Gemeenteblad van IJsselstein
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| IJsselstein | Gemeenteblad 2024, 548266 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| IJsselstein | Gemeenteblad 2024, 548266 | beleidsregel |
Beleidsregel evenementenvergunningen gemeente IJsselstein 2025
Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.
Een vergunning of ontheffing kan in ieder geval worden geweigerd in het belang van:
De evenementenvergunning waarborgt dat het organiseren van evenementen op een duurzame en veilige manier gebeurt. Evenementen bezorgen immers zowel plezier als overlast. Die overlast kan bijvoorbeeld komen van de versterkte muziek, het gedrag van bezoekers of het afsluiten van wegen. Daarnaast kunnen evenementen ook (veiligheids)risico’s met zich meebrengen.
Bij het verlenen van een evenementenvergunning worden verschillende factoren afgewogen die invloed op elkaar hebben. Openbare orde en veiligheid zijn de uitgangspunten van de inzet van het beleid.
Het kan voorkomen dat er aanvragen voor vergunningen met elkaar samenlopen. `Wanneer er een aanvraag binnenkomt voor een locatie en een tijdstip waarvoor ook al een andere aanvraag is binnengekomen gebruiken we een toewijzingssystematiek volgens een methode voor schaarse vergunningen.
Hierna is per locatie en per type evenement aangegeven of er sprake is van een bepaalde voorrang . In de eerste kolom zijn de locaties en het soort evenement aangegeven. In de tweede kolom zijn diverse bekende evenementen benoemd en in de derde kolom staat de volgorde van voorrang aangegeven. De principes in de derde rij worden genoteerd op volgorde van belangrijkheid. In onderstaand schema worden de volgende afkortingen gebruikt:
Om gebruik te kunnen maken van voorrangsrechten moet de organisator zich vóór het vaststellen van de evenementenkalender op 1 november hebben aangemeld via het door de burgemeester vastgestelde aanmeldformulier.
Een evenement kan door de burgemeester als risicovol worden aangemerkt. Dat wil zeggen dat het evenement impact kan hebben op de omgeving, verkeer en de openbare orde. Ook kan het zijn dat door de aanwezigheid van het evenement extra capaciteit van hulpdiensten vereist is. De mate van risico dat een evenement kan bezorgen wordt bepaald aan de hand van een risicoscan. In deze risicoscan wordt berekend aan de hand van informatie uit de vergunningaanvraag en eventueel ervaringen van eerdere aanvragen hoe risicovol een evenement is. De risicoscan vindt plaats op basis van een document van de Veiligheidsregio Utrecht. Het onderscheid tussen de risico’s wordt uitgedrukt in A-, B- of C-evenementen.
Bij een A-evenement is er sprake van een evenement waarbij er een klein veiligheidsrisico bestaat. Het is bij een A-evenement niet nodig om de veiligheidsdiensten te betrekken in een voorbereiding op het evenement. Wel wordt het evenement gemeld bij de veiligheidsdiensten.
Verhoogd risico: B of C-evenement
Bij een B-evenement is er sprake van een verhoogd risico. Omdat dit verhoogde risico er is wordt er per aanvraag bekeken of het eventueel nodig is om in overleg te treden met hulpdiensten om risicovoorbereidingen te treffen voor het evenement.
Bij een C-evenement is er sprake van een zodanig hoog risico dat voorbereiding en overleg met de hulpdiensten noodzakelijk is om het evenement plaats te kunnen laten vinden.
Bij B- en C-evenementen is het aanleveren van een veiligheidsplan verplicht. Deze wordt voor beoordeling en advies aan de Veiligheidsregio voorgelegd.
Om de belastende aard van evenementen in te perken worden er geluidsnormen en eindtijden gehanteerd voor soorten evenementen en verschillende locaties. Daarnaast wordt er in het weekend een latere eindtijd gehanteerd dan door de week. Met weekend wordt hier bedoeld vrijdagen, zaterdagen en de dag vóór een nationale feestdag waarbij de overlast in de regel als minder groot wordt ervaren.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen muziekevenementen en overige evenementen. Muziekevenementen worden beperkter toegelaten. De muziek en het geluid staan centraal op het evenement en wordt een hogere geluidsnorm gehanteerd dan bij overige evenementen waar het produceren van muziek een bijzaak is. Er wordt zo ruimte gegeven aan meer evenementen die minder geluid produceren.
In de onderstaande tabel zijn alleen de aangewezen buitenlocaties opgenomen. Voor de sporthallen geldt de geluidsnorm zoals vastgesteld in het Besluit kwaliteit leefomgeving onder artikel 5.65 en als eindtijd van de muziek en verstrekking van alcoholhoudende dranken wordt in het weekend 1.00 uur en door de week 00.00 uur toegestaan. Voor evenementen op buitenlocaties geldt dat tot een half uur na de eindtijd van de muziek bars mogen openblijven om alcoholhoudende dranken te verstrekken. Na dit half uur moeten de bars ook sluiten. Een uur na de eindtijd van de muziek moet het evenement volledig afgelopen zijn en dienen alle bezoekers het terrein te verlaten.
Deze eisen komen als voorschrift in de vergunning.
Een evenementenvergunning is persoons- of organisatie gebonden en niet overdraagbaar.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking daarvan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-548266.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.