Gemeenteblad van Waalre
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waalre | Gemeenteblad 2024, 540306 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waalre | Gemeenteblad 2024, 540306 | beleidsregel |
LEIDRAAD INRICHTING OPENBARE RUIMTE
1. Inhoudsopgave ............................................................................................................................................... 2
2. Inleiding .......................................................................................................................................................... 4
3. Ontwikkelingen bouwplannen ......................................................................................................................... 5
3.1. Verantwoordelijkheden procesmatig..................................................................................................... 5
3.2. Verantwoordelijkheid gemeente ........................................................................................................... 5
3.3. Verantwoordelijkheid ontwikkelaar ....................................................................................................... 5
3.4. Anterieure overeenkomst ..................................................................................................................... 5
4. Algemene eisen aan uitvoering....................................................................................................................... 6
5. Verkeer en mobiliteit ....................................................................................................................................... 6
5.1. Wegencategorisering............................................................................................................................ 6
5.1.1. Ontwerpuitgangspunten wegen .................................................................................................. 6
5.2. Fietsers................................................................................................................................................. 6
5.3. Parkeren............................................................................................................................................... 6
6. Wegen en materialisering ............................................................................................................................... 7
6.1. Elementenverharding ........................................................................................................................... 7
6.1.1. Wegen......................................................................................................................................... 7
6.1.2. Trottoirs....................................................................................................................................... 7
6.2. Asfaltverharding.................................................................................................................................... 7
6.2.1. Wegen......................................................................................................................................... 7
6.2.2. Bouwwegen ................................................................................................................................ 7
6.2.3. Fietspaden en fietsstroken.......................................................................................................... 7
6.2.4. Inritten......................................................................................................................................... 8
6.3. Kantopsluitingen................................................................................................................................... 8
6.4. Fundering en straatlagen...................................................................................................................... 8
6.5. Halfverharding ...................................................................................................................................... 8
6.6. Waterdoorlatende verharding ............................................................................................................... 8
6.7. Tabel materialisering ............................................................................................................................ 9
7. Openbare verlichting..................................................................................................................................... 10
8. Water .............................................................................................................................................................11
8.1. Afvalwater........................................................................................................................................... 11
8.2. Hemelwater ........................................................................................................................................ 11
8.3. Grondwater......................................................................................................................................... 11
8.4. Oppervlaktewater ............................................................................................................................... 11
8.5. Systemen............................................................................................................................................ 11
8.6. Tabel materialisering .......................................................................................................................... 12
8.7. Pompputten ........................................................................................................................................ 13
8.8. Putnummers ....................................................................................................................................... 13
8.9. Inspectie riolering ............................................................................................................................... 13
8.10. Revisie ondergrondse infrastructuur................................................................................................... 13
9. Groen............................................................................................................................................................ 14
9.1. Algemeen ........................................................................................................................................... 14
9.2. Bomen, te handhaven ........................................................................................................................ 14
9.3. Bomen nieuw...................................................................................................................................... 14
9.4. Beplantingen....................................................................................................................................... 15
9.5. Bodem ................................................................................................................................................ 16
9.6. Gras en Gazon ................................................................................................................................... 16
9.7. Beheer................................................................................................................................................ 16
10. Sporten en spelen......................................................................................................................................... 17
10.1. Toestelkeuring en Inspectie................................................................................................................ 17
10.2. Beleidskaders..................................................................................................................................... 17
10.3. Richtlijnen voor Ontwerp .................................................................................................................... 17
10.4. Ontwerpeisen ..................................................................................................................................... 17
10.5. Uitgangspunten Situering en Omgeving ............................................................................................. 18
10.6. Uitgangspunten Omheining, Ondergrond en Toestellen..................................................................... 18
10.7. Afkeuringsnormen .............................................................................................................................. 18
11. Nutsvoorzieningen ........................................................................................................................................ 18
12. Uitvoering en overdracht............................................................................................................................... 19
12.1. Uitvoering ........................................................................................................................................... 19
12.2. Uitvoeringsplan................................................................................................................................... 19
12.3. Overdracht.......................................................................................................................................... 19
13. Bijlagen......................................................................................................................................................... 20
13.1. Standaardartikelen m.b.t. openbare ruimte in de anterieure overeenkomst ....................................... 20
Artikel 9 | Bouw- en woonrijp maken en vervaardigen bouwkavels............................................................... 20
Artikel 10 | Start werkzaamheden en uitvoering............................................................................................ 21
Artikel 11 | Overdracht Openbare ruimte ...................................................................................................... 21
Artikel 12 | Aanbestedingsverplichting .......................................................................................................... 22
13.2. Voorbeeldafbeeldingen wegcategorisering......................................................................................... 23
Erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen ......................................................................................... 23
Overige ......................................................................................................................................................... 24
13.3. Principeoplossingen ........................................................................................................................... 26
Voor u ligt de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) van de gemeente Waalre Deze leidraad is
bedoeld om een uniforme uitstraling en eenduidige afspraken te creëren binnen de gemeente.
