Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 547666 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2024, 547666 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatbesluit 2025, Tytsjerksteradiel
Mandaat binnen de organisatie van Tytsjerksteradiel wordt primair verleend aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris (AD/GS). De AD/GS kan ondermandaat verlenen aan de directeur, welke op zijn/haar beurt bevoegd is tot het verlenen van ondermandaat aan een teammanager, die op zijn/haar beurt bevoegd is ondermandaat te verlenen aan de functionaris die de bevoegdheden feitelijk uitvoert.
In de volgende gevallen pleegt de gemandateerde eerst overleg met zijn divisiedirecteur of (bij afwezigheid daarvan) met de AD/GS (als eerste mandaathouder), die vervolgens beslist of het besluit door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van Tytsjerksteradiel zelf moet worden genomen:
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke) randvoorwaarden voor mandaatverlening. Alle bevoegdheden moeten in het licht van deze bepaling worden uitgeoefend.
Artikel 2 Onderlinge afstemming
Indien over het te nemen besluit geen overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken teams, dan wordt het voorgenomen besluit aan de directeur (bij teams die onder zijn/haar aansturing vallen) of aan de AD/GS (wanneer teams onder aansturing van zowel de AD/GS en onder de dierecteur vallen) voorgelegd.
Deze neemt het besluit vervolgens zelf (krachtens mandaat) of beslist dat het besluit door het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester van Tytsjerksteradiel moet worden genomen.
Uitgangspunt is dat bevoegdheden ter uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden in algemene zin worden gemandateerd, steeds weer onder volledige verantwoordelijkheid van het betrokken bestuursorgaan. De in dit artikel genoemde bevoegdheden zijn niet limitatief bedoeld.
Artikel 4 Bestuursdwang/dwangsom
Waar de uitvoering van bepalingen bij of krachtens wet, gemeentelijke verordening of andere regeling wordt gemandateerd, wordt daarmee ook de bevoegdheid tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom gemandateerd. Bij ondermandaat geldt dit alleen wanneer degene, die ondermandaat verleent, hiertoe uitdrukkelijk heeft besloten.
In dit artikel wordt uitdrukkelijk de mogelijkheid van toepassing van bestuursdwang/opleggen dwangsom aan de uitvoering gekoppeld. Hierbij geldt overigens des te meer dat een voornemen tot het toepassen van een dergelijke maatregel vooraf aan het bevoegde bestuursorgaan moet worden voorgelegd als er mogelijk politiek/bestuurlijke en/of budgettaire gevolgen zijn.
Artikel 5 Ondertekening en bezwaar/beroep
Wanneer een bevoegdheid krachtens (onder)mandaat wordt uitgeoefend worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Wanneer tegen een krachtens mandaat genomen besluit bezwaar of beroep openstaat, wordt daarvan in dat besluit melding gedaan, onder vermelding van de vereisten als bedoeld in artikel 6:5 van de Awb en de termijn waarbinnen bezwaar of beroep kan worden aangetekend.
Beslissing op een (deels)gegrond bezwaar is niet gemandateerd. Beslissing op een (kennelijk) ongegrond en niet-ontvankelijk bezwaar kan worden (onder)gemandateerd.
Tenzij anders aangegeven wordt onder de uitoefening van de door het college van burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel, respectievelijk de burgemeesters van Tytsjersksteradiel, gemandateerde bevoegdheden als bedoeld in de bijlagen, eveneens begrepen het ondertekenen van de daarop namens hen uitgaande stukken.
Dit Mandaatbesluit wordt bekend gemaakt op de voorgeschreven (elektronische) wijze. Het besluit zelf zal ter inzage worden gelegd en op de gemeentelijke website worden geplaatst.
Burgum, 26 november 2024
03 december 2024
Burgemeester en wethouders van Tytsjerksteradiel,
de burgemeester,
drs. L.J. Gebben
de secretaris/directeur,
drs. J. Krul
de Burgemeester van Tytsjerksteradiel,
drs. L.J. Gebben
College, burgemeester Tytsjerksteradiel
In deze bijlage (zie hieronder) staan de gemandateerde bevoegdheden, de wettelijke basis van deze bevoegdheden, de bestuursorganen die deze bevoegdheden van origine hebben en de functionarissen, die de bevoegdheden gemandateerd hebben gekregen.
