Gemeenteblad van Harlingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 547042 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Harlingen | Gemeenteblad 2024, 547042 | beleidsregel |
Beleidsregels bijzondere bijstand Participatiewet voor medische kosten gemeente Harlingen 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen stelt deze regels vast op basis van artikel 35 van de Participatiewet. Hiermee wil het college duidelijk maken onder welke voorwaarden haar inwoners bijzondere bijstand kunnen ontvangen voor medische kosten.
Deze regels worden vastgesteld als: “Beleidsregels bijzondere bijstand Participatiewet voor medische kosten gemeente Harlingen 2025”
De termen in deze beleidsregels hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (wet) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daarnaast gelden de volgende definities:
Draagkracht: draagkracht in relatie tot bijzondere bijstand is de ruimte in het inkomen en vermogen die kan worden gebruikt om de bijzondere noodzakelijke medische kosten zelf te kunnen betalen. De draagkracht wordt uitgedrukt in een percentage en wordt berekent over het inkomen en vermogen welke hoger is dan het norminkomen en de vermogensgrens.
Het verplichte en vrijwillige eigen risico van de zorgverzekering wordt niet vergoed op grond van deze beleidsregels.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen in de vergadering van 10 december 2024
Toelichting op de beleidsregels bijzondere bijstand voor medische kosten
Als inwoners extra medische kosten hebben door bijzondere omstandigheden, kunnen zij bijzondere bijstand aanvragen. Dit staat in artikel 35 van de Participatiewet (hierna: wet). In deze beleidsregels zijn de voorwaarden opgenomen waaronder deze bijzondere bijstand wordt verstrekt. Om uniformiteit in de werkwijze te bevorderen zijn enkele veel voorkomende kostensoorten nader omschreven. Ook de mogelijkheid om maatwerk te verlenen is opgenomen. Hieronder volgt een toelichting per artikel.
Deze regels gaan over bijzondere bijstand voor medische kosten. Met ‘medische kosten’ bedoelen we kosten die onder de Zorgverzekeringswet vallen. Medische kosten die niet onder de Zorgverzekeringswet vallen komen niet in aanmerking voor vergoeding vanuit deze beleidsregel. Eigen bijdragen die voortvloeien uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) of de Wet langdurige zorg (Wlz) komen niet in aanmerking voor vergoeding vanuit bijzondere bijstand. Als een inwoner deze eigen bijdrage niet kan betalen vanwege onvoldoende betalingscapaciteit kan er ontheffing worden verleend van de eigen bijdrage.
Artikel 2 Indienen aanvraag en bijzondere bijstand met terugwerkende kracht
Bij bijzondere bijstand is de hoofdregel dat de aanvraag ingediend moet worden voordat de kosten zijn ontstaan. Met het tweede lid van dit artikel wordt deze hoofdregel verruimd, waardoor ook gemaakte kosten kunnen worden vergoed als aan de overige voorwaarden van de beleidsregel is voldaan. Er kan tot maximaal drie maanden terug worden gegaan met vergoeding van de kosten. Als er bijzondere bijstand wordt aangevraagd voor kosten welke langer dan 3 maanden geleden zijn gemaakt en er is sprake van bijzondere omstandigheden waardoor de aanvraag niet eerder is ingediend zal de aanvraag via maatwerk worden beoordeelt.
Artikel 3 Vaststelling van het inkomen voor de draagkrachtberekening
In dit artikel is geregeld op welke wijze de hoogte van het inkomen wordt vastgesteld. Dit is van belang voor de draagkrachtberekening. Er is aangesloten bij het inkomensbegrip in de wet. Als er een schuldregeling loopt (wettelijke of minnelijke traject) of als er beslag is gelegd op het inkomen wordt uitgegaan van het feitelijk besteedbaar inkomen wat overblijft na toepassing van de schuldregeling of het beslag. Bij wisselende inkomsten kunnen zich situaties voordoen die nadelig uit pakken voor de inwoner en niet overeenkomen met de bedoeling van de draagkrachtberekening. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een kleine zelfstandige met een piek in werkzaamheden en inkomsten gedurende de drie maanden van de draagkrachtberekening. In dergelijke situaties kan er over een langere periode een berekening worde gemaakt. Dit is ter beoordeling aan het college.
