Uitvoeringsprogramma VTH 2025

(Artikel 18.19 van de Omgevingswet in samenhang met artikelen 13.5 en 13.6 van het Omgevingsbesluit, Wet kinderopvang en de Alcoholwet)

 

1 januari 2025

1.1 Uitvoeringsprogramma vergunningverlening.

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (hierna te noemen VTH) voor het jaar 2025.

 

Het jaarlijks opstellen van een integraal Uitvoeringsprogramma waarin zowel uitvoering als handhavingstaken zijn opgenomen is een wettelijke verplichting. De provincie beoordeelt aan het einde van het jaar of de gemeente voldoet aan deze verplichting.

 

Het uitvoeringsprogramma is onderdeel van een cyclisch proces: plan – do – check – act. Elk jaar worden de behaalde resultaten verwerkt in een jaarverslag. Op basis van die resultaten, actuele ontwikkelingen, wetswijzigingen of veranderde inzichten worden nieuwe, aangepaste plannen vastgelegd in een uitvoeringsprogramma voor het volgende jaar. In het uitvoeringsprogramma staat waar de focus in het komende jaar naar toe gaat. Die focus kan per jaar verschuiven.

 

1.2 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 zullen wij omschrijven waar wij vanuit VTH mee aan de slag gaan. In hoofdstuk 3 geven wij inzicht in de capaciteit van VTH. In hoofdstuk 4 hebben wij doelen gesteld waar wij naar streven.

2 Organisatie

2.1 Hoe ziet het team VTH eruit?

Het team Leefomgeving en Veiligheid van de gemeente Heemskerk voert de VTH-taken uit voor de Omgevingswet, Alcoholwet en Wet kinderopvang. De onderstaande ambtelijke capaciteit zetten wij in om de in de Uitvoering en handhavingsstrategie 2024-2027 vastgestelde doelen te realiseren.

 

Figuur 1: Organogram Team Leefomgeving en Veiligheid

Tabel 1: Taakverdeling Team VTHV

Taakveld

Vergunningen

Toezicht

Handhaving

Omgevingsvergunningen

Vergunningverleners Omgevingswet

ODIJ

Juridisch beleidsmedewerker handhaving en ODIJ

Alcoholwet en andere vergunningen

Vergunningverleners bijzondere wetten

ODIJ (boa’s bij evenementen)

Juridisch beleidsmedewerker handhaving.

Wet kinderopvang

Vergunningverleners bijzondere wetten

GGD

Juridisch beleidsmedewerker handhaving.

 

De vergunningverleners Omgevingswet (3,23 + 1,9 fte)

De vergunningverleners behandelen initiatieven, conceptverzoeken en aanvragen om omgevingsvergunningen. Op inhoud toetsen zij de aanvragen aan het omgevingsplan en overige landelijke en lokale regelgeving. Een deel van de vergunningverlening onder de Omgevingswet voert Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) uit. Dit zijn vooral eenvoudige aanvragen zonder beleidsvrijheid. Complexe en politieke dossiers behandelen de casemanagers in dienst van de gemeente.

 

De vergunningverleners bijzondere wetten + medewerker leefomgeving (2,9 fte)

De Apv kent een groot aantal vergunningplichten of meldingsplichten. Deze strategie heeft alleen betrekking op de Alcoholwet en de Wet kinderopvang.

 

De toezichthouders Omgevingswet (0,67 fte)

De toezichthouders hebben een spilfunctie in een juiste uitvoering van de verleende omgevingsvergunningen en in de controle van onvergunde activiteiten naar aanleiding van meldingen en handhavingsverzoeken. Deze taken voert ODIJ uit.

 

De juridisch (beleids)medewerkers handhaving (2,0 fte)

Er zijn twee juridisch beleidsmedewerkers handhaving. De een handhaaft overtredingen van de Apv, openbare orde (zoals de Wet Damocles) en bijzondere wetten (zoals de Wet kinderopvang en de Alcoholwet). De ander handhaaft complexe en politiek of bestuurlijk gevoelige overtredingen van de Omgevingswet.

 

De juridisch adviseur (1,0 fte)

De juridisch adviseur fysiek domein heeft een veelzijdige functie. Deze adviseur geeft uitvoering aan zienswijze-, bezwaar- en beroepszaken en is juridisch aanspreekpunt voor het team. De juridisch adviseur fysiek domein houdt zich daarnaast bezig met het opstellen en actualiseren van de VTH-beleidscyclus.

