Gemeenteblad van West Betuwe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Betuwe | Gemeenteblad 2024, 548388 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| West Betuwe | Gemeenteblad 2024, 548388 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Rivierenland 2025
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Het belang ter behartiging waarvan deze regeling is aangegaan, is het instellen van een gemeenschappelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81l van de Gemeentewet.
Hoofdstuk II Institutionele bepalingen
Artikel 6 Samenstelling van de Rekenkamer
De rekenkamer bestaat uit vier leden die tezamen de Rekenkamer vormen.
De leden van de rekenkamer leggen in de vergadering van de gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten de eed (verklaring en belofte) af als bedoeld in artikel 81g van de Gemeentewet.
Daarnaast bieden de raden de leden van de rekenkamer de gelegenheid zich te presenteren in de vergadering van de raden van de overige deelnemende gemeenten.
Artikel 10 Vergoeding en tegemoetkoming in de kosten
De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding. Voor de voorzitter en de overige leden bedraagt deze vergoeding per maand respectievelijk € 500 en € 400. Deze vergoeding wordt geïndexeerd waarbij wordt aangehaakt bij de indexatie van de raadsvergoeding passend bij een gemeente met een vergelijkbare grootte qua inwonertal als het aantal inwoners in het werkgebied van de Rekenkamer.
De rekenkamer legt jaarlijks per deelnemende gemeente een onderzoeksprogramma voor aan de raad voor het komende jaar. In beginsel omvat dit programma minimaal twee onderzoeken per jaar waarvan er minimaal één specifiek op de eigen gemeente is gericht. De raden kunnen voorstellen voor onderzoek aandragen bij de rekenkamer.
Artikel 13a Vertrouwelijke informatie
Als de rekenkamer informatie heeft die zij van belang acht voor de raad, maar die naar haar aard vertrouwelijk is, krijgt de rekenkamer de gelegenheid om in een besloten vergadering van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet die informatie te delen. De commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet besluit of er wel of niet geheimhouding moet worden opgelegd omtrent het in een besloten vergadering behandelde.
De rekenkamer vergadert jaarlijks ten minste 4 keer en voorts zo dikwijls als de voorzitter dat nodig acht, dan wel een lid daartoe schriftelijk onder opgave van redenen verzoekt.
De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van De rekenkamer. Hij bevordert een spoedige afhandeling van zaken. Hij tekent de stukken die van de rekenkamer uitgaan.
Artikel 17 Waarnemend voorzitter
De rekenkamer benoemt uit zijn midden een waarnemend voorzitter. De taken en bevoegdheden van de voorzitter worden bij diens afwezigheid of ontstentenis uitgeoefend door de waarnemend voorzitter.
Artikel 18 Privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen
De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat aan de rekenkamer en aan haar voorzitter de bevoegdheid wordt verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen ter uitvoering van de aan de rekenkamer opgedragen taak.
Hoofdstuk III Betrekkingen met gemeenteraden
Artikel 20 Zienswijze [volgt uit artikel 81l Gemeentewet]
Gelet op de onafhankelijke positie van de Rekenkamer Rivierenland, zullen de deelnemende gemeenteraden geen gebruik maken van de wettelijke zienswijzemogelijkheid ten aanzien van andere besluiten dan die de ontwerpbegroting van de Rekenkamer Rivierenland aangaan.
Er vindt periodiek overleg plaats tussen de Raad van Advies en de rekenkamer, waarin onder andere het functioneren van de rekenkamer aan de orde komt.
Elke zes jaar wordt de rekenkamer extern geëvalueerd. De deelnemende raden verlenen gezamenlijk de opdracht tot evaluatie en stellen hiervoor het benodigde budget beschikbaar. Een en ander ter coördinatie door de Raad van Advies.
Paragraaf 1 Raad van Advies Rekenkamer Rivierenland
Het secretariaat van en de adviestaken voor de Raad van Advies is een gezamenlijke verantwoordelijkheid die berust bij de griffiers van de deelnemende gemeenten.
De rekenkamer stelt elk jaar vóór 15 april het verslag vast van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Het vastgestelde jaarverslag wordt openbaar gemaakt en in afschrift verzonden aan de raden en colleges van de deelnemende gemeenten en aan de Raad van Advies.
Artikel 29 Bijdragen deelnemende gemeenten
Indien na vaststelling van het jaarverslag als bedoeld in artikel 185, derde lid, van de Gemeentewet, er een overschot is op de exploitatie wordt dit toegevoegd aan de reserve. Het maximum van deze reserve per ultimo van het jaar bedraagt 20% van het totaal van de door de gemeenten beschikbaar gestelde bedragen voor dat jaar. Indien dat maximum wordt overschreden, wordt het meerdere naar rato van de in lid 1 van dit artikel genoemde bijdrage in het jaar terugbetaald aan de deelnemende gemeenten. Indien en voor zover het saldo van deze reserve niet toereikend is om een eventueel tekort in de exploitatie te dekken, wordt het meerdere naar rato van de verleende bijdragen ten laste gebracht van de deelnemende gemeenten.
Indien personele en organisatorische aangelegenheden zoals ontslag of langdurig verzuim van medewerkers van de rekenkamer, leiden tot kosten als gevolg waarvan de begroting wordt overschreden, worden deze kosten door de rekenkamer gedragen. Een besluit, als gevolg waarvan de begroting wordt overschreden, wordt niet eerder genomen dan na raadpleging van de raden van de deelnemende gemeenten, door tussenkomst van de Raad van Advies.
Hoofdstuk V Burgerparticipatie en openbaarheid
Inwoners van- en organisaties gevestigd in de deelnemende gemeenten kunnen, net als de leden van raden, onderwerpen aandragen voor onderzoek door de rekenkamer. De rekenkamer beoordeelt die aan de hand van de criteria die zij heeft vastgelegd in het onderzoeksprotocol opgenomen in het Huishoudelijk Reglement.
De rekenkamer maakt onderzoeksprogramma's, onderzoeksopzetten en onderzoeksrapporten, evenals de jaarstukken en informatie over organisatie en werkwijzen van de rekenkamer actief openbaar via een gelijkluidende pagina op de websites van de deelnemende gemeenten of via een eigen website met verwijzing vanuit de gemeentelijke website. De rekenkamer draagt zorg voor blijvende beschikbaarheid van deze informatie.
Hoofdstuk IV Wijziging, toetreding, uittreding, opheffing en intrekking
Deze regeling kan worden gewijzigd bij gelijkluidend besluit van de raden van de deelnemende gemeenten.
Bij uittreding stellen de deelnemende raden gezamenlijk de verplichtingen van de uittredende deelnemer vast. Daarbij geldt dat de uittredende deelnemer de kosten vergoedt die direct en indirect het gevolg zijn van de uittreding met een minimum van tweemaal de laatstelijk voor de deelnemer verschuldigde jaarbijdrage.
Deze regeling wordt opgeheven bij uittreding van de gemeente West Betuwe of wanneer er minder dan twee raden overblijven om te participeren in deze regeling.
Deze regeling kan worden ingetrokken bij gelijkluidend besluit van de raden van ten minste drie vierde gedeelte van de deelnemende gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe is belast met de liquidatie van de rekenkamer. De deelnemende gemeenten dragen gezamenlijk de zorg voor een passende personele regeling en daar uit voorvloeiende verplichtingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-548388.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.