Verordening reinigingsrechten Vlieland 2025

De raad van de gemeente Vlieland

 

gezien: het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2024

 

gelet op: artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet

 

besluit vast te stellen de volgende:

 

 

VERORDENING REINIGINGSRECHTEN VLIELAND 2025

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a)

    gevaarlijke afvalstoffen:

    afvalstoffen die als zodanig zijn aangewezen in het "Besluit Aanwijzing Gevaarlijke Afvalstoffen"

    (BAGA).

  • b)

    inzameldienst:

    de dienst als bedoeld in artikel 2 van de "Afvalstoffenverordening gemeente Vlieland 2012".

  • c)

    bedrijfsafvalstoffen:

    afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, autowrakken of gevaarlijke afvalstoffen.

  • d)

    bedrijf:

    • 1.

      Als bedrijf wordt beschouwd een onderneming die:

      • a.

        is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of in de nabije toekomst ingeschreven zal moeten worden krachtens de Handelsregisterwet 2007

        ofwel:

      • b.

        opereert vanuit een perceel waar een maatschappelijke- of bedrijfsfunctie aan is toegekend aansluitend bij de functies genoemd in de tarieventabel. Een actueel beeld van deze functies is te raadplegen op ruimtelijke plannen ofwel:

      • c.

        geheel of gedeeltelijk werkt vanuit

      • d.

         

      • e.

        een volgens het bestemmingsplan aangewezen bedrijfslocatie op het bedrijventerrein, dan wel vanuit een in een ander bestemmingsplan specifiek bestemde bedrijfslocatie:

        ofwel:

      • d.

        opereert vanaf een locatie waarvoor op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening Vlieland een standplaatsvergunning is verleend.

    • 2.

      Niet als bedrijf wordt beschouwd een onderneming die:

      • a.

        valt onder een van de beroepen die worden uitgeoefend volgens de bestemmingsplandefinitie van een ‘aan-huis-verbonden beroep'

        of;

      • b.

        ”een beroep of het beroepsmatig verlenen van diensten op administratief, juridisch, medisch, therapeutisch, kunstzinnig, ontwerptechnisch of hiermee gelijk te stellen gebied, dat door zijn beperkte omvang in een woning en de daarbij behorende gebouwen met behoud van de woning kan worden uitgeoefend";

        of

      • c.

        waarbij specifiek voor deze verordening ook in of vanuit de woning opererende kinderopvang, schoonmaak- en klusbedrijven en ondergeschikte reparatie- verhuur- en verkoopactiviteiten hieronder worden begrepen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen werken en of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 3 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen bedoeld in artikel 2 gebruik maakt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De rechten bedoeld in artikel 1 van de tarieventabel worden geheven bij wege van aanslag.

  • 2.

    De rechten bedoeld in artikel 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van toezending of uitreiking van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks verschuldigde rechten

  • 1.

    De rechten bedoeld in artikel 1 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt zijn de rechten verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaarverschuldigde rechten als er in dat jaar na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde rechten als er in dat jaar na het einde van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld voorde overige rechten

De rechten bedoeld in artikel 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de in artikel 6 lid 1 genoemde aanslagen inclusief de daarop betrekking hebben de omzetbelasting worden betaald binnen dertig dagen na dagtekening van de aanslag.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt dat zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt aan het einde van de kalendermaand volgend op de kalendermaand van de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    In afwijking van artikel 9 eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de in artikel 6, lid 2 genoemde rechten inclusief de daarop betrekking hebben de omzetbelasting worden betaald binnen 21 dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 10 Kwijtschelding

Bij de invordering van de reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening reinigingrechten 2024” van 18 december 2023 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2025.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten Vlieland 2025".

  • 5.

    De "Afvalstoffenverordening gemeente Vlieland 2012" is tevens van toepassing op deze verordening..

