Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 549394 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 549394 | beleidsregel |
Beleidsregels re-integratie gemeente Haarlemmermeer 2025
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
loonkostensubsidie naar loonwaarde: loonkostensubsidie zoals bedoeld in artikel 10d van de wet voor werkgevers vergoedt het verschil tussen loonwaarde en minimumloon, met als maximum 70% van het minimumloon. Met loonkostensubsidie ontvangt de werknemer het reguliere salaris en de werkgever wordt gecompenseerd voor de verminderde productiviteit;
praktijkroute: voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt op de werkplek via een gevalideerde loonwaardemeting vastgesteld welke loonwaarde zij hebben. Bij een loonwaarde die bij voltijdse arbeid minder dan het wettelijk minimumloon bedraagt, kunnen deze personen, zonder beoordeling banenafspraak door UWV, worden opgenomen in het doelgroepenregister voor de banenafspraak;
Hoofdstuk 2. Uitleg over de doelgroepen die in aanmerking komen voor re-integratie ondersteuning
Hoofdstuk 3. Overwegingen en Inzet college bij uitvoering re-integratie-ondersteuning
Artikel 4. Ondersteuning van personen bij arbeidsre-integratie
Het college zal bij het bieden van ondersteuning bij arbeidsinschakeling zoveel mogelijk individueel maatwerk betrachten. In samenspraak met de persoon uit de doelgroep wordt de inhoud van het re-integratietraject bepaald met als doel duurzame arbeid te realiseren en uitstroom uit de uitkering te bewerkstelligen.
Indien door het college aan een persoon uit de doelgroep een voorziening wordt aangeboden bepaalt het college, voor zover mogelijk in samenspraak met de persoon uit de doelgroep, welke mogelijkheid wordt geboden om verlof op te nemen in verband met vakantie, sollicitaties en bijzondere omstandigheden. Daarnaast overlegt de persoon de volgende informatie:
Hoofdstuk 4. Overzicht van re-integratievoorzieningen en ondersteuning
Artikel 11. Marginaal zelfstandigen
De doelgroep voor deze voorziening bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit zijn personen voor wie inschakeling in het arbeidsproces op korte termijn gering is en die niet direct aan het werk kunnen in een reguliere baan. Tevens zijn dit personen die lichamelijk of psychisch niet in staat zijn om aan het urencriterium Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) te voldoen.
Om in aanmerking te komen voor een vergoeding reiskosten en overige onkosten dient de klant een (vrijwilligers)overeenkomst of bevestiging voor een sollicitatie te overleggen. Uit deze (vrijwilligers)overeenkomst blijkt de duur en omvang in uren van de (onbeloonde) arbeid, het vrijwilligerswerk, de maatschappelijk nuttige activiteit of het inburgeringstraject.
De vergoeding voor onbeloonde arbeid of vrijwilligerswerk van de uitkeringsgerechtigde kan worden geweigerd, als de persoon uit de doelgroep geen mededeling heeft gedaan van al hetgeen dat van belang is voor de verlening daarvan, of als hij de aan het re-integratietraject of tegenprestatie en aan de bijstandsuitkering verbonden verplichtingen niet of niet behoorlijk nakomt.
Artikel 13. Tijdelijke loonkostensubsidie
Het college kan een tijdelijke loonkostensubsidie aan de werkgever verstrekken om tijdelijk het verschil in arbeidsproductiviteit te compenseren en zo de re-integratie van de bijstandsgerechtigde dan wel de niet-uitkeringsgerechtigde (nugger) te bewerkstelligen. Het college kan loonkostensubsidie weigeren indien er aanwijsbare gronden zijn dat de werkgever niet conform de richtlijnen heeft gehandeld richting de werknemer.
Hoofdstuk 5. Ondersteuning werkgever bij arbeidsinschakeling (ihkv. Breed Perspectief)
Wanneer de werkgever voor het organiseren van jobcoaching, die naar het oordeel van het college noodzakelijk is voor de werknemer in de doelgroep Participatiewet, een subsidie aanvraagt, verleent het college in het basisregime voor een periode van zes maanden een subsidie voor 12 uur. Bij het doorlopen van het dienstverband en indien na afloop van deze periode de noodzaak tot jobcoaching bij het dienstverband voortduurt, kan het college opnieuw subsidie verlenen voor een volgende periode van zes maanden.
Artikel 17. Nadere voorwaarden jobcoaching
De werkgever aan wie een subsidie is verleend voor het organiseren van jobcoaching, als bedoeld in artikel 44i van de verordening, is verplicht:
Artikel 18. Realiseren van interne werkbegeleiding (nieuw artikel ihkv. Breed Offensief)
Wanneer een werkgever als gevolg van bijzondere omstandigheden ook met de ondersteuning, bedoeld in het vorige lid, en met de aandacht die hieraan bij jobcoaching wordt gegeven, in aanzienlijke mate interne werkbegeleiding moet bieden om een werknemer in de doelgroep Banenafspraak in staat te stellen de aan hem opgedragen taken te verrichten in een zo goed mogelijk passende functie en werkomgeving, kan het college de werkgever op basis van maatwerk een subsidie verlenen als tegemoetkoming voor de hiermee samenhangende kosten.
Hoofdstuk 6. Werkzaamheden AM match
Artikel 21. Individuele detachering
Het doel van individuele detachering is enerzijds een opstap naar regulier werk (private sector) óf anderzijds structurele individuele detachering. Bij de opstap naar regulier werk is de bedoeling dat de persoon uit de doelgroep Banenafspraak en Nieuw Beschut Werk na een bepaalde periode van gedetacheerd zijn in dienst treedt bij de werkgever. In het geval van structurele individuele detachering komt de persoon uit de doelgroep Banenafspraak voor (on)bepaalde tijd in dienst van de detacheerder en is sprake van ‘doordetacheren’. In dat laatste geval kunnen uitzendbureaus en sociale ondernemingen hun dienstverlening aanbieden.
Hoofdstuk 7. Verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten
Artikel 24. Tegenprestatie/Meerprestatie
De activiteiten die kunnen worden ingezet voor de tegenprestatie (Meerprestatie) zijn onder te verdelen in drie categorieën:
Een persoon die in aanmerking komt voor tegenprestatie (Meerprestatie) kan allereerst zelf op zoek gaan naar onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten, zoals mantelzorg, die in het kader van tegenprestatie kunnen worden ingezet. Het college toetst of deze werkzaamheden voldoen aan de hiervoor gestelde wettelijke regels.
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking, werken terug tot en met de datum waarop de verordening sociaal domein gemeente Haarlemmermeer 2024 in werking is getreden, en vervangen de Beleidsregels re-integratie 2024 gemeente Haarlemmermeer, behoudens in situaties waarbij sprake is van negatieve gevolgen voor de belanghebbende.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-549394.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.