Wegsleepverordening Harlingen 2025

Gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet, artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;

 

De raad van de gemeente Harlingen;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 november 2024.

 

Overwegende dat het wenselijk is om in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;

 

Besluit

De Wegsleepverordening Harlingen 2025 vast te stellen;

 

Vastgesteld door de raad in zijn vergadering van 11 december 2024;

 

, de voorzitter

, de raadsgriffier

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    besluit: het Besluit wegslepen van voertuigen;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders.

  • -

    motorrijtuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder c van de wet

  • -

    RVV 1990: het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    voertuig: wat hieronder wordt verstaan in artikel 1 RVV 1990;

  • -

    wet: de Wegenverkeerswet 1994;

Artikel 2: Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten.

Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente aangewezen voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

Artikel 3: Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

  • 1.

    Als plaats van bewaring van voertuigen wordt aangewezen: C.L. int, gevestigd op de Oude Trekweg 86, 8861 KT te Harlingen.

  • 2.

    De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats zijn: dagelijks van 00.00 tot 24.00 uur.

Artikel 4: Kosten overbrengen en bewaren voertuigen en loze ritten

  • 1.

    De kosten van het overbrengen en bewaren van een voertuig en loze ritten zijn vermeld in de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende tarieventabel.

  • 2.

    De kosten dienen door de eigenaar/houder van het voertuig te worden voldaan en de betaling vindt plaats bij C.L. int, gevestigd op de Oude Trekweg 86, 8861 KT te Harlingen.

  • 3.

    De kosten van het overbrengen en bewaren van voertuigen worden bij besluit van burgemeester en wethouders gewijzigd en gepubliceerd.

Artikel 5: Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid, 164, zevende lid, en 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6: Toezicht en uitvoering

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen personen.

Artikel 7: Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Wegsleepverordening gemeente Harlingen 2025’

Artikel 8: Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van deze verordening wordt de Wegsleepverordening gemeente Harlingen 2023 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 11 december 2024.

, voorzitter

, griffier

Toelichting bij de wegsleepverordening gemeente Harlingen

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1:

In deze bepaling is een aantal begrippen omschreven dat diverse malen in deze verordening terugkomt. De omschrijving van deze begrippen spreekt voor zich. Veelal wordt verwezen naar definities uit bestaande wetgeving.

 

Motorrijtuig

Het begrip ‘motorrijtuig’ is apart omschreven omdat artikel 5 van de wegsleepverordening alleen betrekking geeft op dit soort voertuigen.

 

Voertuig

Het begrip ‘voertuig’, zoals in artikel 1, onder al RVV 1990 is omschreven, is ruim. Hieronder vallen niet alleen motorvoertuigen, maar ook fietsen en bromfietsen, invalidenvoertuigen, trams en wagens. Al deze voertuigen vallen derhalve onder de werking van deze wegsleepverordening.

 

Artikel 2 – Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

 

Zoals hiervoor in het algemene deel van de toelichting is gememoreerd, is de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet zelf geregeld. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeven geen wegen en weggedeelten te worden aangewezen. Van deze bevoegdheid kan op alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente gebruik worden gemaakt. Voor het wegslepen van voertuigen in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten kunnen op grond van artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c, en artikel 173, tweede lid aanhef en onder c WVW 1994 bij gemeentelijke verordening wegen en weggedeelten worden aangewezen.

 

In artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen is nader aangegeven om welke soorten van wegen en weggedeelten het kan gaan, zoals onder andere gehandicaptenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen, laad- en loshavens, parkeerplaatsen voor vergunninghouders, voetgangersgebieden en dergelijke. Het is aan de gemeenteraad om in deze wegsleepverordening de wegen en weggedeelten aan te wijzen waar het college van burgemeester en wethouders van deze bevoegdheid gebruik kan maken. Kortom, een voertuig kan in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten slechts worden weggesleept wanneer deze wegen en weggedeelten én behoren tot de soorten van wegen en weggedeelten, zoals bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, én zijn aangewezen in de wegsleepverordening.

 

Voor de volledigheid wordt nog eens opgemerkt dat een parkeerovertreding, zoals in deze bepaling bedoeld, op zich niet zonder meer voldoende is om over te gaan tot het wegslepen en in bewaring stellen van een voertuig. Per geval zal tevens moeten worden beoordeeld of de specifieke parkeerovertreding het wegslepen en in bewaring stellen van het desbetreffende voertuig ook rechtvaardigt. Indien bijvoorbeeld een voertuig midden in de nacht op een laad- en loshaven wordt geparkeerd terwijl alle winkels en bedrijven dicht zijn, zal het normaal gesproken niet weggesleept worden.