Dit handboek wordt gebruikt door de gemeente bij reconstructie van bestaande en aanleg van nieuwe wegen in de openbare ruimte. Daarnaast is het ook leidend voor de inrichting van buitenruimte bij ontwikkelingslocaties. Na realisatie komt deze buitenruimte in beheer van de gemeente. Door dit document te volgen kan een ontwikkelaar zich in een vroeg stadium op de hoogte stellen van de te volgen standaarden.
De over te nemen openbare ruimte dient aan deze eisen te voldoen en wordt daarop getoetst voordat overname kan plaatsvinden. Bij onduidelijkheden of conflicten dient de ontwikkelaar tijdig in contact te treden en alternatieve oplossingen voor te stellen. Deze afspraken en kosten voor onderhoud over een periode van 10 jaar worden vastgelegd in een anterieure overeenkomst.
Locatie specifiek kan worden afgeweken van de in dit document benoemde standaarden.
Dit kan alleen in overleg met de gemeente, waarbij de gemeente beslissend is.
Naast dit document zijn ook de vigerende richtlijnen van de UAV, RAW en CROW leidend.
In dit hoofdstuk worden de primaire processen omschreven die moeten worden doorlopen om te komen tot de (her)ontwikkeling van de openbare ruimte rondom (woning)bouwplannen. Een voorbeeld hiervan is de herontwikkeling van een gebied door een initiatiefnemer die we hierna ontwikkelaar noemen.
Afspraken rondom het bouw- en woonrijp maken, de start en uitvoering van de werkzaamheden, de aanbestedingsverplichting van de ontwikkelaar en de overdracht van de openbare ruimte worden op procesniveau vastgelegd in de anterieure overeenkomst. De standaardartikelen uit de anterieure overeenkomst staan opgenomen in Bijlage: Standaardartikelen m.b.t. openbare ruimte in de anterieure overeenkomst. In de anterieure overeenkomst wordt een verwijzing gemaakt naar deze LIOR. In overeenstemming kunnen in de anterieure overeenkomst afspraken gemaakt worden over het afwijkingen van de kaders opgenomen in deze LIOR.
Dit hoofdstuk werpt een beknopte blik op de verkeers- en mobiliteitsdynamiek in de Gemeente Waalre, met de focus op wegencategorisering, fietsinfrastructuur en parkeervoorzieningen.
Gemeente Waalre kent 2 wegcategoriseringen:
Voor voorbeeldafbeeldingen van de diverse wegcategoriseringen, zie Bijlage: Voorbeeldafbeeldingen wegcategorisering.
Voor alle weggebruikers zijn er duidelijke uitgangspunten vastgesteld, zoals beschreven in het Mobiliteitsplan van de Gemeente Waalre.
5.1.1. Ontwerpuitgangspunten wegen
Wegbreedte conform ASVV 2021. Maatvoering is van de situatie afhankelijke en dient daarom te
worden bepaald in overleg met de gemeente;
Wat betreft het parkeren van auto's, worden de uitgangspunten bepaald door de Nota Parkeernormen gemeente Waalre. De ontwerpeisen voor autoparkeren zijn zorgvuldig geformuleerd in overeenstemming met de richtlijnen van CROW. Evenzo worden fietsparkeervoorzieningen ontwikkeld volgens de vastgestelde Nota parkeernormen gemeente Waalre. Ontwerpen voor openbare fietsenstallingen dienen altijd met de gemeente te worden besproken.
De toepassing van elektrische oplaadpunten, als een duurzame toevoeging aan de fietsparkeervoorzieningen, dient altijd in overleg met de Gemeente Waalre te worden afgestemd voorafgaand en/of gedurende het ontwerptraject.
De materialisatie in de openbare ruimte is afhankelijk van de eerder gekozen wegcategorisering. Deze
staan weergegeven in de principeprofielen in de bijlagen. Afwijken van de aangegeven materialisatie
is alleen mogelijk als het materialen gelijkwaardig zijn als hetgeen omschreven en altijd in overleg met
De toe te passen bestrating bestaat altijd uit gebakken materialen. De gebakken materialen betreffen straatbakstenen in keiformaat van Bylandt, met kwaliteit A4-12 en voorzien van een vellingkant (eventueel hergebruik mogelijk in overleg met de gemeente). De beschikbare kleuren zijn Terra Marrone, Terra Scura en Terra Romana, zoals aangegeven in de bijgevoegde principeprofielen.
