Gemeenteblad van Schiedam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2024, 530851 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schiedam | Gemeenteblad 2024, 530851 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit herinrichting wegstructuur s`Gravelandsepolder Zuid
Burgemeester en Wethouders van Schiedam,
artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op een weg of wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen, indien de maatregelen leiden tot beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- in de zuidelijke helft van de s`Gravelandsepolder, en wel het gebied ten zuiden van de De Brauwweg, een deels opheffing in het wegennetwerk nodig is ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Schiedistrict en meer specifiek de Mechatronica Innovatie Campus (MICS) die op de locatie plaatsvindt;
- een herindeling van het wegennetwerk op drie locaties binnen deze gebiedsontwikkeling bijdraagt aan een toekomstige verkeerswikkeling in het gebied;
- de huidige ontsluitingen van het gebied in beperkte mate een functionele bijdrage leveren en het verwijderen van wegdelen ten behoeve van gebiedsontwikkeling geoorloofd is;
- huidige bedrijvigheid in het gebied grotendeels, al dan niet tijdelijk, niet aanwezig is waardoor het verwijderen van wegdelen niet leidt tot beperkingen in aanrijroutes;
- de voormalige bedrijfspanden voor een groot deel, ten behoeve van nieuwbouw, zijn gesloopt en zich als gevolg hiervan beperkt bedrijvigheid bevindt in het gebied;
- dit niet leidt tot parkeervraag in de openbare ruimte waardoor weghalen van parkeerplaatsen geoorloofd is;
- er sprake is van een gebiedsontwikkeling binnen Schiedistrict waarvoor een stedenbouwkundig kader is opgesteld, met als kader meer ruimte voor langzaam verkeer, groen en recreëren;
- hiervoor de huidige inrichting van de openbare ruimte, bedoeld voor het parkeren van voertuigen, in de toekomst zal worden heringericht voor andere functies in het gebied;
- aanpassingen benodigd zijn voor de realisatie van nieuwbouw en voor een deel ten goede komen aan de verkeerskundige inrichting in het zuidelijk deel van buurt ‘s Graveland, voorheen bekend als ’s Gravelandsepolder Zuid;
- de herstructurering van het wegennetwerk in de hierboven genoemde buurt niet van invloed is op de bereikbaarheid en verkeersafwikkeling van het gebied en andere functies op en rondom het bedrijventerrein;
- de genoemde wegen binnen de bebouwde kom van Schiedam zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Schiedam.
- de politie op 2 december 2024 heeft geadviseerd dat:
o de beoogde maatregel juridisch toepasbaar is en past binnen de geldende wettelijke kaders;
o de maatregel handhaving nodig heeft om het verkeersgedrag van bestuurders effectief te beïnvloeden;
o de politie basiseenheid Schiedam niet beschikt over voldoende capaciteit om 24/7 handhaving in dit kader te garanderen;
o men bij de uitvoering van de maatregel terughoudend moet zijn, tenzij externe handhaving kan worden geborgd;
o de beoogde maatregel, ondanks bovengenoemde uitdagingen, de vrijheid van het verkeer waarborgt, de weggebruikers en passagiers voldoende beschermt en de verkeersveiligheid bevordert.
- het advies van de politie van 2 december 2024 zorgvuldig is meegewogen.
- er uitdagingen op het gebied van handhaving zijn, maar de maatregel noodzakelijk is om de verkeersveiligheid, doorstroming en gebiedsontwikkeling te ondersteunen, in lijn met artikel 2 van de WVW 1994; en
- ter bevordering van de naleving de volgende aanvullende maatregelen zullen worden getroffen:
o onderzoek naar de inzet van extra handhaving, zoals BOA’s of in de toekomst technologische oplossingen (bijvoorbeeld cameratoezicht);
o periodieke evaluatie van de maatregel om effectiviteit en naleving te monitoren;
o op grond van bovenstaande zo nodig maatregelen zullen worden getroffen.
