Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen (BABW) inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Er bestaat behoefte aan een aanvulling van de verkeerstekens in verband met de wens om meer mogelijkheden te bieden voor andere en of milieuvriendelijker vormen van vervoer.
Er komt steeds meer vraag naar oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen en het is wenselijk ook in Hilversum voldoende locaties aan te wijzen waar deze elektrische voertuigen (EV) kunnen worden opgeladen.
De gemeenteraad heeft op 1 april 2015 beleid vastgesteld voor het opladen van elektrische voertuigen. Aanvullend daarop is op 17 november 2016 een overeenkomst gesloten met MRA-Elektrisch om uitvoering te geven aan dit beleid. (MRA-E is een project binnen Metropoolregio Amsterdam, opdrachtgever MRA-E is provincie Noord-Holland). Sinds juli 2019 zijn er twee parkeerplaatsen voor elektrisch opladen aangewezen, de bezettingsgraad ’s nachts is gemiddeld 80 procent.
In het belang van de spreiding en toegenomen gebruik van oplaadpunten is het wenselijk om in de openbare ruimte naast de andere 2 laadplekken op het parkeerterrein een volgend oplaadpunt te realiseren.
Een gelegenheid op parkeerterrein achter Tulpstraat huisnummers 57 - 63 wordt gezien als een goede locatie voor het plaatsen van een extra oplaadpaal. Het is noodzakelijk bij de oplaadpaal twee parkeervakken aan te geven en aan te wijzen als parkeervak dat uitsluitend mag worden gebruikt door elektrisch aangedreven voertuigen –personenauto’s- gedurende de tijd die nodig is voor het opladen van de aandrijfaccu’s.
Gelet op het beleid van de gemeente en de maatregel afwegende is deze niet zodanig van omvang dat deze niet goed zou kunnen worden toegepast.
De korpschef politie heeft, in overeenstemming met artikel 24 van het BABW, een algemeen positief advies afgegeven voor het inrichten van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.
Het parkeerterrein achter Tulpstraat huisnummers 57 – 63 is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente onder beheer en in onderhoud.
Op grond van artikel 18 van de WVW 1994 is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.
Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Awb, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de WVW 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het BABW) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.
Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten:
Door het plaatsen van bord E8 van bijlage 1 van het RVV 1990, met een onderbord tekst “uitsluitend bij opladen elektrisch(e) voertuig(en)”, of van gelijke strekking, twee parkeervakken bij de oplaadpaal aan parkeerterrein achter Tulpstraat huisnummers 57 – 63 aan te wijzen als een parkeervak uitsluitend bedoeld voor de voertuigcategorie personenauto’s met een elektrische aandrijving gedurende het opladen van de aandrijfaccu’s en daarmee tevens het parkeren van andere voertuigen op deze parkeervakken te verbieden. (plaats parkeervakken volgens bijlage situatieschets)