Gemeenteblad van Valkenburg aan de Geul
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2024, 539128 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2024, 539128 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling VVE Peuteropvang gemeente Valkenburg aan de Geul 2025
Het college van de gemeente Valkenburg aan de Geul;
gelet op de artikelen 108 van de Gemeentewet, titel 4.1. en 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Valkenburg aan de Geul 2023;
overwegende dat het noodzakelijk is om nadere regels vast te stellen die in acht worden genomen bij het verstrekken van subsidies voor VVE peuteropvang in de gemeente;
vast te stellen de Subsidieregeling VVE Peuteropvang gemeente Valkenburg aan de Geul 2025.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders te stimuleren om hun kinderen een voorschoolse voorziening te laten bezoeken en te laten deelnemen aan de peuteropvang.
Artikel 3 Reikwijdte subsidieregeling
Voor subsidie van de gemeentetoeslag voor ouders zonder aanspraak op KOT is de voorwaarde verbonden dat de ouders een inkomensverklaring overleggen aan de aanbieder op basis waarvan de aanbieder de ouderbijdrage vaststelt. De ouderbijdrage wordt berekend aan de hand van de kinderopvangtoeslagtabel (zie Besluit kinderopvangtoeslag).
Indien een peuter in een andere maand 4 jaar wordt en om een andere reden dan hierboven genoemd niet naar het (speciaal) basisonderwijs kan, dan wordt door de gecertificeerde voorschoolse voorziening toestemming gevraagd aan het College voor een verlenging van de VVE-plaats tot een maximum van 3 maanden. De aanvraag bevat:
Het besluit op de verlengingsaanvraag vanuit de gemeente volgt maximaal 2 weken na ontvangst van de verlengingsaanvraag en mag door de beleidsmedewerker Sociale Ontwikkeling en Burgerkracht per mail worden afgedaan. Toetsingscriteria zijn: belang van het kind, toelaatbaarheid onderwijs en knelpunten hierbij.
Het verzoek tot verlenging zoals bedoeld in lid 3 wordt minimaal 1 maand voordat de peuter 4 jaar wordt verzonden naar de gemeente Valkenburg aan de Geul. Indien er redenen zijn waardoor nog niet duidelijk is wat de vervolgleerweg zal zijn wordt de gemeente door de gecertificeerde voorschoolse voorziening schriftelijk geïnformeerd over de nog te nemen stappen en redenen van deze vertraging.
Het college kan, onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, een aanvraag voor subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren indien:
Het college kan, in bijzondere gevallen, artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 11 Relatie tot de Algemene Subsidieverordening Valkenburg aan de Geul 2023
Voor zoverre deze regeling niet uitputtend is, gelden de bepalingen uit de Algemene Subsidieverordening Valkenburg aan de Geul 2023.
Op subsidieaanvragen die overeenkomstig het tweede lid van artikel 6 zijn ingediend voor het kalenderjaar 2025 wordt beslist op grond van deze subsidieregeling, tenzij de subsidie-aanvrager daardoor in zijn belangen wordt geschaad. In dat laatste geval handelen burgemeester en wethouders overeenkomstig de Subsidieregeling VVE Peuteropvang gemeente Valkenburg aan de Geul 2024.
Gelijktijdig met de in het eerste lid genoemde inwerkingtreding van deze subsidieregeling wordt de ‘Subsidieregeling VVE Peuteropvang gemeente Valkenburg aan de Geul 2024’ ingetrokken. Wel blijft de subsidieregeling van toepassing voor subsidiebesluiten die zijn genomen op aanvragen voor kalenderjaar 2024, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Bijlage A.: Subsidie opbouw 2025
De subsidie op grond van de Subsidieregeling Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie gemeente Valkenburg aan de Geul 2025 is opgebouwd uit verschillende componenten en wordt - conform artikel 4 lid 1 en lid 2 - jaarlijks door het College vastgesteld. Het collegebesluit omvat:
het maximum aantal te subsidiëren uren per peuter per jaar;
de maximum te subsidiëren kostprijs per uur voor peuteropvang;
de subsidie voor de extra uren VVE aanbod;
Locatie gebonden subsidie voor inzet van een pedagogisch VE-coach.