Verklaring gebruikte aanduidingen
B&W : College van burgemeester en wethouders (tevens als verwerkingsverantwoordelijke AVG en Wpg)
B : Burgemeester (als verwerkingsverantwoordelijke AVG)
AD : Algemeen Directeur/Gemeentesecretaris
T : Teammanager van het betreffende team,
A : Ambtenaar, belast met uitvoering van de taak binnen het team
CAK : Centraal Administratie Kantoor
Chef politieteams : Chefs van de politieteams in de basispolitiezorg van de politie Fryslân
Hulpofficier : Hulpofficier van justitie
Korpschef : Korpschef van politie Fryslân
Sociale Recherche : Samenwerkingsverband Sociale Recherche onder het DB van de gemeente Leeuwarden
E : Externe partij die namens het bevoegd orgaan de opdracht uitvoert
Hoofdstuk 1 – Organisatiebreed
Team Beheer en beleid buitenruimte
|
Registratie van de ontvangst van de hulpvraag of verwijzing, het verzamelen van gegevens en het maken van een afspraak voor een gesprek. |
Op basis van een vastgestelde opdracht een taak van het gebiedsteam, conform artikel 2.11 lid 1 Jeugdwet (het college kan de uitvoering van deze wet, behoudens de vaststelling van de rechten en plichten van de cliënt, door derden laten verrichten). |
||||
|
Het verrichten van onderzoek op basis van een gezinsplan naar de hulpvraag, het gewenste resultaat en mogelijke oplossingsrichtingen. |
Artikel 3.1 t/m 3.8 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019 |
||||
|
Het in overleg met de jeugdige/ouders afzien van een gesprek. |
Artikel 3.3.4 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Het opstellen van het gespreksverslag en (indien noodzakelijk) het gezinsplan en het verstrekken hiervan aan de jeugdige/ouders. |
Artikel 3.4.1 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Inwinnen van advies bij specialisten t.b.v. de beoordeling aanvraag individuele jeugdhulpvoorziening of de voortgang hiervan. |
Artikel 3.8 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Het in een beschikking toekennen van een jeugdhulpvoorziening in de vorm van een voorziening in natura of een persoonsgebonden budget. |
Artikel 2.3 e.v. en 8.1.1 Jeugdwet jo. artikel 4 lid 2, 5 lid 2 en 8 Verordening Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Het in een beschikking toekennen van verblijf bij rekest Ondertoezichtstelling in combinatie met Machtiging Uithuisplaatsing van de Raad voor de Kinderbescherming of het openbaar ministerie en het in een beschikking toekennen van verblijf bij rekest Machtiging Uithuisplaatsing van de gecertificeerde instelling, de Raad voor de Kinderbescherming of het openbaar ministerie. |
Artikel 1:265b lid 2 Burgerlijk Wetboek jo. artikel 2.3 lid 1 Jeugdwet |
||||
|
Het in een beschikking weigeren van een jeugdhulpvoorziening in natura of een persoonsgebonden budget. |
Artikel 3.7 en artikel 4.1 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Het vooraf volledig, objectief, inlichten van de ouder over de gevolgen van de keuze voor een budget in plaats van een individuele voorziening in natura. |
|||||
|
Herziening en intrekking van de jeugdhulpvoorziening en terugvordering van ten onrechte betaalde pgb en/of de geldwaarde van de ten onrechte genoten individuele jeugdhulpvoorziening in natura. |
Artikel 8.1.4 Jeugdwet jo. artikel 10 Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019. |
||||
|
Het periodiek onderzoeken of er aanleiding is een beslissing aangaande een persoonsgebonden budget (ambtshalve) te heroverwegen. |
|||||
|
Het doen van steekproefsgewijs onderzoek naar de bestedingen van pgb’s. |
Artikel 10 lid 5 Verordening Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019 |
||||
|
Het verwijzen van de ouder en/of jeugdige naar een onafhankelijk vertrouwenspersoon. |
|||||
|
Overleg (zo nodig) met bevoegd gezag van de school ingeval er een individuele jeugdhulpvoorziening wordt getroffen. |
|||||
|
Het indienen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming zodra het college tot het oordeel komt dat een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige die zijn woonplaats heeft binnen zijn gemeente overwogen moet worden. |
|||||
|