Artikel 4 Vaststellen van het vermogen voor de draagkrachtberekening
In dit artikel is geregeld op welke wijze de hoogte van het vermogen wordt vastgesteld. Dit is van belang voor de draagkrachtberekening. Er is aangesloten bij het vermogensbegrip in de wet, met daarop enkele uitzonderingen. In het derde lid is geregeld dat vermogen in een eigen woning waarin belanghebbende en zijn gezin woont niet meetelt. Ook de afkoopwaarden van verzekeringen tellen niet mee. Dit kan gaan om woningfinancieringsverzekeringen of op een losse (levens)verzekering, die losstaat van een eigen woning.
In het vermogensbegrip in de wet is opgenomen dat bezittingen die algemeen gebruikelijk zijn niet worden meegenomen als vermogen. In het vierde lid van de beleidsregel wordt dit verduidelijkt door twee categorieën hiervan op te nemen. Voor de waarde van het motorvoertuig wordt uitgegaan van de dagwaarde. Indien belanghebbende over meerdere voertuigen beschikt wordt de vrijlating van € 6.000,00 toegepast op het oudste voertuig op naam. De eventuele meerwaarde boven € 6.000,00 van het voertuig wordt meegenomen in de vaststelling van het vermogen.
Artikel 5 Berekening hoogte draagkracht
Voor de berekening van de hoogte van de draagkracht is van belang wat de inkomens- en vermogensgrens is. Is het inkomen lager dan 130% van de bijstandsnorm die voor iemand geldt, dan is er geen sprake van draagkracht uit inkomen. Is het inkomen hoger dan 130% van de bijstandsnorm dan wordt over het meerdere 35% berekend als draagkracht. Dit is het bedrag wat belanghebbende zelf moet aanwenden voor de kosten.
Voor het vermogen ligt de grens op de vermogensgrenzen die in de wet zijn bepaald. Als het vermogen lager is dan deze grens, dan is er geen draagkracht uit vermogen. Is het vermogen hoger dan deze grens dan is al het vermogen boven deze grens de draagkracht. Dit is dan het bedrag wat belanghebbende zelf moet aanwenden voor de kosten.
Als de totale draagkracht hoger is dan de kosten, bestaat er geen recht op vergoeding.
De vastgestelde draagkracht geldt voor een periode van één jaar. Binnen de vastgestelde draagkrachtperiode hoeft bij een nieuwe aanvraag niet opnieuw een draagkrachtberekening plaats te vinden, tenzij er sprake is geweest van een wijziging in het inkomen of vermogen.
Artikel 7 Verrekening van de draagkracht met de kosten
Dit artikel heeft geen toelichting nodig.
In de wet is de mogelijkheid opgenomen om een drempelbedrag in te stellen bij vergoedingen vanuit bijzondere bijstand. Er wordt voor gekozen om geen drempelbedrag te hanteren.
Artikel 9 Algemene voorwaarden
De bijzondere bijstand die wordt verstrekt op grond van deze beleidsregel is bedoeld als aanvulling op de eventuele vergoedingen die belanghebbende ontvangt vanuit de zorgverzekering. Er wordt vanuit gegaan dat elke inwoner zich voldoende verzekert tegen ziektekosten. Naast de basisverzekering is een aanvullende verzekering en een tandartsverzekering daar ook onderdeel van. Als daaraan is voldaan kan er bijzondere bijstand worden vertrekt voor de vaste kostensoorten die benoemd worden in de beleidsregel.
Er kunnen zich echter ook situaties voordoen waarbij iemand zich niet voldoende heeft verzekerd door middel van een aanvullende verzekering of tandartsverzekering, en tegen noodzakelijke medische kosten aanloopt. In dergelijke situaties zal er via maatwerk worden besloten op de aanvraag.
Artikel 10 Verplicht of vrijwillig eigen risico
Voor het verplicht eigen risico is er de Compensatieregeling Eigen Risico (CER). Vergoeding van het verplicht of vrijwillig eigen risico is op grond van deze beleidsregel daarom niet mogelijk.
