Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 537978 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2024, 537978 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente ’s-Hertogenbosch 2024
De gemeenteraad van de gemeente ‘s-Hertogenbosch;
In zijn vergadering van 10 december 2024,
Gezien het voorstel met reg.nr. 17004344,
gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente ’s-Hertogenbosch 2024
Hoofdstuk 2. Doelstelling, taken, samenstelling en werkwijze Cliëntenraad Participatiewet
De Cliëntenraad heeft tot doel het bewerkstelligen dat vanuit een onafhankelijke positie de doelgroepen optimaal betrokken zijn bij de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering van het voor hen gevoerde gemeentelijke beleid omtrent de wet.
De Cliëntenraad is samengesteld uit de doelgroepen en vertegenwoordigers van de belangenorganisaties. De samenstelling van de Cliëntenraad vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het bestand van de doelgroepen, direct door personen uit de doelgroepen of indirect via belangenorganisaties. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.
Artikel 5. Werving, voordracht, benoeming en zittingsperiode van de leden
Onverminderd de vorige leden van dit artikel is het college bevoegd, indien daar gegronde redenen voor zijn, de Cliëntenraad uit zijn taak te ontheffen en een (nieuwe) voorzitter te benoemen met de opdracht een nieuwe Cliëntenraad te formeren. Het college zal hiertoe pas overgaan na het horen van de leden en de voorzitter van de Cliëntenraad.
Hoofdstuk 3. Ondersteuning van en overleg met de Cliëntenraad
Artikel 8. Facilitering Cliëntenraad
Alle kosten van de Cliëntenraad worden ten laste gebracht van het budget als bedoeld in lid 1. De vergoedingen voor leden, voorzitter en secretariaat worden jaarlijks geïndexeerd met de gemeentelijke index voor prijsontwikkeling. De vergoeding van de leden bedraagt ten hoogste het bedrag genoemd in artikel 7 onderdeel h Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ en artikel 2 lid 6 van de Wet op de loonbelasting 1964.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente ’s-Hertogenbosch in de openbare vergadering van 10 december 2024.
De griffier,
Drs. W.G. Amesz
De voorzitter,
Drs. J.M.L.N. Mikkers
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op om bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen uit de doelgroep van de Participatiewet betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid
Enkel de bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
De gemeente wil de doelgroepen optimaal betrekken bij de beleidsvoorbereiding en -uitvoering van de Participatiewet. Dit gebeurt door middel van de Cliëntenraad.
Het doel is dat de Cliëntenraad Participatiewet actief bijdraagt aan de totstandkoming en verbetering van het beleid.
De Cliëntenraad is bevoegd om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over beleid aangaande de Participatiewet.
Beleidsmatige raads- en collegevoorstellen worden voorafgaand aan behandeling in het college altijd voorzien van een advies van de Cliëntenraad. Hiertoe wordt het voorstel zeven dagen voor de vergadering van de Cliëntenraad toegezonden. Uiterlijk zeven dagen na de vergadering van de Cliëntenraad wordt het eventuele advies naar de contactambtenaar van de gemeente gezonden.
De begroting en de jaarrekening zijn een opstelling van de voorgenomen en daadwerkelijk gerealiseerde uitgaven binnen het toegekende budget. Als de opgestelde begroting niet binnen het budget past zal er op initiatief van de penningmeester nader overleg met de contactpersoon van de gemeente plaatsvinden.
De begroting wordt tijdig, uiterlijk het 4e kwartaal, overgelegd aan de contactambtenaar. De jaarrekening volgt in het 1e kwartaal van het jaar.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele en uitvoeringsvraagstukken.
Dit artikel regelt de samenstelling van de Cliëntenraad. De gemeente hecht er veel waarde aan dat de leden van de Cliëntenraad overleg voeren en signalen oppikken uit de eigen achterban.
Op deze wijze wordt een zo breed mogelijke doelgroep betrokken bij de advisering over het beleid van de gemeente. Daarvoor onderhouden zij een levendig netwerk van informele en formele (maatschappelijke) organisaties, inwoners en belanghebbenden met relevante kennis, kunde en ervaring op thema’s binnen het sociaal domein, specifiek de Participatiewet. Daar waar raakvlakken zijn met Wmo of Jeugdwet zorgt de Cliëntenraad actief voor afstemming met de Adviesraad Wmo en Jeugdhulp van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
In het vierde lid van dit artikel wordt vastgelegd dat het lidmaatschap van de Cliëntenraad voor de gemeente geen verschil mag uitmaken voor de behandeling en dienstverlening.
Artikel 5. Werving, voordracht, benoeming en zittingsperiode van de leden
Bij de start van elke bestuursperiode wordt door het college opnieuw vastgesteld welke belangenorganisaties vertegenwoordigd dienen te zijn in de Cliëntenraad. Wanneer de samenstelling van de Cliëntenraad op dat moment niet overeenkomt met de nieuw vastgestelde samenstelling, wordt bij het ontstaan van een vacature getracht de nieuwe samenstelling te realiseren. Er wordt dus niet bij de start van de bestuursperiode een geheel vernieuwde Cliëntenraad geïnstalleerd.
