Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
gelet op artikel(en) 103, lid 2 van de Gemeentewet dat bepaalt dat het College nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de Gemeentesecretaris;
gelet op artikel 160, lid 1 aanhef en onder c van de Gemeentewet dat het College de bevoegdheid geeft om nadere regels te stellen over de inrichting van de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de Griffie;
gelet op de door het College op 15 juli 2019 vastgestelde hoofdstructuur voor de ambtelijke organisatie;
gelet op de door het College op 20 juli 2021 vastgestelde verfijning van de hoofdstructuur voor de ambtelijke organisatie;
gelet op de door het College op 15 juli 2024 vastgestelde formalisering van de eenhoofdige directie;
gelet op het voorgenomen besluit van het college op 29 oktober 2024 tot verfijning van de hoofdstructuur voor de ambtelijke organisatie;
en gelet op het advies van de Ondernemingsraad hierover van 25 november 2024;
b e s l u i t e n :
vast te stellen het
Organisatiebesluit gemeente Overbetuwe 2025
Bijlage 2 bij het Organisatiebesluit gemeente Overbetuwe 2025
Werkterreinbeschrijving
SOCIAAL DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
- •
Maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- •
Re-integratievoorzieningen
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Kunst, cultuur en erfgoed
- •
- •
Maatschappelijke participatie
- •
Dorps- en wijkcoördinatie
- •
Kinderopvang en peuterspeelzalen
De werkzaamheden van Team Beleid Sociaal richten zich op het realiseren van de beleidsopdrachten in het sociaal domein:
- •
Beleidsontwikkeling (gehele cyclus) en beleidsanalyse
- •
Beleidsontwikkeling en –implementatie, in afstemming met de uitvoering en regiogemeenten
- •
Opdrachtgeverschap richting ketenpartners
- •
Planning & control, inkoop, contractmanagement en relatiebeheer
De werkzaamheden van Team WMO & Bedrijfsvoering richten zich op:
- •
Uitvoering van de Wmo2015 en leerlingenvervoer
- •
Administratieve verwerking en betaling van relevante wetten
- •
Secretariële en administratieve ondersteuning van de medewerkers in de uitvoering, waaronder behandelen eenvoudige aanvragen
- •
Handhaving van de sociale wetten
- •
Verbeteren, controleren en bewaken van rechtmatigheid en kwaliteit
- •
Behandelen van de bezwaar- en beroepszaken
- •
Integrale samenwerking, zowel intern als extern
- •
Input leveren ten behoeve van beleidsontwikkelingen
De werkzaamheden van Team Jeugd, Interventieteam & Toegang richten zich op:
- •
Uitvoering van de jeugdwet (jeugd en gezinsconsulenten)
- •
Veiligheid van inwoners naar aanleiding van veiligheidsmeldingen en complexe casuïstiek (IVT)
- •
Hulpvragen van inwoners analyseren en adresseren en doorverwijzen (screeners)
- •
Integrale samenwerking, zowel intern als extern
- •
Input leveren ten behoeve van beleidsontwikkeling
De werkzaamheden van Team Bestaanszekerheid & Inburgering richten zich op:
- •
Uitvoering van de Participatiewet op het gebied van inkomensregelingen, LKS en re-integratie (Werk & Inkomen)
- •
Uitvoering van de wet Inburgering
- •
Uitvoering van de wet Schuldhulpverlening, inclusief vroegsignalering en fase 2
- •
Integrale samenwerking, zowel intern als extern
- •
Input leveren ten behoeve van beleidsontwikkelingen
De werkzaamheden van Team Strategie Domein Sociaal richten zich op de lange termijn opgaven in het sociaal domein, zowel beleidsmatig als organisatorisch en de samenwerking in de regio:
- •
Formuleren en initiëren van de strategische opgaven
- •
Opstellen en uitvoeren van de ontwikkelagenda voor het domein
- •
Monitoring van prestaties en resultaten
FYSIEK DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
- •
- •
- •
Duurzaamheid, Energietransitie, Circulaire Economie
- •
- •
Groen & Landschap, Verkeer & Vervoer, Bodem & Geluid, Integrale Veiligheid, Economie, Wonen, Stedenbouw, Archeologie & Monumenten
- •
Accountmanagement bedrijven
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Ontwikkeling, beheer, onderhoud en toezicht van de openbare buitenruimte
