Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Deurne 2025

De raad van de gemeente Deurne;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van

22 oktober 2024;

 

gelet op artikel 213a, eerste lid, van de Gemeentewet;

 

gezien het advies van de rekeningcommissie van [datum];

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Deurne 2025

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deurne;

  • Doelmatigheid: de mate waarin een maximale hoeveelheid producten en prestaties is gerealiseerd met een minimale hoeveelheid middelen of een hogere kwaliteit wordt bereikt met een gelijkblijvende hoeveelheid aan middelen;

  • Doeltreffendheid: de mate waarin de geleverde producten en prestaties bijdragen aan het realiseren van gestelde gemeentelijke beleidsdoelen;

  • De raad: de gemeenteraad van de gemeente Deurne.

Artikel 2. Onderzoeksfrequentie

Het college onderzoekt, zo vaak als nodig, op eigen initiatief of wanneer daar aanleiding toe is, de doelmatigheid en/of doeltreffendheid van het gevoerde bestuur.

Artikel 3. Onderzoeksplan

  • 1.

    Het college stelt, zo vaak als nodig, een globaal onderzoeksplan vast en informeert de raad/rekenkamer over de te verrichtten onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid door toezending van het onderzoeksplan.

  • 2.

    De onderzoeken in het onderzoeksplan worden per onderzoek (bij de start) uitgewerkt in een opdrachtformulering en bevat:

    • a.

      de aanleiding van het onderzoek;

    • b.

      het onderzoeksobject (afbakening);

    • c.

      de reikwijdte van het onderzoek;

    • d.

      de onderzoeksmethode;

    • e.

      de doorlooptijd van het onderzoek;

    • f.

      capaciteit/budget in de begroting voor het te verrichten onderzoek.

Artikel 4. Voortgang onderzoeken

Het college rapporteert in de tussentijdse rapportages en in de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarstukken over de voortgang van de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid en de uitputting van bijbehorende budgetten.

Artikel 5. Verslag en plan van verbetering

  • 1.

    De onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een onderzoeksrapport of verslag. Het rapport/verslag bevat tenminste een analyse van de onderzoeksresultaten en indien nodig aanbevelingen voor verbetering.

  • 2.

    Op basis van het onderzoeksrapport of verslag stelt het college indien nodig een plan van verbetering op.

  • 3.

    Het rapport/verslag en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de raad en de rekenkamer aangeboden.

  • 4.

    Het college neemt op basis van het plan van verbetering organisatorische maatregelen.

Artikel 6. Inwerkingtreding en intrekken vorige verordening

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 2.

    Gelijktijdig met inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening onderzoeken doeltreffendheid en doelmatigheid van de gemeente Deurne 2016 ingetrokken.

Artikel 7. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Deurne 2025”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 december 2024.

De griffier,

de voorzitter,

Naar boven