Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 538120 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 538120 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit STS Hinthamerdriehoek
Ingevolge artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is in het gemeentelijke Mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd Leefomgeving.
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met/advies gevraagd aan de korpschef van de politie. De korpschef van de politie heeft positief over dit verkeersbesluit geadviseerd.
zijn de belangrijkste uitgangspunten bij deze verkeersmaatregel:
De Hinthamerstraat fungeert vanuit noord/oostelijke richting als één van de radiale toevoerroutes naar het kernwinkelgebied van de Bossche binnenstad. Vanuit het voorzieningenaanbod kan de straat worden geschetst als aanloopstraat met tegen de 100 ondernemingen in vooral het segment detailhandel en horeca maar ook kunst en cultuur. De Hinthamerstraat heeft vele zijstraten met een overwegend eenzijdige woonfunctie. De straat heeft daarom veel gemotoriseerd- en langzaam verkeer te verwerken. Een deel van dat gemotoriseerd verkeer bestaat uit de aanwezigheid van veel zogenaamde ‘rondjes rijders’ die gerelateerd zijn aan een aantal horecazaken als ook het stop- en parkeergedrag van menig automobilist. Het verkeer veroorzaakt veel hinder en overlast bestaande uit het verkeerslawaai, zwerfafval en aanstootgevend verkeersgedrag. Dit heeft voor met name bewoners en bezoekers van de vele bestemmingen in de straat en omgeving een negatieve invloed op de beleving van een prettig verblijfsklimaat. De leefbaarheid in de straat staat al jaren onder grote druk.
In 2020 is naar aanleiding van een door de raad aangenomen motie gedurende een periode van 3 maanden een pilot uitgevoerd die voorzag in een avond- en nachtafsluiting van de Hinthamerstraat. Dat had direct positieve gevolgen voor de beleving van de leefbaarheid maar negatieve effecten op andere locaties als gevolg van het waterbedeffect. Het besef dat een gebiedsgerichte aanpak noodzakelijk is heeft de raad in 2021 de motie ‘autoluwere binnenstad’ aangenomen en zich uitgesproken voor een toelatingsregiem vanaf de binnenstadsring met uitvoeringsscenario’s richting 2030. Met als primair doel het ‘onbedoelde verkeer’ uit de historische binnenstad te weren ter verbetering van de leefbaarheid. Het systeem gaat voor de gehele binnenstad gefaseerd worden ingevoerd, om te beginnen in het gebied Hinthamerdriehoek. Ook het toelatingsregels worden in tijd over meerdere jaren gefaseerd ingevoerd en/of aangescherpt (ook voor het bestaande Selectief Toegang Systeem (STS)) en krijgt z’n vertaling in de ‘beleidsregels ontheffingen motorvoertuigen ‘s-Hertogenbosch’. In eerste instantie wordt ingezet op de invoering van een avond en nachtregiem. Daarin voorziet dit verkeersbesluit.
Handhaving op de geslotenverklaring zal via ANPR-camera’s (kentekenherkenning) plaatsvinden.
Participatie en belangenafweging
Potentiële belanghebbenden zijn gehoord en betrokken bij de totstandkoming van dit voorgenomen verkeersbesluit. In de periode april – juli 2024 hebben gesprekken plaatsgevonden met vertegenwoordigers van diverse belangengroeperingen als de wijkraad Binnenstad/bewonersvereniging Leefbare Binnenstad, de Fietsersbond, vastgoedeigenaren, Den Bosch Partners, het Hoteloverleg, Ondernemersvereniging Hartje en de Koninklijke Horeca Nederland. Partijen hebben hun wensen en belangen benoemt. De doelen van de beoogde afsluiting wordt door elke partij begrepen, iedereen wil de hinder en overlast van het onbedoelde verkeer minderen en de leefbaarheid verbeteren. De met name economische stakeholders zijn echter minder enthousiast over het toe te passen middel van de selectieve toegang om dat doel te bereiken.
Op 24 juni en 3 juli 2024 hebben werksessies met stakeholders plaatsgevonden waarbij de contouren van spelregels en de fasering zijn besproken. De raad is via een raadsinformatiebrief van 8 oktober 2024 over de resultaten daarvan geïnformeerd. Dit kan worden beschouwd als de gewogen kwantitatieve afweging van de diverse belangen. Kern van het besluit is dat wordt gestart met een geslotenverklaring in de avond- en nachtperiode. Vervolgens is een adviespanel opgericht, bestaande uit bewoners en ondernemers die geografisch verspreid in het gebied wonen en/of werken. Met het advies van het panel is de exacte locatie van de afsluitingen, de tijdsperiode waarop de geslotenverklaring van kracht is én de contouren van de beleidsregels ontheffingen bepaald.