Wat betreft parkeerplaatsen: elementenverharding (met antraciet "matje") en waar van toepassing
Voor de trottoirs in betonnen materialen worden grijze betontegels van 300x300x80 mm gebruikt. De combinatietegels en/of grasbetontegels in de erftoegangswegen buiten de bebouwde kom worden voorzien van een steunrug, een vlakke zijde en een hol-dol-verbinding.
Door het voorschrijven van deze specifieke materialen streeft de gemeente naar een uniforme uitstraling binnen de gemeente. Het gebruik van dezelfde producten in alle projecten minimaliseert kleurverschillen in verschillende straten.
Bij toepassing van asfalt dient ruim van tevoren een verhardingsadvies(constructieberekening) ter goedkeuring aan de gemeente, te worden overlegd:
Tijdelijke bouwwegen worden aangelegd voor de duur van de bouwwerkzaamheden en volledig
verwijderd na afronding. In lijn met duurzaamheidsdoelstellingen heeft de Gemeente Waalre besloten
om voor deze bouwwegen volledig recyclebaar PR-asfalt te gebruiken. Een laagdikte van 70 mm blijkt
voldoende voor de belasting van een bouwweg, waardoor deze combinatie als standaard wordt
gehanteerd voor alle bouwwegen binnen de gemeente.
6.2.3. Fietspaden en fietsstroken
Fietspaden binnen de bebouwde kom en doorfietsroutes uitvoeren in rood asfalt (geen rode slijtlaag):
SMA 0/5 toplaag, kleur rood met de volgende samenstelling/kenmerken:
Fietspaden buiten de bebouwde kom uitvoeren in zwart asfalt SMA 0/5; bij verkeersklasse 2 geldt een
levensduur van 30 jaar voor de gehele constructie, er dient een verhardingsadvies
(constructieberekening) ingediend te worden.
De voorgeschreven kantopsluitingen hebben allemaal een grijze kleur. In woonstraten wordt standaard een geleideband van 50/200x250 mm gebruikt als opsluiting. Op projectniveau kan hiervan worden afgeweken, bijvoorbeeld wanneer een trottoirband nodig is. Binnen de gemeente Waalre is de voorgeschreven trottoirband van 130/150x250 mm voor gebruik als trottoirband.
Waar wegverkeer in aanraking komt met deze banden, zoals bij inritten, worden opsluitbanden van 120x250 mm gebruikt. Voor situaties waar geen wegverkeer bij de banden komt, zoals op een trottoir, is een opsluitband van 100x200 mm voldoende.
Alle kantopsluitingen die in contact komen met verkeer worden geplaatst in stampbeton en de banden dienen voorzien te worden van een steunrug van (stamp-) beton met parelgrind (0,05 m3/m1); overige opsluitingen voor groenvakken en trottoir dienen te voldoen aan een minimale maat van 12x25 cm.
Openbare verlichtingsplannen dienen of door de Firma Nobralux uit Schijndel voor rekening
opdrachtgever/projectontwikkelaar te worden vervaardigd of plannen die door derden worden
opgesteld dienen op kosten van opdrachtgever/productontwikkelaar te worden getoetst.
Toetsingscriteria hierbij zijn:
Verlichtingsobjecten worden overgenomen door de gemeente na opleverinspectie en
goedkeuringsrapport door Nobralux uit Schijndel. Kosten voor de rapportages en opleverinsectie
komen voor rekening van de opdrachtgever/ontwikkelaar.
Elk adres heeft recht op één aansluiting op het hoofdriool voor het lozen van afvalwater, indien er een afzonderlijke toegangsdeur is op het maaiveld. De kosten voor het realiseren worden doorgerekend aan de aanvrager. De eerste aansluiting op het vrijvervalriool heeft een standaardbedrag van €1250. Een daaropvolgende aansluiting is gebaseerd op de werkelijke kosten. Voor een nieuwe aansluiting in het buitengebied waar drukriolering ligt, dienen de werkelijke kosten te worden betaald. Er dient een gescheiden riolering te worden tot aan de perceelsgrens met een maximum diameter van 125mm (incl. een ontstoppingsstuk). Voor afvalwater wordt bruine pvc toegepast.
In het bestemmingsplan worden de bergingseisen voor hemelwater vastgesteld. Zonder wijziging van bestemmingsplan, is in het Programma water, riolering en klimaat 2023-2027 (PWRK) meegenomen dat minimaal 10% van de berging en infiltratie bovengronds moet plaatsvinden en bij voorkeur afstroming bovengronds. In de hemelwaterverordening is bepaald dat de bergingseis voor bestaande en verwijderde verharding 40 mm/m2 is. Bij een toename van de verharding met meer dan 500m2 gelden de eisen van de keur Waterschap de Dommel.
