ONTWERP VERKEERSBESLUIT
Zaaknummer: 1593544
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo nemen een ontwerp-verkeersbesluit voor het verlagen van de maximumsnelheid op een gedeelte van de Schipborgerweg in Zuidlaren.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, is het college bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Gelet op:
- De Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994)
- Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
- Het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)
- De Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- De regeling mandaat, volmacht en machtiging gemeente Tynaarlo 2022
Overwegingen:
1. Het genoemde weggedeelte ligt binnen de bebouwde kom;
2. Het genoemde weggedeelte heeft een doorgaand karakter;
3. Het verlagen van de snelheid verhoogt de verkeersveiligheid ter plaatse;
4. Het openbaar vervoer gaat gebruik maken van genoemd weggedeelte;
5. De Schipborgerweg blijft een voorrangsweg;
6. Na inspraak van bewoners is gekozen voor een GOW30 inrichting;
Motivering en belangenafweging:
Artikel 2, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 noemt de motieven op grond waarvan een verkeersbesluit genomen dient te worden; deze motieven zijn o.a.:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;
- Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.
Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het tweede lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.
Uit het oogpunt van bovengenoemde motieven is het gewenst om de snelheid op de Schipborgerweg in Zuidlaren te verlagen van 50 km/u naar 30 km/u. Hierbij worden borden geplaatst met daarop de snelheid 30 km/u (A0130) vanaf de rotonde in de Verlengde Stationsweg in Zuidlaren tot aan het tunneltje N34, vanuit beide richtingen .
Om de snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers te verkleinen wordt de maximum snelheid teruggebracht naar maximaal 30 km/u. Het is niet wenselijk dat er harder dan 30 km/u wordt gereden op genoemd weggedeelte. Dit komt de verkeersveiligheid van alle weggebruikers ten goede.
De Schipborgerweg in Zuidlaren een bebouwde kom is. Wanneer de snelheid wordt verlaagd wordt de verkeersveiligheid verbeterd en de leefbaarheid verhoogd.
Overleg:
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersadviseur van de Politie Drenthe. De Politie Drenthe acht de verlaging van de maximum snelheid op het traject goed handhaafbaar.
Besluiten:
De maximum snelheid op de Schipborgerweg in Zuidlaren te verlagen van 50 naar 30 km/u.
Hierbij worden borden geplaatst met daarop de snelheid 30 km/u (A0130) vanaf de rotonde in de Verlengde Stationsweg in Zuidlaren tot aan het tunneltje N34, vanuit beide richtingen.
Zienswijze:
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de uniforme voorbereidingsprocedure van toepassing op het voorliggende ontwerpbesluit. Inwoners en belanghebbenden kunnen gedurende een termijn van zes weken schriftelijk reageren op het ontwerp oftewel een zienswijze indienen. Een schriftelijke reactie kan gestuurd worden naar het college van burgemeester en wethouders van Tynaarlo. Dat kan per post naar Postbus 5, 9480 AA Vries of per e-mail naar info@tynaarlo.nl.
De zienswijzen worden bij de definitieve besluitvorming betrokken. Tegen het definitieve besluit kan beroep en hoger beroep worden ingesteld door belanghebbenden.
Publicatie:
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad www.officielebekendmakingen.nl
conform artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen van het wegverkeer.
Inwerkingtreding:
Het besluit treedt na plaatsing van de bebording in werking.
Vries, 16 december 2024