Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2024, 550352 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2024, 550352 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling gevelverbetering 2025-2026
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;
overwegende, dat het gewenst is om een subsidieregeling vast te stellen om de gevels van Sittard centrum en Geleen centrum te verbeteren met het doel de centra aantrekkelijker te maken voor ondernemers en bezoekers;
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Sittard-Geleen 2020;
besluiten de navolgende nadere regeling vast te stellen:
Subsidieregeling gevelverbetering 2025-2026.
Het overkoepelende doel van de subsidieregeling gevelverbetering is het verbeteren van het straatbeeld en de beleving in de stadscentra Sittard en Geleen. In de subsidieregeling wordt onderscheid gemaakt tussen een drietal deelsubsidies;
De transformatiesubsidie; deze subsidie is alleen van toepassing op de aanloopstraten in Sittard centrum en Geleen centrum. De subsidie ondersteunt de functiewijzing van een pand, waarbij wordt afgezien van de functie detailhandel in het omgevingsplan. De gevel van de plint van het pand wordt hersteld en aangepast aan de nieuwe functie. Op deze subsidieregeling is cofinanciering van toepassing.
De diverse subsidies en hun toepassingsgebied worden in deze subsidieregeling verder toegelicht.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
gevel: het gedeelte dat vanaf de straat zichtbaar is, van plint tot kap; indien de kap vanaf de straatzijde zichtbaar is en bijdraagt aan het totale historisch waardevolle gevelbeeld, valt deze ook onder het begrip gevel; als er sprake is van een zijgevel en deze aan de straat ligt, valt deze ook onder het begrip gevel; met gevel wordt ook aangeduid een gedeelte van de gevel van een bouwblok dat toegerekend kan worden aan de eigenaar van een pand.
Artikel 3 Subsidieplafond en wijze van verdeling
Na beschikking van de gevelsubsidie en/of transformatiesubsidie door het college vindt uitbetaling van een voorschot plaats ter hoogte van 60% van de bijdrage. De resterende 40% van de subsidie wordt na verrekening van meer en minderwerk bij vaststelling achteraf uitbetaald op een door de aanvrager bij zijn aanvraag opgegeven IBAN-rekeningnummer.
Artikel 5 Kosten waarvoor een subsidie kan worden toegekend
Het college kan een subsidie toekennen als tegemoetkoming in de kosten van herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden. De kosten voor een herstel- en/of verbeteringsonderzoek en ontwerp/vergunning (zie lid 2e, 2f, 2g) komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking als ook daadwerkelijk tot de uitvoering van herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden wordt overgegaan en deze gereed zijn gemeld.
Onder de kosten van herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden (zie bijlage 4) waarvoor een subsidie kan worden toegekend, wordt verstaan:
De kosten van de architect/ontwerper, voor een technische opname indien nodig, een globaal archiefonderzoek en een bouwhistorisch onderzoek, een schetsplan/beeldontwerp van het aangezicht van de gevel schaal 1:100, voor tekeningen van detailleringen (bijv. hoe sluit de nieuwe gevel aan op de bestaande gevel) schaal 1:5 en een gedetailleerde begroting;
In aanloopstraten kan ook een eenmalige subsidie worden verleend ter tegemoetkoming in de kosten van het transformeren van de detailhandelsfunctie naar een andere functie. Indien voor de transformatie de pui wordt aangepast, wordt uitsluitend subsidie verleend indien de gevelverbetering volgens de 8 gouden richtlijnen in bijlage1 wordt doorgevoerd. Dit dient verbeeld en verwoord te zijn in een gevelverbeteringsplan.
Artikel 6 Algemene voorwaarden
De bijdrage wordt toegekend, onverminderd het elders in deze subsidieregeling bepaalde, onder voorwaarde dat:
Bij vervreemding van een pand binnen de termijn waarin herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden worden verricht waarvoor een bijdrage is toegekend, de eigenaar alsmede de rechtsopvolger in de verkoopovereenkomst een derdenbeding opneemt zodat de rechten en verplichtingen op de verkoper ten aanzien van de toegekende bijdragen overgaan op de koper van het pand;
Indien de aanvrager, niet zijnde een eigenaar, van een pand waarvoor een bijdrage is toegekend binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de bijdrage is verleend, zijn recht overdraagt aan een ander, dient hij te garanderen dat de verplichtingen ten aanzien van de toegekende bijdrage door degene aan wie hij zijn recht overdraagt worden overgenomen.
