Wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheids-en Gezondheidsregio Gelderland-Midden

De colleges van de gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar,

 

gelet op de inwerkingtreding van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022;

 

gelet op het voorstel van het algemeen bestuur Veiligheids-en Gezondheidsregio.

 

besluiten vast te stellen:

 

Het besluit tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden;

I Wijzigingen

De gemeenschappelijke regeling Veiligheids-en Gezondheidsregio Gelderland-Midden wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    In de aanhef vervalt “Rijnwaarden”.

  • B.

    In de aanhef wordt de verwijzing naar “Tijdelijke wet ambulancezorg” vervangen door: “Wet ambulancevoorzieningen”.

  • C.

    In de aanhef wordt “1 januari 2025” vervangen door: “1 juli 2022”.

  • D.

    Aan het eind van de aanhef wordt toegevoegd “. Zodat deze als volgt luidt:”

  • E.

    In artikel 1, tweede lid vervalt “Rijnwaarden”.

  • F.

    Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Het eerste lid onder h wordt: “de voorzitter: de voorzitter van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden;“;

    • 2.

      In het eerste lid onder i wordt “artikel 28, tweede lid” vervangen door “artikel 29, tweede lid”;

    • 3.

      Het eerste lid onder j vervalt;

    • 4.

      Onder verlettering van het eerste lid onder k naar j wordt de begripsomschrijving voor de GHOR: “Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio als bedoeld in artikel 32 van de Wet veiligheidsregio’s.”

  • G.

    In de titel van Hoofdstuk II wordt “DOEL” vervangen door “BELANGEN”

  • H.

    Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Onder d wordt “GHOR’ vervangen door “Geneeskundige hulpverlening”

    • 2.

      Onder f wordt “meldkamer” vervangen door “meldkamerfunctie”

  • I.

    Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In de titel wordt “Wettelijke taken en bevoegdheden” gewijzigd in “Basistaken en plustaken”

    • 2.

      Het eerste lid komt te luiden:

      “1. De inhoud van het basistakenpakket van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden wordt bepaald door de taken en bevoegdheden, genoemd in artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s ten aanzien van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbestrijding en geneeskundige hulpverlening en wat bij of krachtens de vigerende wetgeving aan de gemeenten is opgedragen.”

    • 3.

      Het tweede lid komt, onder vernummering van artikel 5, derde lid tot artikel 4, tweede lid te luiden:

      “2. De taken die geen onderdeel uitmaken van het basistakenpakket, zijn ondergebracht in een plustakenpakket, mits de uitvoering daarvan valt onder de in artikel 3 benoemde belangen. Indien afname van producten en diensten uit dit pakket plaatsvindt, geschiedt zulks op basis van een daartoe tussen de gemeente(n) en de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden te sluiten overeenkomst waarin de rechten en verplichtingen van beide partijen zijn opgenomen, waaronder ook de financiering. Het dagelijks bestuur stelt een modelovereenkomst vast.”

    • 4.

      Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

      “3. De deelnemende gemeenten verlenen ieder afzonderlijk de mandaten, volmachten en machtigingen aan het openbaar lichaam die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken."

  • J.

    Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In de titel wordt “Andere” gewijzigd in “Wettelijke”

    • 2.

      Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

      “1. De colleges van de deelnemende gemeenten dragen de wettelijke taken en bevoegdheden ter behartiging van de in artikel 3 onder a, d, e en f genoemde belangen over aan VGGM, met inachtneming van het hierover gestelde in de Wet veiligheidsregio's en op die wet gebaseerde nadere regelgeving.”

    • 3.

      Onder vernummering van artikel 4, tweede lid tot artikel 5, tweede lid wordt:

      • 1.

        “in artikel 3 bedoelde doelen” gewijzigd in “in artikel 3 onder b, c en g bedoelde belangen”;

      • 2.

        Onder e “Tijdelijke wet ambulancezorg” gewijzigd in “Wet ambulancevoorzieningen”;

      • 3.

        Onder f voor de tekst toegevoegd: “de taken als bedoeld in de Wet op de Lijkbezorging op het vlak van de forensische zorg en”

  • K.

    In artikel 6 wordt “bestuur” gewijzigd in “algemeen bestuur” en “Politiewet” gewijzigd in “Politiewet 2012”.

  • L.

    Onder vernummering van artikel 6a tot artikel 7 komt de oorspronkelijke tekst uit artikel 7 te vervallen.

  • M.

    Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Het tweede tot en met het zevende lid alsmede het achtste lid onder a t/m d komen te vervallen. Het nieuwe tweede lid komt te luiden:

      “ 2. Behalve de in de wet vastgelegde deelnemers, zijn tevens als adviseurs bij de vergaderingen van het algemeen bestuur genodigd:

      • a.

        de voorzitter van de bestuurscommissie Gezondheid;

      • b.

        de directeur brandweer tevens zijnde commandant brandweer zoals bedoeld in de Wet;

      • c.

        de directeur publieke gezondheid zoals bedoeld in de Wet publieke gezondheid;

      • d.

        de coördinerend functionaris gemeenten aangewezen op grond van artikel 36 Wet veiligheidsregio’s;

      • e.

        een vertegenwoordiger van het ministerie van Defensie;

      • f.

        een vertegenwoordiger van het ministerie van Justitie en Veiligheid;

      • g.

        een vertegenwoordiger van de eenheidsleiding Politie Oost-Nederland.

    • 2.

      Onder vernummering van het achtste lid onder e tot het derde lid komt dit derde lid te luiden: “3. De voorzitter kan andere functionarissen, van wie de aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, uitnodigen deel te nemen aan de vergaderingen van het algemeen bestuur.”

  • N.

    Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het eerste lid wordt “of het dagelijks bestuur dit nodig oordelen, dan wel indien tenminste drie leden daarom verzoeken.” gewijzigd in “dit nodig acht.”

    • 2.

      Het derde lid vervalt.

    • 3.

      Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot derde en vierde lid wordt in het vierde lid “zijn overeenkomstig van toepassing.” gewijzigd in “zijn van overeenkomstige toepassing.” en wordt de tekst daarop volgend verplaatst naar een nieuw vijfde lid dat komt te luiden: “5. Stukken die van het algemeen bestuur uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en, ingevolge artikel 32a Gemeentewet, medeondertekend door een lid van de directie in de hoedanigheid als secretaris.”

    • 4.

      Het zesde lid vervalt.

  • O.

    Na artikel 11 wordt onder vernummering van artikel 13 eerste lid een artikel ingevoegd, luidende:

    “Artikel 11a Verordeningen

    Het algemeen bestuur is bevoegd verordeningen vast te stellen, die nodig zijn ter regeling van organisatorische en huishoudelijke zaken.”

  • P.

    Na artikel 11a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

    ”Artikel 11b Toezicht Ambulancezorg

    Het algemeen bestuur houdt toezicht op de uitvoering van de Regionale Ambulancevoorziening met publiekrechtelijke rechtspersoonlijkheid als bedoeld in artikel 16 juncto artikel 15, tweede lid, van de Wet ambulancezorgvoorzieningen.”

  • Q.

    Artikel 12 komt te luiden:

    “Artikel 12 De besluitvorming

    • 1.

      Ieder lid van het algemeen bestuur heeft één stem.

    • 2.

      De besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

    • 3.

      Besluiten betreffende de (meerjaren-) begroting en de jaarrekening, alsmede de aan de begrotingen ten grondslag liggende (meerjaren-) beleidsplannen worden genomen op basis van gewogen stemrecht. Het stemgewicht voor elke gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar, zoals dit is opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek, waarbij de volgende verdeling geldt:

      • -

        gemeenten tot 40.000 inwoners: 1 stem

      • -

        gemeenten met 40.000 tot en met 100.000 inwoners: 3 stemmen

      • -

        gemeenten met meer dan 100.000 inwoners: 5 stemmen.”

  • R.

    Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Met inachtneming van wijziging N vervalt de tekst uit dit artikel. Het nieuwe artikel 13 komt te luiden:

      “Artikel 13 Zienswijze op besluiten van het algemeen bestuur

      • 1.

        Het algemeen bestuur besluit, voorafgaand aan het nemen ervan, welke besluiten ter zienswijze, als bedoeld in artikel 10, vijfde en zesde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, aan de raden worden voorgelegd, naast de besluiten waarvan bij of krachtens de wet is bepaald dat deze verplicht aan de raden ter zienswijze worden voorgelegd en de overige in deze regeling genoemde gevallen.

      • 2.

        In ieder geval wordt aan de raden ter zienswijze voorgelegd:

        • a.

          Voorgenomen besluiten van het algemeen bestuur alsmede voorgenomen besluiten van een bestuurscommissie, die voor deelnemende gemeenten ingrijpende effecten hebben voor de gezondheid of veiligheid;

        • b.

          De participatieregeling als bedoeld in artikel 14;

        • c.

