Gemeenteblad van Lelystad
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lelystad | Gemeenteblad 2024, 544605 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lelystad | Gemeenteblad 2024, 544605 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Een Sterke basis in Lelystad - Subsidiekader 2025
In 2020 heeft de raad de Aanpak Sociaal Domein vastgesteld. In verband met geconstateerde aandachtspunten in combinatie met grote financiële tekorten binnen het sociaal domein is ingestemd met een fundamentele koerswijziging. Voor de jeugdhulp betekent dit drie maatregelen1:
Om handen en voeten te geven aan de 1e wijziging, is in 2022 gestart met het traject het Versterken van de basis. Hiervoor is het subsidiekader ‘Een sterke basis voor Lelystad – 2022’ opgesteld. In dit kader zijn 4 inhoudelijke opgaven opgesteld waarmee de basis rondom kinderen en gezinnen wordt versterkt:
Met deze inhoudelijke opgaven wordt invulling gegeven aan preventie: meer opvangen aan de voorkant, zodat er minder beroep wordt gedaan op de specialistische jeugdhulp. Hoewel de vier opgaven nauw met elkaar samenhangen is ervoor gekozen om ze gefaseerd te realiseren. Daarom is in 2022 gestart met opgave 1 en 2a, 2b, 2c en vooruitlopend op de uitwerking van opgave 4 is een pilot gestart. In totaal zijn dus 5 subsidieprojecten gestart. Opgave 3 en 4 zijn samengevoegd in opgave 3a en 3b. Voor 2023 en 2024 is het subsidiekader van 2022 geactualiseerd. In 2023 en 2024 heeft er een uitbreiding plaats gevonden in het aantal scholen binnen opgave 2b in het primair onderwijs.
Voor 2025 heeft de gemeenteraad incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor het versterken van de basis. Om deze middelen te kunnen inzetten is het nodig om het subsidiekader Versterken van de basis 2025 vast te stellen.
In de afgelopen jaren is er binnen het Sociaal Domein een en ander veranderd ten aanzien van het te voeren beleid. In het voorjaar van 2023 is door de raad het beleidskader de Maatschappelijke Agenda vastgesteld. Binnen dit beleidskader gaan we uit van de inwoner en werken we samen met de inwoner, maatschappelijke partners en ambtenaren opgavegericht aan diverse opgaven en de daarbij gewenste maatschappelijke effecten. In het najaar van 2024 zijn de uitgangspunten voor de jeugdzorg Lelystad (“Knoppenplan”) vastgesteld door de gemeenteraad.
1.2 Een Sterke basis voor Lelystad
Het doel van een sterke basis is dat kinderen en gezinnen de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben om veilig en gezond op te groeien. Het perspectief van onze inwoners en gezinnen staat altijd centraal.
Met een sterke basis willen we dat jeugdigen veilig en gezond opgroeien en ouders zo zelfstandig mogelijk hun kinderen kunnen opvoeden. Normalisering is hierbij het uitgangspunt, waarbij we ervan uitgaan dat gewone hobbels horen bij het leven.
Onder een sterke basis verstaan we het brede palet van eigen kracht van ouders, het benutten van het eigen netwerk, inzet van vrijwilligers tot vrij toegankelijke preventieve voorzieningen. Hierbij gaat het om de laagdrempelige preventieve ondersteuning die direct toegankelijk is en zonder verwijzing van bijvoorbeeld een (huis)arts of de tussenkomst van de gemeente ingezet kan worden. Om het perspectief van de jeugd te versterken en zoveel mogelijk problemen te voorkomen, is preventie van wezenlijk belang. Preventie is gericht op het vroegtijdig signaleren van risico’s of problemen in alledaagse opgroei- en opvoedproblemen, waardoor escalatie en de inzet van specialistische jeugdhulp voorkomen wordt.