Elke nieuwbouw dient een gescheiden rioolstelsel te krijgen tot aan perceelsgrens indien na oordeel van de gemeente het regenwater niet op eigen perceel opgevangen en kan infiltreren. Voor hemelwater wordt grijze pvc toegepast. Aanleg van huisaansluitingen conform NEN 3215, waarin o.a. een ontlastput is opgenomen.
Daar waar geen vrijvervalriolering ligt, kan geen hemelwater aangesloten worden op de riolering en dient al het hemelwater op eigen terrein te worden verwerkt, waarbij eventueel gebruik gemaakt kan worden van een overstort op een sloot.
In het Programma water, riolering en klimaat 2023-2027 (PWRK) van de gemeente Waalre is vastgesteld dat het peil van de woningen zorgt voor voldoende drooglegging boven de GHG (Gemiddeld hoogste grondwaterstand). Voor de droogleggingseisen, zie PWRK.
Het lozen van opgepompt bronneringswater kan uitsluitend in overleg met gemeente of Waterschap, afhankelijk van lozingspunt. Er is altijd een meld- en registratieplicht bij het toepassen van bronnering.
Voor het toepassen van rioleringssystemen zijn verschillende mogelijkheden toepasbaar, in onderstaande tabel zijn deze weergegeven.
Tabel 2: toe te passen rioleringssystemen
In het rioolsysteem komen kruisende leidingen voor. Bij deze kruisende leidingen wordt een verticale
afstand van minimaal 150 mm voorgeschreven. De horizontale afstand bedraagt minimaal 300 mm, ook tussen twee rioolputten.
De dekking op de rioolbuizen is minimaal 1000 mm bij betonbuizen en minimaal 1200 mm bij PVC-buizen. Afwijken kan alleen i.o.m. gemeente en is afhankelijk van o.a. de verkeersbelasting.
In verband met het aspect beheer en onderhoud is gekozen om de toe te passen materialen ten aanzien van waterhuishouding voor te schrijven.
Alle rioleringsmaterialen dienen voorzien te zijn van KOMO keur en PVC materialen dienen te bestaan uit gerecycled materiaal.
In onderstaande tabel zijn de verschillende materialen voorgeschreven, tevens zijn van de genoemde onderdelen details toegevoegd in de bijlagen.
Materiaal pompen: drukriool voorkeur PE put, Gemaal in beton.
De pompputten bij drukriolen worden standaard uitgevoerd met een betonnen afdekplaat. De deksel is rond en heeft de zwaarste verkeersklasse.
De besturingskast dient te zijn in de kleur RAL 6009. Vanuit de gemeente wordt een standaardslot beschikbaar gesteld.
Grotere pompputten, gemalen en randvoorzieningen zijn maatwerk en dienen te worden voorzien van telemetrie van i-View.
Pompcapaciteiten dienen te worden bepaald middels een berekening.
De controle van het inwendige van de riolering op de aanwezigheid van ongerechtigheden vindt plaats door middel van een camera-inspectie. Elke voeg en inlaat, en eventuele schadeaspecten dienen gedetailleerd geïnspecteerd en vastgelegd te worden op opname. Daarnaast dienen in ieder geval de volgende aspecten te worden ingemeten: hoever draaiing, deformatie en helling. Deze digitale opname voorzien van rapportage, foto’s en video’s dient in enkelvoud ter beschikking gesteld te worden aan de directie. Alsmede de meetresultaten en RIBX.
Bij de keuzes voor nieuwe groeninrichting is het uitgangspunt dat het totale straatbeeld zo spoedig mogelijk past in de (directe) omgeving. Er dient een juiste balans gevonden te worden in grootte van groen en de verwachte periode om dit totaalbeeld te bereiken. Het Beleid en Beheerplan Groen en Bomen (2020) van de gemeente Waalre is hiervoor leidend.
De exploitant dient een groeninrichtingsplan als onderdeel van het inrichtingsplan openbare gebied (voorontwerp) voor te leggen aan de gemeente Waalre ter instemming.
De werkzaamheden uit het bestek dienen te voldoen aan de voorschriften opgenomen in de RAW systematiek.
Voor wat betreft het toekomstig openbaar groen zal speciale aandacht uitgaan naar:
Voorafgaand aan de werkzaamheden dient door de exploitant een boomeffectanalyse (BEA) uitgevoerd te worden en een boombeschermingsplan (inclusief tekening) worden aangeleverd;
De groeiplaats moet duurzaam worden verbeterd waardoor de doorwortelbare ruimte significant zal toenemen. Uitgangspunt hiervoor is methode TFI of gelijkwaardig.