          Het informatieprotocol als bedoeld in artikel 26, eerste lid;

        • d.

          De bijdrageregeling als bedoeld in artikel 33;

        • e.

          De algemene financiële en beleidsmatige kaders als bedoeld in artikel 32 onder a en b;

        • f.

          De ontwerpbegroting en meerjarenraming als bedoeld in artikel 32 onder c en d;

      • 3.

        Het dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de zienswijzeprocedure.

      • 4.

        De zienswijzetermijn bedraagt 10 weken tenzij anders in deze regeling of bij wet is bepaald. “

  • S.

    Na artikel 13 wordt een nieuw artikel 14 ingevoegd dat komt te luiden:

    “Artikel 14 Participatie

    • 1.

      Ingezetenen van de gemeenten en belanghebbenden worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid op grond van deze regeling betrokken voor zover dat bij of krachtens de wet is vereist, of voor zover door het algemeen bestuur is bepaald, of ingeval van delegatie van bevoegdheden vanuit het algemeen bestuur aan de bestuurscommissie, door de bestuurscommissie is bepaald. De participatie vindt plaats op de in de betreffende gemeente gebruikelijke wijze of een door het algemeen bestuur bepaalde wijze, vastgelegd in een participatieregeling.

    • 2.

      Bij de participatie kan een andere procedure dan die van afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd worden.”

  • T.

    Onder vernummering van artikel 14 naar artikel 15 komt artikel 15 te luiden:

    Artikel 15 Samenstelling

    • 1.

      Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en drie leden uit het algemeen bestuur. Tevens is de voorzitter van de bestuurscommissie gezondheid lid van het dagelijks bestuur.

    • 2.

      De leden van het dagelijks bestuur, niet zijnde de voorzitter, worden benoemd door het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur benoemt de leden van het dagelijks bestuur voor bepaalde tijd. Na afloop van deze zittingsperiode kunnen de leden van het dagelijks bestuur maximaal één keer worden herbenoemd. De leden van het dagelijks bestuur blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien.

    • 3.

      Indien tussentijds een plaats van een lid openvalt, wordt zo spoedig mogelijk een nieuw lid aangewezen.

    • 4.

      Degene die ophoudt lid te zijn van het algemeen bestuur of de bestuurscommissies, houdt tevens op lid van het dagelijks bestuur te zijn.”

  • U.

    Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      De tekst uit artikel 16 wordt geschrapt.

    • 2.

      Onder vernummer van artikel 15 naar 16 wordt artikel 16 als volgt gewijzigd:

      • a.

        in het eerste lid wordt “minimaal drie maal per jaar” gewijzigd in “minimaal vier maal per jaar”

      • c.

        in het derde lid wordt aan het eind van de eerste zin toegevoegd “, waarbij ieder lid één stem heeft.”

      • d.

        Er wordt een vierde lid toegevoegd dat komt te luiden:

        “4. Besluiten die uitgaan van het dagelijks bestuur worden ondertekend door de voorzitter en, ingevolge artikel 59a, eerste lid Gemeentewet, medeondertekend door een lid van de directie in hoedanigheid als secretaris.”

  • V.

    Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      De titel van dit artikel komt te luiden: “Artikel 17 Taken en bevoegdheden”

    • 2.

      In het tweede lid onder b,c,d en j wordt “bestuurscommissie” gewijzigd in “bestuurscommissies”.

  • W.

    In het eerste lid van artikel 18 wordt “De leden van de veiligheidsdirectie” gewijzigd in “De directie, concerncontroller en bestuurssecretaris van Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden”.

  • X.

    Na artikel 18 wordt een nieuw artikel ingevoegd wat komt te luiden:

    “Artikel 19 Zienswijze op besluiten

    Er zijn geen besluiten van het dagelijks bestuur waarvoor aan de raden van de deelnemende gemeenten vooraf een zienswijze wordt gevraagd, als bedoeld in artikel 10, vijfde en zesde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, buiten de in deze regeling of bij of krachtens wet bepaalde gevallen.”

  • Y.

    Onder vernummering van artikel 19 naar artikel 20 wordt in het eerste lid “en gezondheid” geschrapt en wordt in het tweede lid “een van zijn leden” vervangen door “een of meerdere van zijn leden”.

  • Z.

    Onder vernummering van artikel 20 naar artikel 21 wordt in het eerste lid “en gezondheid” geschrapt en wordt in het derde lid geschrapt.

  • AA.

    De tekst uit artikel 23 komt te vervallen.

  • AB.

