Gemeenteblad van Diemen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2024, 535406 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Diemen | Gemeenteblad 2024, 535406 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen
gelet op artikel 7, negende lid; artikel 10, vijfde lid; artikel 13, tweede lid; artikel 17, eerste lid; artikel 18, lid 2; artikel 22, lid 3 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2020
besluit vast te stellen de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025
1. Nadere regels voor maatwerkvoorzieningen
1.1. Maatwerkvoorziening in Natura
Indien een maatwerkvoorziening in natura wordt verstrekt, geldt het volgende:
Alle niet bouwkundige voorzieningen in natura waarvan de kosten € 300,00 of minder bedragen worden in eigendom verstrekt aan de cliënt. Alle niet bouwkundige voorzieningen waarvan de kosten de € 300,00 overstijgen, worden in bruikleen verstrekt. De naturaverstrekking omvat tevens onderhoud, reparatie en verzekering van deze voorzieningen, mits er geen sprake is van nalatigheid van de cliënt.
Bouwkundige woonvoorzieningen, met uitzondering van trapliften, drempelhulpen en deurautomaten, worden eigendom van de woningeigenaar. Trapliften, drempelhulpen en deurautomaten worden altijd in bruikleen verstrekt. Deze voorzieningen zijn her inzetbaar waardoor kapitaalvernietiging kan worden voorkomen.
1.2. Maatwerkvoorziening verstrekt als Persoonsgebonden budget
Een uitzondering op lid 2 van artikel 1.2. is dagbesteding door een persoon uit het sociaal netwerk. De cliënt kan dagbesteding niet inkopen bij een persoon die behoort tot het sociaal netwerk. De reden hiervan is dat dagbesteding alleen doeltreffend plaats kan vinden in een groep (met meerdere cliënten).
Een cliënt aan wie een persoonsgebonden budget wordt verstrekt voor de aanschaf of bekostiging van een hulpmiddel of uitvoering van een woningaanpassing, kan het budget uitsluitend aanwenden voor inkoop van de voorziening of dienst bij een partij die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De omschrijving van de bedrijfsactiviteiten van de onderneming moet aansluiten bij de te leveren diensten voor het Pgb.
Het college kent geen persoonsgebonden budget toe ten behoeve van roerende woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen voor cliënten onder de 18 jaar. De voorziening zal kortere tijd adequaat zijn dan de looptijd van het pgb. Bij de in natura verstrekking kunnen de in deze situatie verstrekte voorzieningen worden herverstrekt. Omdat herverstrekking van een door een cliënt met een persoonsgebonden budget gekocht middel zeer complex, zo niet onmogelijk is, ontstaan hoge extra kosten.
Het college kent geen persoonsgebonden budget toe ten behoeve van het Wmo-vervoer en een plek in opvang. Het college heeft een zwaarwegend financieel belang om rechthebbenden te laten deelnemen aan deze voorzieningen in natura ten einde ze in stand te houden, en daarnaast bestaat het risico op dubbele kosten.
Het college kent geen persoonsgebonden budget toe ten behoeve van een auto, autobus of gesloten buitenwagen. Het betreft unieke en dure voorzieningen die in geval van in natura verstrekking door de gemeente worden geleased. Vanwege de leaseconstructie zou een persoonsgebonden budget waarmee een aanvrager zelf een vergelijkbare voorziening kan verwerven altijd hoger zijn dan de gemeentelijke uitgave in natura. Bovendien zijn er praktische problemen met het vaststellen van een budget voor onderhoud en verzekering, omdat de kosten sterk gerelateerd zijn aan het gebruik.
Het college kent geen persoonsgebonden budget toe ten behoeve van trapliften, drempelhulpen en deurautomaten. Voor deze voorzieningen is het college substantieel goedkoper uit bij verstrekking in natura door prijsafspraken met een vaste leverancier. Die prijzen zijn namelijk gebaseerd op herverstrekking van (onderdelen van) deze voorzieningen.
1.2.1. Voorwaarden voor uitbetaling persoonsgebonden budget vervoersmiddel en woningaanpassingen
Het pgb ten behoeve van een vervoersmiddel wordt niet uitgekeerd aan de cliënt, maar rechtstreeks betaald aan de leverancier waar de cliënt zijn vervoersmiddel van gaat betrekken, en uitsluitend als blijkt dat de aan te schaffen voorziening kwalitatief goed is en geschikt voor het doel waarvoor het pgb is toegekend.
Na het verstrijken van de looptijd van een pgb ten behoeve van een vervoersmiddel kan een nieuw pgb worden toegekend ten behoeve van onderhoudskosten en indien van toepassing verzekeringskosten voor het vervoersmiddel. Een cliënt komt alleen in aanmerking voor een pgb ten behoeve van een nieuw vervoersmiddel als de cliënt een afkeurrapport van het vervoersmiddel aanlevert.
