Gemeenteblad van Geldrop-Mierlo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2024, 547561 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Geldrop-Mierlo | Gemeenteblad 2024, 547561 | beleidsregel |
Beleidsuitwerking Audio en beeldmateriaal
Dit document is de uitwerking van de beleidsuitwerking privacy van de Gemeente Geldrop-Mierlo, en geeft richtlijnen ten aanzien van het gebruik van Audio en beeldmateriaal binnen de Gemeente Geldrop-Mierlo bij de inzet ervan voor verschillende doeleinden variërend van openbare vergaderingen, camerabewaking, en veiligheid in de openbare ruimte.
Dit document is een nadere uitwerking van de Audio en beeldmateriaal (paragraaf 5.10) uit de beleidsuitwerking privacy van de Gemeente Geldrop-Mierlo. Het gaat nader in de wetgeving en regels waaraan de Gemeente Geldrop-Mierlo moet voldoen bij de inzet van Audio en beeldmateriaal.
In hoofdstuk 1 komen definities, verplichtingen, uitgangspunten en rollen aan de orde.
In hoofdstuk 2 staan de principes beschreven
In hoofdstuk 3 staat het cameragebruik beschreven
Om het document compact te houden, zijn aanvullende (detail) informatie en formulieren als link of bijlage opgenomen. Ook omdat deze documenten mogelijk versie onderhevig kunnen zijn.
De meest gebruikte definities en afkortingen treft u aan in het document “Definities en afkortingen AVG WPG”. Hieronder wordt ingegaan op de voor dit document belangrijke en specifieke definities.
Gezichtsherkenning: een biometrisch persoonsgegeven en dus bijzonder persoonsgegeven. Kan gebruikt worden om iemand uniek te identificeren.
Eigendom: dit kan zijn een gemeentelijk gebouw, gebied of systeem.
Uitdrukkelijke toestemming: de betrokkene heeft vrijelijk toestemming gegeven voor het verwerken van diens persoonsgegevens. Bijvoorbeeld door ondertekening van een toestemmingsformulier, of door plaats te nemen op een publieke tribune waarvan is aangeduid dat er opnames worden gemaakt.
Voorafgaande raadpleging: het overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens over hoog risico verwerkingen uit een DPIA, waarvan het risico niet verder kan worden gemitigeerd. Zonder voorafgaande raadpleging mag de verwerking niet plaatsvinden.
Buiten scope zijn cameratoepassingen van andere verwerkingsverantwoordelijken die zich binnen de gemeentegrenzen van Gemeente Geldrop-Mierlo bevinden.
Bijvoorbeeld particulieren ten behoeve van bewaking van hun eigendommen of particuliere drone vluchten, de Nederlandse Spoorwegen ten behoeve van bewaking van stations of Rijkswaterstaat ten behoeve van brugbediening.
Bij klachten over gefilmd worden door camera’s van andere verwerkingsverantwoordelijken, verwijzen we naar de betreffende verwerkingsverantwoordelijke of naar klacht of tip indienen bij de AP.
Zonder een adequaat beleidsstuk waarin beschreven staat hoe de gemeente omgaat met audio en beeldmateriaal, kan niet worden voldaan aan de voorwaarden van de AVG en Wpg. Er is ook andere (Europese) wetgeving ten aanzien van audio- en beeldmateriaal (zie “Gerelateerde documenten (niet uitputtend)” op pagina 1).
Zie de beleidsuitwerking privacy voor meer (gedetailleerdere) informatie over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Onderstaande principes en beschrijvingen geven het kader voor het maken van audio en beeldopnames om te kunnen voldoen aan de toepasselijke wetgeving. Deze zijn nogal in beweging, dus onderstaande is niet uitputtend.
Opnames kunnen plaatsvinden in verschillende vormen, bijvoorbeeld met mobiele of vaste camera’s, structurele camera’s of tijdelijke, bijvoorbeeld bij een evenement.
2.1. Audio- en beeldopnames principes
Onze audio en beeldmateriaal principes zijn:
bij beelden die ingezet kunnen worden voor gezichtsherkenning: is de afweging gemaakt dat het noodzakelijk1 is en ze voldoen aan een van de twee uitzonderingsgronden:
bij onlinediensten aan betrokkenen: wordt voldaan aan de richtsnoeren EDPB;
bij publiek cameratoezicht: wordt voldaan aan het CCV wettelijk kader;
Inwoners en medewerkers mogen ook hun rechten uitoefenen ten aanzien van audio en beeldmateriaal, namelijk:
dat ze een Klacht kunnen indienen bij de AP.
