Gemeenteblad van Rhenen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rhenen | Gemeenteblad 2024, 545118 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rhenen | Gemeenteblad 2024, 545118 | ander besluit van algemene strekking |
Gemeente Rhenen – Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2025
Uitvoeringsbesluit 2025 Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen,
overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering, gericht op recycling en materiaalhergebruik van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen ten aanzien van de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldiensten als bedoeld in de Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025;
gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025;
Uitvoeringsbesluit 2025 Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025
§ 1. Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 1. Betekenis van woorden
In dit uitvoeringsbesluit en de bijbehorende regels, betekenen de volgende woorden:
- verordening: Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025;
- inzamelmiddel: een hulpmiddel om afval in te zamelen zoals beschreven in de verordening, bedoeld voor één huishouden;
- inzamelplaats: plek die volgens artikel 5, lid 3 van de verordening is aangewezen voor het inzamelen van afval;
- inzamelvoorziening: een hulpmiddel om afval in te zamelen zoals beschreven in de verordening, bedoeld voor meerdere huishoudens of een hele wijk;
- perceel: een plek waar regelmatig huishoudelijk afval ontstaat;
- afvalpas: een pas om ondergrondse containers te openen en toegang te krijgen tot de inzamelplaats.
Artikel 2. Aanwijzing andere inzamelaars
Andere inzamelaars dan onze eigendienst die verantwoordelijk zijn voor het apart inzamelen van verschillende soorten afval, zoals genoemd in artikel 4 lid 1 van de verordening, zijn:
a. Inzameling van grof huishoudelijk restafval:
b. Inzameling oud papier en karton:
Gemeenschappelijk regeling AVU- Remondis
Gemeenschappelijke regeling AVU- Reshare
Gemeenschappelijke regeling - Stadsbedrijven
f. Luier- en incontinentiemateriaal:
Gemeenschappelijke regeling AVU – Stadsbedrijven Utrecht
Gemeenschappelijke regeling AVU – Remondis
Artikel 3. Aanwijzing inzamelplaats
De inzamelplaats, zoals bedoeld in verordening artikel 5 lid 3, is:
Het Afvalbrengstation Remmerden
Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddel of inzamelvoorziening
Als inzamelmiddel en/of inzamelvoorziening, als bedoeld in verordening artikel 5, wordt aangewezen:
a. Voor laagbouwwoningen en andere niet-gestapelde woningen wordt het volgende aangewezen:
o een minicontainer van 140 of 240 liter voor restafval;
o een minicontainer van 140 liter voor groente-, fruit- en tuinafval (gft) en etensresten;
o een minicontainer van 140 of 240 liter voor oud papier en karton;
b. Voor appartementen, bovenwoningen en delen van het centrumgebied gebruiken bewoners de dichtstbijzijnde inzamelvoorziening of groep inzamelvoorzieningen voor meerdere huishoudens. Dit geldt voor restafval, groente-, fruit- en tuinafval en etensresten, en oud papier en karton;
c. Voor glas en textiel zijn er boven- of ondergrondse inzamelvoorzieningen in de wijk;
d. Voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) zijn speciale inzamelzakken aangewezen die de gemeente verstrekt;
e. Voor luier- en incontinentiemateriaal zijn inzamelvoorzieningen in de wijk aangewezen. Deze afvalstroom moet in de inzamelzakken worden aangeboden die de gemeente voorschrijft.
1. Bij het bepalen van een inzamelvoorziening voor meerdere huishoudens wordt een maximale loopafstand van 175 meter vanaf de woning aangehouden. In speciale gevallen kan dit tot 200 meter zijn.
2. Als een huishouden een tweede inzamelmiddel wil gebruiken, kan dit tegen betaling bij de gemeente worden aangevraagd.
Artikel 5. Hoe vaak afval wordt opgehaald
De ophaalfrequentie, zoals genoemd in artikel 7, lid 1 van de verordening, is als volgt:
1. Voor laagbouwwoningen en andere niet gestapelde woningen:
a. restafval 1 keer per 4 weken huis-aan-huis opgehaald;
b. oud papier en karton 1 keer per 4 weken huis-aan-huis opgehaald;
c. groente-, fruit-, tuinafval (gft) en etensresten 1 keer per 2 weken huis-aan-huis opgehaald;
d. plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) 1 keer per 2 weken huis-aan-huis opgehaald.
