Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2024, 540243 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2024, 540243 | beleidsregel |
Toezicht- en Handhavingsmodel Alcoholwet Gemeente Zoetermeer
Door de burgemeester vastgesteld op 1 februari 2024
Sinds 1 juli 2021 is de burgemeester verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de Alcoholwet. De Alcoholwet vervangt de Drank- en Horecawet uit 2013. De Alcoholwet ziet toe op instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken dan wel verstrekken. Dit Toezicht- en Handhavingsmodel in dan ook van toepassing op verschillende alcoholverstrekkers: horeca, winkels (supermarkten, groothandels en slijterijen), evenementen en para-commerciële inrichtingen. Dit Toezicht- en Handhavingsmodel beschrijft welke maatregel volgt bij een overtreding van de Alcoholwet.
Zoals de titel al aangeeft bestaat dit model uit twee onderdelen: een Toezichtstrategie en een Handhavingsstrategie.
In de Toezichtstrategie is vastgelegd welke vormen van toezicht worden onderscheiden en wat de basiswerkwijze daarbij is. Het gaat hierbij om het observeren en constateren van het wel of niet voldoen aan wet- en regelgeving. In de Handhavingsstrategie is vastgelegd wanneer en op welke manier de burgemeester handhavend optreedt bij overtredingen van de Alcoholwet.
Toezicht en handhaving zijn instrumenten om de naleving van de Alcoholwet te bevorderen. De inrichting, instelling of ondernemer die regelmatig de Alcoholwet overtreedt, wordt frequenter gecontroleerd dan de inrichting, instelling of ondernemer die de regels goed naleeft. Hiermee wordt gestimuleerd dat inrichtingen, instellingen en ondernemers zelf ook toezien op naleving van de Alcoholwet.
In dit Toezicht- en Handhavingsmodel van de Alcoholwet wordt aangesloten bij de systematiek die wordt gehanteerd in het Alcoholbesluit.
Dit Toezicht- en Handhavingsmodel is van toepassing op verschillende type instellingen, inrichtingen en ondernemers die alcohol schenken dan wel verstrekken zoals horeca (incl. bijbehorende terrassen), slijterijen, para-commerciële instellingen, evenementen en niet Alcoholwet-vergunningplichtige bedrijven zoals supermarkten en snackbars.
De doelstelling van het model is naleving van de Alcoholwet. Hiermee wordt beoogd schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcohol gerelateerde openbare ordeproblemen als overlast, agressie en geweld tegen te gaan. De achterliggende gedachte van het model bestaat dus zowel uit een gezondheid- als een openbare orde perspectief en sluit hiermee aan bij het ‘Preventie- en Handhavingsplan Alcohol’. Beide perspectieven zijn leidend voor de opbouw van de handhavingsstappen.
Daarnaast geldt ook de Horecastrategie Openbare Orde 2020. Deze door de burgemeester vastgestelde strategie ziet toe op het nemen van maatregelen indien er sprake is van incidenten die overlast en/of een verstoring van de openbare orde tot gevolg hebben.
Zoals reeds beschreven bestaat dit model uit twee onderdelen: een Toezichtstrategie (deel A) en een Handhavingsstrategie (deel B). Beide onderdelen worden hieronder uitgewerkt.
Door het houden van toezicht komen overtredingen aan het licht. Tevens gaat er een preventieve werking vanuit, wat het naleefgedrag ten goede komt. In de toezichtstrategie is vastgelegd welke vormen van toezicht worden onderscheiden en wat de basiswerkwijze daarbij is. Het gaat hierbij om het observeren en constateren van het wel of niet voldoen aan wet- en regelgeving.
Het toezicht op de Alcoholwet wordt onderscheiden in preventief en repressief toezicht:
Repressief toezicht wordt uitgevoerd naar aanleiding van klachten, meldingen, calamiteiten en/of handhavingsverzoeken. Deze kunnen van zowel inwoners als organisaties of overheidsinstanties afkomstig zijn. Repressief toezicht wordt ook uitgevoerd naar aanleiding van eigen waarneming door de gemeentelijke toezichthouder, in situaties waarbij (mogelijk) sprake is van een overtreding van de Alcoholwet.
De toezichthouder krijgt te maken met drie vormen van toezicht: een basiscontrole, een leeftijdsgrenscontrole en een controle met meerdere partners, de zogenoemde integrale controle.
De reguliere controle richt zich op de regels voor alcoholverstrekkende inrichtingen zoals horeca, para-commerciële instellingen, winkels en evenementen en verkooppunten die geen alcohol mogen verstrekken (alle detailhandel). Het gaat hierbij over de aanwezigheid en actualiteit van de vergunning of ontheffing, het voldoen aan de voorschriften verbonden aan de vergunning/ontheffing en andere bepalingen uit de Alcoholwet.