    Onder vernummering van artikel 21 naar artikel 23 wordt in het derde lid “adviescommissie” gewijzigd in “auditcommissie”.

  • CC.

    Onder vernummering van artikel 22 naar artikel 24 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het tweede lid wordt “en gezondheid” gewijzigd in “en een bestuurscommissie gezondheid”;

    • 2.

      Het derde lid komt te luiden: “3. Het algemeen bestuur regelt in het instellingsbesluit de samenstelling en de taken en bevoegdheden van de commissie overeenkomstig artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen”.

    • 3.

      Het vierde tot en met achtste lid komen te vervallen.

  • DD.

    Na artikel 21 een nieuw artikel ingevoegd wat komt te luiden:

    “Artikel 22 Zienswijze op besluiten

    Er zijn geen besluiten van de voorzitter waarvoor aan de raden van de deelnemende gemeenten vooraf een zienswijze wordt gevraagd, als bedoeld in artikel 10, vijfde en zesde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, buiten de in deze regeling of bij of krachtens wet bepaalde gevallen.”

  • EE.

    Onder vernummering van artikel 24 naar artikel 25 dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In de titel wordt “/bestuurscommissie veiligheid en gezondheid” geschrapt;

    • 2.

      In het eerste, tweede en derde lid wordt “dan wel de bestuurscommissie veiligheid en gezondheid” geschrapt.

    • 3.

      In het vijfde lid wordt na “dagelijks bestuur” toegevoegd “, uitgezonderd de voorzitter,”.

  • FF.

    Onder vernummering van artikel 25 naar 26 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In de titel wordt voor “algemeen” toegevoegd “Voorzitter,”;

    • 2.

      Het eerste lid komt te luiden:

      “1. Het algemeen bestuur stelt een informatieprotocol vast waarin staat beschreven op welke wijze raden actief worden voorzien van informatie van het bestuur die nodig is voor het vervullen van hun taak en die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.”

    • 3.

      Het derde lid wordt geschrapt.

  • GG.

    Vernummering artikelen 26, 29 en 30 naar artikelen 27, 30 en 31.

  • HH.

    Onder vernummering van artikel 27 naar artikel 28 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het eerste lid wordt “bestuurscommissie veiligheid en gezondheid” gewijzigd in “bestuurscommissie”

    • 2.

      Het tweede lid wordt geschrapt. Hiermee vervalt de verdeling in het eerste en tweede lid.

  • II.

    Onder vernummering van artikel 28 naar artikel 29 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het tweede lid wordt “brandweer en volksgezondheid, verder aangeduid “directie”” geschrapt;

    • 2.

      In het derde lid wordt “Het dagelijks bestuur” vervangen door “De directie” en wordt aan het eind van de tekst toegevoegd “van deze regeling”;

    • 3.

      Het vierde tot en met het zevende lid worden geschrapt.

  • JJ.

    Onder vernummering van artikel 31 naar artikel 32 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Onder verlettering van het eerste lid onder a tot het eerste lid onder c wordt “1 april” gewijzigd in “30 april”;

    • 2.

      Onder verlettering van het eerste lid onder b tot het eerste lid onder d wordt “acht weken” gewijzigd in “twaalf weken”;

    • 3.

      Onder verlettering van het eerste lid onder c tot het eerste lid onder f wordt “1 juli” gewijzigd in “15 september”;

    • 4.

      Onder verlettering van het eerste lid onder d en e tot het eerste lid onder g en h wordt “15 juli” gewijzigd in “15 september”;

    • 5.

      Het eerste lid onder a komt te luiden:

      “a. zendt het dagelijks bestuur jaarlijks vóór 15 december van het tweede jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raden van de deelnemende gemeenten;”

    • 6.

      Het eerste lid onder b komt te luiden:

      “b. geeft het dagelijks bestuur de raden van de deelnemende gemeenten acht weken na toezending gelegenheid om bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de algemene financiële en beleidsmatige kaders , bedoeld onder lid 1 onder a, naar voren te brengen. Het dagelijks bestuur betrekt de commentaren, waarin deze zienswijzen zijn vervat, bij de totstandkoming van de ontwerpbegroting en de meerjarenraming. De in artikel 13, vierde lid vermeldde reactietermijn van 10 weken is van overeenkomstige toepassing;”

    • 7.

      Het eerste lid onder e komt te luiden:

      “e. Stelt het dagelijks bestuur voorafgaande aan het vaststellen van de begroting door het algemeen bestuur de raden van de deelnemende gemeenten schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld onder d, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt;”

  • KK.