 

2.2 Samenwerking

Samenwerking vindt zowel intern binnen de organisatie plaats als met externe partners. Deze afstemming is in de vorm van advisering op de VTH-taken of door het uitbesteden van specifieke uitvoeringstaken via een gemeenschappelijke regeling. Bij vergunningverlening, toezicht en handhaving spelen de samenwerkingspartners een belangrijke rol. Hierna geven wij een korte beschrijving van de samenwerkingspartners.

 

Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)

De gemeente Heemskerk heeft de gemeentelijke taken op het gebied van milieu gemandateerd aan de ODIJ. De samenwerkingsafspraken tussen de ODIJ en de gemeente hebben wij vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst en een werkprogramma. De ODIJ stelt jaarlijks een jaarverslag en uitvoeringsprogramma op voor de milieutaken. De ODIJ houdt ook namens de gemeente toezicht op de Alcoholwet. De organisatie heeft een medewerker aangesteld om de verbinding tussen de ODIJ en de gemeente te waarborgen.

 

Sinds 1 januari 2023 zijn er vergunningverleningstaken overgegaan naar de ODIJ. ODIJ behandelt de beleidsarme omgevingsvergunningen.

 

Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (ODNHN)

ODNHN adviseert over ontheffingen in het kader van de Natuur-activiteiten.

 

Brandweer Kennemerland

De Brandweer Kennemerland valt onder de Veiligheidsregio Kennemerland. De Veiligheidsregio

Kennemerland is verantwoordelijk voor de coördinatie bij brand, een ongeluk of een ramp binnen de regio. De gemeente Heemskerk maakt gebruik van de Brandweer Kennemerland voor advisering over omgevingsvergunningsaanvragen en aanvragen voor evenementen. Ook voert de Brandweer Kennemerland diverse controles uit in het kader van toezicht op de brandveiligheid. Verder controleren zij de mutaties van omgevingsvergunningen en nieuwe vergunningen en meldingen. Daarnaast reageren zij op signalen over brand(on)veiligheid. In ieder geval één keer per maand vindt afstemming plaats tussen de brandweer en de gemeente.

 

GGD Kennemerland

De GGD Kennemerland valt onder de Veiligheidsregio Kennemerland. Op grond van de Wet kinderopvang is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor de naleving van de kwaliteit van de kinderopvang binnen onze gemeente. De GGD Kennemerland houdt toezicht op de Wet kinderopvang voor de gemeente Heemskerk. Ongeveer één keer per kwartaal vindt afstemming plaats tussen de gemeenten uit de regio Kennemerland en de GGD Kennemerland.

 

Politie en Openbaar Ministerie

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente Heemskerk. De uitvoering vindt plaats door de politie onder de verantwoordelijkheid van de korpschef van politie van de veiligheidsregio Kennemerland. Over taken in het kader van de openbare orde en veiligheid en handhaving van de openbare ruimte die in het ‘Integraal Veiligheids- en Handhavingsplan 2021-2024’ staan vindt afstemming plaats. Bijvoorbeeld in de lokale driehoek (burgemeester, teamchef van politie en adviseur openbare orde en veiligheid) en op ambtelijk niveau voor evenementen in het publiek domein. Deze overleggen vinden periodiek plaats. Wij gebruiken nauwelijks het instrument van strafrechtelijke handhaving. Hier zijn met het OM geen afspraken over gemaakt. Per casus bekijken wij of en hoe strafrechtelijke handhaving toegepast kan worden.

 

Adviescommissie omgevingskwaliteit Heemskerk (Voorheen welstand)

MOOI Noord-Holland organiseert en faciliteert voor de gemeentelijke adviescommissie voor omgevingskwaliteit. Zij geven advies over het aanzien van bouwwerken en de visuele beleving van de omgeving. Het monumentenadvies is gericht op de gevolgen voor de monumentale waarde van ingrepen aan, op of bij monumenten.

 

Rijksdienst cultureel erfgoed ( Rce )

Afhankelijk van de impact van het initiatief adviseert Rce over het behoud van het cultureel erfgoed.

