Gemeenteblad van Oldebroek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldebroek | Gemeenteblad 2024, 537067 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oldebroek | Gemeenteblad 2024, 537067 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening gemeente Oldebroek 2024
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 4. Financiële begroting
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.
Artikel 5. Planning en control cyclus
Na overleg met de griffie stelt het college jaarlijks de planning vast van de volgende aan de raad aan te bieden onderwerpen: de perspectiefnota, de programmabegroting met meerjarenraming, de tussentijdse rapportages, het jaarverslag en de jaarrekening.
Artikel 6. Autorisatie begroting, kredieten en begrotingswijzigingen
Het college informeert de raad als ze verwacht dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 10. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 11. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd indien deze niet tijdig aan de raad zijn gemeld. Onder ‘tijdig melden’ wordt verstaan bij de 1e en 2e bestuursrapportage of andere tussentijdse rapportages of bij de jaarstukken. Lasten- en kredietoverschrijdingen zijn altijd onrechtmatig. Afwijkingen worden als acceptabel / passend binnen het bestaande beleid aangemerkt in de volgende situaties:
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 13. Waardering & afschrijving vaste activa
Artikel 14. Reserves en voorzieningen
Reserves en voorzieningen mogen geen negatief saldo hebben. Bij het opstellen van de jaarrekening worden negatieve saldi aangevuld vanuit de algemene reserve. Bij de volgende jaarrekening(en) wordt het bedrag van het negatieve saldo uit een voorgaand jaar vanuit de betreffende reserve / voorziening teruggestort/toegevoegd aan de algemene reserve.
Artikel 15. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Bij de directe kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa en de afschrijvingskosten van de in gebruik zijnde activa. Voor de rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, worden daarbij ook de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan activiteiten welke geheel of deels worden bekostigd met een specifieke uitkering, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en in de desbetreffende verantwoordingen over de besteding toegerekend aan die activiteiten.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, voor zover dat niet activiteiten als bedoeld in het derde en vierde lid betreffen, wordt uitgegaan van een aandeel in de totale overheadkosten ter grootte van de geraamde directe kosten van de economische categorieën. De verdeling programma overhead geschiedt op basis van de productieve uren in de programma’s.
Artikel 17. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.
Artikel 18. Financieringsfunctie
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak aan door de raad goedgekeurde derde partijen. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties en hoort de raad alvorens hij hierover definitief een besluit neemt.
Bij het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak / het algemeen maatschappelijk belang bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van het uitzetten van middelen, het verstrekken van leningen en garanties en financiële participaties.
Hoofdstuk 5. Financieel beheer en interne controle
Na de definitieve beschikking en verrekening van een (jaar)bijdrage wordt een eventueel restant van het afgerekende jaar toegevoegd aan de algemene reserve. Als een specifieke uitkering niet meer op onze gemeente van toepassing is en de definitieve beschikking en verrekening van het laatste jaar is ontvangen, wordt het overlopend passief van SU-middelen opgeheven. Eventuele restant saldi worden verrekend met de algemene reserve.
Het college zorgt, ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.
Artikel 22. Misbruik en oneigenlijk gebruik
Het college zorgt dat misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen wordt voorkomen.
Verantwoordelijkheid programma's en producten
De (deel)budgethouders zijn verantwoordelijk voor de budgetbeheersing en -bewaking van de door de raad in de gemeentelijke begroting ter beschikking gestelde financiële middelen ter realisatie van de vermelde programma's. Dit is inclusief de daaruit voortvloeiende producten - zowel uitgaven als inkomsten - evenals de op de kostenplaatsen geraamde uitgaven en inkomsten.
Verantwoordelijkheid producten
De (deel)budgethouder is verantwoordelijk voor de volledige, juiste en tijdige budgetbeheersing en -bewaking. De (deel)budgethouder is verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie nodig is. De (deel)budgethouder kan zich bij de uitoefening van zijn functie niet beroepen op onvolledigheid van deze regeling of een ander voorschrift bij het nalaten van datgene wat in redelijkheid tot zijn taak wordt geacht te behoren.
Machtiging binnen budget/investeringskrediet
De (deel)budgethouder is met het oog op de realisatie van de onder zijn verantwoordelijkheid tot stand te brengen producten gemachtigd binnen de aangewezen en goedgekeurde budgetten - investeringskredieten daaronder begrepen - en in overeenstemming met het vastgestelde inkoopbeleid contractuele verplichtingen met derden aan te gaan en uitgaven te doen voor:
Toekenning deelbudgethouderschap
In tegenstelling tot de deelbudgethouder is de budgethouder/manager gemachtigd om bovengenoemde contractuele verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen voor álle budgetten die onder zijn of haar organisatorische verantwoordelijkheid vallen. Dit is ingeregeld in en wordt afgedwongen door het financieel systeem.
Budget over- en onderschrijding
Uitgaven zonder budget/investeringskrediet
Als de hiervoor genoemde bepaling gebruik wordt gemaakt, wordt het college van burgemeester en wethouders hiervan door de (deel)budgethouder schriftelijk op de hoogte gesteld, onder vermelding van de noodzaak om hiertoe over te gaan. Indien noodzakelijk kan een voorstel tot het beschikbaar stellen van een budget voorgelegd worden aan het college van burgemeester en wethouders.
In al die gevallen waarin deze verordening niet voorziet geeft het college de raad zo spoedig mogelijk inlichtingen over deze taakuitoefening en het ter zake genomen besluit. Randvoorwaarde is dat in het belang van de gemeente het college voor haar taakuitoefening wordt geacht een besluit te nemen en daarbij niet in de gelegenheid is geweest om de raad op grond van de actieve informatieplicht vooraf te informeren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-537067.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.