Artikel 11 Meest goedkope en adequate voorziening
Dit artikel heeft geen toelichting nodig.
Artikel 12 Onderbouwen noodzaak van de kosten en opvragen medisch advies
Wie bijzondere bijstand wil, moet uitleggen waarom de medische kosten nodig zijn. Dit kan vaak met een nota of een offerte. Het uitgangspunt is dat de aangeleverde informatie van de inwoner in eerste instantie voldoende wordt geacht. Hierbij wordt uitgegaan van het vertrouwen in de inwoner. Als de noodzaak niet of onvoldoende duidelijk is geworden kan dit reden zijn om een medisch advies op te vragen.
Artikel 13 brillen en contactlenzen
Met een bril wordt bedoeld het montuur inclusief de glazen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij er geen wijziging is in de sterkte, maar er wel vervanging van de bril noodzakelijk is. In die situaties zal dit via maatwerk worden beoordeelt.
Artikel 14 hoortoestellen vanaf 18 jaar
Hoortoestellen voor mensen van 18 jaar en ouder worden deels vergoed door de basisverzekering. De eigen bijdrage kan worden vergoed via bijzondere bijstand. Hoortoestellen voor personen tot 18 jaar worden volledig vergoed vanuit de basisverzekering.
Met een tandartsverzekering kunnen inwoners zich tot een bepaald bedrag verzekeren. Als de maximale vergoeding van de tandartsverzekering is bereikt en er worden nog noodzakelijke tandartskosten gemaakt kan hiervoor bijzondere bijstand worden verstrekt.
Artikel 16 Orthodontie voor personen
Met een aanvullende (tandarts)verzekering kunnen inwoners zich tot een bepaald bedrag verzekeren voor de kosten van orthodontie voor kinderen tot 18 jaar. Voor de noodzakelijke kosten orthodontie die de vergoeding vanuit die aanvullende verzekering overstijgt kan bijzondere bijstand worden verstrekt.
Artikel 17 Fysiotherapie / oefentherapie
Met een aanvullende verzekering kunnen inwoners zich voor een bepaald aantal behandelingen fysiotherapie verzekeren. Als het maximaal aantal vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering is bereikt, en er zijn nog behandelingen noodzakelijk kan hiervoor bijzondere bijstand worden verstrekt. Het maximaal aantal behandelingen is 24 per kalenderjaar. Dit is inclusief de behandelingen die vergoed zijn door de zorgverzekeraar.
Dit artikel heeft geen toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen toelichting nodig.
Artikel 21 Orthopedische schoenen en steun- en therapiezolen
Orthopedische schoenen worden gedeeltelijk vergoed vanuit de basisverzekering. De eigen bijdrage die overblijft na vergoeding vanuit de basisverzekering komt in aanmerking voor bijzondere bijstand.
Steun en therapiezolen worden niet vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor kan eenmaal per jaar bijzondere bijstand worden verstrekt. Een eventuele vergoeding vanuit de aanvullende verzekering wordt in mindering gebracht op de bijzondere bijstand.
In deze beleidsregel zijn verschillende kostensoorten opgenomen waarvoor een vergoeding vanuit bijzondere bijstand kan worden aangevraagd. Als deze vergoeding niet toereikend is of er wordt niet voldaan aan de voorwaarden kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarom er toch een vergoeding wordt verstrekt. Deze beoordeling vergt maatwerk. Individuele omstandigheden, die bij de beoordeling een rol zouden kunnen spelen zijn:
Bovenstaande omstandigheden dienen als voorbeeld. Bij maatwerk dient er een evenwicht te worden gezocht tussen enerzijds de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner en anderzijds het bieden van perspectief voor problemen rondom gezondheid en medische kosten. Bij de eigen verantwoordelijkheid kan er worden gekeken naar wat de inwoner heeft gedaan om de kosten te voorkomen of zich daarvoor voldoende te verzekeren. Bij het bieden van perspectief staat de oplossing voorop. Mogelijk kan met een oplossing een verslechtering in de gehele leefsituatie worden voorkomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-547042.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.