geven op zichzelf onvoldoende houvast voor een goede beoordeling voor bijvoorbeeld de Adviescommissie Omgevingskwaliteit. De in artikel 13.1a lid 2 opgenomen bevoegdheid voor burgemeester en wethouders is bedoeld om aan het toetsingskader duidelijk en objectief meer inhoud te geven.
Artikel 13.2 Specifieke gebruiksregels ligplaatsen historisch schip
In dit artikel is een verwijzing gecorrigeerd.
Artikel 13.3 Juridisch karakter ligplaatsvergunning
Het tweede deel van artikel 13.3 is verwijderd vanwege strijdigheid met artikel 13.1 lid 4 waarin is opgenomen dat een eigenaar voor maximaal één historisch schip een ligplaatsvergunning kan aanvragen.
In dit artikel is een verwijzing gecorrigeerd.
Artikel 13.6 Toetsingscommissie en beheercommissie
Artikel 13.6 is vervangen door een nieuw artikel. De reden voor de wijziging is dat een bestuursorgaan zijn taak vervult zonder vooringenomenheid en er voor waakt dat persoonlijk belang de besluitvorming beïnvloedt. Ook voorkomen van de schijn van vooringenomenheid en persoonlijk belang valt hieronder. Dit is vastgelegd in artikel 2:4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit werkt door in de advisering over vergunningverlening door adviescommissie waarvan de leden een belang hebben.
De advisering over aanvragen voor ligplaatsvergunningen voor historische schepen zoals vastgelegd in artikel 13.6 in de Verordening fysieke leefomgeving Harderwijk 2024 voldoet niet aan het in artikel 2:4 van de Awb vastgelegde het principe. Met name het voorkomen van de schijn van vooringenomenheid en persoonlijk belang. De leden van de toetsingscommissie hebben een bepaald belang waardoor de schijn van vooringenomenheid niet kan worden voorkomen. De samenstelling van de toetsingscommissie is niet in overeenstemming met artikel 2:4 van de Awb. Ook voor de leden van de beheercommissie kan persoonlijk belang niet worden uitgesloten. Voor de beheercommissie geldt daarom dezelfde overweging.
De onafhankelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, na 1 januari 2024 de Adviescommissie Omgevingskwaliteit, adviseert burgemeester en wethouders over diverse onderwerpen zoals het wettelijk verplichte advies over aanvragen omgevingsvergunningen voor het wijzigen van een rijksmonument. Maar de commissie adviseert ook over welstandsaspecten van bouwaanvragen, aanwijzen en wijzigen van gemeentelijke monumenten en ruimtelijke plannen, zoals stedenbouwkundige plannen. Door de kennis en expertise van de leden is de commissie in staat om objectief te adviseren.
Wij kunnen de Adviescommissie Omgevingskwaliteit meer adviestaken geven in het kader van welstandsbeleid, erfgoedbeleid en ander ruimtelijk beleid. Deze brede advisering is niet verplicht maar sluit wel goed aan bij de doelstellingen van de Omgevingswet.
Wij zien meerwaarde in de advisering over de aanvraag ligplaatsvergunning historisch schip door de Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Een belangrijk criterium voor de aanvragen is de ruimtelijke kwaliteit van (de havens van) Harderwijk. In het eerste lid van artikel 13.6 is advisering over dit aspect door de Adviescommissie Omgevingskwaliteit concreet vastgelegd. Advisering over de ruimtelijke kwaliteit door de Adviescommissie Omgevingskwaliteit komt de onafhankelijke en objectieve advisering ten goede en voorkomt belangenverstrengeling als gevolg van de dagelijkse werkzaamheden van de individuele leden van de toetsings- en beheercommissie voor historische schepen.
De Adviescommissie Omgevingskwaliteit heeft geen specifieke kennis over schepen. Uitgangspunt is dat de aanvraag om een ligplaatsvergunning alle informatie bevat die nodig voor een advies. De toets op volledigheid van de aanvraag ligt bij het bevoegd gezag. Om te komen tot een juiste afweging ten behoeve van het advies over de vergunningaanvraag kan de adviescommissie Omgevingskwaliteit informatie inwinnen bij behoudsorganisaties of belangenverenigingen. De Adviescommissie Omgevingskwaliteit maakt onafhankelijk en zelfstandig de afweging over het inwinnen van informatie en bepaalt zelfstandig of en zo ja, welke behoudsorganisatie zij om informatie vraagt. Burgemeester en wethouders hebben daarin omwille van de onafhankelijke positie van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit geen rol.
Artikel 13.7 Weigeringsgronden ligplaatsvergunning historisch schip,
De weigeringsgronden zijn aangepast aan de nieuwe bepalingen in de verordening zoals in deze toelichting beschreven.