    Onder vernummering van artikel 32 naar artikel 33 komt dit artikel te luiden:

    “Artikel 33 Bijdragen van de gemeenten

    Het algemeen bestuur van de VGGM stelt in een bijdrageregeling vast op welke wijze berekend wordt welke bijdrage de colleges verschuldigd zijn voor de uitvoering van de basistaken. Voordat het algemeen bestuur de bijdrageregeling bij unaniem besluit vaststelt, wordt deze ter zienswijze aan de raden voorgelegd.”

  • LL.

    Onder vernummering van artikel 33 naar artikel 34 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het eerste lid wordt “Het dagelijks bestuur voegt daarbij de stukken, bedoeld in artikel 30, derde lid.” gewijzigd in “en overige relevante stukken.”

    • 2.

      In het vijfde lid wordt “1 juli” gewijzigd in “15 juli”

  • MM.

    Onder vernummering van artikel 34 naar artikel 35 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het eerste lid wordt na “Het dagelijks bestuur is” toegevoegd “voor zover het gedelegeerde taken betreft,”

    • 2.

      Onder vernummering van het tweede, derde en vierde lid naar het derde, vierde en vijfde lid wordt na het eerste lid een nieuw lid toegevoegd dat komt te luiden:

      “2. De zorg voor de archiefbescheiden die ontstaan uit hoofde van de door de deelnemers gemandateerde taken berusten bij deze deelnemers. De deelnemers en het dagelijks bestuur maken hierover nadere afspraken in een dienstverleningsovereenkomst, onder meer over de verrekening van kosten van beheer van de archiefbescheiden voor zover daar sprake van is. “

    • 3.

      In het derde lid wordt na “het eerste” toegevoegd “en het tweede”.

  • NN.

    De titel van hoofdstuk XII wordt gewijzigd in “HOOFDSTUK XII EVALUATIE, TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING”

  • OO.

    Onder vernummering van artikel 35 naar artikel 37 wordt dit artikel als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Onder omnummering van het tweede lid tot derde lid wordt komt dit lid te luiden:

      “3. Het algemeen bestuur regelt de procedure en alle gevolgen van de toetreding en kan voorwaarden verbinden aan de toetreding.”

    • 2.

      Na het eerste lid wordt een nieuw lid ingevoegd dat komt te luiden:

      “2. De toetreding van een gemeente komt tot stand indien de colleges van de deelnemende gemeenten en het college dat wenst toe te treden daartoe hebben besloten, na voorafgaande zienswijze en toestemming van hun raden daartoe.”

  • PP.

    In de titel van hoofdstuk XII wordt voor “TOETREDING” toegevoegd “EVALUATIE, ”.

  • QQ.

    Onder vernummering van artikel 36 naar artikel 40 wordt in het tweede lid aan het eind van de laatste zin toegevoegd: …”, na daaraan voorafgaand zienswijze te hebben gevraagd en toestemming hebben verkregen van hun raden overeenkomstig artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.”

  • RR.

    Na artikel 35 wordt een nieuw artikel ingevoegd dat komt te luiden:

    “Artikel 36 Evaluatie

    • 1.

      Het algemeen bestuur draagt zorg voor een periodieke evaluatie van deze regeling, minimaal één keer per 4 jaar.

    • 2.

      Het algemeen bestuur bepaalt het moment, de onderwerpen en de diepgang van het evaluatieonderzoek.

  • SS.

    Onder vernummering van artikel 37 naar artikel 41 wordt in het tweede lid aan het eind van de laatste zin toegevoegd: …”, na daaraan voorafgaand zienswijze te hebben gevraagd en toestemming hebben verkregen van hun raden overeenkomstig artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.”

  • TT.

    Vernummering artikelen 38 tot en met 39 naar artikelen 42 tot en met 45.

  • UU.

    Na artikel 37 worden twee nieuwe artikelen ingevoegd die komen te luiden:

    “Artikel 38 Uittreding

    • 1.

      Uittreding is alleen mogelijk voor zover de wet erin voorziet.

    • 2.

      Een college kan besluiten tot uittreding, onverminderd het bepaalde in artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

    • 3.

      Een college zendt, na voorafgaande zienswijze en toestemming van zijn raad, het besluit tot uittreding aan het bestuur. De procedure voor uittreding vangt aan de dag nadat het algemeen bestuur het besluit heeft ontvangen.

    • 4.

