Zaaknummer: 0098236491
Documentnummer: 0098650798
Aanleiding tot verkeersbesluit
De Boijlerweg tussen Oosterstreek en Boijl is en tussen Boijl en de gemeentegrens met Ooststellingwerf is een weg buiten de bebouwde kom waar een maximumsnelheid geldt van 80 km/uur. In het nieuwe ontwerp GVVP is de Boijlerweg aangeduid als erftoegangsweg waarbij ook de snelheid zal moeten worden verlaagd naar 60 km/uur.
De Boijlerweg heeft een wegbreedte van circa 5 meter. Het CROW schrijft voor dat wegen met de maximumsnelheid van 80 km/uur minimaal een verhardingsbreedte moeten hebben van 7,25 meter. Daarnaast is het wenselijk om een obstakelvrije zone te hebben van circa 6 meter. Door de aanwezigheid van veel bomen langs de Boijlerweg is er op verschillende plekken geen obstakelvrije zone aanwezig. De inrichtingskenmerken van de Boijlerweg passen dus niet bij een snelheidsregime van 80 km/uur. Door de vele woningen liggen er ook verschillende erfaansluitingen aan de Boijlerweg. Hierdoor vindt er veel uitwisseling plaats van en naar de rijbaan door bestemmingsverkeer.
Mede door deze kenmerken gebeuren er regelmatig ongevallen met slachtoffers op de Boijlerweg. Om de Boijlerweg van een gebiedsontsluitingsweg 80 aan te passen naar een erftoegangsweg 60 dient hiervoor de markering te worden aangepast en de status van voorrangsweg te worden opgeheven. Gezien het karakter van de weg is het wel gewenst dat vooralsnog de voorrangssituatie op de kruispunten in stand blijft. Dit betekent dat de kruispunten als voorrangskruispunt worden vormgegeven.
Gelet op het bovenstaande is het wenselijk de maximumsnelheid op de Boijlerweg tussen Oosterstreek en Boijl en tussen Boijl en de gemeentegrens van Ooststellingwerf terug te brengen naar 60 km/uur.
Beheer en eigendom
De Boijlerweg ligt buiten de bebouwde kom en zijn onder beheer van de gemeente Weststellingwerf. Artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (horen van wegbeheerder en eigenaar) hoeft daarom niet te worden toegepast.
Overleg met de politie
Het overleg met Politie Fryslân heeft plaatsgevonden op 30 oktober 2024. De politie heeft over dit besluit een negatief advies uitgebracht.
Wettelijke grondslag en doel van het verkeersbesluit
Het besluit is gebaseerd op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
De verkeersmaatregel wordt genomen met als doel:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en hinder.
Delegatie en (onder) mandaat
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet
bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid
gemandateerd aan de medewerker van team Beleid. Het nemen en ondertekenen van een verkeersbesluit in ondermaat stemt overeen met het Mandaatbesluit (april 2024)
Besluit
Gelet op het bovenstaande wordt besloten:
- op de Boijlerweg tussen de bebouwde kom van Oosterstreek en de bebouwde kom van Boijl en tussen de bebouwde kom van Boijl en de gemeentegrens met Ooststellingwerf een 60 km/uur zone in te stellen;
- op de Boijlerweg tussen de bebouwde kom van Oosterstreek en de bebouwde kom van Boijl en tussen de bebouwde kom van Boijl en de gemeentegrens met Ooststellingwerf de status voorrangsweg op te heffen en de kruispunten vorm te geven als voorrangskruispunt;
- deze maatregel uit te voeren door het plaatsen van de borden A1 60 km/uur (zone) en A2 60 km/uur (zone) bij de uitgangen van Oosterstreek (oostzijde), Boijl en op de gemeentegrens met Ooststellingwerf.
- de borden B1 en B2 op de Boijlerweg tussen de bebouwde kom van Oosterstreek en de bebouwde kom van Boijl en tussen de bebouwde kom van Boijl en de gemeentegrens met Ooststellingwerf te verwijderen en op de kruispunten borden B3 t/m B5 te plaatsen.
- het team Gemeentewerf te belasten met de uitvoering van dit besluit.