Op de privacyverklaring op de website staat welke cameratoepassingen de gemeente heeft, en hoe betrokkenen hun rechten ten aanzien van camerabeelden kunnen uitoefenen.
Omdat mensen geen mobiele apparatuur verwachten, is de inbreuk op hun privacy groter. Daarom besteedt de Gemeente Geldrop-Mierlo bij mobiele apparatuur extra aandacht (conform de AVG verplichting) om mensen te informeren dat zij gefilmd kunnen worden, tenzij het verborgen apparatuur betreft (zie volgende paragraaf).
De Gemeente Geldrop-Mierlo gebruikt geen verborgen camera’s, tenzij….
als voldaan is aan deze voorwaarden:
Onze inwoners, relaties, bezoekers, werknemers vooraf geïnformeerd zijn dat verborgen camera’s in bepaalde situaties (diefstal of fraude) mogelijk zijn. Bijvoorbeeld bij het eerste contact met de inwoner (intakegesprek), in het besluit een product/dienst te leveren, in de personeelsgedragsregel (reglement), of dit beleidsuitwerking document;
2.5. Automatische vergelijkingen
De Wet politie gegevens staat camera’s toe langs (snel)wegen die kentekens van passerende voertuigen registreren. De gemeente als werkgever van Buitengewoon Opsporing Ambtenaren domein I, mag deze beelden gebruiken voor kentekenherkenning oftewel automatic number plate recognition (ANPR) voor de uitvoering van diens politietaak. Bijvoorbeeld signalering van (verkeers-)overtredingen.
Bij ANPR wordt de gefotografeerde kentekens automatisch vergeleken met kentekens in het Wpg-bestand. Alleen als het kenteken niet voorkomt, mag de kentekenfoto opgeslagen worden en verwerkt worden bij de afhandeling van betreffende overtreding binnen 24 dagen (conform artikel 126jj van het Wetboek van Strafvordering).
Gefotografeerde kentekens die wel voorkomen in het Wpg-bestand, moeten direct vernietigd worden.
Ook hiervoor geldt dat kentekenverwerking alleen is toegestaan als deze:
Vanaf 1-1-2024 is de gemeente verplicht om algoritmes te vermelden in het landelijk algoritmeregister.
2.6. Gegevens delen (met politie)
De Gemeente Geldrop-Mierlo gaat zorgvuldig om met audio en beeldmateriaal. Dit geldt ook voor verzoeken om deze gegevens te delen aan (andere) organisaties ook als het de politie betreft.
Afhankelijk van het doel waarvoor het audio- en beeldmateriaal is opgenomen en de betreffende wetgeving, wordt per situatie beoordeeld of gegevens gedeeld mogen worden. Hierbij houdt de gemeente zich aan de regels in de AVG.
Voldoet de verstrekking aan de AVG, dan mag die plaatsvinden en leggen we de verstrekking vast (in het zaaksysteem). De gemeente checkt of de mensen op de beelden geïnformeerd moeten worden over deze verstrekking op grond van de informatieplicht AVG, tenzij er een uitzondering uit artikel 13 of 14 AVG geldt of geheimhoudingsplicht geldt na vordering van gegevens van de politie.
Want de politie mag beelden vorderen vanwege een strafbaar feit en als de beelden nodig zijn om dat strafbare feit op te lossen of te voorkomen, is de gemeente verplicht om mee te werken. De politie moet dit schriftelijk doen, onder vermelding van het artikel van Wetboek van Strafvordering op basis waarvan de gevraagde informatie verstrekt zou moeten worden. De gemeente moet wel zelf eerst controleren of er een strafbaar feit op de beelden staat, en legt de verstrekking vast (in het zaaksysteem).
De Gemeente Geldrop-Mierlo zet in op transparantie, verbinding met inwoners, beheer en veiligheid en gebruikt voor verschillende doeleinden verschillende vormen van audio en camerabeelden. De inzet gebeurt conform de toepasselijke wetgeving en beleidsregels. Op onze website staat in de privacyverklaring welke toepassingen zijn ingezet.