De geslotenverklaring voor motorvoertuigen geldt voor het gebied wat kan worden beschouwd als de Hinthamerdriehoek. In het besluitpunt IV zijn de betreffende straten benoemd. Gelet op de wenselijke duidelijkheid en begrijpelijkheid voor alle verkeersdeelnemers is sprake van uniformiteit in de tijdsperiode waarop de geslotenverklaring van toepassing is voor de gehele zone. Daarnaast sluit de tijdsperiode aan op de bestaande venstertijden voor het kernwinkelgebied.
De stakeholders en het adviespanel hebben aangegeven dat doelgroepen in aanmerking moeten komen voor een ontheffing op de geslotenverklaring. Vergelijkbaar met de ontheffingsmogelijkheden voor het bestaande STS-systeem worden ontheffingsmogelijkheden uitgewerkt en opgenomen in de ‘Beleidsregels Ontheffingen Motorvoertuigen ’s-Hertogenbosch’.
Zienswijzen voorgenomen verkeersbesluit
Op 22 november 2024 is het ‘voornemen verkeersbesluit’ (492713) gepubliceerd. Tegen dit verkeersbesluit zijn door zeven belanghebbenden zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen hebben geleid tot dit gewijzigd verkeersbesluit door de Aan de Kleine Hekel en de Van Sasse van Ysseltstraat niet op te nemen in de zone van de geslotenverklaring. In de ‘nota beantwoording zienswijzen’ is de reactie op de zienswijzen geformuleerd.
Op grond van voorgaande overwegingen heeft het college besloten om:
De geslotenverklaring geldt voor alle straten in de zone, zijnde de: Achter de Exters, Achter de Mollen, Achter den Doove, Achter het Schaapshoofd, Baselaarsstraat, Bethaniestraat, Choorstraat, Clarastraat, Hinthamerstraat (gedeelte), In den Boerenmouw, Jeroen Boschplein, Louwschepoort, Mgr. Prinsenstraat, Nachtegaalslaantje, Papenhulst, Schilderstraat, Sint Jacobshof, Sint Jacobstraat, Sint Janskerkhof, Slijpersstraatje, St Antoniestraatje, Windmolenbergstraat, Zusters van Orthenpoort, en de van Deventherstraat;
’s-Hertogenbosch, 17 december 2024,
Het hoofd van de afdeling Leefomgeving,
Dit verkeersbesluit is voor iedereen vanaf publicatiedatum 20 december 2024 op de gemeentepagina van officiëlebekendmakingen.nl te raadplegen. Voor nadere informatie, inclusief inzage in het bebordingsplan en de ‘nota beantwoording zienswijzen’ kunt u tot en met 31 januari 2025 terecht bij de afdeling Leefomgeving via leefomgeving@s-hertogenbosch.nl.
Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Het maken van bezwaar doet u door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken nadat het besluit, waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. U kunt uw bezwaarschrift per brief of digitaal indienen.
In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening. U moet het bezwaarschrift dus ondertekenen.
Nadat u het bezwaarschrift hebt ondertekend, stuurt u het op naar de gemeente. U moet uw bezwaarschrift richten aan: het College van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch,
Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch
U kunt ook digitaal bezwaar maken, via een vastgesteld digitaal formulier, met gebruik van DigiD.
Meer informatie hierover, alsmede het digitale bezwaarformulier, kunt u vinden op de website van onze gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/stad-en-bestuur/bestuur/bezwaarmaken
Let op: bezwaar maken via de mail is niet mogelijk!
Voorlopige voorziening rechter
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.
U kunt hiertoe zelf een verzoekschrift opstellen en deze vervolgens naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet u dan richten aan: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ‘s-Hertogenbosch.
Aan de procedure voor ‘voorlopige voorziening’ zijn kosten verbonden (griffierecht).
Nadere informatie over bezwaar (en beroep) tegen beslissingen van de overheid vindt u in het digitale informatieblad Bezwaar en beroep tegen een beslissing
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-538120.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.