A. het maximum aantal te subsidiëren uren per peuter per jaar 2025
Jaarlijks stelt het college het maximum aantal te subsidiëren uren per peuter per jaar vast. Daarbij worden de volgende 2 categorieën onderscheiden: 1. reguliere peuters zonder VVE-indicatie en 2. VVE peuters mét VVE-indicatie.
1. Reguliere peuters 202 5 : een maximum van 320 uur per peuter per jaar met een maximum van 6 uur per dag
Dit zijn peuters waarvoor geen indicatie voor voorschoolse educatie geldt. Een indicatie is een door de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau) afgegeven verklaring waarin staat dat deelname aan voorschoolse educatie (VVE) geïndiceerd is.
2. VVE peuters 202 5 : een maximum van 640 uur per peuter per jaar met een maximum van 6 uur per dag
Dit zijn peuters waarvoor wel een indicatie voor voorschoolse educatie geldt.
B. maximum te subsidiëren kostprijs per uur voor peuteropvang
De maximum te subsidiëren kostprijs per uur voor peuteropvang bedraagt in 2025 € 12,38.
C. 1. Bruto-ouderbijdrage per uur en 2. Koptarief
Het normtarief voor de bruto-ouderbijdrage bedraagt in 2025 € 10,71 per uur. Dat betekent dat de gemeente een koptarief subsidieert van € 1,67 per uur (€ 12,38 maximum te subsidiëren kostprijs minus € 10,71 aan bruto-ouderbijdrage).
Het koptarief is van toepassing op:
- maximaal 320 uur per jaar per peuter;
- een gecontracteerd opvang aanbod dat maximaal 6 uur per dag omvat en geen onderdeel is van een opvang aanbod dat meer uren per dag is.
Voor berekening van de netto-ouderbijdrage per uur na verrekening van de gemeentelijke subsidiebijdrage wordt gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslagtabel (zie Besluit kinderopvangtoeslag).
De gemeentetoeslag is gelijk aan de landelijke kinderopvangtoeslagregeling (zie Besluit kinderopvangtoeslag) en geldt uitsluitend voor peuters van ouders die geen aanspraak hebben op kinderopvangtoeslag.
Deze subsidiebijdrage is van toepassing op maximaal 320 uur per jaar per peuter.
E. VVE subsidiebijdrage per uur
De maximale VVE subsidiebijdrage per uur bedraagt in 2025 € 12,38 en is van toepassing op de extra 320 uren per jaar waarop VVE peuters aanspraak kunnen maken.
Over de eerste helft van het aanbod (320 uur per jaar) is de inkomensafhankelijke ouder- en subsidiebijdrage van toepassing (zie c.). Over de tweede helft van het aanbod (tot een maximum van 320 uur per jaar) geldt geen ouderbijdrage en subsidieert de gemeente het uurtarief volledig tot een maximum van € 12,38 per uur.
F. L ocatie gebonden subsidie voor de inzet van een pedagogisch VE-coach
Deze subsidie wordt als volgt berekend: 10 uren vermenigvuldigd met het aantal doelgroep peuters vermenigvuldigd met € 72,35 als vergoeding voor de kosten per uur van de Pedagogisch coach. De pedagogisch coach dient te voldoen aan de vereisten gesteld in geldende CAO kinderopvang.
In onderstaande figuur is de opbouw van de subsidiebijdrage per uur nader toegelicht:
De doelstelling van het koptarief is om voor alle peuters een laagdrempelige en goed toegankelijke voorbereiding op de basisschool te bieden. De gemeentetoeslag vervangt de kinderopvangtoeslag voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en borgt voor kinderen uit deze gezinnen de toegankelijkheid.
De VVE subsidie borgt dat kinderen met een onderwijsachterstandsrisico geen financiële belemmeringen hebben om een extra VVE aanbod van 320 uur per jaar te volgen.
