Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2024, 544684 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2024, 544684 | overige overheidsinformatie |
Gedragscode integriteit gemeenteraad Schagen 2024
Een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van het openbaar bestuur is integriteit. De belangen van de gemeente en haar inwoners moeten voorop staan. De gemeenteraad als geheel stelt bij haar handelen het algemeen belang centraal. Deze gedragscode is daarom van toepassing op zowel de raadsleden als de steunfractieleden, ook wel politieke ambtsdragers genoemd.
Ons democratisch systeem en de democratische processen kunnen niet zonder integer functionerende bestuursorganen en functionarissen. Integriteit van politieke ambtsdragers verwijst naar de zorgvuldigheid die politieke ambtsdragers moeten betrachten bij het invullen van hun rol in de democratische rechtsstaat. Dat betekent de verantwoordelijkheid nemen die met de functie samenhangt en bereid zijn verantwoording af te leggen aan collega-bestuurders en/of (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de inwoners van de gemeente Schagen.
Integriteit is niet alleen een kwestie van regels, maar heeft ook betrekking op onderlinge omgangsvormen. Een respectvolle omgang met inwoners, organisaties, medewerkers van de gemeente en tussen politieke ambtsdragers onderling, met behoud van politieke inhoud en stijl, is van groot belang.
Op grond van artikel 15 uit de Gemeentewet moet de gemeenteraad van Schagen een gedragscode integriteit vaststellen. Deze code geeft normen voor integer handelen, maar biedt ook kaders om het gesprek over integriteit te blijven voeren.
De gedragscode is geen uitputtende regeling, want situaties waarmee de gemeenteraad wordt geconfronteerd zijn niet altijd zwart-wit in te delen. In die gevallen biedt de gedragscode uitgangspunten op basis waarvan de raads- en steunfractieleden met elkaar in gesprek kunnen gaan.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1.1: Deze gedragscode is van toepassing op
Deze gedragscode geldt voor de raads- en steunfractieleden van de gemeente Schagen.
In gevallen waarin de gedragscode niet voorziet of de toepassing niet eenduidig is vindt er afstemming plaats met het Presidium of het Seniorenconvent.
De gedragscode is geen uitputtende regeling met regels over hoe er in voorkomende situaties gehandeld moet worden. De code biedt kaders om het gesprek over integriteit te voeren. De code is opgesteld vanuit een praktische invalshoek. De gedragscode biedt handvatten om integriteit blijvend onderdeel te laten zijn van de manier waarop de gemeenteraad met elkaar samenwerkt.
Artikel 1.4: Exemplaar voor raads- en steunfractieleden
Raads- en steunfractieleden ontvangen bij hun aantreden een (digitaal) exemplaar van deze gedragscode.
Hoofdstuk 2: Voorkomen van belangenverstrengeling
Raadsleden hebben de democratische plicht deel te nemen aan de beraadslaging en stemming en staan als volksvertegenwoordigers tegelijk midden in de maatschappij. Daarbij houden zij altijd het algemeen belang voor ogen en gaan zij actief en uit zichzelf belangenverstrengeling tegen. Zij mogen hun invloed en stem niet gebruiken om een persoonlijk belang veilig te stellen van zichzelf, een ander, of een organisatie waarmee zij een persoonlijke betrokkenheid hebben
Artikel 2.1: Onthouding deelname beraadslaging en stemming
Als raadsleden ingevolge het eerste lid niet deelnemen aan de beraadslaging en de stemming, melden zij dit voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt aan de voorzitter en vermelden zij op welke wijze de besluitvorming hun in het bijzonder aangaat. Raadsleden beïnvloeden de besluitvorming in dat geval ook niet op andere manieren.
Artikel 2.2: Melden van functies naast het raadslidmaatschap
De raads- en steunfractieleden leveren de raadsgriffier bij aanvang van het raadslidmaatschap de informatie aan over de (neven)functies die zij bekleden, die op grond van artikel 12 Gemeentewet openbaar gemaakt moeten worden. Als gaande het lidmaatschap nieuwe (neven)functies aanvaard worden of de omstandigheden met betrekking tot bestaande (neven)functies wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft direct aangeleverd bij de raadsgriffier. Ook toekomstige functies worden gemeld, op het moment dat het raadslid er kennis van heeft.
Artikel 2.3: Melden van financiële belangen
Raadsleden doen bij de raadsgriffier opgaaf van hun relevante en significante financiële belangen (zoals aandelen, opties en derivaten) in ondernemingen waarmee de gemeente zakendoet of waarin de gemeente een belang heeft. Ook een tijdens het raadslidmaatschap ontstaan financieel belang dient opgegeven te worden.
Hoofdstuk 3: Omgang met informatie
Raads- en steunfractieleden gaan zorgvuldig en correct om met informatie waarover zij beschikken. Daar hoort ook bij dat zij niet met opzet een feitelijke onjuiste voorstelling van zaken geven over gebeurtenissen in en rond de gemeente Schagen.
Hoofdstuk 4: Geschenken en uitnodigingen
Raadsleden mogen hun invloed en stem niet laten kopen of beïnvloeden door gekregen of in het vooruitzicht gesteld geld, goederen, diensten of uitnodigingen.
