Gemeenteblad van Doetinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Gemeenteblad 2024, 533628 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Gemeenteblad 2024, 533628 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Doetinchem;
gelet op artikel 6.2 lid 1 en lid 9, artikel 6.4 lid 1 onder b, artikel 6.5 lid 1, artikel 6.6 en artikel 6.10 lid 1 onder b en lid 3 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2024. Artikel 3.5 lid 1, artikel 4.5 lid 1, artikel 5.1 lid 1 en artikel 6.1 Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Doetinchem 2024. Artikel 4.3 en artikel 4.6 Nadere regels jeugdhulp gemeente Doetinchem 2024.
Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2025
Artikel 1. Tarieven persoonsgebonden budget op grond van de Wmo 2015
Ten aanzien van Wmo ondersteuning (individueel en groep), en persoonlijke verzorging gelden de maximum all-in tarieven als genoemd in onderstaande tabel.
Voor vormen van Wmo ondersteuning die niet in dit Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2025 zijn opgenomen, geldt dat het tarief wordt berekend aan de hand van de offerte van de beoogde organisatie met als maximum de laagste prijs waarvoor vergelijkbare Wmo-zorgaanbieders door de gemeente is ingekocht.
Indien de cliënt geen mogelijkheid heeft om de locatie van ondersteuning waarvoor pgb is toegekend op eigen kracht en/of met inzet van zijn eigen netwerk te bereiken, dan kan ten behoeve van vervoer door de pgb-organisatie per etmaal een individuele opslag voor vervoer worden toegekend. Een indicatie voor een maatwerkvoorziening op locatie is een voorwaarde om deze opslag te kunnen krijgen. Gemeente Doetinchem hanteert hierbij het volgende vaste tarief:
Ten aanzien van een pgb voor informele hulp zoals bepaald in lid 1 en 2 voor Individuele ondersteuning Wmo van dit artikel, hanteert gemeente Doetinchem de tarieven als genoemd in onderstaande tabel.
Ten aanzien van een pgb voor informele hulp zoals bepaald in lid 2 groepsondersteuning en persoonlijke verzorging, 4 en 5 van dit artikel, hanteert gemeente Doetinchem een tarief van € 18,50 per tijdseenheid.
De tijdeenheden gelden zoals bepaald in lid 1, 2, 4 en 5 van dit artikel. Deze bedragen zullen in de zorgovereenkomst van de SVB moeten worden vertaald naar een uurloon. De consulent bespreekt met de budgethouder op welke wijze het toegekende budget in de zorgovereenkomst wordt opgenomen, zodat deze voldoet aan de Wet Minimumloon (lid 4 en 5) of de cao VVT (lid 1 en 2).
Artikel 2. Tarieven persoonsgebonden budget op grond van de Jeugdwet
De gemeente Doetinchem hanteert ten aanzien van Behandeling, Ondersteuning en persoonlijke verzorging de tarieven als genoemd in onderstaande tabel.
Voor vormen van jeugdhulp die niet in dit Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2024 zijn opgenomen, geldt dat het tarief wordt berekend aan de hand van de offerte van de beoogde organisatie met als maximum de laagste prijs waarvoor vergelijkbare jeugdhulp door de gemeente is ingekocht.
Indien de cliënt geen mogelijkheid heeft om de locatie van ondersteuning waarvoor pgb is toegekend op eigen kracht en/of met inzet van zijn eigen netwerk te bereiken, dan kan ten behoeve van vervoer door de pgb-organisatie per etmaal een individuele opslag voor vervoer worden toegekend. Een indicatie voor een individuele voorziening op locatie is een voorwaarde om deze opslag te kunnen krijgen. Gemeente Doetinchem hanteert hierbij het volgende vaste tarief:
Ten aanzien van een pgb voor informele hulp hanteert gemeente Doetinchem een tarief van € 18,50 per tijdeenheid. De tijdeenheden gelden zoals bepaald in lid 1, 3 en 4 van dit artikel. Dit bedrag zal in de zorgovereenkomst van de SVB moeten worden vertaald naar een uurloon dat voldoet aan de Wet Minimumloon. De consulent bespreekt met de budgethouder op welke wijze het toegekende budget in de zorgovereenkomst wordt opgenomen, zodat deze voldoet aan de Wet Minimumloon.
De cliënt is een bijdrage verschuldigd in de kosten voor het gebruik van de Algemene vervoersvoorziening Elver. De cliënt betaalt een reizigersbijdrage van € 0,50 per gereden kilometer tot een maximum van 20 kilometer per rit. Als de rit meer dan 20 kilometer is, geldt een bijdrage van 1,00 euro per kilometer.