Er zijn drie soorten basiscontroles:
Controle vergunningplichtig bedrijf: een inrichting die alcohol schenkt voor het gebruik ter plaatse en slijterijen die sterke drank verkopen voor thuisgebruik zijn op grond van de Alcoholwet vergunningplichtig. Naast de vergunningplicht moeten deze bedrijven aan diverse regels voldoen. Zo moet er altijd een leidinggevende aanwezig zijn die op de vergunning of de bijlage staat vermeld. Daarnaast mag de verkoop van alcohol niet samengaan met andere verkoopactiviteiten vanuit één lokaliteit;
De leeftijdsgrenscontrole houdt in het controleren of de alcoholverstrekkers de in de Alcoholwet gestelde leeftijdsgrenzen (artikel 20 Alcoholwet) correct naleven. Dit betekent dat er gecontroleerd wordt op het al dan niet verstrekken van alcoholhoudende drank aan jongeren onder de 18 jaar. Het toezicht bestaat uit observaties op plaatsen waar en tijdstippen waarop jongeren alcoholhoudende dranken kopen en gebruiken, de zogenaamde 'hotspots'. Op deze manier komen overtredingen aan het licht en worden de verkopers van drank gestimuleerd de regelgeving zoals opgenomen in de Alcoholwet na te leven.
Let op: een basiscontrole en een leeftijdgrenscontrole kunnen ook gelijktijdig plaatsvinden. Bij een dergelijke gezamenlijke controle wordt naast de leeftijdsgrenzen ook gekeken naar de vergunning en/of ontheffing, de inrichtingseisen en het eventuele terras.
Integrale controles betreffen geplande controles in samenwerking met ketenpartners (voorbeeld politie, Stedin, sociale recherche, Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en douane), waarbij op diverse aspecten (voorbeeld: illegale activiteiten, vergunning, fraude, hygiëne en stroomnet) wordt gecontroleerd of de wet- en regelgeving naar behoren wordt nageleefd.
Wanneer de regels van de Alcoholwet, de Algemene plaatselijke verordening Zoetermeer (APV) of voorschriften uit de vergunning of ontheffing niet worden nageleefd kan de gemeente handhavend optreden. In deze handhavingsstrategie is vastgelegd wanneer en op welke manier de gemeente handhavend optreedt bij overtredingen.
De wettelijke bevoegdheid tot het optreden tegen niet naleven van wetten en regels is geregeld in artikel 125 van de Gemeentewet. In enkele bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende bijzondere wet. Verder zijn in de artikelen 172 tot en met 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, het toezicht op openbare gelegenheden, ordeverstoring vanuit woningen en ongeregeldheden e.d.
De Alcoholwet kent de volgende handhavingsinstrumenten:
De burgemeester kan de Alcohol -vergunning in bepaalde gevallen voor maximaal 12 weken schorsen. |
||
De hoogte van de bestuurlijke boete is vastgelegd in bijlage I van het Alcoholbesluit. |
||
De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die een slijtersbedrijf exploiteert of bedrijf exploiteert als bedoeld in artikel 19, tweede lid, onder a, kan worden gesanctioneerd als in een periode van 12 maanden drie keer hetzelfde artikel (20, lid 1) is overtreden. Met dit instrument kan de burgemeester een ondernemer het recht om alcohol te verkopen tijdelijk ontnemen. Minimaal voor 1 week en maximaal voor 12 weken. |
||
De Alcoholwet kent het instrument bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete kan zonder waarschuwing en rechtstreeks, zonder tussenkomst van de rechter, worden opgelegd. De boete die wordt geïnd, valt toe aan de gemeente. Het voordeel van deze maatregel is dat direct kan worden gereageerd op een overtreding (lik op stuk).
De bestuurlijke boete is in vergelijking met de overige handhavingsinstrumenten, zoals de last onder bestuursdwang en een last onder dwangsom, geen herstelsanctie maar een bestraffende (bestuursrechtelijke) sanctie die door de burgemeester opgelegd kan worden. Een bestraffende sanctie en een herstelsanctie kunnen naast elkaar opgelegd worden.
Wanneer de regels van de Alcoholwet, de APV of voorschriften uit de vergunning of ontheffing niet worden nageleefd, kan de gemeente handhavend optreden. Voor het handhaven van de Alcoholwet wordt aansluiting gezocht bij het Alcoholbesluit.
