Gemeenteblad van Achtkarspelen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Achtkarspelen | Gemeenteblad 2024, 532607 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Achtkarspelen | Gemeenteblad 2024, 532607 | ander besluit van algemene strekking |
Klachtenregeling gemeente Achtkarspelen
Het hangt van de klacht af, wie klachtbehandelaar is:
Het college van burgemeester en wethouders behandelen zelf een klacht die betrekking heeft op het college dan wel op een lid daarvan. De burgemeester voert het klachtgesprek tenzij deze zelf het onderwerp van de klacht is, in welk geval de locoburgemeester het klachtgesprek voert.
Indien sprake is van een klacht van een ambtenaar die betrekking heeft op een gedraging van een bestuursorgaan dan voert de klachtencommissie het gesprek.
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Toelichting op de ‘Klachtenregeling gemeente Achtkarspelen’
In hoofdstuk 9 van de wet staan de regels waaraan een bestuursorgaan zich moet houden bij het afhandelen van klachten. Deze klachtenregeling is de nadere uitwerking van hoofdstuk 9 en geeft regels over hoe binnen de gemeente uitvoering gegeven wordt aan het klachtrecht.
Op grond van artikel 9:11 van de wet handelt het bestuursorgaan de klacht binnen zes weken na ontvangst van de klacht af. Als de klacht door de klachtencommissie wordt opgepakt, dan handelt het bestuursorgaan de klacht af binnen tien weken na ontvangst van de klacht.
Sub d (klacht): er is een aparte klachtenregeling voor klachten op grond van de Jeugdwet, vandaar dat deze klachten in de huidige regeling zijn uitgezonderd. Zie hiervoor de ‘Klachtenregeling Jeugdwet gemeente Achtkarspelen’.
Dit rest van dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2. Klachtencoördinator
Lid 2 sub a: het kan zijn dat niet zozeer sprake is van een klacht maar meer van een (aan)vraag, verzoek om nadere informatie etc. die eenvoudig door de klachtencoördinator kan worden opgepakt/afgehandeld;
Lid 2 sub h: hierbij valt te denken aan een verzoek dat door de klager wordt ingediend bij de Nationale ombudsman;
Dit rest van dit artikel behoeft geen toelichting.
In dit artikel wordt aangegeven wie een klacht behandelt.
Uitgangspunt is hierbij artikel 9:7 van de Awb. Hierin is bepaald dat de klacht wordt behandeld door een persoon die niet betrokken is geweest bij de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, tenzij de klacht betrekking heeft op de gedraging van het bestuursorgaan zelf dan wel de voorzitter of een lid daarvan.
Bestuursorganen, de voorzitter of leden daarvan staan niet in een hiërarchische en/of functionele relatie tot elkaar. Artikel 9:7, tweede lid, van de Awb staat dan ook toe dat klachten tegen bestuursorganen, de voorzitter of leden daarvan, door henzelf behandeld mogen worden.
Artikel 4. De informele behandeling van klachten
De wet draagt gemeenten op om te zorgen voor een behoorlijke afhandeling van zowel schriftelijke als mondelinge (bejegenings)klachten en geeft voorts een aantal minimumeisen waaraan klachtbehandeling moet voldoen. Een preciezere regeling zou leiden tot nodeloze formalisering en bureaucratisering. Geheel in deze lijn moet geprobeerd worden het accent te leggen op de informele behandeling van klachten. Als het lukt om een klacht naar tevredenheid van de klager af te handelen, dan vervalt de verplichting om de klacht verder te behandelen.
Iedereen in de ambtelijke organisatie, de burgemeester en (leden van) het college kunnen worden geconfronteerd met een bejegeningsklacht. De klachtbehandelaar probeert in eerste instantie via informele behandeling een oplossing te vinden. De informele behandeling is niet gebonden aan regels en kan op verschillende manieren plaatsvinden: het aanhoren van de klager in een gesprek, uitleg geven of verwijzen naar een persoon die uitleg kan geven.
Om ervoor te zorgen dat een klager toegang heeft tot de met meer rechtswaarborgen omgeven formele klachtenprocedure, dient de klager hierop gewezen te worden. Een klager is niet verplicht om mee te werken aan de informele behandeling. Als dat nodig is of als klager hierom verzoekt, wordt de klager direct door de klachtbehandelaar doorverwezen naar de formele klachtenprocedure.
Artikel 5. De formele behandeling van klachten
Levert de informele behandeling niet het gewenste resultaat op, of verzoekt de klager hier om, dan wordt de formele weg opgepakt. Het horen vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De taak van de klachtbehandelaar is het horen van de klager en de beklaagde (zo mogelijk in elkaars aanwezigheid). Dit om via het horen de klacht uit de wereld te helpen.
Van het horen kan worden afgezien in het geval van kennelijke ongegrondheid van de klacht of als de klager geen gebruik wil maken van de mogelijkheid tot horen. Als het horen niet leidt tot een bevredigende oplossing, wordt het bevoegde orgaan schriftelijk van advies voorzien, waarover het bestuursorgaan zijn oordeel geeft. Eén en ander wordt gecoördineerd door de klachtencoördinator in samenspraak met de klachtbehandelaar. De klager wordt schriftelijk in kennis gesteld van het standpunt van het bestuursorgaan, hierbij wordt tevens vermeld dat de klager een verzoekschrift in kan dienen bij de Nationale ombudsman.
Het bevoegde bestuursorgaan handelt de klacht binnen zes weken na ontvangst van de klacht af, tenzij de klacht door de klachtencommissie wordt opgepakt, dan is deze periode tien weken. Verdaging van maximaal vier weken is mogelijk, verder uitstel alleen voor zover de klager daarmee schriftelijk instemt.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-532607.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.