Elk lid van de Cliëntenraad wordt benoemd voor een periode van vier jaar. Dezelfde persoon kan tweemaal worden herbenoemd, tenzij de belangenorganisatie die de persoon vertegenwoordigt niet langer op de door het college vastgestelde lijst voorkomt. De maximale aaneengesloten zittingstermijn is daarmee twaalf jaar.
De Cliëntenraad en de contactambtenaar dienen een lijst bij te houden van de benoemde leden van de Cliëntenraad, met ingangsdatum.
Artikel 6. Werving, voordracht, benoeming en zittingsperiode van de voorzitter
Dit artikel regelt de werving en benoeming van een onafhankelijke voorzitter van de Cliëntenraad.
Artikel 7. Werkwijze Cliëntenraad
Dit artikel bepaalt dat de Cliëntenraad gemiddeld 10 maal per jaar vergadert. Het vergaderschema wordt opgesteld samen met de contactambtenaar van de gemeente, zodat de vergaderingen zijn afgestemd op de vergaderingen van het college en de gemeenteraad. Hiervoor wordt jaarlijks in het 4e kwartaal een vergaderschema voor het volgende jaar vastgesteld. Deze vergaderdata kunnen na vaststelling alleen in onderling overleg gewijzigd worden.
De Cliëntenraad is verder verantwoordelijk voor haar eigen werkwijze. Dit dient ze vast te leggen in een huishoudelijk reglement.
Onder de derden uit het derde lid van dit artikel, worden tevens verstaan ambtenaren van Weener XL die worden gevraagd om een toelichting te komen geven op beleidsvoorstellen.
Artikel 8. Facilitering Cliëntenraad
De gemeente tracht de Cliëntenraad optimaal te faciliteren. Daartoe wordt jaarlijks een budget ter beschikking gesteld.
Uit dit budget dienen alle te maken kosten van de Cliëntenraad bekostigd te worden, inclusief de vergoedingen voor de leden en de voorzitter en de kosten van een secretariaat.
Het budget is o.a. bedoeld voor organisatiekosten, deskundigheidsbevordering, inwinnen van advies, communicatie- en ICT-kosten.
De vrijwilligersvergoeding voor de leden is een onbelaste onkostenvergoeding. De juridische basis is artikel 2 lid 6 Wet op de loonbelasting 1964. De vrijwilligersvergoeding wordt niet gekort op de uitkering, zie bijvoorbeeld artikel 31 lid 2 onder k Participatiewet. De gemeente geeft deze vrijwilligersvergoedingen niet door aan de belastingdienst.
De rol van onafhankelijk voorzitter is anders dan de rol van de leden. De tijdsinzet is ook hoger. Daarom ontvangt de voorzitter een hogere, belaste vergoeding. De gemeente meldt deze vergoeding bij de belastingdienst.
Budget en vergoedingen voor leden, voorzitter en secretariaat worden jaarlijks geïndexeerd met de gemeentelijke index voor prijsontwikkeling.
Wanneer het budget ontoereikend blijkt, dienen in onderling overleg nadere afspraken gemaakt te worden. Daarnaast vraagt de Cliëntenraad voor financiële uitgaven die afwijken van de begroting vooraf toestemming van de contactambtenaar van de gemeente.
Artikel 9. Informatievoorziening
Van elke beleidsmedewerker van de gemeente wordt verwacht dat hij/zij tijdig de Cliëntenraad betrekt bij beleidsontwikkelingen. Het advies van de Cliëntenraad dient daarna te worden opgenomen in voorstellen die aan het college en/of de gemeenteraad worden voorgelegd.
De gemeente stelt een beleidsmedewerker van het team Strategie & Beleid van Weener XL aan als contactambtenaar. De contacten met de Cliëntenraad lopen in principe via deze contactambtenaar. Dat betreft in ieder geval het aanleveren van informatie, de beantwoording van vragen en het toesturen van concept-college of raadsvoorstellen. De raadsvoorstellen waar een advies gevraagd wordt, dienen uiterlijk zeven dagen voor de vergadering naar de Cliëntenraad gezonden te worden.
De Cliëntenraad adviseert binnen zeven dagen.
Zowel bestuurlijk als met de directie van Weener XL vinden regelmatig overleggen plaats met de Cliëntenraad. Dit artikel legt vast dat het college minimaal een keer per jaar overlegt met de Cliëntenraad. Dit overleg wordt gevoerd met de wethouder Werk & Inkomen.
Daarnaast kunnen overleggen worden gevoerd met (een vertegenwoordiger van) de directie van Weener XL. Bij deze overleggen kunnen zowel inhoudelijke als procedurele punten worden besproken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-537978.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.