Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 543536 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 543536 | beleidsregel |
Beleidsregel schuldhulpverlening gemeente Nederweert 2025
Verzoeker is verplicht om alle medewerking te verlenen die, naar het oordeel van het college, redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van de Wgs. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:
Het college kan besluiten tot weigering van de schuldhulpverlening indien een eerdere minnelijke schuldregeling of WSNP-traject van de verzoeker minder dan 2 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, succesvol werd doorlopen of voortijdig werd beëindigd.
Artikel 6. Beëindigingsgronden
Het college kan besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:
bekend is geworden dat de verzoeker in de periode van 3 jaar voorafgaand aan de dag waarop het verzoek is ingediend, dan wel tijdens het schuldhulpverleningstraject, fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft gehad en in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie, die beoogt leed toe te voegen, is opgelegd, en die veroordeling of sanctie, naar het oordeel van het college, een belemmering vormt voor de schuldhulpverlening.
Artikel 8. Overgangs- en slotbepalingen
De ‘van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nederweert houdende regels omtrent schuldhulpverlening Nederweert 2017’, zoals de beleidsregel luidde voor de vaststelling van deze nieuwe beleidsregel, blijft van toepassing op aanvragen om schuldhulp die voor de inwerkingtreding van deze nieuwe beleidsregel zijn ingediend.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 december 2024
De secretaris,
J.C.T. Bakens
De burgemeester
B.M.T.J. Op de Laak
Toelichting op de beleidsregel schuldhulpverlening gemeente Nederweert 2025
De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) geeft de gemeente taken bij het geven van hulp bij schulden. Elke gemeente moet hiervoor een beleidsplan (nota) maken. In dit beleidsplan staat wat de gemeente doet om te voorkomen dat inwoners schulden opbouwen en hoe de gemeente helpt bij het oplossen van schulden. De gemeenteraad stelt het plan vast voor maximaal vier jaar. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan.
De Wgs is een kaderwet die volledig onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Binnen die kaders kan elke gemeenten zijn eigen regels maken met betrekking tot de toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren of beëindigen van de schuldhulpverlening. In het kader van rechtszekerheid is het daarom van belang dat het college beschikt over een beleidsregel waarin deze zaken zijn geregeld.
Deze beleidsregel maakt inwoners duidelijk wat hun rechten en plichten zijn tijdens de hulp bij schulden door de gemeente. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden de gemeente heeft.
Deze beleidsregel past geheel binnen het wettelijke kader van de per 1 januari 2021 hernieuwde Wgs en het door de raad vastgestelde beleidsplan.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
De Wgs stelt als eisen voor de toegang tot schuldhulpverlening dat er sprake moet zijn van een rechtmatig verblijf in Nederland, dat de inwoner is ingeschreven in de basisregistratie personen en 18 jaar of ouder. Hieronder vallen ook zelfstandig ondernemers zonder personeel en vennoten van een VOF, maar ook de ondernemer met een BV die bijvoorbeeld privé heeft meegetekend voor een lening.
Conform artikel 3 Wgs kan het college voortaan in bijzondere omstandigheden, zo nodig in overleg met het college van een andere gemeente, ook schuldhulpverlening aan een persoon geven als die geen inwoner is. In dat geval wordt deze persoon dan gelijkgesteld met een inwoner. Ook is in de Wgs komen te vervallen dat een verzoeker die feitelijk niet woonachtig is op het adres waarop hij of zij staat ingeschreven in de basisregistratie personen geen toegang heeft tot schuldhulpverlening.
Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent indien het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht. Het aanbod kan zowel gericht zijn op problematische als op niet problematische schuldensituaties.
In lid 2 worden factoren genoemd die bepalen in welke vorm de schuldhulpverlening wordt aangeboden. Doel hiervan is een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening. Het gaat om maatwerk.
In lid 3 is aangegeven dat in het plan van aanpak inzicht wordt gegeven in de verwachte doorlooptijden en de uitwerking van de aangeboden ondersteuning. Ook wordt in het plan van aanpak duidelijk opgenomen waaraan de verzoeker dient te voldoen.
Tenslotte is in lid 4 aangegeven welke trajectmogelijkheden de gemeente Nederweert biedt. Er zijn in totaal 5 verschillende trajecten die kunnen worden ingezet. Waar nodig worden aanvullende instrumenten ingezet van samenwerkingspartners zoals bijvoorbeeld het Algemeen Maatschappelijk Werk of Thuisadministratie.
De inlichtingenplicht is in de nieuwe Wgs (2021) aangepast. De inwoner is alleen nog verplicht om mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de schuldhulpverlening voor zover deze gegevens niet door het college kunnen worden verkregen.
Wel dient de verzoeker te allen tijde zijn medewerking te verlenen. Deze verplichtingen zijn in dit artikel opgenomen. Dit is geen limitatieve opsomming. Er kunnen aanvullende verplichtingen in het plan van aanpak worden opgenomen.
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening wordt geweigerd. De weigeringsgronden zijn van toepassing gedurende de aanvraagperiode, alvorens het besluit over het verzoek is genomen. In de Wgs is één absolute weigeringsgrond opgenomen, te weten: het niet beschikken over een geldige verblijfsstatus. Daarnaast zijn in de Wgs twee optionele weigeringsgronden opgenomen, die enkel van kracht zijn wanneer het college deze in de beleidsregel en het beleidsplan opneemt. In Weert is ervoor gekozen om recidive als zogenaamde ‘kan-bepaling’ op te nemen. In de gevallen waarin recent een schuldregeling is beëindigd, is het namelijk niet mogelijk om de inwoner adequate schuldhulpverlening in de vorm van een schuldregeling te bieden. In dat geval wordt de schuldhulpverlening geweigerd, tenzij de inwoner met andere instrumenten kan worden ondersteund.
Het college heeft ervan afgezien om fraude als weigeringsgrond op te nemen. Dit om alle individuele gevallen steeds objectief te beoordelen en een eventuele schuldvraag niet bij het afwegingskader te betrekken.
Artikel 6. Beëindigingsgronden
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening wordt beëindigd.
Artikel 7. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-543536.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.