Verordening rekenkamer Waddeneilanden gemeente Terschelling

De raad van de gemeente Terschelling;

 

gelezen het voorstel van de griffiers van de deelnemende gemeenten aan de Rekenkamercommissie Waddeneilanden van 8 november 2024;

 

gelet op artikel 81a en 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

de volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening rekenkamer Waddeneilanden gemeente Terschelling

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gemeente: de gemeente Terschelling.

  • b.

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van Terschelling;

  • c.

    Gemeenteraden: de raden van de deelnemende gemeenten Texel, Ameland, Terschelling, Schiermonnikoog en Vlieland;

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • f.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer

  • g.

    Samenwerkingsovereenkomst: de raden van de deelnemende gemeenten leggen afspraken over de samenwerking vast in een overeenkomst, daar waar de verordening naar verwijst of niet in voorziet.

  • h.

    Personele unie: de rekenkamers van de deelnemende gemeenten hebben een gelijke samenstelling.

  • i.

    Begeleidingscommissie: advies- en contactorgaan samengesteld uit raadsleden van de deelnemende gemeenteraden, daarbij ondersteund door één of meerdere griffiers.

Artikel 2. Rekenkamer/ benoeming

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden en wordt door de gemeenteraad benoemd.

  • 3.

    De gemeenteraad benoemt de voorzitter uit het midden van de rekenkamer.

  • 4.

    De rekenkamer is een personele unie van de rekenkamers van Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Texel en Vlieland.

  • 5.

    Voor het in stand houden van de rekenkamer werkt de gemeente samen met andere gemeenten, zoals omschreven in de samenwerkingsovereenkomst Rekenkamer Waddeneilanden 2024.

Artikel 2.a. Taak voorzitter rekenkamer

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, en het bevorderen van de voortgang van de activiteiten zoals opgenomen in het jaarplan van de rekenkamer, en is budgetverantwoordelijk.

Artikel 2.b Herbenoeming en functioneren

  • 1.

    De leden van de rekenkamer kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    De rekenkamer wijst uit haar leden een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3.

    Periodiek, ten minste één keer per twee jaren, voert de begeleidingscommissie een gesprek met de voorzitter van de rekenkamer over diens functioneren en over het functioneren van de rekenkamer.

Artikel 3. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit één lid van iedere deelnemende gemeenteraad.

  • 3.

    Het lid van de begeleidingscommissie wordt benoemd door de raad.

  • 4.

    De begeleidingscommissie wordt in zijn geheel ondersteund door één van de (loco-)griffiers volgens een door de griffies vast te stellen rooster.

  • 5.

    De taken van de begeleidingscommissie zijn:

    • a)

      Het fungeren als eerste aanspreekpunt van de rekenkamer.

    • b)

      Het adviseren van de rekenkamer over het onderzoeksprogramma met in achtneming van artikel 6.

    • c)

      Het voorbereiden van de voordracht van de leden van de rekenkamer.

    • d)

      Het bespreken van de onderzoeksopzet met de rekenkamer.

    • e)

      Het bespreken van het concept jaarplan en concept jaarverslag.

    • f)

      Het behandelen van klachten over de (leden van) de rekenkamer.

Artikel 4. Budget en vergoedingen

  • 1.

    Het jaarlijkse budget van de rekenkamer en de vergoedingen zijn beschreven in de samenwerkingsovereenkomst.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd binnen het aan haar beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 5. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt periodiek een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 6. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer verzamelt ideeën over onderwerpen, bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisgeving aan de raad en het college verstuurd en gepubliceerd op de websites van de deelnemers.

  • 3.

    De raad kan afzonderlijk of gezamenlijk met andere raden de rekenkamer een gemotiveerde suggestie doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de betreffende raad of raden binnen een maand of hieraan wordt voldaan, voorzien van een toelichting.

Artikel 7. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer stelt voor ieder te onderzoeken onderwerp een onderzoeksopzet vast, die door de leden zelf wordt opgesteld, en formuleert de onderzoeksvragen.

  • 2.

    De rekenkamer kan gebruik maken van (een) externe onderzoeker(s), met inachtneming van het beschikbare budget.

  • 3.

    De rekenkamer is belast met- en verantwoordelijk voor de organisatie, de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 4.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad of gezamenlijke raden tussentijds te informeren.

  • 5.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van de bestuursorganen en bij alle ambtenaren die mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van de bestuursorganen en de ambtenaren van de gemeenten zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 6.

    De onderzoeksbevoegdheden bij overige instelling zijn vastgelegd in de Gemeentewet.

  • 7.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 8.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in de Wet open overheid kan de commissierapporten die aan de raad wordt voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 9.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 10.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid (ambtelijk wederhoor) om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal drie weken bedraagt, hun reactie op het conceptbevindingenrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in ieder geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De gemeentesecretaris bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 11.

    Het ambtelijk hoor- en wederhoor heeft betrekking op feitelijke informatie.

  • 12.

    De rekenkamer legt het onderzoeksrapport inclusief de conclusies en aanbevelingen aan het college voor ten behoeve van het bestuurlijke wederhoor. De termijn hiervoor bedraagt tenminste twee- en maximaal vier weken. De reacties van het college wordt integraal in het definitieve onderzoeksrapport opgenomen.

  • 13.

    De rekenkamer kan een nawoord schrijven.

  • 14.

    Na vaststelling door de rekenkamer wordt het definitieve rapport onder toezending van een afschrift aan de colleges en betrokkenen, aan de raden aangeboden.

Artikel 8. Het proces rondom de behandeling van een onderzoeksrapport

  • 1.

    De rekenkamer biedt het rapport aan de raad aan, nadat het bestuurlijk wederhoor van het college is ontvangen. Na verzending van het definitieve onderzoeksrapport aan de raad is het rapport openbaar tenzij er een embargo op het rapport is vastgesteld. De raad biedt de rekenkamer gelegenheid een toelichting te geven op het rapport en biedt de raadsleden gelegenheid voor het stellen van vragen aan de rekenkamer.

  • 2.

    Inhoudelijke behandeling vindt plaats aan de hand van een raadsvoorstel, opgesteld door de griffier, dat een voorstel voor het al dan niet overnemen van de aanbevelingen van de rekenkamer bevat.

Artikel 9. Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer bespreekt de onderzoeksopzet met de begeleidingscommissie.

  • 2.

    De rekenkamer kan de verzoeker(s) tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    In de gevallen, waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel voor meerdere uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist:

    • a.

      Voor zover het de werkwijze van de rekenkamer betreft: de voorzitter van de rekenkamer

    • b.

      Voor zover het de bevoegdheden van de rekenkamer betreft:

      • i.

        De betreffende raad indien het een aangelegenheid van die gemeente betreft op voorstel van het presidium/de gezamenlijke fractievoorzitters van die gemeente.

      • ii.

        De raden van de deelnemers, indien het een aangelegenheid betreft namens alle deelnemers, op voorstel van de begeleidingscommissie.

  • 2.

    De Verordening Rekenkamercommissie 2022 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Waddeneilanden Gemeente Terschelling.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Terschelling d.d. 11 december 2024,

de griffier,

T. de Jong

de voorzitter,

mr. R.S. Cazemier

Naar boven