Gemeenteblad van Vlissingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2024, 534921 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2024, 534921 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
desintegratiekosten: alle kosten direct dan wel toekomstig te maken dan wel te dragen door Orionis Walcheren, die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van de risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de vermindering van taakuitvoering, en
Daar waar in deze regeling artikelen en bepalingen van enige wet of andere regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dienen in die artikelen in plaats van ‘de gemeente’, ‘de raad’, ‘het college’ en ‘de burgemeester’ te worden gelezen onderscheidenlijk: ‘het openbaar lichaam’, ‘het algemeen bestuur’, ‘het dagelijks bestuur’ en ‘de voorzitter’.
HOOFDSTUK 2: BELANG, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Het openbaar lichaam is ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen op het gebied van werk, inkomen en schulden, waaronder de in artikel 1 en 5 genoemde wet- en regelgeving.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
Alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de geldende Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn opgedragen, inclusief het vaststellen van verordeningen, die op grond van de Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raden en colleges van de deelnemende gemeenten toekomen, worden, voor zover de Wgs, WSW, PW en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften zich hiertegen niet verzetten, aan Orionis Walcheren overgedragen.
Bij de uitvoering van het genoemde onder de leden 1 en 2 wordt door Orionis Walcheren samengewerkt met het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) en de externe partners die door Orionis Walcheren ingeschakeld worden bij de activering, re- integratie en arbeidstoeleiding van cliënten. De dienst vervult hierbij de regiefunctie namens de deelnemende gemeenten.
Orionis Walcheren kan na besluit van het algemeen bestuur ook diensten aan andere overheden verlenen, met dien verstande dat Orionis Walcheren ten minste tachtig procent van zijn werkzaamheden voor de deelnemers verricht. Het algemeen bestuur beslist met betrekking tot het al dan niet verlenen van diensten aan een derde als hiervoor bedoeld. De diensten worden verleend tegen een vooraf overeengekomen kostenvergoeding.
Orionis Walcheren kan op verzoek van een college, indien het algemeen bestuur hiertoe besluit, nader te omschrijven taken gaan uitvoeren die passen binnen het belang waartoe deze regeling getroffen is. Een besluit hiertoe vermeldt alsdan de wijze van kostenverrekening en overige voorwaarden waaronder deze taken worden uitgevoerd. Deze voorwaarden worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst.
Het algemeen bestuur is bevoegd tot het vaststellen van een verordening als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht.
HOOFDSTUK 3: HET ALGEMEEN BESTUUR
Artikel 9: Bevoegdheden van het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur stelt nadere regels vast met betrekking tot:
het verlenen van kwijtscheldingen op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan al diegenen die op basis van een verbintenis, uitgezonderd die in het kader van krediettransacties, schuldenregelingen en budgetbeheer zijn aangegaan, met Orionis Walcheren in relatie staan;
Het Algemeen Bestuur kan besluiten tot de oprichting van en deelneming in verenigingen voor zover dat nodig is voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Dit besluit wordt niet genomen nadat de raden van de deelnemende gemeenten een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het Algemeen Bestuur te brengen.
De stemverhouding in het algemeen bestuur is als volgt:
ten aanzien van besluiten over de begroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, investeringen en andere aangelegenheden met financiële gevolgen van meer dan € 50.000,00;
Indien uit de verdeelsleutel conform artikel 30 blijkt dat een gemeente meer dan 50% bijdraagt is de stemverhouding 2-2-1, waarbij een bestuurslid uit een gemeente die het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft, een bestuurslid uit de gemeente die vervolgens het grootste aandeel bijdraagt 2 stemmen heeft en een bestuurslid uit een gemeente die het kleinste aandeel bijdraagt 1 stem heeft.
Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen, worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd (Gemeentewet artikel 19 en artikel 24 Wgr).
Artikel 11: Besloten vergadering
Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid over de geheimhouding van het behandelde in de vergadering en de inhoud van de stukken is het bepaalde in artikel 23, leden 1 tot en met 4 van de Wgr van toepassing. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over het beleidsplan, de begroting, de jaarstukken en het liquidatieplan.
Artikel 12: Zienswijze op besluiten van het algemeen bestuur
Naast de wettelijke verplichte besluiten en de besluiten die in deze regeling worden genoemd, legt het algemeen bestuur alle besluiten die aanzienlijk politiek of financieel belang hebben aan de raden voor ter zienswijze. Voor de zienswijze geldt een termijn van acht weken.