Bomen worden alleen gekapt als aantoonbaar is dat duurzame instandhouding boomtechnisch niet mogelijk is
Voor te handhaven bomen moet altijd een boombeschermingsplan worden opgesteld. Deze dient t.a.t. in een schaftkeet en andere soortgelijke voorzieningen te worden opgehangen. Daarnaast moet werken bij bestaande bomen altijd onder toezicht van een bomenwacht (ETT'er).
Het Handboek Bomen(laatste versie) van het Norminstituut Bomen en het Beleid en Beheerplan Groen en Bomen (2020) van de gemeente Waalre zijn leidend.
Het toepassen van bomen in het openbaar gebied moet altijd in overleg met de gemeente Waalre. Er dient geïnvesteerd te worden in een duurzame, biodiverse en klimaatbestendige boomstructuur, met bijzondere aandacht voor een hoogwaardig en duurzaam ingerichte groeiplaats:
Bomen bij voorkeur alleen aanplanten in gazon of beplanting en bomen in verharding zoveel als mogelijk voorkomen. Voor eisen groeiplaats onder verharding zie Het Beleid en Beheerplan Groen en Bomen (2020). Tenzij wordt voldaan aan eisen groeiplaatsverbetering conform Het Beleid en Beheerplan Groen en Bomen (2020).
Er dient geïnvesteerd te worden in duurzame, biodiverse en klimaatbestendige beplanting, met
bijzondere aandacht voor een kwalitatief goede bodem en hoogwaardige beplanting.
Het Beleid en Beheerplan Groen en Bomen (2020) van de gemeente Waalre is leidend. De status van
de groenstructuur (dorp of wijk) wordt vooraf en in overleg met de gemeente Waalre bepaald. In dit
verband is de functie van Dorpsstructuur hoogwaardig en representatief en de Wijkstructuur
functioneel. Voor wat betreft het toekomstig openbaar groen wordt met name gelet op:
Dit hoofdstuk richt zich op de cruciale aspecten van een veilige en stimulerende speelomgeving in de Gemeente Waalre. Het streven is om speelruimtes te ontwikkelen die niet alleen voldoen aan wettelijke normen en veiligheidsvoorschriften maar ook actief bijdragen aan het bevorderen van een gezonde leefstijl.
In het streven naar een gezonde en actieve leefomgeving is het van cruciaal belang dat speeltoestellen voldoen aan de geldende normen en veiligheidsvoorschriften. Hierbij is het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (WAS) een leidraad, waarbij rekening wordt gehouden met de NEN-EN normeringen.
De ontwikkeling en inrichting van speelruimtes worden gestuurd door diverse beleidsdocumenten, waaronder het Leefstijlakkoord Gezond Waalre, het Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven akkoord, en het Raadsprogramma 2022-2026: stimuleren van bewegen en spelen in de openbare ruimte. Deze documenten benadrukken het belang van beweging en spelen in de openbare ruimte als middel om een gezonde leefstijl te bevorderen.
Daarnaast werken we vanuit het gedachtengoed van positieve gezondheid. Van de 6 dimensies binnen positieve gezondheid, is er een ruimtelijke vertaling gemaakt. De toolkit die hiervoor gemaakt is zorgt ervoor dat diverse belanghebbenden meedoen bij de inrichting van de woon- en leefomgeving.
Het is namelijk mogelijk om hiermee het ‘andere gesprek’ te voeren en te focussen op behoeften, kansen en mogelijkheden. Gezondheid, kwaliteit van leven, eigen regie en betrokkenheid van inwoners krijgen hiermee een plaats in het ruimtelijk domein.
10.3. Richtlijnen voor Ontwerp
Bij het ontwerpen van speel- en beweegomgevingen wordt gebruikgemaakt van het Beweegvriendelijke Omgeving Model, dat hardware, software en orgware aspecten integreert.
Belangrijke stakeholders worden betrokken om gezamenlijk tot weloverwogen keuzes te komen. De omgeving moet uitdagend zijn en uitnodigen tot beweging, met variërende elementen voor jong en oud.
Wat betreft kabels en leidingen gelden de volgende aandachtspunten:
Voor de plaatsing en benodigde ruimte voor kabels en leidingen verwijzen we naar de bijlagen, waarin de eisen voor het tracé van kabels en leidingen zijn opgenomen. Deze dienen onder het voetpad te worden aangelegd en buiten de plantvakken.
Nutskasten moeten op een zodanige manier worden geplaatst dat ze geïntegreerd zijn in de omgeving, bij voorkeur in een haag of andere begroeiing. Hierbij dient aan één zijde de bereikbaarheid te worden gewaarborgd, zodat de kast geen vrijstaand object vormt. Buiten de bebouwde kom moeten de kasten zijn afgewerkt in de kleur RAL 6009, binnen de bebouwde kom in de kleur 7016 RAL.