Hoofdstuk 5: Gebruik gemeentelijke voorzieningen
Raads- en steunfractieleden van de gemeente Schagen gaan op een behoedzame manier om met gemeentelijke voorzieningen en financiële middelen die hun ter beschikking staan en gebruiken deze alleen waar ze voor zijn bedoeld.
Het gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan, tenzij het de bruikleen betreft van informatie- en communicatievoorzieningen die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.
Raads- en steunfractielieden gaan binnen en buiten de vergaderzaal op respectvolle wijze om met elkaar, andere bestuurders, ambtenaren en inwoners. Zij onthouden zich, ook in de privésfeer, van gedragingen die schadelijk zijn of kunnen zijn voor de eer en het aanzien van de gemeente.
Raads- en steunfractieleden bejegenen elkaar, andere bestuurders, de raadsgriffier, de gemeentesecretaris en andere ambtenaren op correcte wijze zowel mondeling, schriftelijk als in de (sociale) media. Zij blijven ver weg van pestgedrag, seksuele intimidatie, discriminatie, provocatie, agressie en geweld. Ook ‘op de persoon spelen’, grof taalgebruik en ongefundeerde beschuldigingen van strafbaar gedrag aan het adres van raads- en steunfractieleden of andere fracties zijn ongewenste omgangsvormen.
Artikel 6.2 Omgangsvormen in vergadering
Optreden tegen een (mogelijk) grensoverschrijdende bejegening tijdens vergaderingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de voorzitter en de raads- en steunfractieleden. De voorzitter kan een raads- of steunfractielid vermanen en terugroepen tot de behandeling van het onderwerp. De spreker wordt in de gelegenheid gesteld de woorden, die tot de waarschuwing aanleiding hebben gegeven, terug te nemen. Indien de spreker van deze gelegenheid geen gebruik maakt, kan de voorzitter de spreker het woord ontnemen of de vergadering voor een bepaalde tijd schorsen of zelfs sluiten.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Schagen in de openbare gemeenteraadsvergadering van 17 december 2024.
Raadsgriffier
G.E.P. Meijer
Burgemeester
M.J.P. van Kampen-Nouwen
Hoofdstuk 2: Voorkomen van belangenverstrengeling
Bij veel besluiten die de gemeenteraad neemt, kan direct of indirect een persoonlijk belang van raadsleden in het geding zijn. Dat is inherent aan wonen, werken en recreëren in de gemeente Schagen. Een persoonlijk belang hebben bij besluiten is op zichzelf niet doorslaggevend bij de vraag of sprake is van belangenverstrengeling. Een raadslid dient zich volgens de wet alleen van beraadslaging en stemming te onthouden als hij naast een persoonlijk belang ook een onmiddellijk of actueel belang bij een aangelegenheid heeft.
Of daar sprake van is, hangt in de eerste plaats af van de aard van het te nemen besluit. Gaat het om iets algemeens, wat gevolgen heeft voor een grote kring van betrokkenen, dan staat het raadsleden vrij om daarover mee te praten en te stemmen – zolang zij daarbij maar het algemeen belang voor ogen blijven houden.
Ben je bijvoorbeeld onderwijzer op een school in de gemeente Schagen en staat scholenbeleid op de agenda van de raad, dan is jouw kennis en ervaring wellicht juist wel van belang om tot goede besluitvorming te komen. Moet een besluit worden genomen over ontsluiting van de wijk waar je woont en rekenen inwoners erop dat jij hun standpunt naar voren brengt, dan ben je ook vrij om daarover je inbreng te hebben. Deze voorbeelden gaan over gezondheid, leefbaarheid en bereikbaarheid en veel minder over persoonlijke belangen die in het spel zijn.
Alleen in bijzondere gevallen, wanneer de besluitvorming vooral over jouw belang gaat of over de organisatie waarvan je bestuurder bent (en dus ook formeel een verantwoordelijkheid hebt), is het op grond van artikel 28 Gemeentewet niet toegestaan om deel te nemen aan de beraadslaging en de stemming. Denk dan bijvoorbeeld aan ruimtelijke plannen waarvan je zelf als inwoner initiatiefnemer bent of het financieel ondersteunen van de culturele instelling waar je zelf in het bestuur zit.
Er wordt geacht dat raads- en steunfractieleden een keuze maken tussen het politieke belang en het persoonlijke belang. Zij moeten zich ook van beraadslagen en meestemmen onthouden als het persoonlijk belang van bloed of aanverwanten of een andere intensieve persoonlijke relatie in het geding is. Er is ook sprake van persoonlijk belang wanneer op persoonlijke titel een beroeps- of bezwarenprocedure is gestart.
Hoofstuk 3: Omgang met informatie
Geheime informatie is informatie waar formeel geheimhouding op is gelegd op grond van de Gemeentewet. Raads- en steunfractieleden zijn in die situatie wettelijk verplicht tot geheimhouding.
Er kunnen zich echter ook situaties voordoen waarbij informatie beschikbaar is waarvan het raads- of steunfractielid redelijkerwijs moet begrijpen dat de informatie waarover die beschikbaar heeft (nog) niet bestemd is voor de openbaarheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie waarover het college van B&W nog tot geheimhouding kan besluiten. Of informatie die onder embargo met de raads- en steunfractieleden is gedeeld en die de volgende dag openbaar wordt gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-544684.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.