Artikel 7 Subsidievoorwaarden bij het transformeren van een commerciële functie naar woonfunctie
Subsidie wordt uitsluitend toegekend voor betaalbare zelfstandige woningen.
Artikel 8 Subsidie indieningsvereisten
In een subsidieaanvraag dient het volgende te worden vermeld:
Specifiek voor de gevel- en/of transformatiesubsidie;
een begroting, uitgesplitst naar kosten architect, materiaalkosten en arbeidsloon, directiekosten (uitvoeringstekeningen en toezicht), kosten constructeur / constructietekeningen, kosten ecologisch onderzoek BTW en de van derden ontvangen of nog te ontvangen tegemoetkomingen (subsidies) in deze kosten. De in de kostenraming genoemde bedragen dienen herleid te kunnen worden naar de onder a en b bedoelde omschrijving genoemde maatregelen.
Specifiek voor de transformatiesubsidie;
Specifiek voor de gevelreclamesubsidie;
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIEVERLENING EN -VASTSTELLING
Artikel 9 Weigeringsgronden-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Sittard-Geleen 2020 worden aanvragen geweigerd indien:
Artikel 13 Vaststellen van subsidie
Het college stelt de subsidie vast binnen 12 weken nadat:
De in de aanvraag opgenomen werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld onder indiening van de daarop betrekking hebbende gegevens, onder meer de originele rekeningen en betalingsbewijzen inzake de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede de totale kostenopstelling waarin de verrichtte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en, voor zover van toepassing, een lijst van goedgekeurd meer en minderwerk, beeldmateriaal van hetgeen is gerealiseerd. Indien de gevel is aangepast betekent dit foto’s van de gevel, als ook foto’s van de gevel in samenhang met de directe omgeving/naaste gebouwen. Voor de subsidie van commerciële functie naar woonfunctie, zijn dit foto’s van de gerealiseerde situatie binnen en buiten;
Artikel 14 Intrekking subsidie
Indien een subsidie op basis van deze subsidieregeling is toegekend dan wel vastgesteld dan wel uitbetaald op grond van de door de aanvrager verstrekte onjuiste gegevens, waarvan de aanvrager wist of redelijkerwijze had kunnen weten dat deze gegevens onjuist waren, trekt het college het besluit tot het toekennen en/of vaststellen van de subsidie in en vordert eventueel reeds uitbetaalde subsidie terug.
Artikel 15 Afstemming Algemene subsidieverordening Sittard-Geleen
Voor zover in deze subsidieregeling daarvan niet wordt afgeweken, is de vigerende Algemene subsidieverordening van de gemeente Sittard-Geleen 2020 van toepassing.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 december 2024,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De burgemeester,
mr. J.Th.C.M. Verheijen
De secretaris,
J.A.M. Heesen
Bijlage 1 De 8 Gouden richtlijnen
De binnenstad van Sittard staat vol parels van panden. Het centrum van Sittard is als ‘ontmoetingscentrum’ gericht op winkelen, cultuur, ontmoeten en verblijven. Het heeft een sterk recreatieve en culturele uitstraling door de historische stadskern met het slingerende Middeleeuwse stratenpatroon en de St. Petruskerk. Historische foto’s tonen een rijke hoeveelheid aan unieke historische gevels die door de jaren heen bewaard zijn gebleven.
De binnenstad van Geleen kenmerkt zich als een modern stadscentrum ontstaan uit een bloeiend mijnverleden. Het centrum bestaat uit rechte straten met bredere panden. De horizontale lijnen zijn duidelijk terug te zien. In tegenstelling tot Sittard is Geleen in het verleden ontworpen voor autoverkeer.
Identiteit, detaillering, kwaliteit
De oorspronkelijke bouwstructuur en bouwcultuur van beide centra van Sittard en Geleen is vandaag de dag nog goed terug te zien. De stadskern van Sittard kenmerkt zich door gebogen en organische stratenpatroon. De individuele panden hebben ieder hun eigen identiteit en detaillering, maar vertonen ook samenhang in materiaalgebruik en klassieke kleurstelling. De verfijning van de architectuur biedt eigenheid én rust in het straatbeeld. Gevels bestaan overwegend uit robuust warm metselwerk, verticale raampartijen, hardstenen plinten, kaders en details. Er is veel kennis op het gebied van bescherming en restauratie van monumentale gevels. Binnen het beschermde stadsgezicht worden historische gevels gekoesterd. Voor behoud en herstel van de gevels is in de binnenstad veel draagvlak.
