Verkeersbesluit, realiseren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen SVVIJ, Carel van Manderstraat te Heemskerk

Burgemeester en wethouders hebben op 16 december 2024 besloten om:

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder Verkeersbesluiten.

Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van Verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

In eerste instantie:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

In tweede instantie ook voor:

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

De vermelde weg(en) is/zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Heemskerk.

Gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet en het Mandaatbesluit Gemeente Heemskerk, door de raad vastgesteld op 25 april 2024, is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van Verkeersbesluiten een onder mandaat verleend aan de beheerder openbare ruimte, beleidsmedewerker A en B en aan medewerker beleidsrealisatie van het fysieke domein van de gemeente Heemskerk.

De (te nemen) maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

 

Overweging en motivatie:

 

  • dat de Carel van Manderstraat een voor het openbaar verkeer openstaande weg is die bij de gemeente in beheer is;

  • de Carel van Manderstraat is gelegen binnen de bebouwde kom;

  • dat op de Carel van Manderstraat een maximale snelheid geldt van 50 km per uur;

  • dat de gemeente Heemskerk 3 september 2019 een overeenkomst “deelname gezamenlijke inkoop van openbare laadvoorzieningen” heeft bevestigd aan de Provincie Noord-Holland;

  • dat met deze overeenkomst de gemeente Heemskerk werkt volgens de richtlijnen/voorwaarden van MRA-e;

  • dat de voorwaarde voor het plaatsen van een oplaadpaal is dat er per oplaadpaal een verzoek ligt van een (toekomstig) eigenaar van een elektrische auto, waarbij als richtlijn een loopafstand van 200 meter tot het huis/werkadres wordt gehanteerd;

  • dat (toekomstig) bezitters van elektrische voertuigen een aanvraag kunnen doen voor het plaatsen van een oplaadpaal in de openbare ruimte;

  • dat de aanvrager over de definitieve locatie door de gemeente Heemskerk op de hoogte is gesteld;

  • dat de oplaadpaal worden geplaatst op een locatie bij bestaande parkeervakken;

  • dat deze parkeervakken worden voorzien van een symbooltegel;

  • dat deze parkeervakken verlengd zijn voor bussen voor personenvervoer en onder een hoek van 60 graden ligt met de hoofdrijbaan;

  • dat een locatie is vastgesteld op de volgende locatie te weten:

  • Carel van Manderstraat parkeervakken naast Carel van Manderstraat huisnummer 100;

  • dat bovenstaande locatie een goede centrale locatie is die goed bereikbaar is;

  • dat de oplaadpaal specifiek is voor het opladen van personenbussen van stichting vrijwilligers vervoer IJmond (SVVIJ) en daarbij niet voor iedereen toegankelijk is. Vanwege het ontbreken van parkeren op privéterrein moet de laadpaal komen op openbare parkeerplaatsen in de openbare ruimte;

  • dat de gemeente Heemskerk het van belang vindt dat stichtingen met een maatschappelijk belang in Heemskerk, die een elektrische auto/bus hebben, de gelegenheid moeten hebben om ergens hun voertuig op te kunnen laden;

  • dat gelet op bovenstaande het wenselijk is voor het opladen van elektrische voertuigen twee oplaadpunten aan te wijzen op betreffende locaties;

  • dat in Nederland de elektrische auto in opkomst is en hierdoor meer vraag ontstaat naar oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • dat de gemeente Heemskerk het gebruik van de elektrische auto wil stimuleren waardoor het faciliteren voldoende oplaadpunten een belangrijke voorwaarde is;

  • dat er reeds meerdere oplaadpunten in Heemskerk aanwezig zijn;

  • dat de elektrische personenauto is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het wegverkeer en er dus op de openbare weg mee gereden mag worden;

  • dat de elektrische auto middels elektriciteit moet worden opgeladen;

  • dat door het gebruik van de elektrische auto een bijdrage wordt geleverd aan het verbeteren van het leefmilieu omdat minder CO2, fijnstof en stikstofdioxiden worden uitgestoten dan bij het gebruik van conventionele motorvoertuigen;

  • dat door het gebruik van elektrische voertuigen het gebruik van aardolie wordt verminderd;