Artikel 13: Participatie van ingezetenen en belanghebbenden
Het algemeen bestuur stelt in een participatie- en inspraakverordening vast ten aanzien van welke besluiten ingezetenen van de deelnemers en andere belanghebbenden bij de taakuitvoering door Orionis Walcheren betrokken worden bij de totstandkoming, uitvoering en evaluatie van het beleid op grond van deze regeling en de wijze waarop de participatie plaats vindt. Het algemeen bestuur kan in de verordening bepalen dat een andere procedure dan bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd.
HOOFDSTUK 4: HET DAGELIJKS BESTUUR
Artikel 15: Einde lidmaatschap
Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, als dit lid niet meer het vertrouwen van het algemeen bestuur geniet. In dit geval is het bepaalde in artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
De taak van het dagelijks bestuur is:
Voorts is het dagelijks bestuur belast met:
het verlenen van kwijtschelding op grond van een geldige titel, dan wel uit overwegingen van redelijkheid en billijkheid aan diegenen die een verbintenis in het kader van kredietverstrekking, schuldenregelingen of budgetbeheer zijn aangegaan. Het dagelijks bestuur kan omtrent het vorenstaande nadere regelen stellen;
HOOFDSTUK 7: INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN ONTSLAG
Artikel 24: Verantwoording door individuele leden van het algemeen bestuur
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is aan de raad door wie hij is benoemd, met inachtneming van het bepaalde in artikel 16 Wgr, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad aangegeven wijze.
HOOFDSTUK 9: FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 26: Begrotingsprocedure
Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 30 april de ontwerpbegroting voor het komende kalenderjaar met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen voor de drie daarop volgende jaren van Orionis Walcheren aan de raden van de gemeenten. Het bepaalde in artikel 190, lid 1 van de Gemeentewet 2002 is van toepassing, evenals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen twaalf weken na ontvangst van de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen het dagelijks bestuur hun zienswijze aangeven. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de zienswijze van de raden zijn vervat, bij de ontwerpbegroting met de beleidsmatige en financiële meerjarenramingen, die aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
Artikel 28: Verkrijging van geldmiddelen
Geldmiddelen worden verkregen uit opbrengsten van uitgeleende gelden inzake kredietverstrekking en uit verrichtingen van diensten in het kader van bewindsvoering en curatele op grond van de FW en vanuit aan derden in rekening gebrachte vergoedingen in het kader van afgifte van verklaringen op grond van FW en in het kader van budgetbeheer.
De gemeente die op 31 oktober heeft te gelden als woonplaats als bedoeld in artikel 10, boek 2 BW van een persoon ten behoeve waarvan een dienst is of wordt verleend, draagt zorg voor de betaling van de vergoeding als bedoeld in lid 1. Indien een persoon ten behoeve waarvan diensten zijn verleend per 31 oktober zijn woonplaats buiten een deelnemende gemeente heeft, draagt de deelnemende gemeente waar deze persoon bij aanvang van het kalenderjaar zijn woonplaats had, zorg voor betaling van de vergoeding.
De hoogte van de doorbetaling door gemeenten van de door hen van het Rijk ontvangen algemene en specifieke uitkeringen zoals genoemd in lid 1, wordt bepaald op een voor iedere deelnemende gemeente gelijk procentueel aandeel van deze vergoedingen. Het procentuele aandeel van de drie gemeenten gezamenlijk dient gelijk te zijn aan de, in de begroting van Orionis Walcheren opgenomen, lasten voor de onder lid 1 genoemde kosten, onder aftrek van de opbrengsten vanuit de terugvordering, respectievelijk verhaal ex PW en aanverwante regelingen.
De indirecte kosten worden als volgt toegerekend:
bij de jaarstukken van Orionis Walcheren wordt de verdeelsleutel definitief vastgesteld over dat betreffende jaar op basis van de onderlinge verhouding tussen de gemeenten m.b.t. de Rijksvergoedingen Participatiebudget en Participatiewet conform de definitief toegekende budgetten in jaar t. Daarbij worden eventuele Vangnetuitkeringen alleen meegeteld indien de gemeenten die hierop recht hebben deze ook aanvragen en alle aanvragen worden toegekend. Wanneer één of meerdere aanvragen Vangnetuitkering niet worden toegekend, tellen de toegekende aanvragen Vangnetuitkering niet mee.