Nemen, gelet op het voorgaand, het volgende:
Nemen, gelet op het voorgaand, het volgende besluit:
1. Het deel van de Jan van Riebeeckweg, tussen de Brauwweg en de Gheynstraat, en wel de hoofdrijbaan en het naastgelegen trottoir, te verwijderen uit de openbare ruimte, en wel door:
a. het verwijderen van de hoofdrijbaan voor het gemotoriseerd verkeer en het fiets- en bromfietsverkeer, inclusief het naastgelegen trottoir;
b. het verwijderen de voorsorteervakken, middels het verwijderen van de wegmarkering en middels het verwijderen van verkeersbord L04 ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
c. het verwijderen van verkeersbord E01zb en E01ze ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
2. Het verwijderen van de Arent Vinckstraat, tussen de aansluiting met de De Gheynstraat en huisnummer 7, en wel door het verwijderen van de hoofdrijbaan voor het gemotoriseerd verkeer en het fiets- en bromfietsverkeer, inclusief het naastgelegen trottoir;
3. Een deel van de Arent Vinckstraat te herplaatsen als aansluiting op de Brauwweg, door aanleg van een openbare weg tussen de De Brauwweg en de Arent Vinckstraat ter hoogte van huisnummer 7 en deze nieuwe weg als Arent Vinckstraat te benoemen, en wel:
a. door aanleg van een hoofdrijbaan met een trottoir aan beide zijden van deze hoofdrijbaan;
b. middels het plaatsen van verkeersbord B06, ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
c. middels het plaatsen van verkeersbord E01ze, ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
4. Het invoeren van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer, en wel:
a. in de De Gheynstraat in zuidelijke richting, tussen de toekomstige ingang van de parkeergarage en de aansluiting met de Jan Van Riebeeckweg;
b. in de Jan Van Riebeeckweg in westelijke richting, tussen de De Gheynstraat en de Nieuwpoortweg;
c. in de Nieuwpoortweg in noordelijke richting, tussen de Jan van Riebeeckweg en de Arent Vinckstraat, en:
d. in de Arent Vinckstraat in oostelijke richting, tussen de Nieuwpoortweg en de De Brauwweg;
e. middels het plaatsen van verkeersbord C03 met onderbord OB54 in de De Gheynstraat, ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
f. middels het plaatsen van verkeersbord C02 met onderborden OB54 en OB401, ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg;
5. Het aanleggen van een onverplicht fietspad tussen de De Brauwweg en de Schie, middels het plaatsen van verkeersbord G13 en G14;
6. Het deel van de Nieuwpoortweg tussen de De Brauwweg en de Arent Vinckstraat om te vormen naar een fietspad, en wel door:
a. het verwijderen van de hoofdrijbaan voor het gemotoriseerd verkeer;
b. middels het verwijderen van verkeersborden C02 met onderbord OB54 en E01ze, ter hoogte van de aansluiting op de De Brauwweg;
c. middels het verwijderen van verkeersborden C03 met onderbord OB54 ter hoogte van de aansluiting op de Arent Vinckstraat;
d. middels het verwijderen van verkeersbord B06 in de Arent Vinckstraat, ter hoogte van de aansluiting met de Nieuwpoortweg;
e. het aanleggen van een fietspad in twee richtingen tussen de ’s Gravelandseweg en de Arent Vinckstraat.
f. middels het plaatsen van verkeersbord G11, ter hoogte van de aansluiting met de Arent Vinckstraat;
7. Het deel van de Nieuwpoortweg aansluitend aan de Delflandbrug af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en te herbestemmen als langzaam verkeerroute, en wel door het verwijderen van de hoofdrijbaan;
8. De Arent Vinckstraat, de De Gheynstraat, de Jan van Riebeeckweg en de Nieuwpoortweg aan te wijzen als 30 km/u-zone, en wel door:
a. het plaatsen van verkeersborden A01-30zb in de De Gheynstraat, ter hoogte van de aansluiting met de De Brauwweg, in de Nieuwpoortweg ter hoogte van de aansluiting ;
b. het plaatsen van verkeersbord A01-30ze in de Arent Vinckstraat, ter hoogte van de aansluiting op de De Brauwweg;
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Schiedam, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend, kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam , sector bestuursrecht, Postbus 50950, 3007 BL Rotterdam, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
burgemeester en wethouders van Schiedam,
manager Ruimtelijke Ontwikkeling en Beleid
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-530851.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.