Artikel 13.8 Woonvergunning bewoning historisch schip
In dit artikel is een verwijzing aangepast.
Artikel 13.9 Weigeringsgronden woonvergunning
Dit artikel is aangepast aan de nieuwe bepalingen in de verordening zoals in deze toelichting beschreven.
Artikel 13.10 Intrekking en wijziging ligplaatsvergunning en woonvergunning historisch schip
Dit artikel is aangepast aan de nieuwe bepalingen in de verordening zoals in deze toelichting beschreven
Artikel 13.11.b Aanvraagperiode
Artikel 13.11.c Bijzondere bepalingen voorrangsregel
Artikel 13.11.d Resterende ligplaatsen historische schepen
Vertrekpunt voor de rangvolgorde is het in 2019 door de gemeenteraad vastgestelde Beleid historische schepen Harderwijk. In dit beleid is een voorrangspositie toegekend aan een aantal eigenaren van schepen met wie afspraken zijn gemaakt over het innemen van een ligplaats in de havens van Harderwijk. Er zijn ten aanzien van deze eigenaren toezeggingen gedaan, waardoor deze historische schepen een voorrangspositie kennen. Deze voorrangspositie is nu geborgd in de verordening.
Het standpunt en de overwegingen over het overgangsrecht
Gelet op ontwikkelingen nadien, waarbij er verwachtingen zijn gewekt over het gereed komen van de ligplaatsen in Waterfront, nieuwe historische schepen in de havens van Harderwijk zijn toegelaten (en andere geweerd) en omdat het wenselijk is om duidelijkheid te geven, is de keuze gemaakt om de voorrangspositie uit te breiden en te laten gelden voor alle eigenaren die op enig moment met hun historisch schip in kalenderjaar 2023 aantoonbaar een ligplaats hebben ingenomen in één van de gemeentelijke havens van Harderwijk en met hun historisch schip staan vermeld op een nog door burgemeester en wethouders vast te stellen lijst.
Om in aanmerking te komen voor de voorrangsregel geldt wel een aantal voorwaarden die ook zijn opgenomen in paragraaf 1 van hoofdstuk 13. In het Beleid historische schepen is een overgangstermijn opgenomen die eigenaren in staat stelt om een historisch schip dat niet aan de voorwaarden voldoet te restaureren en reconstrueren in overeenstemming met de voorwaarden. Ook deze termijn is ruimhartig uitgelegd en opgenomen in het eerste lid van artikel 13.11.b.
In artikel 13.11.c. is een aantal voorwaarden zoals genoemd in het Beleid historische schepen overgenomen. Het gaat om de voorwaarden uit het Beleid historische schepen dat de voorrangsregel persoonlijk en niet overdraagbaar is. Ook vervalt de voorrangsregel als de eigenaar overlijdt, het schip verkoopt of het schip tenietgaat. Wel geldt voor deze groep niet de beperking van maximaal één schip per eigenaar.
Tot slot is in artikel 13.11.d een bepaling opgenomen waarmee wordt beoogd dat resterende ligplaatsen niet eerder worden uitgegeven nadat de voorrangsregel is toegepast. Dit artikel is een waarborg voor het verlenen van ligplaatsvergunning voor historische schepen waarop de voorrangsregel van toepassing is. Ligplaatsvergunningen verlenen voor resterende historische schepen kan niet eerder dan nadat de voorrangsregel is toegepast.
De lijst met schepen waar de voorrangsregel op van toepassing is, is vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een vertrouwelijke en niet openbare lijst.
Artikel 13.15 Ligplaats woonschepen en overige vaartuigen
Er zijn twee nieuwe leden opgenomen. Ten eerste dient te worden verduidelijkt dat dit het algemene hoofdstuk over ligplaatsen voor woonschepen en overige vaartuigen niet van toepassing is op de historische schepen waarvoor eigen regels gelden die in paragraaf 1 staan opgenomen. Daartoe is lid 1 opgenomen. In lid 2 is nu duidelijker aangegeven dat het niet is toegestaan om zonder vergunning van burgemeester en wethouders een vaste ligplaats in te nemen in de Harderwijkse wateren. Uiteraard voor zover burgemeester en wethouders bevoegd gezag zijn. Met deze toevoeging is het duidelijk dat de vergunningplicht voor alle schepen geldt en niet alleen voor historische schepen. Ook is opgenomen dat burgemeester en wethouders de bevoegdheid hebben om nadere regels te kunnen vaststellen over bijvoorbeeld de ligplaatsen(kaart) en ligplaatsvergunningen om de verordening praktisch en efficiënt uit te kunnen voeren.
De overige leden 1 tot en met 4 worden daarbij vernummerd naar 3 tot en met 6.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-550399.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.