1.3 Actualisatie subsidiekader Versterken van de basis 2025
Het versterken van de basis is geen eenmalige actie. Het gaat om een veranderproces van meerdere jaren en vraagt om langdurige uitbreiding van de preventieve voorzieningen. Daarom is het subsidiekader uit 2022 geactualiseerd en doorgetrokken naar 2025. De verwachting is dat ook na 2025 uitbreiding van preventieve voorzieningen nodig blijft. Daarom zijn extra structurele middelen op de lange termijn noodzakelijk. De gemeenteraad heeft in de toekenning van additionele middelen voor 2024 en 2025 voorwaardelijk gesteld om resultaten zichtbaar te maken, om de noodzaak hiervan aan te tonen. Dit gebeurt door impact-gericht onderzoek te doen binnen de opgaven die vallen binnen dit subsidiekader.
In dit subsidiekader ‘Versterken van de basis 2025’ scherpen we de inhoudelijke opgaven en doelstellingen aan. Dit doen we op basis van ervaringen die tot nu toe zijn opgedaan en voortschrijdend inzicht in nauwe samenwerking met de maatschappelijke partners.
1.4 Inzet op samenhang en samenwerking
Bij het bieden van ondersteuning, staat het kind en het gezin altijd centraal. De hulpverlening staat ten dienste van het kind en gezin. Daarbij is het van belang dat er een logische samenhang is tussen de verschillende vormen van preventieve ondersteuning aan de jeugdige, het gezin, (voor)school en wijk. We willen hiermee voorkomen dat er versnippering is in hulpaanbod en ouders met onnodig veel hulpverleners te maken krijgen. Hiermee wordt tevens voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan losse interventies en activiteiten. Het is van belang dat er een doorgaande lijn is tussen de leefgebieden en gedurende overstapmomenten in de verschillende ontwikkelingsfasen.
Met dit subsidiekader richten wij ons daarom tot de lokale jeugdpreventie partners die, in samenwerking met het gezin en andere ketenpartners, onderdeel vormen van de basisondersteuning aan Lelystadse kinderen en gezinnen. Anders dan voorgaande jaren is dat enkele scholen in Lelystad sinds 2024 ook een brugfunctionaris hebben. Dit levert een nieuwe dimensie op binnen het preventieve aanbod en de ondersteuning aan ouders.
Via dit subsidiekader worden partijen uitgedaagd om met elkaar de ondersteuning aan kinderen en gezinnen in Lelystad te verbeteren. Een belangrijk aandachtspunt is namelijk de onderlinge samenwerking en samenhang tussen de verschillende partners. Elke partner voert een stukje van de puzzel uit in de ondersteuning rondom kinderen en gezinnen. Hoe beter deze puzzelstukjes in elkaar grijpen, hoe effectiever de ondersteuning aan kinderen en gezinnen in Lelystad is.
De afgelopen jaren is er al veel opgebouwd door de jeugdpreventie partners en andere partijen zoals de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs. De kracht van de inzet zit in het uitvoeren van interventies die elkaar aanvullen en versterken. De gemeente verwacht daarom dat de jeugdpreventie partner aansluit bij de diverse (bestaande) overleggen en ondersteuningsstructuren in het lokale veld.
In hoofdstuk 2 staat uitgewerkt aan welke inhoudelijke doelstellingen wordt gewerkt om te komen tot een sterke basis. In hoofdstuk 3 wordt omschreven hoe de gemeente samen met de partners de veranderopgave wil aangaan via monitoren, evalueren en bijstellen. Het 4e hoofdstuk gaat in op het subsidieproces en de voorwaarden voor het aanvragen van de incidentele subsidie.
2.1 Inhoudelijke doelstellingen van het subsidiekader
In de afgelopen 4 jaar heeft het programma gezorgd voor een goede structuur. Uit de evaluaties blijkt dat er goed gebruik wordt gemaakt van de preventie interventies die de gemeente Lelystad biedt. In 2025 willen we dat er meer aandacht is voor het betrekken van de community rondom de jeugdige binnen de inhoudelijke opgaven. Daarnaast dienen er meetbare en resultaatgerichte afspraken te worden gemaakt in de verschillende projecten.