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Vlieland in zijn openbare vergadering van 16 december 2024

de griffier,

M. Brinksma-Brandenburg

de voorzitter,

M. Schrier

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGSRECHTEN 2025

 

 

Artikel 1 Maatstaf van heffing en tarief van bedrijfsafval

1. Het tarief bedraagt voor het regelmatig aanbieden, inzamelen en verwijderen van bedrijfsafvalstoffen, niet zijnde de specifiek in artikel 2, lid 1 en lid 2 van deze tarieventabel genoemde afvalstoffen, ongeacht of gebruik wordt gemaakt van een door gemeente Vlieland beschikbaar gestelde bedrijfscontainer, per jaar voor de categorie:

 

tarief 2025

A.

bedrijven in dieren en groen

A.1

hovenier, dierenartspraktijk, manege met bebouwd oppervlak kleiner of gelijk aan

€ 295

 

100 m2

A.2

manege met bebouwd oppervlak groter dan 100 m2

€ 591

 

 

 

 

B.

kleine detailhandel, dienstverlening 

B.1

winkels in tijdschriften, boeken, foto's, ict, tabak, slijter, fietsverhuur, antiek

€ 296

B.2

textiel- en cadeauwinkels, warenhuis, drogist, schilder- en huisinrichting,

€ 591

 

bloemenwinkel, delicatessen, huishoudelijke apparaten

 

 

 

 

C.

Verswinkels, supermarkten

C.1

bakker, groentewinkel, verse vleeswaren zuivel en delicatessen e.d., supermarkt met

€ 1.424

 

verkoopoppervlak gelijk of < 100m2

C.2

supermarkt met verkoopoppervlak > 100 m2, viswinkel, slagerij

€ 2.846

C.3

viskraam of snack kraam met standplaatsvergunning

€ 673

 

D.

kantoren, scholen, musea, verzorging, werkplaatsen 

D.1

kapper, galerie, schoonheidssalon, kantoor zonder vaste openstellingstijden,

€ 178

 

welness, werkplaats zonder publieksfunctie

D.2

kantoor t/m 2 medewerkers met publieksfunctie, huisarts, tandarts, buitensport op

€ 357

 

vaste locatie, KNRM, drankgroothandel, evenementenbureau, kerk zaalverhuur met

 

consumptieverstrekking, museum, bank, linnenservice

D.3

informatiecentrum, kantoor 3 - 7 medewerkers met publieksfunctie

€ 714

D.4

overdekt sportcomplex, kantoor annex werkplaats 8-15 medewerkers, kerkhof

€ 1.424

D.5

multifunctioneel schoolgebouw

€ 2.139

D.6

kantoren > 15 medewerkers met publieksfunctie

€ 2.494

D.7

Kamp de Vliehors

€ 8.483

D.8

Welzijnsgebouw Boswijk

€ 1.786

 

E.

grote gezamenlijke wooncomplexen met meer verblijfseenheden

E.1

zorgvilla Boswijk

€ 2.099

 

F.

Bouw, weg- en waterbouw, infra- en nutsbedrijven, productie

F.1

loonwerkbedrijf, grondbedrijf, transportbedrijf, publieksvervoer zonder restauratie,

€ 357

 

nutsbedrijf zonder werkplaats of productie, schildersbedrijf, postbedrijf,

 

Bagagevervoer, botenbouw, klusbedrijf, meubelwerkplaats

F.2

installatiebedrijf, bouwbedrijf, nutsbedrijf met werkplaats of productie, RWZI,

€ 714

 

woningbedrijf

F.3

Helihaven

€ 1.067

 

G.

logiesverstrekkende bedrijven 

G.1

<= 20 bedden

€ 673

G.2

21-40 bedden

€ 1.117

G.3

41-60 bedden

€ 1.568

G.4

61-80 bedden

€ 2.014

G.5

81 bedden of meer: € 1.483 + voor elke 1 tot en met 20 bedden extra:

€ 449

 

H.

bar, café, restaurant

H.1

bar / café (aanvullend op hotel of restaurant), ijssalon, tearoom

€ 513

H.2

snackbar/lunchcafé, zelfstandig(e) bar/café/disco met gebruiksvergunning > 150

€ 1.471

 

personen restaurant met gebruiksvergunning < 75 personen zonder terras

H.3

restaurant met gebruiksvergunning voor < 75 personen met terras

€ 2.451

H.4

restaurant met gebruiksvergunning voor 75 personen of meer

€ 3.917

 

I.

seizoensgebonden logiesverstrekkende bedrijven met meer dan 200

 

slaapplaatsen

I.1

Camping Lange Paal

€ 14.634

I.2

Jachthaven

€ 41.350

 

2. Indien een bedrijf meerdere zelfstandig opererende fysiek gescheiden bedrijfslocaties heeft, wordt voor elke bedrijfslocatie het volgens lid 1 van dit artikel bepaalde bedrag geheven, met dien verstande dat voor een tweede locatie die uitsluitend dient voor opslag van materialen, geen extra bedrag wordt geheven.