Als vast is komen te staan dat compensatie geboden moet worden c.q. een voorziening moet worden toegekend dan biedt het college deze door de goedkoopst adequate voorziening te verstrekken. Voorwaarde om voor subsidiëring van een woonruimteaanpassing in aanmerking te komen is dan ook dat er geen goedkoper alternatief realiseerbaar is door verhuizing of aangepaste inrichting. Uitgangspunt is dat verhuizen het primaat heeft. Het primaat verhuizen houdt in dat verhuizen naar een geschikte woonruimte voorrang heeft boven woonruimteaanpassingen, wanneer de kosten van de aanpassingen naar verwachting hoger zijn dan het in financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025) vastgelegde bedrag.
In aanvulling op artikel 7 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Diemen 2020 kan een cliënt in aanmerking komen voor een woonvoorziening als:
de cliënt zijn hoofdverblijf heeft of zal hebben in de woonruimte waaraan de voorziening wordt getroffen. Uitzondering hierop wordt uitsluitend gemaakt indien de woonvoorziening betreft het bezoekbaar maken van een andere woonruimte dan waar de cliënt met beperkingen zijn hoofdverblijf heeft, als het hoofdverblijf van de cliënt een erkende zorginstelling is.
In aanvulling op artikel 7 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Diemen 2020 kan een cliënt in aanmerking komen voor een individuele vervoersvoorziening als deze:
wanneer het collectief vervoer (Wmo vervoer) niet of slechts in beperkte mate in de vervoersbehoefte van de cliënt voorziet en als zodanig geen passende bijdrage levert aan diens zelfredzaamheid en participatie van de cliënt. Bij de verstrekking van vervoersvoorzieningen is het uitgangspunt ‘collectief als het kan, en individueel als het moet’. Het primaat is gelegd bij het collectief vervoer.
In aanvulling op artikel 7 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Diemen 2020 kan een cliënt gedurende maximaal drie etmalen per week, of maximaal twee maal twee weken aaneengesloten per jaar in aanmerking komen voor logeeropvang als er zonder de inzet hiervan overbelasting van de mantelzorger dreigt en
1.6. Maatwerkvoorziening als financiële tegemoetkoming in de kosten
1.6.2. Financiële tegemoetkoming in de kosten voor het bezoekbaar maken van een woning
Hoewel hier vanuit de wet geen verplichting toe bestaat, kan het college voor iemand die in een Wlz-instelling verblijft, een tegemoetkoming in de kosten verstrekken voor het bezoekbaar maken van één woning in Diemen, om de daar woonachtige partner of de ouder(s) te kunnen bezoeken. Het bezoekbaar maken van de woning houdt in het toegankelijk maken van de entree van de woning, het bereiken van de woonkamer en het mogelijk maken van de toiletgang. De financiële tegemoetkoming in de kosten voor het bezoekbaar maken van een woning wordt uitsluitend verstrekt als gemaximeerde tegemoetkoming. Een toegekende vergoeding wordt uitbetaald indien cliënt middels een factuur kan aantonen dat aanpassingen zijn uitgevoerd. Het bedrag dat ten hoogste wordt verstrekt voor kosten voor het bezoekbaar maken van een woning is opgenomen in het financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025). Indien de werkelijke kosten lager zijn dan in het financieel besluit vermelde bedrag, worden alleen de werkelijke kosten vergoed.
1.6.3. Financiële tegemoetkoming in de kosten voor woningsanering
De hoogte van de financiële tegemoetkoming is gebaseerd op het aantal m² te saneren oppervlakte maal de materiaalkosten van gladde vloer- en raambekleding volgens NIBUD. De bedragen zijn opgenomen in het financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere Regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025) .
1.6.4. Financiële tegemoetkoming in de kosten van tijdelijke huisvesting
Voor de periode dat dit noodzakelijk is, kan tot vergoeding van extra woonlasten in verband met tijdelijke huisvesting worden overgegaan indien:
een cliënt of zijn verzorger al een andere woonruimte heeft gehuurd, doch deze nog niet kunnen betrekken, omdat de op grond van de Wmo door de gemeente Diemen toegekende woonruimteaanpassingen nog moeten plaatsvinden en het niet mogelijk is zonder deze aanpassingen normaal gebruik van de woning te maken.
De tegemoetkoming heeft betrekking op de kosten die gemaakt worden in verband met het tijdelijk betrekken van zelfstandige woonruimte, het tijdelijke betrekken van een niet-zelfstandige woonruimte of de huur van de nieuwe woning zolang die nog niet betrokken kan worden. De eerste maand huur wordt als algemeen gebruikelijk beschouwd, daarom gaat de vergoeding in vanaf de tweede maand van leegstand.