Voor 2025 wordt daarom gewerkt aan de volgende 3 inhoudelijke opgaven:
Per opgave is een inhoudelijk kader uitgewerkt. In deze kaders staat wat we willen bereiken. Aan de hand van een gezamenlijk plan van aanpak laten de jeugdpreventie partners zien hoe dit te kunnen bereiken, met welke bijdrage en/of inzet die zij kunnen leveren.
Er is een aantal uitgangspunten die voor elk subsidie-project van belang zijn. De plannen die de jeugdpreventie partners opstellen, moeten aansluiten bij deze algemene uitgangspunten:
Daarbij bouwen de jeugdpreventiepartners samen met de betrokken onderwijspartners voort op de bestaande structuren binnen de kinderopvang, basisscholen (OT’s) en voortgezet onderwijs (pavo’s en MDO’s) en op bestaande netwerken als Lisa Lelystad. Daarnaast doen we dit dichtbij de scholen en in de wijken en wijkgericht.
2.3 Uitwerking inhoudelijke kaders
Opgave 1: Lisa Lelystad, het offline en online platform voor informatie en advies voor opvoed- en opgroeivragen.
In 2021 hebben Icare jgz, GGD jgz, MEE en MDFlevoland samen Lisa Lelystad opgestart. Lisa Lelystad is het online en offline informatie- en adviespunt waar jeugdigen, ouders en professionals terecht kunnen met vragen over opvoeden en opgroeien. Zo wordt informatie en advies voor ouders, jeugdigen en professionals vindbaar, laagdrempelig en toegankelijk. Een belangrijke pijler van Lisa Lelystad is de LimonadeBrigade, een initiatief voor en door ouders gericht op ontmoeting en uitwisseling tussen mede-opvoeders.
Bij Lisa Lelystad komt informatie over beschikbare preventieve hulp en ondersteuning bij opvoeden en opgroeien samen. Daarnaast blijven de bestaande routes en contactmogelijkheden met de individuele partijen bestaan.
Opgave 2: Versterken van de ondersteuning in en rondom de kinderopvang, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs
We werken vanuit de inclusieve gedachte: de leerling gaat in beginsel naar de reguliere opvang, het regulier onderwijs en de ondersteuning sluit daarbij aan. Daarbij willen we een doorgaande lijn in de ondersteuning aan zowel kind op school, de wijk en thuis in het gezin. De jeugdpreventie partners maken actief onderdeel uit van de ondersteuningsstructuur dat op de voorschoolse voorziening of de school aanwezig is. Daar werken de kinderopvang, het onderwijs en de jeugdpreventie partners effectief samen en sluit de ondersteuning aan bij wat er onder jeugdigen in de school speelt. De school kan gebruik maken van de ondersteuning zodra zij zien dat een kind meer nodig heeft dan dat de school zelf en vanuit hun wettelijke taak kan bieden.
Opgave 3: Vrij toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare gezinnen.
Sommige gezinnen hebben te maken met aanhoudende en complexe problematiek. Het gaat om gezinnen die op allerlei leefgebieden problemen hebben en waarbij de problematiek langdurig en hardnekkig van aard is. Soms lukt het de gezinnen om even een wankel evenwicht te vinden. Maar bij nieuwe ontwikkelingen is het risico op terugval groot. Andere gezinnen krijgen het niet voor elkaar om, ondanks ondersteuning van verschillende organisaties, in een duurzaam stabielere situatie terecht te komen en leven van crisis naar crisis. Dit leidt tot grote stress en spanning binnen het gezinssysteem. Het gezin raakt ontregeld, de kinderen groeien op in een onveilige situatie. Bij professionals of kennissen die om het gezin heen staan, ontstaan zorgen over de kinderen.