Ook het moderne centrum- en winkelgebied in Geleen kent vele kwaliteitsvolle kenmerken. De strakke, rationele opzet van straten en panden in combinatie met subtiele details en een moderne elegantie hebben gezorgd voor hoogstaande, sobere architectuur in de kern van Geleen. Vandaag de dag zien we echter verrommeling optreden, zijn de straten en panden niet meer in gebruik als winkelpand en ontbreekt het aan samenhang in het centrumgebied. Aandacht voor originele stratenpatronen, eenduidige bestrating en het terugbrengen van architectonische kwaliteiten en details zullen zorgen voor een kwaliteitsimpuls voor gevels in de kern van Geleen.
Doel van het gevelbeeld herstellen
Het herstellen van het gevelbeeld van historische panden lijkt tegen de belangen van winkeliers in te gaan. Vele winkels die in karakteristieke panden zijn gevestigd hebben zich immers niets aangetrokken van de kwaliteit van de oorspronkelijke gevel. Het is belangrijk om die ongewenste ontwikkeling om te draaien en een kwaliteitsverbetering van de gevels te realiseren. Er wordt een restauratieve aanpak voorgesteld om de beleving van de binnenstad te versterken én daarmee alle ondernemers te steunen. De kracht schuilt in de optelsom van een collectieve aanpak waarbij er breder naar de kracht van het straatbeeld gekeken wordt.
Gouden richtlijnen voor de gevels
Om te kunnen beoordelen of een gevelverbeteringsplan tot een kwaliteitsverbetering leidt zijn 8 gouden richtlijnen opgesteld. Niet alle richtlijnen zijn op alle panden van toepassing, maar vaak zijn wel meerdere richtlijnen per pand van toepassing. Indien een of meerdere richtlijnen op een pand van toepassing is, dient deze ook toegepast te worden. Deze richtlijnen vormen de richtlijnen die maatwerk per pand ondersteunen en dienen als toetsingskader voor eventuele subsidieregelingen. Belangrijk is dat bij het tot stand komen van het gevelverbeterplan het historische verhaal van het pand wordt meegenomen en dat er met de aanwezige oorspronkelijke structuren rekening gehouden wordt.
Iedere richtlijn wordt verder uiteengezet aan de hand van een bestaand pand in de binnenstad van Sittard of Geleen, aangevuld met referentiebeelden.
Richtlijn 1 Bewustzijn van historie
Bij het restaureren van een gevel of bij het transformeren van de plint is het belang om bewust te zijn van de historie van het pand. Oude tekeningen kunnen als inspiratie dienen om te komen tot een nieuw gevelontwerp. De oude structuren en indelingen kunnen de basis vormen voor de nieuwe plint.
Sittard heeft een historische binnenstad met een Middeleeuwse oorsprong. Pas later is het centrum omgevormd tot het winkel- en horecagebied van nu.
Inspiratie vanuit de geschiedenis
Het centrum van Geleen is ontwikkeld toen de rondom gelegen kernen samengroeiden onder invloed van bloeiende mijnen. Dit gebied is ontworpen als modern centrum- en winkelgebied.
Inspiratie vanuit geschiedenis
Probleem: als gevolg van diverse verbouwingen door de jaren heen zie je dat panden uit hun verband worden getrokken.
Doel van de richtlijn: De originele opbouw en structuren weer terug laten komen in het nieuwe gevelontwerp.
Aanbeveling: de originele opbouw en structuren weer terug laten komen in het nieuwe gevelontwerp.
Richtlijn 2. Ieder pand een eigen gezicht geven
Op veel plekken in beide binnensteden is er een discrepantie tussen de breedte van de plint en de korrel van bijbehorend pand. Door ieder pand een eigen gezicht te geven, worden de individuele panden en dus het ‘ritme’ van de bebouwing beter beleefbaar, wat de verschillende ontwikkelperiodes benadrukt van de verschillende binnensteden en hun deelgebieden. Afstemming tussen verschillende eigenaren binnen een pand (met één gezicht) is belangrijk om deze richtlijn succesvol te implementeren.
