Gemeenteblad van Midden-Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2024, 532336 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2024, 532336 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid van 60 km/u en wijzigen voorrangsregeling op de De Steegde en Oosterseveldweg
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);
• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;
• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
• zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid WVW 1994;
Een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen en de voorrangsregeling te wijzigen op de De Steegde en Oosterseveldweg tussen de Wijsterseweg te Spier en de Vamweg te Wijster.
• de gemeentelijke wegencategorisering is opgenomen in het GVVP 2012-2020;
• deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
• op de De Steegde en Oosterseveldweg binnenkort groot onderhoud wordt uitgevoerd;
• de De Steegde en Oosterseveldweg gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg A buiten de bebouwde kom;
• de verkeersfunctie op erftoegangswegen ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
• overeenkomstig het GVVP op de De Steegde en Oosterseveldweg tussen de Wijsterseweg te Spier en de Vamweg te Wijster momenteel een maximumsnelheid van 80 km/u geldt;
• Op conflictpunten de maximumsnelheid is verlaagd van 80 naar 60 km/u;
• op de De Steegde en Oosterseveldweg dus sprake is van wisselende snelheidsregimes die voor onbegrip kunnen zorgen bij weggebruikers en daarom minder nadrukkelijk worden nageleefd;
• de betreffende weggedeelten van de De Steegde en Oosterseveldweg evenals de aansluitende wegen een beperkte verkeersfunctie hebben en voornamelijk gebruikt worden voor het ontsluiten van aanliggende (landbouw-)percelen, als fietsroute en voor lokaal verkeer;
• het gewenst is om de maximumsnelheid te laten aansluiten op de functie, vormgeving en het feitelijk gebruik van de wegen;
• de omstandigheden vanwege het aanstaande groot onderhoud zodanig worden dat de beoogde snelheid van 60 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de De Steegde en Oosterseveldweg en hun omgeving;
• de in te stellen maximumsnelheid van 60 km/u in overeenstemming wordt gebracht met het wegbeeld ter plaatse;
• om bovenstaande reden de De Steegde en Oosterseveldweg, tussen de Wijsterseweg te Spier en de Vamweg te Wijster middels het plaatsen van begin/einde zoneborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 deze wegen in z’n geheel onderdeel te laten worden van een omliggende 60-km zone;
• in verband daarmee de bestaande aanduiding van de begrenzing van een 60-km zone op de zijwegen van de De Steegde en Oosterseveldweg en bij de bestaande conflictpunten op deze wegen zelf, overbodig wordt en deze borden begin/einde zone A1-60 worden opgeruimd;
• de De Steegde en Oosterseveldweg door middel van geplaatste borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 momenteel zijn aangeduid als voorrangsweg;
• de kruispunten binnen een 60 km-zone in principe gelijkwaardig zijn conform de Duurzaam Veilig, tenzij dit anders is aangegeven;
• de De Steegde en Oosterseveldweg zijn voorzien van een vrijliggend fiets/bromfietspad en omwille van de verkeersveiligheid van onder meer de fietsers het wenselijk is om kruispunten toch te voorzien van een voorrangsregeling;
• op de Steegde en Oosterseveldweg een wisselende aanduiding van de voorrangsregeling, te weten zowel een aanduiding als voorrangsweg als ook een aanduiding van voorrangskruispunt binnen de weggedeelten die binnen een 60-km zone vallen, bestaat die conflicteert met de bijbehorende gedragsregels ten aanzien van parkeren op de rijbaan;
• het noodzakelijk is dat een eenduidige voorrangsregeling op de De Steegde en Oosterseveldweg wordt ingesteld;
• hierin wordt voorzien door het opheffen van De Steegde en Oosterseveldweg als voorrangsweg middels het verwijderen van de langs deze wegen geplaatste borden B1;
• tegelijkertijd middels het plaatsen van borden B3, B4 of B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 de navolgende kruispunten worden aangewezen als voorrangskruispunt waarbij bestuurders komende uit de kruisende zijwegen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de De Steegde en Oosterseveldweg:
- De Steegde/De Steegde thv. no 9,
- Oosterseveldweg/H. Reindersweg,
- Oosterseveldweg/Westerhaarweg;
• de onder ‘besluiten’ genoemde wegen c.q. weggedeelten buiten de bebouwde kom liggen en in beheer zijn bij gemeente Midden-Drenthe;
• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
• daarmee het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade wordt gediend;
• gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Drenthe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
• gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
• gelet op voorgaande overwegingen andere belangen van ondergeschikt belang worden geacht.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met politie-eenheid Noord Nederland, afdeling infrastructuur. Op 20-11-2024 heeft de politie laten weten een positief advies te geven;
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Midden-Drenthe om:
1. door het op de De Steegde ter hoogte van de Wijsterseweg te Spier plaatsen en het verwijderen van de bestaande begin/einde zoneborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de De Steegde en Oosterseveldweg tussen de Wijsterseweg te Spier en de Vamweg te Wijster een maximumsnelheid van 60 km/u op deze wegen in te stellen;
2. door het verwijderen van de verkeersborden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, de functie van voorrangsweg op de De Steegde en Oosterseveldweg op te heffen;
3. door het plaatsen van de verkeersborden B3, B4 of B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 naargelang de vormgeving van het kruispunt, een voorrangskruispunt in te stellen op de kruispunten:
- De Steegde/De Steegde thv. no 9,
- Oosterseveldweg/H. Reindersweg,
- Oosterseveldweg/Westerhaarweg,
waarbij bestuurders komende uit de zijwegen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de De Steegde en Oosterseveldweg;
4. de borden te plaatsen/verwijderen conform onderstaande situatieschetsen.
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad via www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad.
Bezwaarclausule verkeersbesluiten
Binnen zes weken na de dag dat dit besluit bekend is gemaakt kunnen belanghebbenden een ondertekend en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de ge meente Midden-Drenthe, adres Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen. Door het bezwaar wordt de werking van het verkeersbesluit niet opgeschort. Als de beslissing op het bezwaarschrift niet kan worden afge wacht, kan een verzoek worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-532336.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.