Voor deze gezinnen zoeken we andere vormen van algemeen toegankelijke ondersteuning, in aanvulling op de ondersteuning die al in de basis wordt gegeven. Voor een deel van de gezinnen kan een informeel stut en steun netwerk voldoende uitkomst bieden. Gezinnen waarbij de problematiek ernstig en complex is, hebben andersoortige professionele ondersteuning nodig.
3 Action Learning: een doorlopende veranderopgave
3.1 Overkoepelende beweging jeugdstelsel
De Aanpak Sociaal Domein gaat uit van een doorlopend lerend systeem, waarbij gaandeweg de trends en ontwikkelingen worden gemonitord voor het ombuigen van maatwerk naar specifieke voorzieningen in de basis. Het versterken van de basis staat niet op zichzelf maar is een onderdeel van de ingezette beweging met de Aanpak Sociaal Domein. De gemeente organiseert elk kwartaal een overleg met het brede jeugdveld, om de overkoepelende ontwikkelingen in het jeugdstelsel met elkaar te volgen. Daarnaast wordt er opgavegericht gewerkt zoals bedoeld met de maatschappelijke agenda en onderzoeken we de impact van de interventies bij de verschillende opgaven.
3.2 Versterken van de basis: samen leren, evalueren en bijstellen
Het versterken van de basis is geen eenmalig proces. Het is een verandertraject van meerdere jaren waarbij doorlopend goed gemonitord moet worden of we met elkaar bereiken wat we willen bereiken. Het is tevens een dynamisch proces waarin de opgaves en beoogde resultaten worden aangepast aan de trends, ontwikkelingen en ervaringen die worden waargenomen.
Om de voortgang te kunnen monitoren zijn goede afspraken aan de voorkant nodig over wat zinvol is om te meten en op welke momenten met wie hierover het gesprek kan worden gevoerd. De gemeente vindt het van belang dat de jeugdpreventie partners die uitvoering geven aan de subsidieprojecten, elkaar met regelmaat treffen, want de opgaven hangen met elkaar samen en tegelijkertijd ontstaat verbinding niet automatisch. Dit wil de gemeente als volgt vormgeven:
Voor 2025 wil de gemeente in ieder geval structureel om tafel over de voortgang van de projecten. Daartoe organiseert de gemeente tenminste een overleg met de managers van de jeugdpreventiepartners, te weten Humanitas, Icare jgz, GGD jgz, MDFlevoland, Welzijn Lelystad en MEE. In overleg met de kinderopvang en de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs Lelystad Dronten en Voortgezet onderwijs Lelystad wordt gekeken of en hoe zij hierbij aansluiten. Doel van dit overleg is met elkaar de voortgang van de verschillende projecten te bespreken, in relatie tot de actualiteit en andere zaken zoals de reguliere subsidie activiteiten en het uitvoeringsprogramma van het Knoppenplan jeugdzorg. Daarnaast leidt dit overleg ook tot brede kennisdeling.
Voor het realiseren van de opgaven wordt gewerkt met een incidentele subsidie van één jaar. Hieronder volgt een toelichting op de toepassing en de voorwaarden van de subsidieaanvraag.
4.1 Toepassing van het subsidiekader en afbakening
Dit subsidiekader is van toepassing op het kalenderjaar 2025 en geldt voor de incidentele subsidieaanvragen voor het versterken van de basis, binnen de grenzen van de gemeente Lelystad, voor zover die niet in een andere Lelystadse beleidsregel of subsidieregeling zijn geregeld. Het gaat in beginsel om jeugdigen (in relatie met ouders/verzorgers en de omgeving) in de leeftijd vanaf de conceptie (-9 maanden) tot 18 jaar oud. Een strikte voorwaarde is dat de inzet niet al vanuit een andere subsidie of opdrachtverstrekking wordt ingezet. Deze subsidies staan los van de begrotingssubsidies die de huidige partners ontvangen voor de uitvoering van de jeugdpreventie activiteiten.