In de situatie zoals beschreven onder 1.3.4. lid 1, onder b, wordt de tegemoetkoming berekend op basis van de huur die per maand is verschuldigd voor de woning die men wel moet huren maar nog niet kan betrekken. De tegemoetkoming start niet eerder dan vanaf de tweede maand huur en stopt zodra de woonruimteaanpassingen zijn opgeleverd.
1.6.5. Financiële tegemoetkoming in kosten van de aanschaf van een sportvoorziening
Een sportvoorziening wordt uitsluitend verstrekt als gemaximeerde tegemoetkoming, voor een periode van drie jaar. Met de tegemoetkoming wordt de klant geacht zelf een sportvoorziening aan te schaffen én voor drie jaar voor onderhoud en verzekering zorg te dragen. De cliënt komt in aanmerking voor een sportvoorziening als hij door de aard van zijn ziekte of beperking hierop langdurig aangewezen is.
Een toegekende vergoeding wordt uitbetaald indien cliënt middels een aankoopverplichting of factuur kan aantonen een sportvoorziening aan te gaan schaffen, dan wel te hebben aangeschaft. Het bedrag wat ten hoogste wordt verstrekt voor kosten van aanschaf van een sportvoorziening is opgenomen in het financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025). Indien de werkelijke kosten lager zijn dan het in dit financieel besluit vermelde bedrag, worden alleen de werkelijke kosten vergoed.
1.6.6. Financiële tegemoetkoming in kosten voor gebruik van (eigen) vervoermiddel
De tegemoetkomingen kosten voor gebruik van (eigen) vervoermiddel betreffen een forfaitair bedrag. De bedragen zijn vastgelegd in het financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025). De hoogte van de bedragen zijn gebaseerd op 1500 tot 2000 aflegbare kilometers per jaar.
Bij aantoonbare vereenzaming kunnen de tegemoetkomingen verhoogd worden met een bedrag voor vervoer buiten de regio, mits door het college is vastgesteld dat bovenregionaal vervoer noodzakelijk is om vereenzaming te voorkomen en de cliënt geen gebruik kan maken van Wmo vervoer en Valys voor de invulling van dit bovenregionaal vervoer.
De tegemoetkoming in de kosten voor gebruik van een (eigen) vervoermiddel wordt uitsluitend verstrekt daar waar het gebruik van het vervoermiddel voor de cliënt leidt tot meerkosten ten opzichte van de situatie voor de aanvraag en ten opzichte van andere personen zonder beperkingen in een vergelijkbare situatie, of daar waar de cliënt de kosten ervan op grond van de hoogte van het inkomen niet (meer) kan (blijven) dragen.
1.7. Financiële tegemoetkoming in de kosten voor personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen
De financiële tegemoetkoming is een forfaitair bedrag zoals opgenomen in het financieel besluit (hoofdstuk 2 van de Nadere regels Maatschappelijke Ondersteuning Diemen 2025). De cliënt hoeft over het toegekende bedrag geen verantwoording af te leggen. De tegemoetkoming wordt eenmaal per kalenderjaar per huishouden verstrekt.
2.1. Vaststellen hoogte van persoonsgebonden budget voor bouwkundige of woon-technische voorzieningen aan de eigen woning
De hoogte van een PGB voor bouwkundige of woon-technische voorzieningen aan de eigen woning waarvan het college inschat dat deze hoger zullen zijn dan het ten behoeve van het verhuisprimaat gehanteerde grensbedrag, wordt vastgesteld op basis van twee of meer offertes. De hoogte van het persoonsgebonden budget is het bedrag van de goedkoopste door het college geaccepteerde offerte.
De maximumbedragen van de financiële tegemoetkomingen in de kosten zijn opgenomen in artikel 2.3.2. en worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van het indexatiepercentage dat de gemeenteraad van de gemeente Diemen jaarlijks vaststelt in de Kadernota. Uitzondering hierop is de financiële tegemoetkoming in de kosten van woningsanering en de financiële tegemoetkoming verhuizen. Deze bedragen zijn gebaseerd op de materiaalkosten van gladde vloer- en raambekleding volgens NIBUD (zie 1.6.3. lid 3).
Indexatie pgb tarieven voor een professionele aanbieder van begeleiding
Voor het pgb tarief voor een professionele zorgaanbieder wordt uitgegaan van maximaal 100% van het laagste tarief van een voorziening in natura. De tarieven van professionele zorgaanbieders voor begeleiding worden jaarlijks geïndexeerd met de OVA-index.