Aanvullende aandachtspunten en eisen zijn te vinden in de actuele versie van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur (VOI).
Tijdens de realisatiefase wordt door de gemeente Waalre een toezichthouder aangesteld. Deze houdt toezicht op de werkzaamheden en of deze conform afspraak worden uitgevoerd. Verder dient de mogelijkheid geboden te worden dat de toezichthouder de bouwvergaderingen bij kan wonen, en worden eventuele afwijkingen ten opzichte van de gemaakte plannen vooraf aan hem voorgelegd en geaccordeerd. De uit te voeren werkzaamheden dienen conform een bestek te worden vastgelegd en aanbesteed.
13.1. Standaardartikelen m.b.t. openbare ruimte in de anterieure overeenkomst
Artikel 9 | Bouw- en woonrijp maken en vervaardigen bouwkavels
9.1 Ontwikkelaar verplicht zich om voor eigen rekening en risico en met inachtneming van het bepaalde in deze Overeenkomst de percelen binnen het Plangebied kadastraal bekend gemeente Waalre, sectie X nrs. X het Project te realiseren.
9.2 Het Bouw- en Woonrijp maken geschiedt door of vanwege en voor rekening en risico van Ontwikkelaar.
9.3 Ontwikkelaar zal bij het Bouw- en Woonrijp maken de volgende bescheiden en uitgangspunten in acht nemen:
• het Project als omschreven in Artikel 4 van deze Overeenkomst;
• de door de Gemeente goedgekeurde bestekken en technische omschrijvingen.
9.4 De werkzaamheden voor het Bouw- en Woonrijp maken van het deel van het Plangebied als bedoeld in artikel 8.1 worden door Ontwikkelaar uitgewerkt in een RAW-bestek inclusief de benodigde technische tekening. Het RAW-bestek wordt in concept aan de Gemeente ter beoordeling voorgelegd. Met inachtneming van de op- en aanmerkingen van de Gemeente op het concept, wordt vervolgens een definitief RAW-bestek aan de Gemeente ter goedkeuring overhandigd. Voor zover Ontwikkelaar nadien van het door de Gemeente goedgekeurde
RAW-bestek wil afwijken, is voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente vereist.
9.5 De aanleg en installatie, het verleggen daartoe gerekend, van nutsvoorzieningen (gas, water, elektriciteit, telefoon en centrale-antenne-inrichting (daaronder uitdrukkelijk niet te begrijpen de openbare verlichting en brandkranen met openbare geleidingen) voor de realisatie van het Plangebied zal op uitnodiging van Ontwikkelaar door de betreffende nutsbedrijven geschieden. De kosten die verband houden met voornoemde aanleg en installatie zijn voor
rekening en risico van Ontwikkelaar (ook indien de Gemeente op verzoek van de nutsbedrijven optreedt als opdrachtgever voor die werken) en zijn niet in de Exploitatiebijdrage begrepen.
9.6 Het toezicht zal door de Gemeente worden uitgeoefend in het kader van haar publiekrechtelijke taakuitoefening en als toekomstig eigenaar van de Openbare ruimte. Ontwikkelaar zal de Gemeente te allen tijde in de gelegenheid stellen deze taak uit te oefenen. De Gemeente neemt daarbij uitdrukkelijk niet enige verantwoordelijkheid van
9.7 Ontwikkelaar, dan wel de uitvoerend hoofdaannemer, draagt zorg voor een CAR-verzekering voor de uitvoering van de werkzaamheden. De CAR-verzekering dekt de schade aan gemeentelijke eigendommen, wettelijke aansprakelijkheid en het werk zelf. Ontwikkelaar verstrekt, op eerste verzoek van de Gemeente, een kopie van verzekeringspolis aan de Gemeente.
9.8 Ontwikkelaar vrijwaart de Gemeente voor iedere aansprakelijkheid ter zake de door
Ontwikkelaar of door hem ingeschakelde derden uit te voeren werkzaamheden.
Artikel 10 | Start werkzaamheden en uitvoering
10.1 Met de werkzaamheden, in het kader van het Bouw- en Woonrijp maken van het Plangebied, wordt binnen een termijn van 6 maanden nadat aan alle hierna te noemen voorwaarden is voldaan, gestart:
Het Bestemmingsplan in werking is getreden, en er één of meerdere bruikbare omgevingsvergunningen zijn afgegeven;
het bouw- en woonrijp maken- bestek en de bijbehorende bestektekening(en) in NLCS formaat, zijn goedgekeurd door de Gemeente, die daarvan schriftelijk mededeling heeft gedaan aan de Ontwikkelaar;
Ontwikkelaar is verplicht na aanvang van de bouw zoals bedoeld in lid 1 in één bouwstroom te bouwen en zich in te spannen de bebouwing binnen drie jaar na het onherroepelijk worden van de voor de bebouwing benodigde omgevingsvergunningen te voltooien en op te leveren.