 

Provincie Noord-Holland

Wij betrekken de Provincie Noord-Holland bij ruimtelijke afwegingen die vallen onder de meervoudige activiteiten met verschillende bevoegd gezagen.

3 Wat gaan we doen

3.1 Vergunningverlening

Wettelijke taak

Een belangrijke taak binnen Vergunningen, Toezicht en Handhaving is ervoor zorgen dat burgers erop kunnen vertrouwen dat zij op tijd een beslissing krijgen op hun aanvraag. Om deze wettelijke taak zorgvuldig en goed te verrichten gaat de meeste capaciteit naar de vergunningverlening zelf. De overgebleven capaciteit gaat naar procesverbetering voor de vergunningverlening onder de Omgevingswet.

 

In 2025 verwachten wij een gelijk aantal aanvragen te ontvangen als in 2023 en 2024. Wij hebben een stabiele en robuuste organisatie die het werk voor de vergunningverlening oppakt. De kleine, beleidsarme omgevingsvergunningen, liggen bij de Omgevingsdienst IJmond. Doordat de ODIJ ook voor andere gemeenten deze taak uitvoert ontstaat minder kwetsbaarheid voor deze dienst en ontstaat er meer zekerheid voor inwoners. Complexe en politieke dossiers behandelen de casemanagers in dienst van de gemeente.

 

Omgevingswet

De Omgevingswet heeft tot doel: minder regels, overzichtelijkere regels en procedures, meer ruimte voor initiatieven en meer kwaliteit voor de leefomgeving. Om hieraan te voldoen hebben wij de laatste jaren ingezet om de organisatie klaar te maken richting de “ja, mits-gedachte”.

 

In 2025 adviseren wij integraal. De organisatie werkt op dit moment met een intaketafel en een omgevingstafel. Bij de intaketafel beoordeelt een klein team medewerkers voor het eerst of het initiatief wenselijk is. Aan de omgevingstafel zitten alle van belang zijnde beleidsmedewerkers. Door gezamenlijk te kijken naar het initiatief wordt direct duidelijk wat de haalbaarheid is. Samen kijken we dan naar een gedragen oplossing. Door deze manier van werken sluiten wij aan de doelstelling van de Omgevingswet om meer ruimte voor initiatieven en meer kwaliteit voor de leefomgeving te bieden.

 

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen

Met de ingang van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) op 1 januari 2024, hebben we onze werkwijze voor de toezichtstaken aangepast. De minister heeft aangekondigd voor 1 december te zullen beslissen of de Wkb per 1 juli 2025 ook geldt voor verbouwingen.

 

De ODIJ voert voor ons de toezichtstaak onder de Wkb uit. Ook behandelen zij de melding start bouw. Een aanvrager moet minstens vier weken voor het begin van de bouwwerkzaamheden een melding maken bij de gemeente voor het bouwen van een bouwwerk onder gevolgklasse 1. ODIJ controleert of de melding compleet is. Hierbij valt te denken aan de naam- en adresgegevens, een beschrijving van het bouwwerk, een beschrijving van de kwaliteitsborger, het gebruikte toetsinstrument, de risicobeoordeling en het borgingsplan.

 

Voor gevolgsklasse 2 en 3 blijft de inrichting van het toezicht ongewijzigd. De toezichthouders van de Omgevingsdienst houden toezicht op de verschillende fases van een bouwwerk.

 

Ruimtelijke ontwikkelingen

In 2025 verwachten wij een aantal aanvragen voor grote bouwplannen. Hierna zal een kleine toelichting volgen op een aantal projecten.

 

Water Acker 2,

Op dit moment is het bestemmingsplan voor de bouw van de 48 appartementen vastgesteld en onherroepelijk. De ontwikkelaar is bezig met het uitwerken van het plan. Wij verwachten in de loop van 2025 een aanvraag voor dit plan.

 

Het project aan de Gerrit van Assendelftstraat 15.

Dit project loopt al een tijd. Het betreft een redelijk klein project van 3 woningen. Wij verwachten in 2024 de raad een wijziging van het omgevingsplan voor te leggen en daarna een omgevingsvergunning te verlenen.

 

Project Heemspoort

Het project aan de Baandert 3 transformeert een voormalige tankstationlocatie naar een wooncomplex met minimaal 20 betaalbare appartementen voor jongeren en starters. Dit project draagt bij aan de stedelijke vernieuwing en de vraag naar betaalbare woningen.