Bij het collectief vraagafhankelijk vervoer worden gedifferentieerde tarieven gehanteerd, die afhankelijk zijn van de doelgroep, de af te leggen reisafstand en het tijdstip waarop gereisd wordt. Ten behoeve van het collectief vraagafhankelijk vervoer (cvv) hanteert de gemeente Doetinchem de volgende tarieven voor inwoners met een cvv-indicatie, die men zelf dient te betalen:
Voor sociaal en/of recreatief vervoer kan, indien het collectief vraagafhankelijk vervoer als goedkoopst adequate voorziening niet voldoet, voor een andere vervoersoplossing zonder inzet van ZOOV worden gekozen. Indien na onderzoek door Wmo consulent blijkt dat het gebruik van een eigen auto als een passende vervoersoplossing wordt gezien, dan wordt er een tegemoetkoming in de kosten toegekend. Deze tegemoetkoming is gebaseerd op de normen van de Nibud prijzengids voor de variabele kosten van een compacte klasse auto à 24,3 eurocent per kilometer. Hierbij geldt een maximum van 2000 kilometer per jaar en is gebaseerd op de werkelijke vervoersbehoefte.
Indien de cliënt geen mogelijkheid heeft om de locatie van ondersteuning waarvoor pgb is toegekend op eigen kracht en/of met inzet van zijn eigen netwerk te bereiken kan een tegemoetkoming in de kosten voor vervoer met de eigen auto worden toegekend. Voor wat betreft de kosten per kilometer worden de normen van de Nibud prijzengids voor de variabele kosten van een compacte klasse auto à 24,3 eurocent per kilometer gehanteerd. De tegemoetkoming is gebaseerd op de werkelijke vervoersbehoefte voor het vervoer van de cliënt naar de aanbieder en vice versa.
De minimale vervoersbehoefte voor ZOOV op Maat zoals beschreven in artikel 9.3 sub c van de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Doetinchem 2022, is berekend op basis van het volgende: de gemiddelde vervoerskosten van mensen in de laagste inkomenscategorie zijn volgens het Nibud € 64 per maand. Op basis van de ov-tarieven van ZOOV Op Maat (inclusief 20% hoog OV tarief) en een gemiddelde ritlengte van 10 kilometer resulteert in ca. 90 ritten per jaar. Per maand komt dit op een minimale vervoersbehoefte van zeven ritten enkele reis per maand voor ZOOV op Maat. Een inwoner die een vervoersvoorziening heeft voor langer dan 1 jaar moet een eigen bijdrage betalen van €60,00 per jaar.
Artikel 4. Maatwerkvoorzieningen
De hoogte van een pgb voor een autoaanpassing zoals beschreven in artikel 3.12 van de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Doetinchem 2024 wordt bepaald aan de hand van de door het college goedgekeurde offerte. De auto mag niet ouder zijn dan zes jaar en de tegemoetkoming in de kosten van aanpassing eigen auto wordt slechts eenmaal per vijf jaar verstrekt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders
van Doetinchem, 17 december 2024
mr. G.A. Karssenberg
secretaris
mr. M. Boumans MBA MPM
burgemeester
Toelichting op het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Doetinchem 2025
Het all-in tarief omvat de vergoeding voor zowel directe als indirecte cliëntgebonden tijd. Het all-in tarief omvat alle kosten die gemoeid zijn met de tijd waarin de begeleider/behandelaar in het kader van begeleiding of behandeling contact heeft met de cliënt, met familieleden of andere naasten van de cliënt.
De volgende kostprijselementen zijn verdisconteerd in het all-in tarief:
Dit betekent dat losse declaraties voor losse kostprijselementen niet mogelijk zijn. Dit is niet mogelijk omdat deze kostprijselementen al zijn verwerkt in het all-in tarief.
De producten voor Wmo Wonen zijn in geval van Zorg in Natura (ZIN) opgebouwd uit woonkosten (wonen, verblijf en voeding), woonzorg en (aanvullende) ondersteuning. Bij pgb worden alleen de daadwerkelijke kosten van de ondersteuning vergoed, dat wil zeggen de woonzorg en de (aanvullende) ondersteuning. De woonkosten betaalt de cliënt zelf.
Artikel 1 lid 5 en artikel 2 lid 1
Logeren (kortdurend verblijf of respijtzorg) is het logeren in een accommodatie van een Instelling of in een logeergezin met als doel het tijdelijk ontlasten van de mantelzorger en/of de omgeving en/of ter preventie van ontsporing. Indien er ook sprake is van ondersteuning vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw) zoals persoonlijke verzorging en verpleging, wordt nauw samengewerkt met partners vanuit deze ondersteuning, zodat deze ondersteuning geleverd blijft worden (werk volgt cliënt).
Cliënten hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Het product logeren geldt voor de tijd tussen 17:00 uur en 9:00 uur (dit is een richtlijn) en voorziet niet in dag-invulling van de tijd tussen 09:00 en 17:00 uur. Als dag-invulling in die periode niet geregeld is en wel gewenst, moet het product logeren worden aangevuld met een vorm van dagbesteding. Afhankelijk van de zorgvraag van de cliënt en de gestelde doelen kan logeren voor de dag-invulling aangevuld worden met:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-533628.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.