2. Voor appartementen, bovenwoningen en delen van het centrumgebied:
a. de inzamelvoorzieningen voor restafval, oud papier en karton en groente-, fruit-, tuinafval (gft) en etensresten worden naar vulgraad geleegd. Dit betekent dat de containers worden geleegd als deze vol zijn, maar in ieder geval 1 keer per 2 weken;
b. plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (PMD) wordt 1 keer per 2 weken opgehaald bij de dichtstbijzijnde inzamelvoorzieningen voor meerdere huishoudens.
3. Gebruikers van inzamelvoorzieningen voor restafval kunnen standaard 60 keer per jaar afval in de container weggooien. Dit aantal wordt bijgehouden met punten op de afvalpas, zoals beschreven in artikel 10, lid 3b.
4. Snoeihout wordt 8 keer per jaar op afspraak opgehaald.
5. Kerstbomen worden 1 keer per jaar opgehaald.
§ 2 Huishoudelijk afval aanbieden voor inzameling
Artikel 6. Tijdstip van aanbieden
Voor het tijdstip van aanbieden van huishoudelijk afval, zoals in artikel 9 van de verordening beschreven, gelden de volgende regels:
1. Voor laagbouwwoningen en andere niet gestapelde woningen:
a. zet het inzamelmiddel tussen 20:00 uur op de dag vóór de inzameldag en 07:00 uur op de inzameldag op de aangewezen aanbiedplek;
b. haal het inzamelmiddel zo snel mogelijk na het legen weer weg. Maar uiterlijk voor 20:00 uur op dezelfde dag.
2. Voor afvalinzameling op afspraak:
a. afval mag alleen worden aangeboden als van tevoren een afspraak is gemaakt;
b. informatie over het maken van een afspraak staat op de gemeentelijke website en in de
c. het afval mag worden aangeboden vanaf 07:00 uur op de afgesproken inzameldag.
3. De openingstijden van het afvalbrengstation, zoals in artikel 3 beschreven, zijn:
a. dinsdag tot en met vrijdag van 13:00 tot 16:00 uur;
b. zaterdag van 09:00 tot 13:00 uur;
c. op feestdagen en in uitzonderlijke gevallen is het afvalbrengstation gesloten. Deze dagen worden bekend gemaakt op de website van de gemeente.
4. De dagen en tijden waarop afval via inzamelmiddelen kan worden aangeboden, staan op de website www.mijnafvalwijzer.nl of de app “AfvalWijzer”.
Artikel 7. Gebruik van inzamelmiddelen
De volgende regels gelden voor het gebruik van de inzamelmiddelen die de gemeente verstrekt, zoals genoemd in artikel 5 van de verordening:
a. de inzamelmiddelen die de gemeente verstrekt horen bij de woning;
b. de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente. De gemeente zorgt voor het onderhoud bij normale slijtage;
c. de gemeente mag het inzamelmiddel voorzien van een chipsticker of een chip. Hierop staat het adres van de woning waaraan het inzamelmiddel is gekoppeld;
d. de gebruiker moet het inzamelmiddel goed gebruiken en schoonhouden, alsof deze hun eigen bezit is;
e. de gebruiker moet het inzamelmiddel zo gebruiken dat er geen overlast is voor anderen;
f. het totale gewicht van het inzamelmiddel en het afval mag niet meer dan 70 kilogram zijn;
g. op de inzameldag moeten containers voor restafval en groente-, fruit-, en tuinafval (gft) en etensresten op de aanbiedplek staan. Zet ze in een rij naast elkaar, met de opening naar de weg en 30 centimeter ruimte tussen de containers en andere obstakels;
h. de inzamelmiddelen voor oud papier en karton moeten op de inzameldag aan de openbare weg staan met de wielen naar de weg;
i. de inzamelmiddelen die klaar staan om geleegd te worden, moeten:
o zonder uitstekend afval; o op de aangewezen plek;
o en volgens de regels uit dit artikel staan.
