Onderwerp: Verkeersbesluit instellen voorrangsregeling met stopbord op kruispunt Boomer Waal en De Weel in Zijdewind.
Datum: 23 december 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon heeft de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit gemandateerd middels de vastgestelde mandaat regeling.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoals benoemd in artikel 2 van het WVW 1994, is het gewenst om op het kruispunt Boomer Waal met de Weel in Zijdewind de volgende verkeersmaatregel te nemen:
- Het instellen van een voorrangsregeling door middel van een stopbord waarbij bestuurders komende uit de Boomer Waal dient te stoppen en voorrang te verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Weel.
met het bovenstaande wordt beoogd om, van de in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde doelstellingen, in ieder geval bij te dragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg. Daarbij komt het in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding. Dit wordt van ondergeschikt belang geacht, gelet op hiernavolgende.
Belangenafweging
De Boomer Waal en de Weel zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Zijdewind. Het is een weg zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994. De wegencategorisering van Hollands Kroon is opgenomen in het ‘Plan van aanpak categoriseringsplan’ en sluit aan op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig. De Weel en Boomer Waal zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg. De voornaamste functie van een erftoegangsweg is de verblijfsfunctie en daarvoor geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur.
Parallel aan de N241 is een fietsroute gerealiseerd, bestaande uit afwisselend fietspaden en zogenoemde fietsstraten. Een van de delen die als fietsstraat wordt aangemerkt is de Weel gelegen in Zijdewind. De fietsroute maakt deel uit van het doorfietsroute netwerk Noord-Holland. De provincie Noord-Holland en deelnemende gemeenten wensen met het doorfietsroute netwerk veilige en vlotte fietsroutes te realiseren tussen kernen in de provincie.
Volgens de landelijke inrichtingsprincipes Duurzaam Veilig wordt in de basis binnen verblijfsgebieden gelijkwaardige kruispunten toegepast. Bestuurders dienen op die kruispunten voorrang te verlenen aan bestuurders komende van rechts op de kruisende weg. Het is binnen verblijfsgebieden en op hoofdfietsroute echter ook mogelijk om voorrangsregelingen toe te passen waarbij voorrang verleend moet worden aan bestuurders die zich bevinden op de fietsroute. Dit in verband met het bevorderen van de veiligheid op de doorfietsroute en het stimuleren van fietsverkeer. Op het kruispunt tussen de Boomer Waal en De Weel in Zijdewind wordt daarom ook een voorrangsregeling ingesteld. Op dit kruispunt staat op de hoek een woonhuis dat het zicht op de kruisende wegen beperkt waardoor bestuurders vaak geneigd zijn te stoppen. Gezien die situatie waarbij een woonhuis op de hoek van het kruispunt staat worden een stopbord en een stopstreep toegepast. Hiermee wordt beoogd een zo veilige situatie te behalen.
Advies politie
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er 11-12-2024 Overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:
- Door middel van het plaatsen van verkeersborden B4, B5 en B7 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep als bedoeld in art. 79 van het RVV 1990, een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders komende uit de Boomer Waal dienen te stoppen en voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Weel.
- Bovengenoemde te realiseren conform bijgevoegde situatietekening.
Afschriften
Politie Noord-Holland
Ondertekening
Namens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon
T. Hagen
Medewerker Verkeer en Vervoer
Bezwaar
Tegen dit besluit kan binnen zes weken na publicatie hiervan door belanghebbenden bezwaar worden gemaakt via de website www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken. Tijdens de bezwaarprocedure blijft het genomen besluit van kracht.
Meer informatie over de behandeling van uw bezwaarschrift kunt u vinden op www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken.
Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Dit kan alleen als u ook bezwaar maakt bij de gemeente. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat hierover een beslissing is genomen.
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.