Definitief Verkeersbesluit voor het herinrichten van fasen twee en drie van het project ‘Fietsroute Heemse’

Zaaknummer 785817

Geert Hofsink

Burgermeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

-dat de Scholtendsdijk, de Weidehuisstraat, de Hessenweg, de Rustenberghstraat, de Haardijk, de Spaanskamp, de Oelenveerstraat en de Brink:

gelegen zijn nabij Hardenberg;

gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;

-gecategoriseerd zijn als ofwel gebiedsontsluitingsweg, wijkontsluitingsweg of erftoegangsweg, volgens de gemeentelijke wegencategorisering;

-dat deze wegen een belangrijke route vormen voor regionaal (schoolgaand) fietsverkeer;dat deze wegen onderdeel zijn van de snelfietsroute F340 Zwolle – Hardenberg;

-dat de Gemeente Hardenberg de ambitie heeft alle hoofdfietsroute op te waarderen, zoals vastgesteld in het Fietsplan (2022);

-dat deze wegen daarom worden gereconstrueerd naar een doorfietsroute, als onderdeel van project “Fietsroute Heemse – Brink”;

-dat het reconstrueren van de wegen ervoor zorgt dat de weginrichting passend is bij de voorziene functie van het weg als onderdeel van de doorfietsroute F340;

-dat het wijzigen van de rijrichtingen voor fietsers het gebruik van de nieuwe fietstunnel (‘onderdoorgang’) onder de Haardijk stimuleert;

-dat de realisatie van de fietstunnel bijdraagt aan een kwaliteitsverbetering van de doorfietsroute F340;

-dat het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, tussen de Scholtensdijk en Hof van Otten, bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van de fietsroutes;

-dat door het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, tussen de Scholtensdijk en Hof van Otten de bereikbaarheid van woningen, ondernemingen en overige percelen blijft gewaarborgd en niet onevenredig wordt belemmerd;

-dat het de voorkeur heeft om bij de overgang van het vrijliggend fietspad naar de Scholtensdijk fietsers voorrang te laten verlenen, door middel van bord B6 (Bijlage 1, RVV) en haaientanden, omwille van voorspelbaarheid en verkeersveiligheid;

-dat het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van Haardijk – Hessenweg bijdraagt aan een autoluwere fietsroute Hessenweg – Brink, wat bijdraagt aan een kwaliteitsverbetering van de fietsroutes;

-dat door het wijzigen van de rijrichtingen voor gemotoriseerd verkeer, ter hoogte van Haardijk – Hessenweg gemotoriseerd verkeer, van en naar het centrum van Hardenberg geleid wordt via de Europaweg;

-dat de Voorstraatbrug reeds gesloten is voor bus-, landbouw- en vrachtverkeer, waardoor de impact op (bevoorradend) zwaar verkeer tussen Haardijk en het centrum gering is;

-dat de Europaweg conform gemeentelijk wegencategorisering geschikt is om (extra) gemotoriseerd verkeer af te wikkelen;

-dat het kruispunt Europaweg – Spaanskamp voorafgaand aan deze beoogde wijzigingen substantieel is verbeterd, door middel van een reconstructie van het kruispunt, om de doorstroming en de verkeersveiligheid te bevorderen;

-dat de Europaweg aansluit in het centrum van Hardenberg op de (parkeer)voorzieningen en het Parkeer Route Informatie Systeem

-dat de bereikbaarheid van woningen, ondernemingen en overige percelen in de wijken Vogelbuurt, De Brink, Spaanskamp en Heemsermars is gewaarborgd en niet onevenredig wordt belemmerd;

-dat dit verkeersbesluit zich beperkt tot Deeltrajecten 2 en 3 van het project “Fietsroute Heemse – Brink”;

-dat de voorgestelde wijzigingen uitgebreid zijn behandeld in het participatietraject van project “Fietsroute Heemse – Brink”, met onder andere een klankbordgroep, huis-aan-huis nieuwsbrieven, een online projectpagina en in de huis-aan-huis weekkrant;

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

BESLUIT

  • 1.

    tot reconstrueren van (gedeelten van) de Scholtendsdijk, de Weidehuisstraat, de Hessenweg, de Rustenberghstraat, de Haardijk, de Spaanskamp, de Oelenveerstraat en de Brink, middels het treffen van de volgende maatregelen:

    • 1.

      het wijzigen van de voorrangssituatie, door:

      • 1.

        het opheffen van verkeersbord B6 (Bijlage 1, RVV 1990) en haaientanden op de rijbaan;