Het indienen van een verzoek om advies of een verzoek tot raadsonderzoek voor het treffen van een kinderbeschermingsmaatregel bij de Raad voor de Kinderbescherming, vooreerst ter bespreking op de Jeugdbeschermingstafel. |
|||||
|
Het via de Collectieve opdracht routeervoorziening berichten versturen en notificaties ontvangen, ook in het kader van Kinderbeschermingsmaatregelen. |
|||||
|
Zorgmeldingen van de politie afhandelen via de Collectieve opdracht routeervoorziening. |
Directeur Veilig Thuis, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Directeur Veilig Thuis kan machtiging verlenen aan de onder hem ressor- terende functionarissen. |
Op basis van afspraken tussen de gemeenten in Friesland en Veilig Thuis, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling. |
|||
|
Zorgmeldingen over vermoedens van kindermishandeling afhandelen via de Collectieve opdracht routeervoorziening. |
Directeur Veilig Thuis, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Directeur Veilig Thuis kan machtiging verlenen aan de onder hem ressor-terende functionarissen. |
||||
|
Opstellen en ondertekenen van een verleningsbeslissing voor een (voorlopige) machtiging en een spoedmachtiging. |
|||||
|
(spoedaanvraag buiten kantoortijden) Opstellen en indienen verzoek tot het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging en een voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp in vrijwillig kader |
Artikel 6.1.2 e.v. Jeugdwet jo. Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019 |
Aangewezen medewerker (gezins)-voogd / jeugdreclassering van het Regiecentrum Bescherming en Veilig- heid (toegang via Spoed4Jeugd) |
|||
|
Machtiging (voor gemeente Tytsjerksteradiel) (spoedaanvraag en aanvraag binnen kantoortijden) Opstellen verzoek tot het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging en een voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp in vrijwillig kader |
Artikel 6.1.2 e.v. Jeugdwet jo. artikel 3.1.2.e.v. en Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019 |
* Inclusief de machtiging aan de gamandateerde Sociaal werkers van het gebiedsteam, om het bestuursorgaan te vertegenwoordigen bij de Rechtbank Noord-Nederland |
|||
|
Ondertekenen en indienen verzoek tot het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging en een voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp in vrijwillig kader |
Artikel 6.1.2 e.v. Jeugdwet jo. Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Tytsjerksteradiel 2019 |
||||
|
Gehoord worden door de kinderrechter ingeval van verlenen machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging of ingeval van een vervallenverklaring o.g.v. artikel 6.1.7 Jeugdwet. |
|||||
|
Het verlenen van instemming aan de jeugdhulpaanbieder tot schorsing of intrekking van de machtiging (ivm gesloten jeugdhulp bij ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen). |
|||||
|
Het doen van mededeling (aan de Raad voor de Kinderbescherming) van het vervallen van de machtiging en van het besluit dat geen nieuwe machtiging wordt aangevraagd na afloop van de geldigheidsduur van het besluit. |
|||||
|
Voeren van overleg met de gecertificeerde instelling over welke jeugdhulp aangewezen is in het kader van jeugdreclassering of een kinderbeschermingsmaatregel. |
|||||
|
Het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de gecertificeerde instelling. |
|||||
|
Het verstrekken van gegevens aan Onze Ministers ten behoeve van de verwerking, bedoeld in artikel 7.4.1, eerste lid Jeugdwet. |
|||||
|
Geldt voor de situaties, waarin de leerplichtambtenaar niet een zelfstandige bevoegdheid heeft. Dit is inclusief het aanvragen van een toezichthouderspas conform Awb |
|||||
|
Alle hierboven t.a.v. Teams Sociaal Domein genoemde wetten en verordeningen |
Alleen met betrekking tot uitvoering van taken/producten van teams Sociaal Domein |
||||
|
Alleen met betrekking tot uitvoering van taken/producten van teams Sociaal Domein |
|||||
8.Team Toezicht, Handhaving en Veiligheid
Onderdeel Burgerzaken (Burgerlijke stand aangelegenheden worden niet benoemd)
11. Team HRM, JZ, Inkoop en Communicatie
12. Team Financiën en belastingen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-547666.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.