 

3. Indien er sprake is van een combinatie van twee of meer van de in lid 1 genoemde categorieën op één adres wordt voor elke categorie het tarief bepaald volgens de tarievenlijst van lid 1.

 

 

Artikel 2 Maatstaf van heffing en tarief van bijzondere diensten

1.

Het recht bedraagt voor bedrijfsafval voor het achterlaten op een daartoe van gemeentewege aangewezen en ter beschikking gestelde plaats van:

 

a.

snoei- en groenafval per kg

€ 0,35

b.

schoon puin per kg

€ 0,08

c.

bouw- en sloopafval per kg

€ 0,55

d.

vlakglas per kg

€ 0,40

e.

overig los afval per kg

€ 0,55

 

Voor zover bedrijven reinigingsrechten betalen uit hoofde van artikel 1 kunnen zij kosteloos papier, verpakkingsglas, metalen en kga op een van gemeentewege aangewezen en ter beschikking gestelde plaats achterlaten.

Particulieren kunnen de afvalsoorten die in dit artikel genoemd worden onder a t/m e gratis op een daartoe van gemeentewege aangewezen en ter beschikking gestelde plaats achterlaten.

 

2. Het recht bedraagt voor bedrijven voor het achterlaten op een daartoe van gemeentewege aangewezen en ter beschikking gestelde plaats van:

a.

wit- en bruingoed, inbouw, per m1

€ 165

b.

wit- en bruingoed, stekkerklare apparatuur, per stuk

€ 193

c,

asbest per kg.

€ 0,34

 

3. Het recht bedraagt voor het ledigen alsmede het reinigen van een vetvangput en het verwijderen van de daaruit komende stoffen:

 

a.

tijdens kantooruren

€ 911

b.

buiten kantoor uren

€ 1.319

 

4. Het recht bedraagt voor het ledigen van beer- en/of zinkputten, septictanks en het verwijderen van de daaruit komende stoffen:

 

a.

tijdens kantooruren

€ 515

b.

buiten kantooruren

€ 1.030

 

5. Het recht bedraagt voor de het verrichten van de volgende diensten voor bedrijven waar geen recht wordt geheven op grond van artikel 3 van de verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechten:

 

a.

Huur glasbol per stuk per jaar

€ 423

b.

Inzamelen glas per keer

€ 133

c.

Huur papierbak per stuk per jaar

€ 663

d.

Inzamelen papier per keer

€ 133

 

6. Voor het tijdelijk plaatsen en regelmatig legen van een container, voor bedrijven waar geen recht wordt geheven op grond van artikel 3 van deze tarieventabel, zijn de tarieven als volgt:

a.

voor een 660-liter container, langer dan 3 maanden

€ 1.845

b.

voor een 660-liter container, korter dan 3 maanden

€ 739

c.

voor een 240-liter container, langer dan 3 maanden

€ 922

d.

voor een 240-liter container, korter dan 3 maanden

€ 370

 

7. Voor het voor incidenteel plaatsen en eenmalig ledigen van een container zijn de tarieven als volgt:

a.

voor 660-liter container, voor een periode van maximaal 1 week

€ 157

b.

voor 240-liter container, voor een periode van maximaal 1 week

€ 80

 

 

Artikel 3 Omzetbelasting

 

 

Alle in deze tarieventabel genoemde bedragen zijn exclusief omzetbelasting

 

Behorende bij het raadsbesluit van 16 december 2024

 

de griffier,

M. Brinksma-Brandenburg

 

de voorzitter,

M. Schrier

Naar boven