      • 2.

        het opheffen van gelijkwaardige voorrang;

      • 3.

        het opheffen van een inritconstructie;

      • 4.

        het opheffen van verkeersbord B5 (Bijlage 1, RVV 1990

      • 5.

        het aanbrengen van verkeersbord B4 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 6.

        het aanbrengen van verkeersbord B5 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 7.

        het aanbrengen van verkeersbord B6 (Bijlage 1, RVV 1990) en haaientanden op ofwel de rijbaan of het fietspad;

      • 8.

        het aanbrengen van verkeersbord OB712 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 9.

        het aanbrengen van verkeersbord OB713 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 10.

        het aanbrengen van inritconstructies;

      • 11

        het instellen van gelijkwaardige voorrang.

    • 2.

      het uitzonderen van fietsers bij het verplicht voorlaten van tegenliggers, door:

      • 1.

        het aanbrengen van verkeersbord OB52 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 3.

      het instellen van éénrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, door:

      • 1.

        het aanbrengen van verkeersbord C2 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 2.

        het aanbrengen van verkeersbord C3 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 3.

        het aanbrengen van verkeersbord OB52 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 4.

      het instellen van een verplichte rijrichting, door:

      • 1.

        het aanbrengen van verkeersbord D4 (Bijlage 1, RVV 1990);

    • 5.

      het instellen van een verplichte rijrichting, uitgezonderd fietsers, door:

      • 1.

        het aanbrengen van verkeersbord D05r (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 2.

        het aanbrengen van verkeersbord OB52 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 6.

      het wijzigen van een 30-zone, door:

      • 1.

        het aanbrengen en opheffen van bord A01-30-zb (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 2.

        het aanbrengen en opheffen van bord A01-30-ezb (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 3.

        het aanbrengen van bijbehorende zonemarkering (conform CROW-standaarden).

    • 7.

      het opheffen van een fietsverbinding, door:

      • 1.

        het opheffen van bord OB52 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 8.

      het opheffen van een voetpad, door:

      • 1.

        het opheffen van bord G7 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 9.

      het opheffen van een verplichte rijrichting, door:

      • 1.

        het opheffen van bord D02ro (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 10.

      het opheffen van een stopverbod, door:

      • 1.

        het verwijderen van markering.

    • 11

      het deels verwijderen van een fietspad, door:

      • 1.

        het plaatsen en opheffen van bord G11 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 12

      het opheffen van een geslotenverklaring voor fietsers, door:

      • 1.

        het opheffen van bord C14 (Bijlage 1, RVV 1990);

    • 13

      het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers, door:

      • 1.

        het plaatsen van bord C14 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 2.

        het opheffen van fietssymbolen op de rijbaan.

    • 14

      het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers, door:

      • 1.

        het plaatsen van bord C16 (Bijlage 1, RVV 1990);

    • 15

      het aanbrengen van een verplicht fietspad, door:

      • 1.

        het plaatsen van bord G11 (Bijlage 1, RVV 1990);

      • 2.

        het plaatsen van bord G12 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 16

      het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtwagens en bussen, door:

      • 1.

        het plaatsen van bord C07b (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 17

      het opheffen van een mindervalideparkeerplaats, door:

      • 1.

        het opheffen van bord E6 (Bijlage 1, RVV 1990).

    • 18

      het aanpassen van een blauwe zone, door:

      • 1.

        het opheffen en aanbrengen van langsparkeervakken, middels het verwijderen en aanbrengen van een blauwe streep (overeenkomstig RVV 1990).

      • 2.

        genoemde maatregelen uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

      • 3.

        genoemde maatregelen uit te voeren volgens bijgevoegde situatieschetsen.

Hardenberg 10 december 2024

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg

B.M. de Vries, secretaris

M.W. Offinga, burgemeester

Het gaat om een verkeersbesluit dat is voorbereid met de uitgebreide uniforme openbare voorbereidingsprocedure. Dit verkeersbesluit ligt vanaf 18-12-2024 tijdens openingstijden in het gemeentehuis ter inzage. Een afspraak kunt u maken via telefoonnummer 14 0523.

Vanaf 18-12-2024 kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken tegen dit besluit een beroepschrift indienen bij de Rechtbank te Zwolle, team Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het beroep zich richt en de gronden (motivering) van het beroep. Tevens kan binnen de genoemde termijn bij de voorzieningenrechter van genoemde rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Voor de procedures is griffierecht verschuldigd. Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij beroep is ingesteld en een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan. Het besluit wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist.

Naar boven