Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2024, 535521 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2024, 535521 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit, realiseren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen SVVIJ, Carel van Manderstraat te Heemskerk
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder Verkeersbesluiten.
Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van Verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
De vermelde weg(en) is/zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Heemskerk.
Gelet op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet en het Mandaatbesluit Gemeente Heemskerk, door de raad vastgesteld op 25 april 2024, is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van Verkeersbesluiten een onder mandaat verleend aan de beheerder openbare ruimte, beleidsmedewerker A en B en aan medewerker beleidsrealisatie van het fysieke domein van de gemeente Heemskerk.
De (te nemen) maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Maatregelen (bebording / belijning)
door het plaatsen van een bord volgens model E8C van bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met tekst: “alleen opladen voertuigen SVVIJ”, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, twee parkeervakken aan Carel van Manderstraat naast Carel van Manderstraat aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, huisnummer 100, te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;
Deze maatregel staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening verderop in dit besluit.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
De maatregel heeft geen gevolgen voor bewoners. De bussen staan altijd al ergens in de buurt van de stichting en drukt daarmee niet op de parkeerbalans.
De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Vanwege de lengte van de bussen zijn de betreffende parkeervakken verlengd aangelegd. Hiermee passen de bussen in de parkeervakken.
De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer. Vanwege de lengte van de bussen zijn de betreffende parkeervakken verlengd aangelegd. Hiermee passen de bussen in de parkeervakken.
De maatregel heeft geen gevolgen voor parkeerders. Ondanks dat er een parkeerplaats in de directe nabijheid van aanvrager wordt gereserveerd staat de auto van de aanvrager altijd al ergens in de omgeving en drukt daarom niet op de parkeerbalans.
De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregel garandeert dat de personenbussen kunnen laden zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Er worden geen belangen van andere weggebruikers onevenredig geschaad met het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen.
Het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van een elektrisch voertuig is op verzoek van een bewoner / bedrijf. Er is onderzocht en gebleken dat deze aanvrager hier recht op heeft, onder meer omdat de aanvrager in het bezit is van een elektrische auto / bus en niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein.
Ter voorbereiding op de bepaling van de locatie van de parkeerplaats voor het opladen van elektrische overtuigen heeft een inventarisatie op locatie plaatsgevonden. Naar aanleiding van het onderzoek, en in overleg met de omgeving, is voorgesteld om twee parkeerplaatsen te reserveren in de directe nabijheid van de Carel van Manderstraat 100.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het
de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te
volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden op 10-12-2024. De door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel.
Het besluit publiceren we in digitale gemeenteblad van Heemskerk.
door het plaatsen van een bord volgens model E8C van bijlage 1 van het RVV 1990, een onderbord met tekst: “alleen opladen voertuigen SVVIJ”, het aanbrengen van een onderbord volgens model OB504, twee parkeervakken aan Carel van Manderstraat naast Carel van Manderstraat aanduiding dat het bord alleen geldt voor de twee aangegeven parkeerplaatsen, huisnummer 100, te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen;
Laat het ons op tijd weten als u het met dit besluit niet eens bent.
Als u als belanghebbende het niet eens bent met dit besluit kunt u een brief schrijven aan burgemeester en wethouders. Dit noemen wij een bezwaarschrift. Dit bezwaarschrift moet u binnen zes weken na verzending van dit besluit indienen. Noem in het bezwaarschrift in ieder geval:
Het bezwaarschrift stuurt u naar Postbus 1, 1960 AA Heemskerk.
Heeft u een DigiD-inlogcode? Maak dan online bezwaar. Dit doet u via www.heemskerk.nl. U kunt uw bezwaar niet mailen.
Als u niet kunt wachten tot uw bezwaarschrift is behandeld omdat uw zaak spoedeisend is, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Heeft u een DigiD-inlogcode dan kan het ook online via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-535521.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.