Indexatie pgb tarieven voor een professionele aanbieder van hulp bij huishouden
De tarieven van persoonsgebonden budget voor professionele zorgaanbieder Hulp bij het Huishouden worden aangepast op basis van de ontwikkelingen in de CAO VVT (Collectieve Arbeidsovereenkomst voor Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorg) zoals vastgelegd in de contractafspraken.
Persoonsgebonden budget uit het sociaal netwerk
De tarieven voor persoonsgebonden budgetten voor hulp uit het sociaal netwerk zijn ook geïndexeerd op basis van de CAO VVT. Deze manier van indexeren is vorig jaar aangepast naar aanleiding van uitspraken van de Raad van Beroep en advies van de VNG. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen het tarief voor huishoudelijke hulp en het tarief voor begeleiding. Bij het tarief van huishoudelijke hulp vanuit het sociale netwerk is het uurloon gelijk aan de hoogste periodiek behorende bij hulp bij het huishouden. Hierbij komt nog de vakantietoeslag en de tegenwaarde van de verlofuren. Bij het tarief van begeleiding door iemand uit het sociale netwerkt wordt er het uurloon van de hoogste periodiek bijhorende de functie waardering gezondheidszorg (FWG 30) uit de cao VVT. Hierbij komt nog de vakantietoeslag en de tegenwaarde van de verlofuren.
2.3. Bedragen en tarieven 2025
Het primaat van verhuizen wordt toegepast bij woningaanpassingen waarvan de kosten boven de € 9.700,- liggen.
2.3.5. Tarieven persoonsgebonden budget voor hulp uit het sociaal netwerk (2024)
Een voorbeeld van deze vorm van ondersteuning is het begeleiden van een cliënt tijdens vervoer naar behandeling. Er wordt onderscheid gemaakt in het tarief voor individuele begeleiding waarbij wel en waarbij geen opleiding en/of ervaring is vereist. Het is niet proportioneel om een professional met bijbehorend hoger tarief in te zetten voor begeleiding waarvoor geen opleiding en/of ervaring vereist is. Deze vorm van begeleiding is dan ook niet beschikbaar op basis van het tarief voor een professionele zorgaanbieder. Deze vorm is uitsluitend op basis van inzet van hulp uit het sociaal netwerk.
Logeeropvang: tarief bestaat uit drie uur Individuele begeleiding per etmaal, op basis van tarief voor de niet professionele zorgverlener. Het uurtarief is afhankelijk van de intensiteit van de begeleiding (licht, midden of zwaar). Mocht drie uur individuele begeleiding per etmaal onvoldoende zijn dan kan bij uitzondering het aantal uur individuele begeleiding per etmaalgemotiveerd worden verhoogd, zodat het pgb in alle gevallen kostendekkend is.
3. Regels voor eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen
Sinds 1 januari 2020 is landelijk het abonnementstarief Wmo ingevoerd. Vanaf 1 januari 2025 geldt een maximale eigen bijdrage van € 21,00 per maand voor maatwerkvoorzieningen. De eigen bijdrage geldt voor zorg in natura en voor het persoonsgebonden budget. De eigen bijdrage is niet hoger dan de werkelijke kosten van de voorziening.
De eigen bijdrage start op het moment dat de ondersteuning is gestart. De eigen bijdrage wordt gestopt in de maand waarin de ondersteuning wordt beëindigd, het hulpmiddel wordt ingenomen, de cliënt is overleden of verhuisd. Vanaf de eerstvolgende maand betaalt de cliënt geen eigen bijdrage.
Het pauzeren van de eigen bijdrage, bijvoorbeeld bij vakantie van de cliënt, is niet mogelijk, omdat de ondersteuning op dat moment beschikbaar blijft voor de cliënt.
Wettelijk is geregeld dat het CAK (Centraal Administratie Kantoor) de eigen bijdrage vaststelt, oplegt en int. Vervolgens vindt afdracht aan de gemeente plaats.
Aanvullend hierop betalen personen onder de AOW-gerechtigde leeftijd in Diemen geen eigen bijdrage voor dagbesteding, omdat dagbesteding voor deze groep vaak een vervanging van werk is. Ook wordt er in Diemen geen eigen bijdrage voor woningaanpassingen in algemene ruimtes van wooncomplexen (bijvoorbeeld ten behoeve van elektrische deuropeners) berekend, voor zo ver het voorzieningen betreft die door meerdere mensen gebruikt worden.
Over de maatwerkvoorzieningen in de vorm financiële tegemoetkomingen in kosten wordt geen eigen bijdrage in rekening gebracht.
4. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
In de Verordening burgerparticipatie Wmo Diemen 2015 is vastgelegd op welke wijze ingezetenen van de gemeente Diemen worden betrokken bij de voorbereiding van het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning en vroegtijdig in de gelegenheid worden gesteld om voorstellen te doen voor het beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-535406.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.