 

Project Poelenburglaan

Deze woningen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de huidige normen. We verwachten ontwikkelingen rondom het project Poelenburglaan. De precieze invulling is nog niet bekend.

 

De Velst D + F

In het plangebied De Velst komen nieuwe woningen en voorzieningen. De gemeenteraad stelde het stedenbouwkundig plan in juni 2022 vast. In het plan is ruimte voor nieuwe woongebouwen, extra lagen op de bestaande flats (‘optoppen’), een woon-zorgcluster en een nieuw schoolgebouw. Met aandacht voor groen en spelen. Het bestemmingsplan voor locatie D + F is in december 2023 vastgesteld. We verwachten in 2025 dat de omgevingsvergunning zal worden aangevraagd.

 

3.2 Handhaving

Wettelijke taak

De handhavingsjuristen zorgen voor de bestuursrechtelijke handhaving van de Omgevingswet, Alcoholwet, Wet kinderopvang, Apv, de Wet goed verhuurderschap en de Wet Damocles. Taken in het kader van de handhaving van de openbare ruimte (Boa’s) en taken rond openbare orde en veiligheid (Aov) zullen niet aan de orde komen in het uitvoeringsprogramma.

 

De verwachting is dat het totale aantal handhavingszaken (openstaande en afgehandelde) ten opzichte van 2024 licht zal stijgen. Deze stijging is te verwachten omdat de Omgevingswet meer is ‘ingeburgerd’. Na invoering van deze wet viel een kleine daling te zien van het aantal meldingen en handhavingsverzoeken. Verder komen nu de eerste resultaten van het project in het buitengebied onder de aandacht. Dit zou kunnen leiden tot meer meldingen en verzoeken vanuit dit gebied. Vaak leidt aandacht voor handhaving tot een toename van verzoeken om handhaving.

 

Wat nieuw is in 2025 is de Leegstandsverordening. We gaan de raad voorstellen om een leegstandsverordening vast te stellen. Vanaf de inwerkingtreding van deze verordening zal er een klein deel van de capaciteit gaan naar het houden van toezicht op de meldingsplicht. Wij verwachten dat dit in 2025 een zeer geringe capaciteit vraag (<0,1 Fte) met zich mee gaat brengen.

 

Projecten

Voor handhaving denken we dat het aantal zaken ongeveer hetzelfde blijft als in 2023 en 2024. We geven een andere invulling aan de formatie handhavingsjuristen. In 2024 is het niet gelukt om twee ervaren (medior) juristen te werven. We kiezen er nu voor om twee junior-juristen aan te nemen, die zullen worden opgeleid door een senior-jurist die tijdelijk wordt ingehuurd. Op deze manier waarborgen we op korte termijn de continuïteit en investeren we op de lange termijn in de toekomst van de organisatie. Gezien deze organisatorische wijzigingen en de te verwachten inwerkperiode voor de juniorfunctie, zal er aankomend jaar geen capaciteit beschikbaar zijn voor de projecten “woonwagencentra” en “schouwen omgevingsplan”. De prioriteit ligt bij het afhandelen van de wettelijke taken. De inventarisatie van het project “het buitengebied” zal wel verder door de ODIJ worden uitgevoerd.

 

Het buitengebied

Het buitengebied is niet eerder volgens een programmatische aanpak op overtredingen geschouwd. Wij hebben eind 2023 de inventarisatie uitgezet bij de ODIJ. Zij zijn verantwoordelijk om een inventarisatie te maken van de bestaande functies in het gebied. In 2025 wordt de inventarisatie afgerond en wordt in beeld gebracht welke overtredingen er zijn. Vervolgens worden in overleg met het bestuur de vervolgstappen vastgesteld.

 

De verwachting is dat het project in 2025 niet tot concrete handhavingszaken leidt. En dat dit dus in 2025 geen capaciteit inneemt van de handhavingsjuristen, tenzij een verzoek tot handhaving wordt ingediend.

