Beleidsregels reiskostentegemoetkoming re-integratie Stichtse Vecht 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht;

 

gelet op:

 

Besluit

 

vast te stellen de hierna volgende:

 

Beleidsregels reiskostentegemoetkoming re-integratie Stichtse Vecht 2025

Artikel 1 Definities

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a.

      Re-integratietraject: alle voorzieningen en activiteiten gericht op arbeidsinschakeling, inburgering, scholing en vrijwilligerswerk;

    • b.

      Reisafstand: de kortste afstand tussen woonadres en trajectlocatie.

Artikel 2 Rechthebbenden

  • 1.

    Inwoners met een uitkering Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en Aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO) die een re-integratietraject volgen.

  • 2.

    Inwoners die geen uitkering ontvangen (niet-uitkeringsgerechtigden) op grond van de Participatiewet, maar die wel ondersteuning van de gemeente ontvangen voor re-integratie.

  • 3.

    Aan personen uit de doelgroep die een re-integratietraject, inburgeringstraject, scholingstraject, vrijwilligerswerk verrichten of een tegenprestatie moeten doen, kan vergoeding van de reiskosten worden verstrekt.

  • 4.

    Inwoners komen alleen voor een vergoeding in aanmerking indien er geen sprake is van een voorliggende voorziening.

Artikel 3 Reiskostentegemoetkoming

  • 1.

    Voor de verstrekking van de vergoeding zoals bedoeld in artikel 2 gelden de volgende voorwaarden:

    • a.

      De reisafstand van de woning van de belanghebbende tot werk of school bedraagt minimaal 4 kilometer. Hiervan kan worden afgeweken, indien:

      • -

        de inwoner om medische redenen niet in staat is om 4 kilometer te fietsen (dit kan eventueel getoetst worden met een medisch advies); of

      • -

        de inwoner niet kan fietsen. In dit geval wordt voor maximaal 3 maanden de reiskostenvergoeding verstrekt.

    • b.

      De reisafstand dient minimaal 1 maal per 2 weken te worden afgelegd.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding is gelijk aan de werkelijke reiskosten op basis van het tarief van het Openbaar Vervoer, dan wel bij eigen vervoer tegen een kilometervergoeding per kilometer conform de richtlijnen van de Belastingdienst. Hierbij kan het ook gaan om een OV-abonnement indien dit goedkoper is. De hoogte van de vergoedingen (abonnement of kilometervergoeding) moeten blijken uit de rapportage en de toelichting in suite. De inwoner is zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een abonnement.

  • 3.

    Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de kortste route per fiets overeenkomstig de ANWB routeplanner.

  • 4.

    In de navolgende situaties wordt aan een persoon, die vanwege medische redenen gebruik moeten maken van de deeltaxi, een vergoeding verstrekt ter hoogte van de werkelijke kosten:

    • a.

      bij het volgen van een re-integratietraject gericht op uitstroom naar algemeen geaccepteerde arbeid; of

    • b.

      bij het behoren tot de doelgroep loonkostensubsidie en het verrichten van arbeid; of

    • c.

      bij een structurele functionele beperking en het verrichten van arbeid.

  • 5.

    Een inwoner is vaak niet in staat om de reiskosten steeds voor te schieten. De inwoner krijgt daarom eenmalig, voor de eerste maand een voorschot (gelijk aan de reiskosten van 1 maand), dat hij niet terug hoeft te betalen. Deze maand wordt achteraf bij bewezen aanwezigheid bij het traject, nogmaals betaald. Met deze nabetaling kan hij dan de volgende maand de reiskosten betalen.

Artikel 4 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan, indien de toepassing van bepalingen in deze beleidsregels in de individuele situatie tot onbillijkheden van overwegende aard leidt voor zover het de bevoegdheid betreft die voortvloeit uit deze beleidsregels, afwijken van deze beleidsregels.

  • 2.

    In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.

Artikel 5 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2025.

  • 2.

    Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze beleidsregels komt artikel 3.7 Reiskostentegemoetkoming, lid 1 tot en met 8 uit de ‘Beleidsregels Re-integratie Participatiewet Stichtse Vecht 2023’ te vervallen.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels reiskostentegemoetkoming re-integratie Stichtse Vecht 2025”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de Gemeente Stichtse Vecht op 26 november 2024.

drs. A.J.H.T.H. Reinders

burgemeester

drs. R.C.L. Heijdra

gemeentesecretaris/algemeen directeur

Artikelsgewijze toelichting  

Hieronder worden de afzonderlijke artikelen toegelicht voor zover nodig.

 

Artikel 1 Definities

Geen verdere uitleg.

 

Artikel 2 Rechthebbenden

Met voorliggende voorziening wordt bijvoorbeeld bedoeld:

Beschikbare reiskostentegemoetkoming bij werkgever, vrijwilligersorganisatie of andere organisatie waar een re-integratieactiviteit plaats heeft. Ook een stagevergoeding, onkostenvergoeding, vrijwilligersvergoeding moet in eerste plaats gezien worden als een manier om reiskosten te kunnen betalen.

 

Artikel 3 Reiskostentegemoetkoming

Met voorliggende voorziening wordt bijvoorbeeld bedoeld:

Uitgangspunt voor de vergoeding is het meest goedkope tarief openbaar vervoer (OV). Dit kan een traject van meerdere dagen ook een abonnement zijn. De kosten zijn uit te rekenen via 9292ov.nl.

 

Artikel 4 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Het opnemen van een hardheidsclausule in een regeling opent de mogelijkheid voor het college om, in gevallen waarin toepassing van de regeling - gegeven de doelstelling en de strekking van die regeling - een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van die regeling buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken. In het algemeen zal de toepassing van een hardheidsclausule beperkt blijven tot individuele gevallen.

 

Artikel 5 Citeertitel; inwerkingtreding

Geen verdere uitleg.

Naar boven