Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 537385 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 537385 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening reclamebelasting binnenstad Amersfoort 2025
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
waarde: de op de voet van hoofdstuk IV van de Wet WOZ voor het kalenderjaar, als bedoeld in artikel 7, voor de onroerende zaak vastgestelde waarde. Indien met betrekking tot een onroerende zaak geen waarde op de voet van hoofdstuk IV van de Wet WOZ is vastgesteld, is de waarde de met overeenkomstige toepassing van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 17, 18 en 20, tweede lid, van de Wet WOZ vastgestelde waarde;
Hoofdstuk II Belastingbepalingen
Onder de naam reclamebelasting wordt, binnen het gebied zoals nader aangewezen in de bij deze verordening behorende bijlage 1, een directe belasting geheven voor een reclameobject die zichtbaar is vanaf de openbare weg. Het totale gebied waarop de reclame belasting betrekking heeft, wordt begrensd door de spoorlijn, het water aan de binnenzijde van de straten Schimmelpenninckkade, Scheltussingel, Flierbeeksingel en Stadsring alsmede de binnenzijde van de Stadsring zelf vanaf waterpoort De Monnikendam tot aan de spoorlijn.
In afwijking in zoverre van het bepaalde in het eerste en tweede lid wordt de reclamebelasting voor een openbare aankondiging die is aangebracht door tussenkomst van een natuurlijk persoon of rechtspersoon die zijn beroep of bedrijf maakt van ten behoeve van derden tegen vergoeding aanbrengen van openbare aankondigingen op daartoe beschikbaar gestelde oppervlakken, geheven van die natuurlijk persoon of rechtspersoon.
De reclamebelasting wordt niet geheven voor:
een openbare aankondiging die korter dan 13 weken aanwezig is, tenzij deze openbare aankondiging is geplaatst in een voorziening waarin, waaraan of waarop wisselende openbare aankondigingen worden geplaatst, die individueel korter dan 13 weken aanwezig zijn, maar waarbij de verschillende openbare aankondigingen gezamenlijk 13 weken of meer aanwezig zijn;
Artikel 8. Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, wordt de aanslag op verzoek van belastingplichtige verminderd met zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde reclamebelasting als er in dat jaar, na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 10. Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerst lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de volgende termijn een maand later.
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, niet meer is dan € 20.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het belastingjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
Hoofdstuk III Subsidiebepalingen
Artikel 12. Buiten toepassing algemene subsidieverordening
Op de subsidie op grond van deze verordening is de “Algemene subsidieverordening Amersfoort” niet van toepassing.
Artikel 14. Aanwijzing Stichting Ondernemersfonds Amersfoortse Binnenstad (SOAB)
SOAB wordt aangewezen als de stichting die activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt verplicht verricht.
Artikel 17. Subsidieverplichtingen
Naast de in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde verplichtingen kunnen door het college van burgemeester en wethouders aan SOAB ook andere doelgebonden verplichtingen worden opgelegd.
Artikel 18. Subsidievaststelling
Bij de subsidievaststelling wordt rekening gehouden met de verstrekte voorschotten. Indien blijkt dat minder is uitgekeerd dan de belastingopbrengst verminderd met de perceptiekosten zal het te weinig uitgekeerde samen met de eersvolgende voorschotbetaling worden overgemaakt. Indien blijkt dat er meer aan voorschotten is uitgekeerd dan de belastingopbrengst verminderd met de perceptiekosten zal het te veel uitgekeerde op de eersvolgende voorschotbetaling in mindering worden gebracht.
De verordening 'Verordening reclamebelasting 2024 binnenstad’ van 19 december 2023, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 21, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Bijlage 1: Kaart van het afgebakende gebied behorende bij de Verordening reclamebelasting binnenstad Amersfoort 2025
Als aangewezen gebied, bedoeld in artikel 2 van de Verordening reclamebelasting Binnenstad Amersfoort 2025, geldt het op onderstaande kaart blauw omcirkelde gebied
Toelichting op de verordening reclamebelasting binnenstad Amersfoort 2025
Met ingang van 1 mei 2011 wordt in Amersfoort binnen een afgebakend gebied, ‘de binnenstad’ genaamd, een gebiedsgerichte reclamebelasting geheven. Aanleiding was het rapport ‘Economische verkenning voorzieningenkern binnenstad’ dat in overleg met de Ondernemersvereniging Binnenstad Amersfoort (OBA) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was opgesteld en dat later ook door de gemeenteraad is vastgesteld. In overleg met OBA en KHN is een uitvoeringsagenda opgesteld. Deze is in een convenant opgenomen waarin tevens de doelstelling en wederzijdse prestatieafspraken tussen partijen zijn vastgelegd. Vervolgens is ter effectuering daarvan in 2011 de ‘Stg. Ondernemersfonds Amersfoortse Binnenstad’ (SOAB) opgericht. SOAB heeft als statutaire doelstelling: versterking van de economische vitaliteit van de binnenstad. Om uitvoering aan het convenant te kunnen geven diende SOAB over geldmiddelen te beschikken. Daarom is in de binnenstad de gebiedsgerichte reclamebelasting ingevoerd waarvan de belastingopbrengsten in de vorm van subsidie aan SOAB ten goede komt.
De systematiek is dat SOAB jaarlijks subsidie aanvraagt onder indiening van een begroting en een activiteitenplan, waarna de gemeente een voorschot uitbetaald. Na afloop van het jaar legt SOAB verantwoording af over de besteding van het geld en wordt de subsidie definitief vastgesteld op bedrag van de daadwerkelijk gerealiseerd reclamebelasting opbrengst over het afgelopen jaar. Te veel ontvangen subsidie wordt teruggestort.
De Hoge Raad heeft gevonnist dat het voor een rechtmatige heffing van gebiedsgerichte belastingen noodzakelijk is dat de gerealiseerde belastingopbrengsten weer aan hetzelfde gebied ten goede komen ten aanzien waarvan de belastingheffing plaats vind. Het is de objectieve en redelijke rechtvaardiging voor deze vorm van belastingheffing. Daaraan is voldaan als de gemeente besluit de opbrengst van de reclamebelasting te besteden aan activiteiten en voorzieningen binnen dat heffingsgebied en daarbij in redelijkheid heeft mogen uitgaan van de veronderstelling dat degene die van de uitgaven profijt kunnen hebben in de heffing worden betrokken. Het is toegestaan dat de gemeente de perceptiekosten op het uit te keren bedrag in mindering brengt.
Hoewel de belastingopbrengst in de vorm van een subsidie wordt uitgekeerd is het niet te vergelijken met een reguliere subsidie. Immers het door de gemeente uitgekeerde bedrag wordt feitelijk door de ondernemers zelf opgebracht.
In 2017 opnieuw een convenant tussen de gemeente en SOAB gesloten, welke in principe een voortzetting van het eerste convenant was. Dit convenant eindigde op 1 januari 2023, waarna de bekende werkwijze stilzwijgend is voorgezet.
Om de systematiek van de gebiedsgerichte reclamebelastingheffing in combinatie met de afwijkende subsidiëring te kunnen blijven borgen is in deze verordening de Algemene subsidieverordening (ASV) niet van toepassing verklaard. Tevens zijn de afwijkende subsidieregels uit het oorspronkelijk convenant in de verordening opgenomen onder hoofdstuk III Subsidiebepalingen. Op die manier wordt voorkomen dat de ASV de onderhavige wijze van subsidiëren doorkruist, hoeft niet periodiek een nieuw convenant te worden afgesloten en ontstaat er een robuuste verordening reclamebelasting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-537385.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.