Thema’s cq onderwerpen die uitdrukkelijk niet onder het subsidiekader vallen:
4.3 De subsidieaanvraag voorwaarden
Voor het aanvragen van de subsidie is de Algemene subsidieverordening van de gemeente Lelystad en de Algemene wet bestuursrecht van toepassing2. Daarnaast is dit subsidiekader het inhoudelijk kader waarbinnen de subsidieaanvragen moeten passen.
Specifiek stellen wij de volgende voorwaarden voor het aanvragen van subsidie voor het versterken van de basis in 2025:
De samenstelling van partijen kan per aanvraag verschillen. Het is aan de partijen samen om te bepalen wie gezamenlijk een aanvraag indient per opgave. Echter aanvraag ingediend door een samenwerking waaraan naast een of meerdere partners zoals opgenomen in 3.2. een niet aldaar benoemde partner deelneemt, wordt afgewezen.
De aanvraag wordt gedaan via de website van de gemeente Lelystad. Meer informatie daarover is terug te vinden op de pagina subsidies3.
Op het moment dat de inzet uitbreiding van reguliere taken betreft, kan de aanvraag worden meegenomen als uitbreiding in de begrotingssubsidie aanvraag. Dit betreft de urenuitbreiding van de jeugdpreventie partners voor inzet kernteam Lisa bij opgave 1 en uitbreiding capaciteit GGD jgz/MDF bij opgave 2b. Het is wel de bedoeling dat de betreffende jeugdpreventie partners samen een plan van aanpak uitwerken via het format.
Dit subsidiekader is opgesteld op basis van de verwachtingen over de huidige uitvoering. Vanwege de hervormingen in het sociaal domein, kan blijken dat zaken in de uitvoering toch een andere benadering vragen. Daarom:
4.4 Budgetverdeling en subsidieplafond
Voor het versterken van de basis heeft de raad structureel €500.000,- beschikbaar gesteld. Daarnaast is eenmalig voor 2025 incidentele middelen beschikbaar gesteld, waardoor de projecten zoals gestart in 2022 en die doorliepen in 2023 en 2024, voortgezet kunnen worden. Het beschikbare budget voor de subsidieregeling 2025 is € 1.053.000,-
Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld en beschikt.
Voor het indienen van de aanvragen volgen we het volgende tijdspad en deadlines:
4.6 Verantwoording subsidies proces
De verantwoordingseisen die gelden voor de afgegeven subsidies, worden uitgewerkt in de bijbehorende beschikking.
4.7 Monitoring en verantwoording
Tussentijdse en eindrapportages
Ter verantwoording van de incidentele subsidie levert de penvoerder namens de deelnemers tussentijdse rapportages en een eindrapportage aan. De frequentie hangt af van de subsidiehoogte. Dit wordt aangegeven in de betreffende subsidiebeschikking.
De penvoerder levert in ieder geval in Q2 van 2026 een eindrapportage in. In de rapportage vindt verantwoording over 2025 plaats.
In de rapportages staat in ieder geval het volgende:
een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten zijnde een financieel verslag met balans en de jaarrekening. De financiële verantwoording sluit aan op de begroting waarvoor subsidie is verleend. Verschillen tussen begroting en realisatie worden toegelicht, tenzij deze van geringe betekenis zijn.
Vaststellen van de indicatoren
Aan de hand van indicatoren wordt inzicht gegeven in de resultaten, het bereik en de effecten van de interventies met als doel hiervan te leren. Voor elk subsidieproject wordt daarom door de jeugdpreventie partners in het plan van aanpak de indicatoren uitgewerkt.
In het subsidiejaar 2022 heeft de gemeente samen met de jeugdpreventie partners, per opgave afspraken gemaakt over een definitieve set aan indicatoren. Deze indicatoren zijn opgenomen in het plan van aanpak en de subsidiebeschikking 2022, 2023 en 2024. In 2025 kunnen deze indicatoren worden aangehouden. Waarbij er voor 2025 2 indicatoren zijn toegevoegd.
Dit leidt tot de volgende indicatoren:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-544605.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.