Bijlage B. Controleprotocol subsidieverantwoording
Indien in de subsidiebeschikking of de ASV is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden aangeleverd bij de verantwoording dan is het volgende controle protocol van toepassing.
Het controleprotocol vergt een steekproefsgewijze controle op het aantal peuters, het aantal uren en de vaststelling van de ouderbijdrage door de aanbieder conform de subsidieregeling.
Bij aanvraag van de subsidie heeft de houder in het Excel-aanvraagformulier prognoses gegeven voor de uit te voeren activiteiten. Bij de verantwoording vermeldt de houder de werkelijke realisatie van de uitgevoerde activiteiten in het Excel-verantwoordingsformulier.
Indien de in de algemene subsidieverordening of de subsidiebeschikking is vastgelegd dat een accountantsverklaring moet worden toegevoegd bij de verantwoording dan overlegt de houder bij het Excel-verantwoordingsformulier een controlerapport van een onafhankelijk accountant. De accountant waarmerkt het Excel-verantwoordings-formulier. Hieronder is een toelichting en een werkwijze voor de accountant opgesteld.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen en per kind het aantal contracturen gedurende de subsidieperiode voor de voorschoolse voorziening.
De registratie van kinderen en uren gedurende het subsidiejaar wordt ondertekend door een persoon die bevoegd is namens het bestuur voor de verantwoording van de subsidie te ondertekenen.
Als er sprake is van een digitaal registratiesysteem dan is een papieren registratie met ondertekening niet vereist. In dat geval verklaart een daartoe bevoegd persoon dat de hiervoor genoemde gegevens in het digitale registratiesysteem zijn opgenomen.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole A
De accountant controleert of de aantallen kinderen en uren zoals opgenomen in het Excel-aanvraag- en verantwoordingsformulier overeenkomen met de contract- en factuurgegevens in het registratiesysteem van de aanbieder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal kinderen aan wie gedurende de subsidieperiode een voorschoolse voorziening is aangeboden en van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag. Deze ouders betalen een inkomensafhankelijke netto-ouderbijdrage conform de voor de subsidieregeling vastgestelde ouderbijdragetabel .
Toelichting en werkwijze accountantscontrole B
De accountant controleert of voor kinderen van wie de ouders hebben bevestigd geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag een verklaring is afgegeven en een inkomensafhankelijke ouderbijdrage is gefactureerd conform de kinderopvangtoeslagtabel (zie Besluit kinderopvangtoeslag).
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier de gefactureerde ouderbijdrage. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ouderbijdragen van ouders met recht op kinderopvangtoeslag en ouderbijdragen van ouders die hebben bevestigd dat zij geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole C
De accountant controleert of de totalen van de gefactureerde ouderbijdragen zoals vermeld in het Excel-verantwoordingsformulier overeenkomen met de administratie van de houder.
De houder vermeldt in het Excel-verantwoordingsformulier het aantal peuters en het aantal uren per peuter met een VVE indicatie.
Toelichting en werkwijze accountantscontrole D
De accountant controleert of van de peuters die in het verantwoordingsformulier geregistreerd zijn als peuters met een VVE indicatie de VVE indicatie van de JGZ instelling beschikbaar is.
Criteria betrouwbaarheid en nauwkeurigheid controle
De controle moet zodanig worden ingepland en uitgevoerd dat een redelijke mate zekerheid wordt verkregen dat deze geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden van materieel belang bevat. Indien dit begrip door het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, betekent dit dat een betrouwbaarheidsniveau van 95 procent gehanteerd moet worden. Een verklaring met een goedkeurende strekking impliceert, dat, gegeven de bovengenoemde betrouwbaarheid, in het verslag geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden voorkomen die groter zijn dan de percentages in de hieronder opgenomen materialiteitstabel. Als omvangbasis geldt hierbij het totaalbedrag van de verleende subsidie.
Voor de oordeelsvorming van de accountant en de controleverklaring zijn de volgende goedkeuringstoleranties van toepassing:
Er worden door de gemeente geen specifieke voorwaarden gesteld ten aanzien van de tekst van de controleverklaring
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-539128.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.