Gemeenteblad van Achtkarspelen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Achtkarspelen | Gemeenteblad 2024, 532641 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Achtkarspelen | Gemeenteblad 2024, 532641 | ander besluit van algemene strekking |
Klachtenregeling Jeugdwet gemeente Achtkarspelen
In deze regeling wordt verstaan onder:
klacht: een uiting van onvrede of kritiek op de wijze waarop een bestuursorgaan of een bepaalde persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of een pleegouder in het kader van de verlening van jeugdhulp;
Toelichting op de ‘Klachtenregeling Jeugdwet gemeente Achtkarspelen’
Deze klachtenregeling is de nadere uitwerking van § 4.2.a van de wet en geeft regels over hoe er binnen de gemeente uitvoering gegeven wordt aan het klachtrecht op grond van deze wet.
Sub d (klacht) en sub f (klachtencommissie): deze regeling ziet specifiek op klachten in het kader van de Jeugdwet. Voor alle overige klachten is er de ‘Klachtenregeling gemeente Achtkarspelen’, die gebaseerd is op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Dit rest van dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Klachtencoördinator
Lid 2 sub a:: het kan zijn dat niet zozeer sprake is van een klacht maar meer van een (aan)vraag, verzoek om nadere informatie etc. die eenvoudig door de klachtencoördinator kan worden opgepakt/afgehandeld;
Lid 2 sub i: hierbij valt te denken aan een verzoek dat door de klager wordt ingediend bij de Kinderombudsman / Nationale ombudsman;
Dit rest van dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 4. Interne klachtenprocedure
De klachtbehandelaar probeert in eerste instantie via de interne klachtenprocedure op informele wijze een oplossing te vinden. Deze klachtenprocedure is niet gebonden aan regels en kan op verschillende manieren plaatsvinden: het aanhoren van de klager in een gesprek, uitleg geven of verwijzen naar een persoon die uitleg kan geven.
Om ervoor te zorgen dat een klager toegang heeft tot de met meer rechtswaarborgen omgeven externe klachtenprocedure, dient de klager hierop gewezen te worden. Een klager is niet verplicht om mee te werken aan de interne klachtenprocedure. Als dat nodig is of als de klager hierom verzoekt, wordt de klager direct door de klachtencoördinator doorverwezen naar de externe klachtenprocedure.
Artikel 5. Externe klachtenprocedure
Levert de interne klachtenprocedure niet het gewenste resultaat op, of verzoekt de klager hier om, dan wordt de klacht via de externe klachtenprocedure opgepakt. De hoorzitting vormt hier een wezenlijk onderdeel van. Van de hoorzitting kan worden afgezien in het geval van kennelijke ongegrondheid van de klacht of als de klager geen gebruik wil maken van de mogelijkheid van een hoorzitting.
Als de hoorzitting niet leidt tot een bevredigende oplossing, ontvangt het bevoegde orgaan van de klachtencommissie schriftelijk het oordeel over de gegrondheid van de klacht. Het bestuursorgaan zal naar aanleiding van het oordeel van de commissie aangeven of er maatregelen genomen worden en zo ja welke. De klager wordt hiervan schriftelijk in kennis gesteld en wordt op de hoogte gesteld van mogelijke vervolgstappen, zoals een verzoekschrift indienen bij de Kinderombudsman, de Nationale ombudsman of tuchtrechtelijke stappen.
Lid 8: van de termijn van acht weken kan worden afgeweken, de klachtencommissie doet hiervan met redenen omkleed mededeling aan de klager en degene over wie is geklaagd onder vermelding van de termijn waarbinnen de klachtencommissie haar oordeel over de klacht zal uitbrengen.
Lid 9: van de termijn van een maand kan worden afgeweken, het bevoegde bestuursorgaan doet hiervan met redenen omkleed mededeling aan de klager en de klachtencommissie, onder vermelding van de termijn waarbinnen het bestuursorgaan zijn standpunt aan hen kenbaar zal maken.
Artikel 6. Buiten behandeling laten klacht
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-532641.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.