De werkzaamheden van Team Beleid & Projecten Fysiek richten zich op de gehele keten van het fysieke domein en is verantwoordelijk voor het opstellen en adviseren van beleid binnen het fysieke domein. Dit omvat taken als:
- •
Integraal advies en beleid op de werkterreinen Groen & Landschap, Verkeer & Vervoer, Duurzaamheid, Bodem & Geluid, Integrale Veiligheid, Openbare orde en Veiligheid, Economie, Wonen, Stedenbouw
- •
Accountmanagement bedrijven
- •
Projectmanagement van majeure projecten
- •
- •
- •
- •
Juridisch advies Grondzaken
De werkzaamheden van Team Omgeving richten zich op activiteiten die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving van inwoners en bedrijven. Dit omvat taken als:
- •
- •
- •
Beoordeling van ruimtelijke initiatieven
- •
- •
Monumenten en Archeologie
- •
- •
De werkzaamheden van Team Ruimte richten zich op het zorgen voor een beheerbare, aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte die bijdraagt aan het behouden en realiseren van een prettige leefomgeving voor alle inwoners van onze gemeente. Dit omvat taken als:
- •
Ingenieursbureau (voorbereiden, ontwerpen en aanleggen van alle civieltechnische werken)
- •
Beheer en toezicht van de openbare ruimte (riool, groen, speelterreinen, afval, wegen, openbare verlichting en verkeer)
- •
Toezicht en handhaving (BOA’s)
De werkzaamheden van Team Openbare Werken richten zich op activiteiten die betrekking hebben op de gemeentewerf en milieustraten. Dit omvat taken als:
- •
- •
Milieustraat en transport (ontvangst/afvoer afvalstromen)
- •
- •
Werkzaamheden omtrent verkeer en speelvoorzieningen
- •
- •
- •
- •
Onderhoud/storingen rioolgemalen
- •
Beheer en administratie gemeentelijke begraafplaatsen en volkstuinen
De werkzaamheden van Team Vastgoed richten zich op de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie van gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed. Dit omvat taken als:
- •
Ontwikkeling, beheer en exploitatie van gemeentelijke werklocaties
- •
Ontwikkeling, beheer en exploitatie van onderwijs-, recreatie-, sport- en welzijnsaccommodaties
- •
- •
- •
- •
- •
De werkzaamheden van Team Strategie Domein Fysiek richten zich op de samenwerking in de regio en het strategische beleid van de fysieke leefomgeving.
Dit omvat taken als:
- •
Strategisch beleidsadvies (o.a. duurzaamheid, energietransitie, regionale ontwikkelingen, gebiedsontwikkelingen, woningbouw, e.d.)
DIENSTVERLENING DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
Bedrijfsvoering (financiën, P&O, juridisch, inkoop, communicatie, informatie, gegevens, administratie)
- •
- •
- •
Ondersteuning (secretariaat, Kabinet & Protocol, bodes)
De werkzaamheden van Team Communicatie, Personele & Juridische Zaken richten zich op activiteiten die betrekking hebben op:
- •
Strategisch-tactische advisering op het vlak van communicatie, P&O en juridische zaken
- •
Ondersteuning van de bestuurder in relatie tot de medezeggenschap
- •
Communicatie en participatie (advisering, uitvoering, perswoordvoering)
- •
Dorpscontactpersonen (verbinding tussen ontwikkelingen in buurten of dorpen en de gemeente)
- •
Personeel & Organisatie (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van beleid, uitvoeren personeels- en salarisadministratie)
- •
Juridische Zaken (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van juridische en privacy aangelegenheden, uitvoeren secretariaat bezwaarschriftencommissie, klachtencoördinatie, coördinerende werkzaamheden i.h.k.v. AVG, Woo en datalekken)
- •
Inkoop (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van inkoopbeleid)
De werkzaamheden van Team Financiën richten zich op activiteiten die betrekking hebben op financiën, treasury, belastingen en verzekeringen:
- •
Strategisch-tactische advisering op het vlak van financiën
- •
Adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van financieel beleid conform de financiële verordening
- •
Borgen van het proces van de financiële planning & control
- •
Financiële administratie (registreren, doen van betalingen, innen van vorderingen, rapporteren)
- •
Treasury, conform het treasury statuut
- •
Belastingen (beleidsadvisering, gegevensbeheer, WOZ, heffen, innen, bezwaar en beroep, kwijtschelding, dwanginvordering)