 

Project woonwagencentra

In 2024 zijn wij verder gegaan met het project woonwagencentra. Wij hebben ons bij dit project gericht op onderzoek naar de bestaande situatie, met inbegrip van eventuele onrechtmatigheden, en de mogelijkheid van uitbreiding van het aantal standplaatsen voor woonwagens. Tegelijkertijd bespraken wij ook het legaliseringsvraagstuk om te bekijken of wij de bewoners kunnen helpen bij het indienen van aanvragen tot omgevingsvergunning.

 

Voor 2025 verwachten wij dat er geen formatie beschikbaar is om dit project op te pakken.

 

Schouwen van het omgevingsplan

Het project om het omgevingsplan te schouwen is voor 2025 geen prioriteit omdat er onvoldoende capaciteit is om dit project uit te voeren.

4 Doelen Team VTH

4.1 Doelen vergunningverlening

In de U&H- strategie 2024-2027 hebben wij doelen gesteld voor de vergunningverlening. Hieronder staan deze doelen beschreven.

 

  • 1.

    Mogelijke invloed op externe veiligheid:

    • Doel: Alle vergunningaanvragen waarvan wordt vermoed dat deze invloed kunnen hebben op de externe veiligheid, zullen wij nauwgezet, in samenwerking met al onze partners, de mogelijkheid onderzoeken of de betreffende activiteit alsnog vergund kan worden.

    • Actie: In 2025 bekijken wij alle aanvragen waarvan wordt vermoed dat deze invloed kan hebben op de externe veiligheid in samenwerking met de ketenpartners.

  • 2.

    Kwalitatief goede, vakkundige en betrokken medewerkers:

    • Doel: Elk jaar nemen wij deel aan minimaal één relevante training of cursus per medewerker.

    • Actie: In 2025 volgen alle medewerkers binnen het VTH-taakveld verdiepingscursussen.

  • 3.

    Gebruik begrijpelijke taal:

    • Doel: Officiële documenten en webinhoud schrijven wij in begrijpelijke taal.

    • Actie: Onze brieven en beschikkingen worden op niveau B1 geschreven. In 2025 werken wij verder aan onze sjablonen en mocht dit nodig zijn dan passen wij deze aan op een begrijpelijke wijze.

  • 4.

    Bewoners en inwoners krijgen snel antwoord op hun aanvraag:

    • Doel: 90% van de aanvragen handelen wij af binnen de vastgestelde wettelijke termijn.

    • Actie: Continue monitoring van beschikbare capaciteit, wekelijks afstemmingsoverleg, en evaluatiemomenten met de ODIJ om tijdige afhandeling van aanvragen te waarborgen.

  • 5.

    Verantwoordelijkheid initiatiefnemer:

    • Doel: 85% van de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten begint de procedure met een conceptverzoek.

    • Actie: Duidelijke communicatie met initiatiefnemers over de mogelijkheid tot indienen van een conceptverzoek, vooral bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Wij benaderen initiatiefnemers zonder conceptverzoek actief om de risico’s te benadrukken om de procedure zonder conceptaanvraag te doorlopen.

  • 6.

    Integrale aanpak:

    • Doel: Alle vergunningaanvragen beoordelen wij volgens de integrale benadering.

    • Actie: In 2025 adviseren wij integraal, met gebruik van de intaketafel en omgevingstafel.

  • 7.

    Rechtszekerheid en rechtsgelijkheid voor inwoners en ondernemers:

    • Doel: 100% van de vergunningen voldoet aan de geldende regels en is juridisch solide.

    • Actie: Toetsing aan alle regelgeving, inclusief het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Medewerkers blijven op de hoogte van actualiteiten via nieuwsbrieven en/of cursussen.

  • 8.

    Vergunningverlening via werkprocessen:

    • Doel: 100% van de vergunningen verlenen wij volgens een werkproces.

    • Actie: Vergunningen worden verleend via een werkproces om willekeur en ongelijkheid te voorkomen. Het vier ogenprincipe maakt deel uit van dit werkproces.

    • Actie: in 2025 maken we samen met de griffie een werkproces voor het verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad.

4.2 Doelen handhaving

In de U&H- strategie 2024-2027 hebben wij doelen gesteld voor de handhaving. Hieronder staan deze doelen beschreven.

 

  • 1.

    Regie op handhaving:

    • Doel: De gemeente voert proactief regie op handhaving, reagerend op incidenten, meldingen en verzoeken.