      Het algemeen bestuur inventariseert de gevolgen van de uittreding, de wijze waarop met deze gevolgen kan of moet worden omgegaan en de voorwaarden voor uittreding en legt deze vast in het concept- uittredingsplan.

    • 5.

      Onder de gevolgen van de uittreding worden verstaan de financiële, juridische, personele en organisatorische consequenties die het directe gevolg zijn van de uittreding.

    • 6.

      De uittreding gaat in op 1 januari van het jaar volgende op het verstrijken van een termijn van twee jaren na het nemen van het besluit tot uittreding, tenzij de colleges unaniem een andere opzegtermijn overeen komen.”

  • “Artikel 39 Procedure voor vaststelling uittredingsplan

    • 1.

      Elk van de colleges kan, na zienswijze daarop door en met verkregen toestemming van de raad, besluiten uit deze regeling te treden met ingang van een begrotingsjaar, mits het opzeggende college het voorgenomen besluit daartoe tenminste 2 jaar voordien ter kennis heeft gebracht van de overige colleges.

    • 2.

      Het algemeen bestuur stelt een voorstel op voor financiële, personele en overige gevolgen van de uittreding. Het college dat voornemens is uit te treden neemt op basis van het voorstel een definitief besluit, onverminderd het bepaalde in artikel 1, tweede en derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De kosten voor het maken van het voorstel komen voor rekening van het college dat voornemens is uit te treden.

    • 3.

      Ten behoeve van het voorstel voor de financiële, personele en overige gevolgen, bedoeld in het vorige lid, wordt een in overleg met de uittredende deelnemer aan te wijzen onafhankelijke registeraccountant opdracht verleend de genoemde gevolgen in kaart te brengen. De opdracht wordt verstrekt door het dagelijks bestuur. Voorafgaand aan de opdrachtverstrekking wordt de uittredende deelnemer in de gelegenheid gesteld een reactie te geven op de opdracht.

    • 4.

      Het voorstel bedoeld in het tweede lid wordt definitief vastgesteld door het algemeen bestuur nadat de uittredende deelnemer in de gelegenheid is gesteld een zienswijze te geven. Alsdan zijn de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen bindend. Het definitieve voorstel wordt vastgesteld uiterlijk acht kalendermaanden nadat de deelnemer zijn voornemen tot uittreding, als bedoeld in het eerste lid, bekend heeft gemaakt.

    • 5.

      Het algemeen bestuur en de uittredende deelnemer en de blijvende deelnemers spannen zich gezamenlijk in om frictiekosten en desintegratiekosten zo laag mogelijk te houden.

    • 6.

      Het voorstel bedoeld in het derde en vierde lid vermeldt de verdeling van desintegratieskosten en frictiekosten. Financieel uitgangspunt voor de bepaling van kosten en prijzen vormt de meest recente vastgestelde jaarrekening op dat moment. Bij de verdeling komen in ieder geval, maar niet uitsluitend, de volgende aspecten aan de orde:

      • a)

        overname door deelnemers van geactiveerde goederen dan wel vergoeding wegens niet overnemen;

      • b)

        overname van contractuele verplichtingen jegens leveranciers, dan wel vergoeding wegens niet overname;

      • c)

        overname door deelnemers van personeelsleden, dan wel vergoeding wegens niet overname, en

      • d)

        eventuele nadelige financiële consequenties in verband met omzetbelastingen/of vennootschapsbelasting.

    • 7.

      Bij de bepaling van de desintegratiekosten wordt uitgegaan van het volgende principe: de uittredende deelnemer betaalt:

      • -

        het eerste jaar 100% van de desintegratiekosten;

      • -

        het tweede jaar 80% van de desintegratiekosten;

      • -

        het derde jaar 60% van de desintegratiekosten;

      • -

        het vierde jaar 40% van de desintegratiekosten, en

      • -

        het vijfde jaar 20% van de desintegratiekosten.

    • 8.

      Nadat het voorstel overeenkomstig het vierde lid is vastgesteld is de uittredende deelnemer gehouden om binnen zes maanden de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen te voldoen. Het algemeen bestuur stelt de uittredende deelnemer desgewenst in de gelegenheid door overname van personeel, materieel, activa en passiva de hoogte van de desintegratiekosten te verminderen.

    • 9.

      De gevolgen van de uittreding worden, op basis van het voorstel, bedoeld in het vierde lid, bij gelijkluidend besluit vastgesteld door de colleges.”

II SLOTBEPALING

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden 2025.

Aldus vastgesteld op 9 oktober 2024 door de colleges van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

de burgemeester,

Naar boven