Gemeenteblad van Terschelling
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 535517 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 535517 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Adviesraad sociaal domein Noardwest Fryslân 2025
De Adviesraad heeft de volgende taken:
Signaleren en informeren: De Adviesraad heeft als taak om signalen uit de samenleving op te vangen met betrekking tot het sociaal domein. Dit kunnen knelpunten, behoeften of problemen zijn die belanghebbenden en in het bijzonder cliënten ervaren. De Adviesraad functioneert als een brug tussen de gemeenschap en het college door deze signalen op te halen, te analyseren, te duiden en in een gesprek kenbaar te maken aan de beleidsadviseurs en/of het college.
Meedenken aan de voorkant; Wanneer het college van plan is nieuw beleid te ontwikkelen of bestaand beleid aan te passen op het terrein van het sociaal domein wordt de Adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken. Dit vindt mondeling plaats in de vorm van een gesprek met de beleidsadviseurs aan de start van het proces. De Adviesraad biedt waardevolle inzichten en suggesties om ervoor te zorgen dat het beleid aansluit bij de behoeften van de belanghebbenden.
Naast de terreinen genoemd in artikel 1 sub j kunnen de colleges of beleidsadviseurs de Adviesraad verzoeken om bij aanpalende terreinen de Adviesraad als sparringpartner te benutten. De Adviesraad kan zelf bepalen of zij dit verzoek toe- of afwijst. Bij deze aanpalende terreinen vindt vaak al burgerparticipatie plaats door belanghebbenden en maatschappelijke organisaties te betrekken bij de ontwikkeling van nieuw beleid.
De Adviesraad en/of de werkgroepen van de Adviesraad creëren een kring met cliënten en maatschappelijke organisaties om zich heen die benut kunnen worden om signalen op te halen en inzicht te krijgen in de leef- en belevingswereld die belanghebbenden in het algemeen en cliënten in het bijzonder ervaren. Het betreft hier een inspanningsverplichting van de Adviesraad. De colleges hebben een inspanningsverplichting om deze cliënten te vinden en de Adviesraad hierin te faciliteren.
Artikel 4 Bezwaarschriften, klachten en cliëntervaringsonderzoeken
De Adviesraad ontvangt het jaarverslag van de commissie behandeling bezwaarschriften van de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân, het jaarverslag van de klachtenbehandeling van de gemeenten en de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân en de jaarlijkse rapportages van de cliëntervaringsonderzoeken binnen het sociaal domein.
Artikel 5 Door het college te verstrekken informatie
De Adviesraad krijgt van het college de informatie die de Adviesraad voor de uitoefening van zijn taakstelling nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Specifiek, de beleidsadviseurs zullen (op verzoek van de Adviesraad) mondelinge of schriftelijke toelichting geven over lopend beleid, de invloed van het rijksbeleid op het gemeentelijk beleid en over de ideeën en plannen van het college ten aanzien van het sociaal domein.
De leden kunnen ten tijde van het lidmaatschap van de Adviesraad en tenminste één jaar daarvoor, niet actief zijn in de lokale politiek, geen vertegenwoordigende functie hebben namens een politieke partij in de gemeente Terschelling, Vlieland en Waadhoeke, geen lid zijn van het college of de gemeenteraad en geen ambtenaar zijn van één van deze gemeenten.
Artikel 9 Ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris ondersteunt structureel de Adviesraad (en zijn werkgroepen). De ambtelijk secretaris werkt samen met het dagelijks bestuur van de Adviesraad (en zijn werkgroepen) en is medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling, implementatie en toepassing van efficiënte en effectieve processen, zodat de Adviesraad optimaal kan functioneren.
Artikel 13 Contact met gemeenten
Het dagelijks bestuur van de Adviesraad heeft regelmatig overleg met de beleidsadviseurs en gestructureerd overleg met de portefeuillehouders van de gemeenten over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen de wetten genoemd in artikel 2 lid 2. De frequentie daarvan wordt in onderling overleg en in de samenwerkingsovereenkomst vastgesteld.
Artikel 14 Contact en communicatie met maatschappelijke organisaties, belanghebbenden en cliënten
Art 15 Communicatie van de gemeenten naar belanghebbenden
De Adviesraad heeft een belangrijke rol in hoe de communicatie plaatsvindt vanuit gemeente naar belanghebbenden over thema’s binnen het sociaal domein. De Adviesraad is in contact met belanghebbenden en cliënten en weet hierdoor hoe communicatie ontvangen wordt, welke informatie mogelijk ontbreekt en of belanghebbenden zich betrokken voelen voor en bij de communicatie. De Adviesraad kan op grond hiervan signalen afgeven en informatie verstrekken aan de beleidsadviseurs over de inhoud en het taalgebruik van de gemeentelijke website, persberichten, folders die vanuit de gemeente verstrekt worden etc.
Artikel 16 Faciliteiten en budget
Eventuele overschotten mogen worden overgeheveld naar een volgend jaar. Het overschot mag echter niet meer bedragen dan 50 % van de jaarlijkse bijdrage van het voorgaande jaar. Eventuele tekorten worden bekostigd uit de reserves van de Adviesraad. Als de Adviesraad meer financiële middelen nodig heeft dan begroot, dient hij dat gemotiveerd aan te vragen.
De reserve dient te worden aangewend in geval het jaar met een negatief saldo wordt afgesloten. Ook kunnen hieruit eenmalige uitgaven worden bekostigd, uiteraard voor zover gelegen binnen de doelstelling van de Adviesraad. Uitgaven ten laste van de reserve mogen geen invloed hebben op de cijfers van een volgend boekjaar.
Elk vierde jaar evalueert de Adviesraad uitgebreid. Naast de evaluatie genoemd in het eerste lid, worden de ervaringen opgehaald van de betreffende beleidsadviseurs en de portefeuillehouders. Deze uitgebreide evaluatie wordt verwerkt in het inhoudelijk jaarverslag dat wordt aangeboden aan de colleges.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-535517.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.