- •
Verzekeringen (beheer portefeuille, adviseren over en afwikkelen meldingen en claims, contacten met verzekeraars) en aansprakelijkheidsstellingen van derden vormgeven en begeleiden
De werkzaamheden van Team Informatie & Ondersteuning richten zich op activiteiten die betrekking hebben op gegevens- en informatieverwerking, secretariële en administratieve functies van het bestuurs- en directiesecretariaat, managementondersteuning en Kabinet & Protocol. Dit omvat taken als:
- •
Strategisch-tactische advisering op het vlak van informatievoorziening (opstellen van gemeentebreed informatiebeleid)
- •
Opdrachtgeverschap richting ICT Lingewaard
- •
- •
- •
- •
Uitvoering projecten op het vlak van informatievoorziening
- •
Analyseren en verbeteren van werkprocessen en het begeleiden van teams hierbij
- •
Functioneel beheer van organisatiebrede applicaties
- •
Ondersteuning bij het gebruik van organisatiebrede applicaties
- •
Beheren van geografische informatiesystemen, Basisregistratie adressen- en gebouwen en Basisregistratie Ondergrond
- •
Postverwerking en kwaliteitsbewaking archivering, vervanging en vernietiging
- •
Uitvoeren van secretariële en administratieve werkzaamheden voor college, gemeentesecretaris, managers en Ondernemingsraad
- •
Ondersteuning representatie bestuur
- •
De werkzaamheden van Team Externe Dienstverlening richten zich op activiteiten die betrekking hebben op Burgerzaken, Klant Contact Centrum (KCC), online dienstverlening, communicatie en bodewerkzaamheden. Dit omvat taken zoals/behorende bij:
Burgerzaken:
- •
Beheren van de Basisregistratie Personen (BRP)
- •
Alle werkzaamheden voortvloeiend uit de uitvoering van: paspoortwet, paspoortbesluit, PUN, Wegenverkeerswet (Wvw), Rijkswet op het Nederlanderschap (RwN), Besluit Burgerlijk Bestand, Burgerlijk Wetboek (Boek 1, Boek 10), Wet op de Lijkbezorging, Kieswet en Kiesbesluit
- •
- •
- •
Gehandicaptenparkeerkaart
KCC:
- •
- •
Eerstelijns afhandeling van klantvragen
Online dienstverlening:
- •
Ontwikkelen en beheren van online dienstverleningsomgeving (o.a. website, webformulieren, e-herkenning)
Print & design:
- •
Tekstverwerking en vormgeving van diverse communicatie-uitingen
- •
Beheren communicatiemiddelen, applicaties en sjablonen
Bodes:
- •
Bodewerkzaamheden (postverspreiding, ontvangst bezoek, catering en kleine facilitaire werkzaamheden m.b.t. bijeenkomsten)
De werkzaamheden van Team Strategie Domein Dienstverlening richten zich op:
- •
Strategische advisering op het vlak van bedrijfsvoering, dienstverlening en informatieveiligheid
- •
Chief Information Security Officer (CISO): treffen en onderhouden van een samenhangend pakket aan maatregelen om de betrouwbaarheid (beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid) van de informatievoorziening te waarborgen
- •
Inrichten, ontwikkelen en beheren van de administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
STAF
In de staf zijn de functies ondergebracht die de gemeentesecretaris ondersteunen. Dit omvat onderstaande werkzaamheden:
- •
Organisatieadvisering:
- -
Adviseren gemeentesecretaris en management over en ondersteunen bij de ontwikkeling van de organisatie
- -
Tijdig signaleren en interpreteren van in- en externe ontwikkelingen
- •
Bestuursadvisering:
- -
Adviseren en ondersteunen van het college en de gemeentesecretaris
- -
Adviseren van collega’s over het politiek-bestuurlijke proces
- -
Tijdig signaleren en interpreteren van in- en externe ontwikkelingen
- •
Concern control:
- -
Adviseren van college, gemeentesecretaris en management m.b.t. planning & control, rechtmatigheid, risicomanagement, bedrijfsvoering en afstemming met de accountant
- -
Adviseren over, implementeren en operationaliseren van beleids-, control en beheersinstrumenten en programma’s ter optimalisatie van organisatiesturing en bedrijfsvoering
- -
Evalueren van de naleving van kaders, richtlijnen en regelgeving en hierover adviseren
- -
Toezicht houden op de uitvoering van interne audits en opstellen van rapportages
- -
Analyseren van managementinformatie ten behoeve van de interne sturing en hierover rapporteren aan het management