 

Artikel 3 – Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

 

De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid WVW 1994 moet de plaats van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college van burgemeester en wethouders is niet mogelijk. In onvoorziene omstandigheden is het denkbaar dat de burgemeester op grond van zijn bijzondere bevoegdheden ter handhaving van de openbare orde tijdelijk ook andere terreinen aanwijst als plaats van bewaring van voertuigen. Als plaats van bewaring van voertuigen hebben wij gekozen voor het terrein van C.L. int aan de Oude Trekweg 86 te Harlingen. C.L. int is tot op heden belast met de werkzaamheden die verband houden met het verwijderen van in strijd met artikel 170, eerste lid WVW 1994 op de weg staande voertuigen. Voor het in bewaring stellen van deze weggesleepte voertuigen heeft genoemd bedrijf een terrein beschikbaar. De openingstijden zijn ruim gekozen.

 

Artikel 4 – Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

 

In artikel 13 tot en met 15 van het Besluit wegslepen van voertuigen is geregeld welke soorten van kosten die verbonden zijn aan het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, in rekening kunnen worden gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om personele en materiële kosten die direct verband houden met het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen, maar ook om kosten die verbonden zijn aan bekendmaking van beschikkingen, verkoop, eigendomsoverdracht om niet of vernietiging van voertuigen, inclusief de taxatie van deze voertuigen, renteverlies, WA-verzekering en dergelijke.

 

In de wegsleepverordening worden deze kostencomponenten niet inzichtelijk gemaakt. Volstaan wordt met een Tarieventabel waarin jaarlijks de actuele bedragen worden opgenomen en waar nodig nader toegelicht. Op deze wijze wordt gekozen voor een transparante en zorgvuldige werkwijze. Voor alle betrokken partijen is zichtbaar welke kosten worden gerekend en hoe de kostenberekening is opgebouwd. Uiteraard dienen de opgenomen kosten wel in overeenstemming te zijn met de genoemde kostencomponenten. De gemeente dient uiteraard wel voor zichzelf en eventueel derden inzicht te hebben in de wijze waarop de genoemde kosten zijn berekend. Deze berekening zal ook in eventuele bezwaar- en beroepsprocedures de gerechtelijke toets moeten kunnen doorstaan.

 

In het tweede lid van deze bepaling is geregeld dat de kosten worden voldaan bij het ophalen van het voertuig bij C.L. int, gevestigd op de Oude Trekweg 86 te Harlingen.

 

In het derde lid van deze bepaling is geregeld dat de tarieven kunnen worden verhoogd door burgemeester en wethouders.

 

Artikel 5 – Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

 

Naast de in artikel 170, eerste lid WVW 1994 bedoelde gevallen zijn in deze wet nog twee gevallen genoemd, waarin het noodzakelijk kan zijn om een voertuig te laten wegslepen en in bewaring te laten stellen. Achtereenvolgens wordt hier gedoeld op:

 

- het niet afgeven van zijn rijbewijs, wanneer dit is ingevorderd, omdat iemand zijn motorrijtuig heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van drogerende stoffen of alcohol en dergelijke (zie artikel 130 en 164 WVW 1994)

 

- de situatie dat een motorrijtuig niet beschikt over een behoorlijk zichtbare kentekenplaat terwijl de eigenaar of houder van dat motorrijtuig niet direct te achterhalen is. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan voertuigwrakken die geen kenteken meer hebben of aan situaties dat er sprake kan zijn van het ‘knoeien’ met kentekens in geval van autodiefstal.

 

Wanneer in dit soort gevallen een voertuig moet worden weggesleept en in bewaring genomen, is er geen sprake van uitoefening van bestuursdwang. Artikel 170, eerste lid WVW 1994, waarin de bestuursdwangbevoegdheid is geregeld, is dan ook niet van toepassing verklaard in de genoemde gevallen. In feite gaat het om een vorm van inbeslagname van goederen die ook in het strafrecht voorkomt.

 

Wel heeft de wetgever voor deze gevallen diverse bepalingen uit hoofdstuk X. Bestuursdwang van de WVW 1994 (artikel 170 e.v.) van overeenkomstige toepassing verklaard. De in de wegsleepverordening genoemde artikelen over de bewaarplaats(en) van voertuigen en openingstijden (artikel 3) en de kosten van overbrengen en bewaren van voertuigen (artikel 4) worden voor deze gevallen van overeenkomstige toepassing verklaard.

 

Artikel 6: Toezicht en uitvoering

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen personen.

 

Artikel 7: Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Wegsleepverordening gemeente Harlingen 2025’

 

Artikel 8: Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 2.

    Bij inwerkingtreding van deze verordening wordt de Wegsleepverordening gemeente Harlingen 2023 ingetrokken;

     

Tarieventabel behorende bij de Wegsleepverordening gemeente Harlingen 2025

 

Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

 

Voor de overbrenging

€ 250,00

Indien er sprake is van een onvolledige overbrenging (Takelwagen in reeds ter plaatse en de takelwerkzaamheden zijn gestart maar uiteindelijk gaat het voertuig niet naar de plaats van bewaring)

€ 120,00

Voor het bewaren

€ 15,00 per dag

 

De tarieven zijn in Euro inclusief BTW.

Naar boven