Het uitgangspunt is de 'beginselplicht tot handhaving' zoals deze in de rechtspraak geformuleerd is. Dit houdt in dat, behoudens bijzonder omstandigheden, de overheid handhavend optreedt tegen geconstateerde overtredingen. De strategie is zo vormgegeven dat zij een gestructureerd afwegingskader biedt, maar tegelijkertijd enige flexibiliteit biedt om in te spelen op en rekening te houden met lokale wensen en omstandigheden.
De sanctiestrategie hanteert een zogenoemde 'drietrapsraket'. Deze bestaat uit de stappen constateren, waarschuwen en sanctioneren. Als er sprake is van bijzondere omstandigheden, kan afgeweken worden van de sanctiestrategie. De sanctie die het beste past om het gestelde doel te bereiken wordt toegepast. Zo kan bijvoorbeeld een tweede waarschuwing gegeven worden of kan het geven van een eerste waarschuwing achterwege gelaten worden. In sommige gevallen kan een (kleine) afwijking van het stappenplan leiden tot een beter resultaat, namelijk het beëindigen van de overtreding en het voorkomen van toekomstige overtredingen. Een afwijking zal wel gemotiveerd moeten worden.
De sanctiestrategie biedt een formeel kader om af te wegen of er redenen zijn om (al dan niet tijdelijk) af te zien van handhavend optreden. Als deze redenen er niet zijn dan wordt, aan de hand van het gedrag van de overtreder en de ernst van de overtreding, gekomen tot een gepaste reactie (sanctie-instrument).
Uitganspunt van de sanctiestrategie is dat gedrag en ernst van de overtreding bepalend zijn voor de keuze van het in te zetten sanctiemiddel. Hiernaast is schematisch weergegeven hoe de ernst van de overtreding en gedrag van de overtreder in relatie staan tot inzet van sanctiemiddelen, van licht (lichtgeel) naar zwaar (rood). De ernst van de overtreding betreft de (mogelijke) gevolgen voor o.a. veiligheid, gezondheid en fysieke omgeving.
Op basis van de hierboven omschreven systematiek is er een Sanctiematrix opgesteld. In de Sanctiematrix staat per overtreding wat de daarbij horende mogelijkheden tot sanctioneren zijn. Zoals reeds aangegeven kan de burgemeester naast het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, een bestuurlijke boete opleggen. Wanneer er een mogelijkheid is om een bestuurlijke boete op te leggen, dan wordt dit samen met de hoogte van de boete in de Sanctiematrix aangegeven. De Sanctiematrix maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de handhavingsstrategie.
Met in achtneming van de specifieke omstandigheden van het geval kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van dit Toezicht- en Handhavingsmodel.
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als "Toezicht- en Handhavingsmodel Alcoholwet gemeente Zoetermeer".
Deze beleidsregel treedt in werking één dag na bekendmaking.
Sanctiematrix behorend bij Toezicht en Handhavingsmodel Alcoholwet, gemeente Zoetermeer
Vastgesteld door de Burgemeester op 1 februari 2024
Afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving
Dwangsom in euro’s1 *Maximum: 3x opgelegde dwangsom * De genoemde m2 is van toepassing op de lokaliteiten van het bedrijf (zie o.a. Alcoholvergunning), mits anders vermeld. |
|||||||
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde eisen. |
|||||||
Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingsvereisten. |
|||||||
Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit. |
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf |
Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||
In het Besluit aanvulling beschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking |
Dit geldt voor supermarkten, slijterijen, niet voor horeca inrichtingen |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||
Verkoopverbod op zwak-alcoholische anders dan in slijtersbedrijf of levens- middelen bedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verschil tussen zwak alcoholische en alcoholvrije drank ontbreekt in ruimte van het levens- middelenbedrijf |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verbod bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf partijen- catering |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verbod bestelservice zwak alcoholhoudende behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2 |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
*Art. 44 Alcoholwet (three striks out) voor genoemde bedrijven: ontzegging bevoegdheid tot verkoop zwak alcoholhoudende drank |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf of op een terras |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt |
|||||||
Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d. |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, niet zijnde een horecabedrijf, behoudens uitzondering |
*3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting |
|||||||
Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten |
|||||||
Resultaat Wet Bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel |
Schorsing mogelijk op grond van artikel 32, eerste lid Alcoholwet |
||||||
Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan de ontheffing |
|||||||
*1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
|||||||
Verboden om inzake een vergunning onjuiste gegevens te verstrekken |
|||||||
Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels |
|||||||
Verboden om alcohol te verkopen/ schenken na het eindigen van het vastgestelde tijdstip en tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard |
* 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, |
||||||
Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij para commercieel horecabedrijf |
|||||||
Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken flessen, blikjes e.d. bij zich op een openbare plaats, ondanks verbod |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-540243.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.