De vaak smalle gevels in de historische binnenstad en stationszone geven veel kwaliteit, wat verstoort wordt door enkele bredere plinten.
Hier zijn verschillende grootschaligere complexen te vinden, inclusief een aantal vooroorlogse. Belangrijk is dat de samenhang tussen verschillende fronten in één complex gewaarborgd blijft; de individuele fronten zijn ondergeschikt. Op verschillende plekken rijst de vraag waar het ene pand eigenlijk eindigt en het volgende begint.
Probleem: In het stedelijk beeld zijn soms meerdere winkels in één groot pand gevestigd. Deze samenvoeging heeft tot gevolg dat de etalages verschillend zijn vormgegeven en de architectonische eenheid van het pand onherkenbaar is. De wijzigingen aan de gevel op de begane grond zijn veelal ten koste gegaan van de herkenbaarheid van de historische gevels als een geheel.
Doel van de richtlijn: Het herstellen en waarborgen van samenhang tussen verschillende fronten in één complex.
Aanbeveling: Wanneer een pand op de begane grond is opgedeeld in meerdere winkels, dienen deze winkels hun puien met elkaar af te stemmen. De uitstraling van het gehele pand moet het uitgangspunt zijn. De onderlinge verschillen in expressie van de winkels moet ingekaderd zijn en ondergeschikt aan de eenheid van het pand.
Richtlijn 3. Waardevolle details koesteren
Veel historische panden in de binnenstad beschikken over historische details. Veel van de historische details in de binnenstad, vaak met rijke ornamentatie, worden overstemd of simpelweg bedekt door hedendaags gebruik van het pand. Door deze de lucht en aandacht te geven die ze verdienen, kan de beleving van de historische binnenstad worden verrijkt.
Het centrum van Geleen kent net als dat van Sittard een rijkdom aan detaillering, die vaak subtieler is, maar van cruciaal belang voor de beleving van de architectuur in de stad. Ook hier wordt de detaillering vaak overschreeuwd door andere elementen, wat vraagt om richtlijnen om ze weer voor het voetlicht te brengen.
Probleem: Historische elementen en detailleringen in de gevel zijn niet zichtbaar of komen niet tot hun recht.
Doel van de richtlijn: Historische elementen weer zichtbaar maken en de ruimte geven die zij verdienen.
Aanbeveling: De gevel herstellen door de originele architectonische details terug te brengen indien deze nog aanwezig zijn en te restaureren. Dit is van grote waarde voor het stadsbeeld en voor het pand.
Richtlijn 4. Gevels op de grond zetten
Veel plinten in de binnensteden wijken af van de bovenliggende façade. Dit zorgt voor een beperkte beleving van het historische karakter, aangezien het zicht op ooghoogte bepalend is voor de beleving van de ruimtes in de stad. Door de gevels op de grond te laten aansluiten, wordt de beleving vergroot.
Probleem: Veel panden zijn door aanpassingen in de plint en vervanging van de originele puien niet meer goed in de openbare ruimte verankerd. De gevel is vaak visueel gesplitst in boven en beneden. Voorzetgevelelementen verstoren het totale gevelbeeld.
Doel van de richtlijn: De gevels terug op de grond zetten
Aanbeveling: Het gevelmateriaal (vaak metselwerk) verbindt boven en beneden in de gevelcompositie. Belangrijk is dat de uitstraling van de winkel aansluit bij de bovengelegen bouwlagen en dat de maatvoering gelijk is. Door het toepassen van een plint van natuursteen aan de gevelvoet, ontstaat een goede overgang tussen de gevel en de stoep. Er is een duidelijke beëindiging van de gevel aan de onderzijde doordat het glas van etalages niet direct op de straat staat; onder een pui zit altijd een borstwering van minimaal 30 cm.
Richtlijn 5. Interieur zichtbaar houden
Afgeschermde en afgeplakte interieurs maken straten in de binnenstad onaantrekkelijker en onveiliger. Door de interieurs weer zichtbaar te maken, wordt de beleving van de binnenstad verbeterd.
Probleem: Veel winkelpanden hebben afgeplakte gevels. Dit is vaak het geval bij de grotere winkels en supermarkten. Dode gevels zijn zeer problematisch voor een stadse (aanloop)straat.
Doel van de richtlijn: Interieurs weer zichtbaar maken waardoor de etalages weer aantrekkelijk worden en de beleving in de binnenstad verbeterd.
