Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 544914 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 544914 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie [Subsidieregeling Deskundigheidbevordering Vrijwilligers]
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;
overwegende dat het college de inzet van vrijwilligers in de stad erg waardeert en als onmisbare schakel in de samenleving ziet;
overwegende dat het gewenst is organisaties die werken met vrijwilligers en inwoners, die vrijwilliger zijn, te ondersteunen;
overwegende dat het gewenst is bij te dragen aan de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers omdat zij een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de Amersfoortse samenleving en sociale cohesie;
Artikel 2. Doel van de regeling
Het ondersteunen van de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers in de gemeente Amersfoort door middel van een bijdrage in de kosten voor scholing of training van vrijwilligers.
Artikel 3. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die aanmerking komen voor subsidie zijn de scholing en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers.
Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:
Artikel 13. Directe vaststelling
Subsidies onder de € 5.000,-- worden direct vastgesteld op grond van artikel 25, eerste lid, Asv.
Onder deze subsidieregeling verstrekt het college uitsluitend subsidie voor deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers. Dit omdat het college het wenselijk vindt bij te dragen aan de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers, omdat zij een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de Amersfoortse samenleving en sociale cohesie. Organisaties kunnen jaarlijks een beroep doen op deze regeling.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Doel van de regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.
Conform de ASV moeten de te subsidiëren activiteiten in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen.
Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Eisen aan de aanvrager
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
De gestelde eisen aan de aanvraag voorzien de gemeente van de benodigde informatie om te komen tot beoordeling. Het is mogelijk dat er naar aanleiding van de aanvraag, aanvullende en/of verduidelijkende vragen worden gesteld.
De kosten die in het eerste lid zijn opgesomd, worden in ieder geval als subsidiabel aangemerkt.
In lid 2 staan enkele kostenposten opgesomd die per definitie niet subsidiabel zijn. Als de aanvrager wel deze kosten moet maken in het kader van het project, dienen er voldoende eigen middelen of andere bijdragen dan de gevraagde subsidie van de gemeente in de begroting te zijn opgenomen. Het artikel verbiedt dus niet om projecten aan te vragen waarin deze kosten worden gemaakt, maar geeft aan dat deze kosten niet door de gemeente worden gesubsidieerd. Dit overzicht is niet uitputtend.
Onder consumpties wordt in deze subsidieregeling het volgende verstaan: voedsel en dranken die tijdens activiteiten, evenementen of bijeenkomsten in het kader van de subsidiabele activiteit worden verstrekt aan deelnemers, vrijwilligers of medewerkers.
Een subsidie kan worden aangevraagd voor zowel een training/scholing van vrijwilligersgroep en voor een 1 persoon..
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.
Subsidieaanvragen worden afgewezen als één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden van toepassing zijn. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv:
Onder a wordt onder de directe relatie verstaan dat de kosten aantoonbaar noodzakelijk en specifiek gericht zijn op de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit. Dit betekent dat de kosten alleen worden gemaakt om de activiteit mogelijk te maken, en geen algemene, indirecte of persoonlijke kosten betreffen die niet exclusief aan de activiteit zijn toe te rekenen.
Onder c wordt verstaan dat er een geldige offerte moet worden ingediend. Het is niet toegestaan om een factuur, die al voldaan is, in te dienen.
Artikel 11 Wijze van verdeling
Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.
In deze regeling is gekozen voor een verdeelmechanisme op volgorde van ontvangst van de aanvragen, “wie het eerst komt, het eerst maalt”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.
Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv. Als er niet aan de verplichting voldaan wordt, krijgen de subsidieontvangers de mogelijkheid om als nog te voldoen aan de verplichtingen. Blijkt dit niet te kunnen of dat na een week geen geplande acties zijn ondernomen tot verbetering. Dan kan de subsidie lager worden vastgesteld of teruggevorderd.
Wanneer de subsidieontvanger constateert dat de kans bestaat dat de activiteit niet wordt uitgevoerd, of hiervan reeds zeker is, dient de subsidieontvanger direct contact op te nemen met de contactpersoon
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-544914.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.