    • Actie: Door preventief proactief op te treden en actie te ondernemen naar aanleiding van incidenten, meldingen en vragen, voorkomen wij een stijging van het aantal handhavingsverzoeken. Ook wordt van toezichthouders verwacht proactief te waarschuwen bij geconstateerde overtredingen.

  • 2.

    Het verhogen van het naleefgedrag:

    • Doel: Het verhogen van het naleefgedrag heeft prioriteit om latere handhaving te minimaliseren.

    • Actie: In alle handhavingszaken geven wij een waarschuwing, waarin het belang wordt benadrukt dat de overtreding stopt en duidelijk wordt aangegeven wat de vervolgstappen zijn als de overtreder de overtreding niet beëindigt. Hiermee hopen wij verdere handhavingsstappen te voorkomen.

  • 3.

    Risicogerichte handhaving:

    • Doel: Risicoanalyses bepalen de handhavende taken en prioriteiten.

    • Actie: Wij volgen strikt de prioriteitenlijst uit de handhavingsstrategie. Afwijkingen worden genoteerd zodat wij achteraf kunnen evalueren of onze prioriteitenlijst aanpassing behoeft.

  • 4.

    Voorbeeldgedrag gemeente:

    • Doel: Stop onmiddellijk vergunningsplichtig activiteiten zonder vergunning en onderzoek de mogelijkheid tot legalisatie.

    • Actie: Bij het constateren van illegale activiteiten stoppen wij de activiteit en onderzoeken wij de mogelijkheid tot legalisatie. Gesprekken met de overtreder voeren wij open, welwillend en wellevend.

  • 5.

    Eenduidige, heldere en transparante handhaving:

    • Doel: Voer handhaving consistent en voorspelbaar uit.

    • Actie: Wij communiceren duidelijk over wat wel en niet is toegestaan. Brieven zijn begrijpelijk en bevatten minder wetteksten en voetnoten. Handhaving gebeurt consistent volgens vastgestelde strategie en procedures. Afwijkingen worden genoteerd zodat wij achteraf kunnen evalueren of onze strategie aanpassing behoeft.

  • 6.

    Integrale samenwerking in de keten:

    • Doel: Verbeter handhaving en dienstverlening door samenwerking in de keten.

    • Actie: Wij streven naar integrale samenwerking in de keten. Wij voeren periodiek overleg met samenwerkingspartners over handhavingszaken en overtredingen.

  • 7.

    Volledige inning van verbeurde dwangsommen en kosten bestuursdwang:

    • Doel: Streven naar het volledig innen van alle dwangsommen en kosten van bestuursdwang.

    • Actie: Bij verbeurde lasten onder dwangsom zorgen wij voor volledige invordering. Bij lasten onder bestuursdwang verhalen wij de volledige kosten. De inwoners en ondernemers van de gemeente Heemskerk moeten erop kunnen vertrouwen dat onze besluiten worden uitgevoerd en gehandhaafd.

5 Prognose

5.1 Vergunningen

Omgevingsvergunningen

In 2025 verwachten wij een gelijk aantal aanvragen te ontvangen als in 2024. Wij hebben een stabiele en robuuste organisatie die het werk voor de vergunningverlening oppakt. De kleine, beleidsarme omgevingsvergunningen, liggen bij de Omgevingsdienst IJmond.

 

Binnen de organisatie zijn 2 casemanagers complexe vergunningen aanwezig. Zij behandelen de vooroverleggen en aanvragen voor uitgebreide en politiek gevoelige omgevingsvergunningen. Daarnaast hebben wij 1 servicemedewerker die inwoners naar het juiste loket stuurt en 1 procesondersteuner die ondersteunend is voor de casemanagers.

 

Voor de volledigheid willen wij melden dat in 2024 ook aanvragen uit 2023 zijn opgenomen. Dit komt door het hoge aantal aanvragen aan het einde van 2023, veroorzaakt door de invoering van de Omgevingswet. Wij verwachten dat het aantal aanvragen in 2025 binnen de huidige capaciteit past.

Omgevingsvergunningen

2025**

2024*

2023

2022

2021

Aantal aanvragen tot omgevingsvergunning

200

167

183

265

340

Aantal conceptverzoeken

80

82

-

-

-

Aantal verleende omgevingsvergunningen

175

145

164

250

330

Aantal geweigerde omgevingsvergunningen

2

0

-

-

-

Aantal buiten behandeling gesteld

8

7

2

1

2

Aantal vergunningsvrij

5

7

4

4

3

Aantal voortijdig ingetrokken

10

12

13

5

4

*2024 stand van zaken tot week 42.