Artikel 8. Afval aanbieden in bijzondere situaties
Als de openbare weg bij een woning door werkzaamheden tijdelijk niet bereikbaar is voor inzamelvoertuigen, moet de gebruiker het inzamelmiddel plaatsen:
a. op de plek die door de aannemer is aangewezen, of;
b. bij de dichtstbijzijnde openbare weg die wel bereikbaar is voor inzamelvoertuigen.
Artikel 9. Gebruik van inzamelvoorzieningen
1. Huishoudelijk restafval moet in een gesloten zak in de inzamelvoorziening worden aangeboden.
2. Groente-, fruit- en tuinafval (gft) en etensresten mogen in composteerbare zakjes, papieren zakken, krantenpapier, of los in de inzamelvoorziening worden aangeboden.
3. Textiel moet schoon en droog in een gesloten zak in de textielcontainer worden gedaan. Dit geldt voor zowel heel als kapot textiel.
4. Een inzamelvoorziening moet na gebruik door de gebruiker worden gesloten.
5. Als de inzamelvoorziening niet werkt, moet de gebruiker dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. De gemeente zorgt ervoor dat binnen 2 werkdagen een werkende inzamelvoorziening beschikbaar is voor de gebruikers.
6. Het is verboden om afval naast, op of in de buurt van de inzamelvoorziening te plaatsen.
1. Elk woonadres in de gemeente Rhenen dat afvalstoffenheffing betaalt, heeft recht op één afvalpas.
2. Als een bewoner van een woonadres, zoals bedoeld in lid 1, geen werkende pas meer heeft, kan de bewoner tegen betaling een nieuwe afvalpas kopen bij de gemeente.
3. De afvalpas bevat informatie over:
b. het aantal keren dat restafval wordt aangeboden, waarvoor een standaard geldt van 60 keer per jaar.
c. bij bezoek aan het afvalbrengstation wordt opgeschreven welke afvalstromen zijn gebracht met een limiet zoals bedoeld in artikel 11 lid 12.
4. De afvalpas blijft eigendom van de gemeente en moet bij verhuizing achterblijven in de woning waar deze bij hoort.
Artikel 11. Afval aanbieden op de inzamelplaats
1. De regels in dit artikel gelden voor het afvalbrengstation. Dit is de in artikel 3 aangewezen inzamelplaats.
2. Voor een bezoek aan de inzamelplaats moeten inwoners van te voren een afspraak maken bij de gemeente.
3. Alleen inwoners van de gemeente Rhenen mogen na het laten zien van hun afvalpas hun huishoudelijk afval op de inzamelplaats achterlaten.
4. De aanwijzingen van medewerkers moeten meteen worden opgevolgd.
5. Kinderen onder de 10 jaar moeten in de auto blijven.
6. Het betreden van de inzamelplaats is op eigen risico.
7. Bedrijfsafval wordt niet toegestaan op de inzamelplaats. Dit geldt voor alle situaties waarin de medewerker vermoed dat het om bedrijfsafvalstoffen gaat.
8. Bezoekers van de inzamelplaats moeten zich kunnen identificeren.
9. Medewerkers van de inzamelplaats kunnen controleren of de afvalpas bij jouw adres hoort. Als dat niet zo is, kan je de inzamelplaats niet betreden.
10. Vrachtwagens, tractoren, shovels en vergelijkbare voertuigen mogen niet op de inzamelplaats komen. Een vrachtwagen is een motorvoertuig met een totaal gewicht van meer dan 3.500 kg (het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen). Uitzonderingen zijn voertuigen van de gemeente en voertuigen van contractpartners van de gemeente.
11. Op de inzamelplaats moet stapvoets worden gereden in de verplichte rijrichting.
12. De volgende afvalstromen kunnen naar de inzamelplaats worden gebracht:
13. De aanbiedregels voor elke afvalstroom, zoals genoemd in artikel 11, lid 12, zijn te vinden op de website www.mijnafvalwijzer.nl of in de app “AfvalWijzer”.
14. Per bezoek mag niet meer dan 2m3 afval worden gebracht.
15. Afval dat niet wordt geaccepteerd door de medewerkers, moet door de bezoeker mee teruggenomen worden.
Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025 gelijktijdig met de Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025.
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit 2025 Afvalstoffenverordening Gemeente Rhenen 2025.
Vastgesteld in de vergadering van 12 november 2024,
de secretaris, de burgemeester,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-545118.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.