Indien, om welke reden dan ook, een gefaseerde uitvoering van het project wenselijk en/of noodzakelijk is, dient Ontwikkelaar hierover onverwijld met Gemeente in overleg te treden.
Wordt overeenstemming bereikt over de voorwaarden, dan zorgt Ontwikkelaar, bij fasering van het project, voor een correcte scheiding van de bouwactiviteiten om overlast en (mogelijke) schade aan reeds aangebrachte voorzieningen zoveel mogelijk te beperken.
Artikel 11 | Overdracht Openbare ruimte
11.1 Ontwikkelaar zal ten behoeve van het Project voor zijn rekening en risico de Openbare ruimte en Voorzieningen van openbaar nut realiseren binnen het Plangebied. Dit geldt eveneens voor eventuele werken en werkzaamheden buiten het Plangebied en zoals omschreven in de definities onder ‘Voorzieningen van openbaar nut’.
11.2 Ontwikkelaar zal alle in bijlage X als zodanig aangeduide en tot de Openbare ruimte behorende gronden, na oplevering overeenkomstig het door de Gemeente goedgekeurd bestek en inrichtingsplan, herstel van de gebreken zoals opgenomen in het proces-verbaal van oplevering en goedkeuring door de Gemeente in eigendom overdragen aan de Gemeente.
11.3 Zodra de Voorzieningen van openbaar nut feitelijk voor het publiek toegankelijk worden, zal de Gemeente voor wat betreft de verkeers- en gevaarssituatie jegens derden gelden als beheerder in de zin van de Wegenwet. In verband hiermee zal de Gemeente de benodigde verkeers- en waarschuwingsborden plaatsen. De Gemeente neemt het gehele feitelijke beheer van de binnen het Plangebied gelegen gronden, welke bestemd zijn voor de aanleg van Voorzieningen van openbaar nut over, zodra het gehele gebied aan haar is opgeleverd.
Vanaf de datum van oplevering gelden voor Ontwikkelaar ten aanzien van de Openbare voorzieningen de navolgende onderhoudstermijnen:
ten behoeve van de infrastructuur en civieltechnische werken gedurende 12 maanden nadat de bevestiging van de oplevering door de Gemeente is verzonden;
ten behoeve van de groenvoorzieningen gedurende 3 jaar (Op A-niveau) nadat de bevestiging van de oplevering door de Gemeente is verzonden. Beplanting moet bij overdracht 100% levenskrachtig zijn.
11.4 Voor zover dat voor haar bestaansrecht noodzakelijk mocht zijn, geschiedt de levering tegen een pro-formakoopsom van €1,- (zegge: één euro).
11.5 Levering vindt plaats onder de navolgende voorwaarden:
Ontwikkelaar vrijwaart de Gemeente tegen elke aansprakelijkheid van welke aard dan ook tot het moment waarop de hiervoor vermelde onderhoudstermijnen zijn verstreken en eventuele gebreken die zich tijdens de onderhoudsperiode hebben geopenbaard, naar het oordeel van de Gemeente naar behoren zijn opgelost;
Bij overdracht van de Openbare ruimte aan de Gemeente dient Ontwikkelaar aan te tonen door middel van een opleverdossier, met hierin opgenomen alle kwaliteits-, certificaten en rapportages van gebruikte producten, materialen, constructies en revisietekeningen, dat de Openbare ruimte voldoet aan de gestelde eisen. De riolen dienen bij overdracht gereinigd te zijn, hetgeen door middel van een video-inspectie ten behoeve van de Gemeente dient te worden aangetoond. Van de geplaatste speeltoestellen dient bij de overdracht een logboek volgens het “Warenwetbesluit veiligheid Attracties en Speeltoestellen” (WAS), te worden overgelegd. De Openbare ruimte dien ten tijde van de overdracht schoon en vrij van onrechtmatigheden te zijn. Inspectiegegevens riolering, Revisiewerk (incl. bomengranulaat, verdichting, etc.)
11.6 Indien op enig moment blijkt dat de overdracht van de Openbare ruimte voor €1,- op fiscale risico’s stuit, zullen Partijen nader overleg voeren over een wijze van overdracht van de Openbare ruimte waarbij als uitgangspunt geldt dat geen der Partijen daaruit fiscale nadelen zal lijden.
11.7 Levering van de hiervoor bedoelde gronden zal plaatsvinden ten overstaan van de heer [NAAM], notaris te [PLAATS], op basis van de terzake gebruikelijke bepalingen en bedingen.