Aanbeveling: De ramen in de gevel van zowel de winkels als woningen mogen niet afgeplakt of geblindeerd worden. Gelaagdheid van de gevel is belangrijk en het contact tussen exterieur en interieur versterkt de leefbaarheid en de sociale controle op straat. Bij gebruik van rolluiken voor de etalages, moet dat een opengewerkt hekwerk zijn aan de binnenzijde van de etalage.
Richtlijn 6. Terughoudend zijn met luifels en zonwering
De luifels en zonweringen kunnen het gevelbeeld van een gebouw verstoren. Het doortrekken van de ritmiek van bovenliggende verdiepingen kan een belangrijk aspect zijn van terughoudendheid van met name zonweringen. Daarnaast zijn kleurgebruik en grootte van zonwering of luifel van belang.
Bij een deel van de panden in Geleen maakt de luifel deel uit van het architectonische of stedenbouwkundige ontwerp. In veel gevallen zijn deze luifels echter verloederd of omgebouwd tot uitbouw. In deze gevallen kan overwogen worden om ze weg te halen.
Probleem: Luifels en zonweringen kunnen het gevelbeeld van een gebouw verstoren door het ‘verstoppen’ van de plint en het scheiden van de plint met de verdiepingen daarboven.
Doel van de richtlijn: Het voorkomen van het ‘verstoppen’ van de plint, door de luifels ondergeschikt te maken aan de gevel.
Aanbeveling: Er wordt terughoudend omgegaan met het aanbrengen van luifels en zonwering. Indien er gekozen wordt voor het aanbrengen van luifels dan moeten deze voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden in de vingerende Nota Ruimtelijke Kwaliteit.
Richtlijn 7. Terughoudende reclame-uiting bevorderen
Dominante reclame-uitingen kunnen storend werken voor de beleving van de binnenstad van zowel Sittard als Geleen, omdat ze de kwaliteit van de architectuur en stedenbouw naar de achtergrond verdrijven. Door de uitingen meer terughoudend te maken, wordt de architectuur weer op de voorgrond geplaatst.
Enkele zaken waarop gelet kan worden met betrekking tot reclame-uitingen zijn grootte, felheid (kleur) en positionering.
Probleem: De grote variatie en type reclame-uitingen en naamborden resulteren in een vertroebeld straatbeeld, veelal als resultaat van een proces waarbij elke ondernemer meer wil opvallen ten opzichte van het buurpand.
Doel van de richtlijn: Een rustig straatbeeld creëren
Aanbeveling: Door het subtiel opnemen van reclame en benaming in de plint, komt de historische architectuur weer in beeld en wordt deze niet meer overstraald door commerciële uitingen. Het streven naar standaardafmetingen van borden en losse letters op de gevel zorgt voor een veel rustiger en afgestemd straatbeeld. De gemeente Sittard-Geleen heeft als onderdeel van de nota ruimtelijk kwaliteit 2021, een reclame deelbeleid en handboek opgesteld waarin alle voorwaarden voor reclame-uitingen staan opgenomen.
Het reclamebeleid van Sittard-Geleen laat de volgende reclame uitingen toe:
Voor specifieke details of o.a. de toegestane afmetingen wordt naar het reclamebeleid verwezen.
Richtlijn 8. Beheersen van kleur- en materiaalgebruik
De historische binnensteden van Sittard en Geleen hebben beide een bepaald ‘kleurenpallet’ dat historisch gegroeid is. Enkele panden in beide steden wijken
hier sterk van af. Het consequent doorvoeren van het kleurenpallet via regelgeving kan de identiteit van beide binnensteden versterken.
In Sittard voeren, naast baksteentinten, witte en zachtgele tinten van natuursteen of verf vaak de boventoon. Afgevraagd kan worden of de gevels geverfd in deze kleur problematisch zijn, of juist onderdeel uitmaken van het pallet van de stad.
In veel moderne panden in de Geleense binnenstad voeren (donker-)bruine en gele tinten van baksteen de boventoon, waarbij ook grijstinten vaak naar boven komen.
Probleem: Er ontstaat een onrustig straatbeeld als gevolg van panden met een sterk afwijkende kleur.
Doel van de richtlijn: Het verwijderen van foutief aangebracht kleurgebruik, waardoor er rust in het straatbeeld ontstaat.