Het dagelijks bestuur legt vóór 30 april aan het algemeen bestuur verantwoording af over het afgelopen kalenderjaar, onder overlegging van de opgestelde jaarstukken en een berekening van de door de deelnemende gemeenten te betalen bijdragen, naast de controleverklaring en het bijbehorende verslag en bevindingen van de met de controles belaste accountant.
HOOFDSTUK 11: TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING, GESCHILLEN EN ONTBINDING
Het algemeen bestuur stelt de verplichtingen van de uittredende gemeente vast. Ten behoeve hiervan wijst het dagelijks bestuur een onafhankelijke registeraccountant aan en verstrekt deze de opdracht om de gevolgen van de uittreding in kaart te brengen. Voorafgaand aan de opdrachtverstrekking krijgt de uitredende gemeente de gelegenheid te reageren op de concept opdracht. Het dagelijks bestuur beslist over de definitieve opdracht. De kosten voor het inschakelen van een onafhankelijke registeraccountant worden rechtstreeks door Orionis Walcheren betaald, waarna deze kosten volledig voor rekening komen van de deelnemer die uit wil treden.
Vaststelling van de verplichtingen, bedoeld in het derde lid, vindt plaats nadat alle gemeenten in de gelegenheid worden gesteld een zienswijze te geven. Voor de zienswijze geldt een termijn van acht weken voor vaststelling. Alsdan zijn de daarin voor de uittredende gemeente omschreven financiële verplichtingen bindend. Vaststelling vindt plaats uiterlijk acht kalendermaanden nadat de gemeente zijn voornemen tot uittreding overeenkomstig het vorige lid bekend heeft gemaakt.
Vaststelling van de verplichtingen bedoeld in het derde en vierde lid vermeldt de verdeling van desintegratiekosten en frictiekosten. Financieel uitgangspunt voor de bepaling van kosten en prijzen vormt de meest recente vastgestelde jaarrekening op dat moment. Daarbij komen in ieder geval, maar niet uitsluitend, de volgende aspecten aan de orde:
Nadat de verplichtingen ten gevolge van uittreding overeenkomstig het vierde lid zijn vastgesteld is de uittredende gemeente gehouden om binnen zes maanden de daarin voor de uittredende gemeente omschreven financiële verplichtingen aan Orionis Walcheren te voldoen. Orionis Walcheren stelt de uittredende gemeente desgewenst in de gelegenheid door de overname van personeel, materieel, activa en passiva de hoogte van de desintegratiekosten te verminderen.
Voorafgaand aan en ten dienste van het eventueel te nemen besluit bedoeld in het eerste lid kan een gemeente aan het algemeen bestuur verzoeken een voorlopige berekening uit te laten voeren van de kosten die met de uittreding gemoeid zijn. De kosten die voortvloeien uit het verzoek tot een voorlopige berekening komen geheel ten laste van de verzoekende gemeente. De voorlopige berekening is niet bindend.
Voorstellen uitgaande van één of meer deelnemende gemeenten worden toegezonden aan het algemeen bestuur, dat het voorstel met zijn beschouwingen ter zake binnen acht weken aan de raden van de deelnemende gemeenten doet toekomen, waarna deze deelnemende gemeenten en het algemeen bestuur verder handelen conform het bepaalde in het vorige lid van dit artikel.
Artikel 39: Ontbinding en liquidatie
In geval van een besluit tot ontbinding van de gemeenschappelijke regeling, als bedoeld in het vorige lid, stelt het algemeen bestuur daarvoor een liquidatieplan op ter vereffening van het vermogen van de regeling. Een zodanig besluit wordt met een tweederdemeerderheid genomen, gehoord de raden van deelnemende gemeenten.
Artikel 40: Gemeenschappelijke adviescommissie
Op voorstel van alle gemeenteraden gezamenlijk stelt het algemeen bestuur overeenkomstig artikel 24a van de Wgr een gemeenschappelijke adviescommissie in.
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam blijven hun functies vervullen tot de zittingsperiode van de gemeenteraden is beëindigd en in hun opvolging is voorzien.
De regeling wordt elke 4 jaar geëvalueerd. De evaluatie heeft vooral betrekking op de vraag of de samenwerking de doelen die zij zichzelf heeft gesteld ook heef bereikt tegen de kosten die hiervoor waren uitgetrokken. Daarnaast dient ook gekeken te worden naar de uitvoering van de specifieke taken. De manier waarop de samenwerking heeft gefunctioneerd is eveneens onderdeel van de evaluatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-534921.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.