Verkeersbesluit voor het verplaatsen van de toegang van de parkeerhof aan Sluyse Diep te Maassluis

811476

Burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

Gelet op:

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, en de Algemene Wet Bestuursrecht.

Overwegende:

  • Dat de Sluyse Diep in Maassluis ligt en in beheer is van de gemeente;

  • Dat zich achter de woningen Sluyse Diep 52 parkeerplaatsen bevinden welke enkel toegankelijk zijn door een doorgang van 3,25m breed met aan beide zijden gesloten wand voorzien van begroeiing;

  • Dat deze doorgang direct grenst aan de achteringangen van de woningen Taanschuurkade 51 t/m 71;

  • Dat er door bewoners is aangegeven dat de huidige verkeerssituatie als gevaarlijk wordt ervaren;

  • Dat in naastliggende soortgelijke woonerf “Zalmstael” de ontsluiting van het parkeerhof is geregeld via de zuidzijde;

  • Dat uitrijdend verkeer ter hoogte van Sluyse Diep 1 geen goed zicht heeft op aankomend verkeer en vice versa;

  • Dat er bij het uitvoeren van deze aanpassingen geen parkeergelegenheid verloren zal gaan;

  • Dat de bereikbaarheid door hulpdiensten niet gehinderd zal worden door deze aanpassing.

Overeenkomstig artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is bij opmaak van dit verkeersbesluit de overweging gemaakt tussen de belangen zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 en artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Op de bovengenoemde weg dienen maatregelen te worden genomen met als doel:

Art. 2 lid 1:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Art. 2 lid 2:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overeenkomstig hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de teammanager Ruimtelijk Beleid en Beheer van het cluster Stad in Mandaatregeling 2023, 27 juli 2023 gepubliceerd in gemeenteblad 2023, 330798.

Op grond van artikel 24 BABW heeft overleg plaats gevonden met de korpschef van het landelijk politiekorps, namens de korpschef met de vertegenwoordiger van de Regiopolitie Rotterdam-Rijnmond. De betreffende vertegenwoordiger heeft ingestemd met de voorgestelde maatregel.

Besluiten:

  • 1.

    Het tweemaal plaatsen van een fysieke barrière middels uitneembare afzetpaal ter hoogte van de achterzijde van Taanschuurkade 51 en de achterzijde van Taanschuurkade 71 zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 2.

    Het tweemaal plaatsen van bord C12 ‘Gesloten voor alle motorvoertuigen’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de achterzijde van Taanschuurkade 51 en de achterzijde van Taanschuurkade 71 zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 3.

    Het plaatsen van bord C12 ‘Gesloten voor alle motorvoertuigen’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 voorzien van onderbord OB401 voorzien van afstandsaanduiding “30 m” ter hoogte van de achterzijde van Taanschuurkade 61 zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 4.

    Het aanbrengen van een uitritconstructie ter hoogte van de achterzijde van Sluyse Diep 29 en Sluyse Diep 27 zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 5.

    Het verplaatsen van 18 parkeervakken om ruimte te maken voor de uitritconstructie zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 6.

    Het verwijderen van borden C2 ‘Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee’ en bijbehorend onderbord OB54 ‘Uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 7.

    Het verwijderen van borden C3 ‘Eenrichtingsweg’ en bijbehorend onderbord OB54 ‘Uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 8.

    Het verwijderen van borden C4 ‘Eenrichtingsweg’ en bijbehorend onderbord OB54 ‘Uitgezonderd fietsers en bromfietsers’ zoals weergegeven in de bijlage behorende bij dit besluit;

  • 9.

    Dit besluit te publiceren op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

Aldus besloten te Maassluis, 12 december 2024,

Namens het college van Burgemeester en wethouders van Maassluis,

P.W.M. Tol

Teammanager Ruimtelijk Beleid & Beheer,

cluster Stad

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum publicatie tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Maassluis.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende:

  • 1.

    Naam en adres van de indiener;

  • 2.

    De dagtekening;

  • 3.

    Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 4.

    Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan verenigen.

Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

Bijlage 1 van verkeersbesluit 811476:

 

Naar boven