Aanbeveling: Kleuren zijn terughoudend en afgestemd op de omliggende bebouwing. Er wordt aangesloten bij het regionaal gebruik van kleuren en materialen. Ook de kleur van de plint en de pui sluit aan bij de rest van de gevel. Materiaal, kleur en detaillering ondersteunen de verschijningsvorm op samenhangende wijze. Materialen en detaillering worden zo gekozen dat veroudering en weersinvloeden geen negatievegevolgen hebben voor het uiterlijk. Materialen zijn zo duurzaam mogelijk, bijvoorbeeld door het toepassen van hergebruikte materialen. De Nota Ruimtelijke Kwaliteit van de gemeente Sittard-Geleen beschrijft welk kleur- en materiaalgebruik is toegestaan. Een historisch kleuronderzoek heeft de voorkeur. Gevels van schoonmetselwerk niet schilderen.
In bijlage 1A historische gevels Sittard-Geleen, Acht gouden richtlijnen is een inspiratiekader terug te vinden met inspiratieschetsen waarop de richtlijnen zijn toegepast.
Bijlage 2 Toestemmingsverklaring
Eigenaar van het pand (dit blijkt uit bijgevoegde koopovereenkomst en legitimatiebewijs)
Verklaart toestemming te geven aan de verhuurder (dit blijkt uit bijgevoegde huurovereenkomst en legitimatiebewijs):
Voor het uitvoeren van restauratie/herstel/verbetering van de gevel van het pand conform bijgevoegde tekening. Tevens verklaart de eigenaar de verbeteringen/ het herstel te handhaven na ommekomst van de huurperiode. De restauratie/herstel/verbetermaatregelen dienen minimaal 15 jaar na uitvoering gehandhaafd te blijven.
Voeg een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de eigenaar en verhuurder toe.
Bijlage 3 Toelichting op Artikel 8 ‘betaalbare zelfstandige woningen’
Onder betaalbare zelfstandige woningen wordt verstaan het gereguleerd segment, zoals omschreven in de Wet betaalbare huur, en betaalbare koop waarbij de maximale koopsom van een woning circa € 280.000,- bedraagt.
In de Woondeal Limburg (2023) hebben we met alle Limburgse overheden, het Rijk en de woningcorporaties afgesproken dat betaalbaarheid van woningen centraal moet staan. In de ‘ontwerp omgevingsvisie Sittard Geleen 2025-2040’ stellen we dat we bouwen naar behoefte en daarmee sturen op het toevoegen van woningen waar lokaal en regionaal vraag naar is. We richtten ons daarom de komende jaren op de juiste woningen op de juiste plek, met een focus op betaalbare woningen.
Op 7 november 2023 heeft de gemeente Sittard-Geleen een ‘Schaarsteonderzoek’ laten uitvoeren. In dit rapport is de mogelijke schaarste binnen de woningmarkt van Sittard-Geleen geanalyseerd. Het schaarsteonderzoek maakt duidelijk dat er een dringende behoefte is aan betaalbare woningen in de gemeente. Uit de analyses blijkt dat huishoudens met een laag- en middeninkomen in de gemeente onvoldoende mogelijkheden hebben om een passende woning te vinden. Er is schaarste in het koopsegment, vooral voor woningen met een WOZ-waarde tot € 245.000. In lijn met het schaarsteonderzoek, toont ook het ‘Woonbehoefteonderzoek Sittard-Geleen’ dat er behoefte is aan betaalbare woningen.
Onderdeel van de groep huishoudens met een laag- en middeninkomen, zijn de groep ‘starters’. Deze doelgroep woont nu hoofdzakelijk nog thuis bij zijn of haar ouders. Ze zijn wel op zoek naar een woning, maar hun budget is beperkt. Zeker gezien het geringe aanbod in een passend prijssegment kunnen ze moeilijk een woning vinden. Om starters een duwtje in de rug te geven op de woningmarkt, heeft de gemeente Sittard-Geleen de Startersregeling ingevoerd. Starters kunnen daarmee een lening aanvragen die het verschil overbrugt tussen het maximale hypotheekbedrag dat zij kunnen lenen en de koopsom. De provincie Limburg co-financiert de Startersregeling voor woningen met een maximale koopsom van € 280.000,-. Om zoveel mogelijk starters te kunnen stimuleren met een Starterslening, heeft de gemeente daarom ook de maximale koopsom gemaximeerd op € 280.000,- bij de aanvraag van een Starterslening.