  • dat de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder wordt verminderd als een substantieel deel van de voertuigen door aandrijving gebruik maakt van elektriciteit in plaats van conventionele brandstof;

  • dat het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van personenvoertuigen door de Gemeente Heemskerk van belang wordt geacht;

  • over dit besluit is overleg gevoerd met de door de korpschef van de Nationale Politie daartoe gemandateerde van de politie;

  • dat de wethouder verkeer en vervoer akkoord is met het aanwijzen van twee parkeerplaatsen per locatie ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

 

Maatregelen (bebording / belijning)

 

door het plaatsen van een bord volgens model E8C van bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met tekst: “alleen opladen voertuigen SVVIJ”, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, twee parkeervakken aan Carel van Manderstraat naast Carel van Manderstraat aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, huisnummer 100, te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

 

Deze maatregel staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening verderop in dit besluit.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

 

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Belangenafweging:

 

Bewoners

De maatregel heeft geen gevolgen voor bewoners. De bussen staan altijd al ergens in de buurt van de stichting en drukt daarmee niet op de parkeerbalans.

 

Bedrijven

De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven

 

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Vanwege de lengte van de bussen zijn de betreffende parkeervakken verlengd aangelegd. Hiermee passen de bussen in de parkeervakken.

 

Langzaam verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Vanwege de lengte van de bussen zijn de betreffende parkeervakken verlengd aangelegd. Hiermee passen de bussen in de parkeervakken.

 

Parkeerders

De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders. Ondanks dat er een parkeerplaats in de directe nabijheid van aanvrager wordt gereserveerd staat de auto van de aanvrager altijd al ergens in de omgeving en drukt daarom niet op de parkeerbalans.

 

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

 

 

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

 

Algemeen belang

De maatregel garandeert dat de personenbussen kunnen laden zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

 

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Er worden geen belangen van andere weggebruikers onevenredig geschaad met het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Voorbereiding en overleg

 

Het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van een elektrisch voertuig is op verzoek van een bewoner / bedrijf. Er is onderzocht en gebleken dat deze aanvrager hier recht op heeft, onder meer omdat de aanvrager in het bezit is van een elektrische auto / bus en niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein.

Ter voorbereiding op de bepaling van de locatie van de parkeerplaats voor het opladen van elektrische overtuigen heeft een inventarisatie op locatie plaatsgevonden. Naar aanleiding van het onderzoek, en in overleg met de omgeving, is voorgesteld om twee parkeerplaatsen te reserveren in de directe nabijheid van de Carel van Manderstraat 100.

 

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het

de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te

volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

 

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden op 10-12-2024. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.

 

Publicatie:

 

Het besluit publiceren we in digitale gemeenteblad van Heemskerk.

 

BESLUITEN

  • 1.

    door het plaatsen van een bord volgens model E8C van bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met tekst: “alleen opladen voertuigen SVVIJ”, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, twee parkeervakken aan Carel van Manderstraat naast Carel van Manderstraat aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, huisnummer 100, te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 2.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20-12-2024.

 

Laat het ons op tijd weten als u het met dit besluit niet eens bent.

Als u als belanghebbende het niet eens bent met dit besluit kunt u een brief schrijven aan burgemeester en wethouders. Dit noemen wij een bezwaarschrift. Dit bezwaarschrift moet u binnen zes weken na verzending van dit besluit indienen. Noem in het bezwaarschrift in ieder geval:

  • Uw naam, adres en telefoonnummer;

  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Een omschrijving van het besluit waar het niet mee eens bent. U kunt ook een kopie van het besluit meesturen;

  • De redenen waarom u bezwaar maakt;

  • Uw handtekening.

Het bezwaarschrift stuurt u naar Postbus 1, 1960 AA Heemskerk.

Heeft u een DigiD-inlogcode? Maak dan online bezwaar. Dit doet u via www.heemskerk.nl. U kunt uw bezwaar niet mailen.

Als u niet kunt wachten tot uw bezwaarschrift is behandeld omdat uw zaak spoedeisend is, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.

Heeft u een DigiD-inlogcode dan kan het ook online via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

 

Nadere inlichtingen: telefoonnummer 14 0251.

Naar boven