De kosten en rechten op de akte van levering en eigendomsoverdracht en eventueel daarmee gepaard gaande belastingen komen voor rekening van Ontwikkelaar.
11.8 De kwaliteit van de door Ontwikkelaar over te dragen Openbare ruimte moet zodanig zijn dat deze geschikt is voor het door de Gemeente beoogde gebruik, zijnde openbaar gebied. Dit betekent dat de kosten voor eventuele grondsanering en/of verwijdering van de grond, waaronder tevens begrepen de onderzoekskosten om een en ander aan te tonen, teneinde eventuele belemmeringen weg te nemen, voor rekening komen van Ontwikkelaar.
Artikel 12 | Aanbestedingsverplichting
12.1 Ontwikkelaar is verplicht ten aanzien van het Bouw- en Woonrijp maken te handelen als ware hij een aanbestedende dienst en dientengevolge de Europese en nationale wet- en regelgeving en het gemeentelijke aanbestedingsbeleid in acht te nemen, zulks ter vervulling van de op de Gemeente rustende aanbestedingsplicht.
Alle kosten hoe ook genaamd die voortvloeien uit de verplichting tot aanbesteding van de in lid 1 van dit Artikel genoemde opdrachten komen geheel voor rekening van Ontwikkelaar.
De Gemeente machtigt Ontwikkelaar tot het voeren van de vereiste aanbestedingsprocedures.
Ontwikkelaar vrijwaart de Gemeente voor alle schade hoe ook genaamd die de Gemeente lijdt als gevolg van een niet-nakoming – in de meest ruime zin – van de in lid 1 van dit artikel overeengekomen verplichting van Ontwikkelaar.
13.2. Voorbeeldafbeeldingen wegcategorisering
Erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen
Erftoegangsweg 60 | Eindhovenseweg
Gebiedsontsluitingsweg 30 | Molenstraat
Gebiedsontsluitingsweg 50 | Burgemeester Mollaan
Gebiedsontsluitingsweg 50 | Juliana de Lannoylaan
Fietsvoorziening | Rotonde Onze Lieve Vrouwedijk x Heistraat
Fietsstraat | Werenfriedstraat
Aanduiding en inrichting KOM-grens | Molenstraat
1. Principeprofiel 1.0: Dorpsverbindingsweg/ETW – 60km/u (CROW type 1)
2. Principeprofiel 1.1: Gebiedsontsluitingsweg - 50km/u (bibeko)
3. Principeprofiel 1.2: Erftoegangsweg - 30km/u (bibeko) wonen/schoolomgeving
4. Principeprofiel 1.3: Kruising ETW 30-GOW 50 Uitritconstructie
5. Principeprofiel 1.4: Verkeersplateau - 30 km/u
6. Principeprofiel 1.5.0: Verkeersplateau - 50 km/u (elementen)
7. Principeprofiel 1.5.1: Verkeersplateau 50 km/u (asfalt/prefab)
8. Principeprofiel 1.6: Verkeersplateau 60 km/u
9. Principeprofiel 1.7.0: Langsparkeren in langsparkeerhaven
10. Principeprofiel 1.7.1: Langsparkeren op trottoirniveau (elementen)
11. Principeprofiel 1.7.2: Langsparkeren op trottoirniveau (asfalt)
12. Principeprofiel 1.7.3: Haaks parkeren incl. algemene invalideparkeerplaats
13. Principeprofiel 1.7.4: Fietsvoorzieningen
14. Principeprofiel 1.8: Detail zebramarkering in straatwerk
15. Principeprofiel 1.9: ''School'' detail thermoplast op asfalt
16. Principeprofiel 1.10.0: GOW 50 / WOW 50 (gootdetail)
17. Principeprofiel 1.10.1: ETW 30 (gootdetail)
18. Principeprofiel 1.11.0: Solitair fietspad (gootdetail)
19. Principeprofiel 1.11.1: Bermbeton (gootdetail)
20. Principeprofiel 1.11.2: Molgoot (gootdetail)
21. Principeprofiel 1.11.3: Grasbetontegel (gootdetail)
22. Principeprofiel 1.12: Detail bank en tafel
23. Principeprofiel 1.13: Kabel & leidingen profiel
24. Principeprofiel 1.14: Verhardingsopbouw
25. Riooldetail 1.0: Enkele kolkaansluiting (zijaansluiting)
26. Riooldetail 1.1: Dubbele kolkaansluiting (achteraansluiting)
27. Riooldetail 1.2: Huisaansluiting particulier met ontstoppingsstuk
28. Riooldetail 1.3: Huisaansluiting bedrijven met erfafscheidingsput
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-540306.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.