** prognose voor 2025.

 

APV

Voor de vergunningen onder de Alcoholwet verwachten wij in 2025 een verdere afname van het aantal aanvragen. Door een wijziging in de Alcoholwet vervalt de meldingsplicht voor het wijzigen van een leidinggevende bij slijterijen. Het aantal evenementenvergunningen lijkt zich te stabiliseren. Het aantal aanvragen voor kinderopvang blijft echter toenemen, vanwege een stijging in het aantal mutaties bij kinderdagverblijven en BSO’s. Daarnaast verwachten wij in 2025 opnieuw een hoger aantal standplaatsvergunningen dan in 2021 en 2022, aangezien 14 vergunningen moeten worden omgezet naar een geldigheidsduur van 12 jaar. Wij verwachten dat dit binnen de huidige personele bezetting kan worden afgehandeld.

Vergunningen bijzondere wetten

2025**

2024*

2023

2022

2021

Aantal aanvragen Alcoholwet

8

7

8

13

13

Aantal meldingen/inschrijvingen/aanvragen Wet kinderopvang

90

97

76

69

58

Aanvragen Evenementenvergunningen

108

94

108

107

67

Ontheffing voor rijden op het strand

5

5

3

2

12

Vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg

40

51

54

26

8

Standplaatsvergunningen

30

47

50

10

22

Collectevergunning

10

10

2

3

4

*2024 stand van zaken tot week 42

** prognose voor 2025

 

5.2 Handhaving

Voor de handhavingstaken binnen het omgevingsrecht verwachten wij dat het aantal nieuwe zaken iets stijgt ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat de behandeling van deze zaken binnen de huidige personele bezetting past. Er is geen capaciteit voor projecten.

 

Nadat de inventarisatie van het project buitengebied is afgerond, wordt er wel een stijging in het aantal zaken verwacht. In de komende periode wordt continu gemonitord of nadere extra inzet nodig is of dat op termijn weer afgeschaald kan worden. Hiervoor zijn middelen beschikbaar gesteld door de gemeenteraad.

 

Ook de bekendheid met de Omgevingswet en de uitbreiding van de Wet kwaliteitsborging bouwen kan gevolgen hebben voor de handhavingszaken. Op dit moment is nog niet vast te stellen welke gevolgen dit heeft voor de workload.

 

Jaar

Capaciteit toezicht

(fte)

Capaciteit juridische handhaving (fte)

Totale capaciteit (fte)

2021

0,67

2,0

2,67

2022

0,67

2,0*

2,67

2023

0.67

2,0

2,67

2024

0.67

2,0

2,67

2025

0.67

2,0

2.67

 

Jaar

Aantal ingediende formele handhavingsverzoeken

2018

7

2019

9

2020

10

2021

18

2022

20

2023

4

2024

6*

2025

5-15

* Prognose

6 Conclusie

De uitvoering van de vergunning en handhavingstaken zijn voor 2025 op hoofdlijnen gericht op:

 

  • Handhaving van de Alcoholwet en de Wet kinderopvang heeft altijd hoge prioriteit.

  • Handhaving van de Omgevingswet heeft in ieder geval hoge prioriteit als de veiligheid van burgers in gevaar komt. Voor andere overtredingen wordt gekeken naar de prioriteitenlijst in de Uitvoering- en Handhavingsstrategie 2024- 2027.

  • Er wordt onderscheid gemaakt in themagerichte gebieden. Per gebied (woongebied, centrum, bedrijventerreinen, buitengebied) kan de focus verschillen.

  • Er wordt verdere uitvoering gegeven aan het project buitengebied. Het project woonwagencentra en schouwen omgevingsplan krijgt, in het licht van de capaciteit, geen prioriteit.

  • De organisatie gaat uitvoering geven aan de gestelde doelen in de Uitvoering- en Handhavingsstrategie 2024- 2027.

  • Wij benaderen plannen volledig integraal.

  • De wettelijke taken worden volgens geldende wet- en regelgeving uitgevoerd.

Naar boven