De gemeente Sittard-Geleen hanteert binnen deze regeling een definitie van betaalbare zelfstandige woningen waaronder zelfstandige woningen vallen in het gereguleerde segment en koopwoningen met koopsom van circa € 280.000,-. We doen hiermee een beroep op de gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid en dagen initiatiefnemers uit om buiten het gereguleerde segment zoveel mogelijk aan te sluiten op een koopsom die als betaalbaar kan worden aangemerkt binnen de gemeente. En om daarmee woningen te realiseren die tegemoetkomen aan de behoefte van lage- en middeninkomens en de schaarste aan betaalbare woningen.
Bijlage 4 Restauratie-, herstel- en/of verbeteringswerkzaamheden
Restauratie, herstel en verbeteringsmaatregelen zijn maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de gevel. Hier kan o.a worden verstaan:
5A Toepassingsgebied gevelsubsidie Sittard Centrum
De gevelsubsidie is van toepassing op het gele en groene gebied in Sittard.
Geel= aanloopgebied, komt in aanmerking voor de gevelsubsidie
Groen= kernwinkelgebied, komt in aanmerking voor de gevelsubsidie
Grijs= komt niet in aanmerking voor de gevelsubsidie
5B Toepassingsgebied Transformatiesubsidie Sittard Centrum
De transformatiesubsidie is van toepassing op het geel gekleurde gebied in het centrum van Sittard.
Geel= aanloopgebied, komt in aanmerking voor de transformatiesubsidie
Grijs= komt niet in aanmerking voor de transformatiesubsidie
6C Toepassingsgebied Transformatiesubsidie Geleen Centrum
De transformatiesubsidie is van toepassing op het geel gekleurde gebied in het centrum van Geleen.
Geel= aanloopgebied, komt in aanmerking voor de transformatiesubsidie
Grijs= komt niet in aanmerking voor de transformatiesubsidie
6D Toepassingsgebied gevelreclamesubsidie
Geel= aanloopgebied, komt in aanmerking voor de reclamesubsidie
Groen= kernwinkelgebied, komt in aanmerking voor de reclamesubsidie
Geel= aanloopgebied, komt in aanmerking voor de reclamesubsidie
Groen= kernwinkelgebied, komt in aanmerking voor de reclamesubsidie
College B&W van Sittard-Geleen
T.a.v. team Ruimtelijke ordening
detailhandelsbestemming perceel …, te Sittard-Geleen
Middels dit schrijven verklaren wij, …., geboren …, woonachtig … en …., geboren …, woonachtig …, (mede)eigenaar van het pand …, kadastraal bekend als gemeente Sittard, sectie .. , nummers ….., dat wij akkoord gaan met het veranderen van de bestemming van voornoemd pand.
Wij aanvaarden uitdrukkelijk dat de detailhandelsbestemming van de panden …. wordt zal komen te vervallen, op een zodanige wijze dat gebruik ten behoeve van detailhandel hier niet meer mogelijk is. Voorts zullen wij, noch onze rechtsopvolger(s)/zakelijk gerechtigde(n) op generlei wijze daartegen bezwaar en/of beroep aantekenen en evenmin een beroep doen op welke (plan)schade- of compensatieregeling dan ook.
Wij verplichten en verbinden ons tevens jegens de gemeente het vorenstaande als “afstandsbeding” bij vervreemding van het perceel/pand voornoemd, in welke vorm dan ook, aan onze rechtsopvolger(s)/zakelijk gerechtigde(n) in een overeenkomst of akte op te nemen, zulks op straffe van verbeurte ten behoeve van de gemeente van een boete die zo hoog is als het toegekende subsidiebedrag als bedoeld in artikel 3 van de Subsidieregeling gevelverbetering, verhoogd met € 50.000,-- bij niet-nakoming.
Op gelijke wijze als in vorige volzin, verbinden wij ons daarnaast jegens de gemeente om bij wijze van derdenbeding aan mijn rechtsopvolger(s)/zakelijk gerechtigde(n) vorenstaande verplichting op te leggen om aan zijn/hun rechtsopvolger(s)/zakelijk gerechtigde(n) de gelijke verplichting op te leggen zulks op straffe van de hiervoor vermelde boete wegens niet-nakoming.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-550352.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.