Raadsvergaderingen en commissievergaderingen zijn openbare vergaderingen die bijgewoond kunnen worden door publiek. Er worden audio- en beeldopnames gemaakt van de vergaderzaal die tijdens de vergadering (streaming) of later via internet terug geluisterd en gekeken kunnen worden. De beeldopnames worden veilig bewaard. Ze worden gearchiveerd omdat deze als verslaglegging gelden.
Indien publiek niet opgenomen wil worden, kan het de vergadering volgen op een plek waar geen beeldopnames worden gemaakt. Dit wordt ter plekke aangegeven.
Bij een besloten (deel van de) vergadering mag geen publiek aanwezig zijn, dus het dan eventuele publiek zal verzocht worden om de ruimte te verlaten en zullen de opnames worden uitgezet.
De podcastserie “ De Geldrop-Mierlo podcast” is een communicatiemiddel voor burgemeester en wethouders. In de podcast gaat burgemeester en wethouders met inwoners of organisaties in gesprek over actuele thema’s en relevante onderwerpen.
De gesprekspartners doen dit op basis van vrijelijke gegeven toestemming. De podcasts worden veilig bewaard. Bij intrekken van de toestemming, zal deze (gedeeltelijk) worden verwijderd.
3.4. Veiligheid openbaar gebied
Cameratoezicht ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats, als bedoeld in artikel 1 van de Wet openbare manifestaties en overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet, en andere voor eenieder toegankelijke plaatsen als bedoeld in artikel 2:84 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening vindt alleen door of namens de Gemeente Geldrop-Mierlo plaats, na een daartoe strekkend besluit van de burgemeester. Conform het CCV Wettelijk kader publiek cameratoezicht
3.5. Camerabewaking gemeentelijke eigendommen en veiligheid medewerkers
De gemeente heeft cameratoezicht ter bescherming van het bestuur van de Gemeente Geldrop-Mierlo, haar werknemers en bezoekers in (de nabijheid van) de gemeentelijke gebouwen tegen agressie, en voor de beveiliging van hun eigendommen. Dit gebeurt op basis van Artikel 6, lid 1, sub f, gerechtvaardigd belang. Hierbij wordt voldaan aan de regels:
3.7. Beheer (o.a. van verkeersinstallaties)
De gemeente is verantwoordelijk voor verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid. Om dit te beoordelen moeten waarnemingen gedaan worden. Dit kan door persoonlijke observaties of inzet van camera’s die worden opgehangen en ingesteld in overeenstemming met de AVG. Alleen geautoriseerde medewerkers bekijken de camerabeelden ( basis van artikel 6, lid 1, sub c, wettelijke taak. Conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 en artikel 5 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW)).
3.8. Camerabewaking door particuliere bedrijven, met onderliggend convenant
Camerabewaking door particuliere bedrijven waarbij de openbare ruimte in beeld wordt gebracht, kan worden uitgeoefend nadat een daartoe strekkend besluit door of namens het college van burgemeester en wethouders is genomen en onder de voorwaarde dat een convenant met de verantwoordelijke is gesloten voorafgaande aan de verwerking.
Het convenant gaat in ieder geval in op:
Zodra met drones camerabeelden van mensen worden gemaakt, is er sprake van verwerking van persoonsgegevens en moet de drone-operator zich houden aan de geldende wetgeving momenteel: de Gemeentewet (artikel 151c), de AVG en de Europese wetgeving. De VNG heeft een handreiking.
De gemeente zet momenteel nog geen drones in. Maar mag drones inzetten bij een daadwerkelijke (dreigende) verstoring van de openbare orde, als voorafgaand aan de opnames is voldaan aan de wettelijke voorwaarden minimaal (niet uitputtend):
wordt voldaan aan de geldende Europese regels en eisen voor het vliegen met drones en de risico’s2 op een ongeval tijdens de vlucht.
Bijvoorbeeld door naast de drone-operator ook een waarnemer aanwezig te hebben, het grondgebied waar de drone boven vliegt veilig te stellen door middel van tijdelijke afzettingen of met verkeersregelaars te werken, en door informatieborden te plaatsen).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-547561.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.