Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 530256 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 530256 | ander besluit van algemene strekking |
Budgethoudersregeling gemeente Heerlen 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,
gelet op artikel 27 van Verordening financieel beleid, beheer en organisatie Gemeente Heerlen 2023,
de organisatie daarbij is gebonden aan landelijke regels en lokale regels, vastgesteld door de raad en het college. De voornaamste regels in dit kader zijn de Gemeentewet, de fi-nanciële verordening, het organisatiebesluit, het mandaatbesluit (inclusief volmacht en machtiging) en de budgethoudersregeling;
tot het vaststellen van de Budgethoudersregeling gemeente Heerlen 2024
budgethouder 1 : de ambtenaar aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van exploitatiebudgetten of investeringsbudgetten en aan wie het mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende exploitatiebudgetten en investeringsbudgetten. Dit houdt in dat de budgethouder over het toegewezen budget kan beschikken en tevens de benodigde rechtshandelingen mag verrichten die nodig zijn voor het behalen van de afgesproken prestaties. De budgethouder wijst voor zijn budgetten en de budgetten van de subbudgethouder de accordeur aan en zorgt ook voor vervanging bij diens afwezigheid.
financiële administratie: het systematisch tijdig, juist en volledig verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de gemeente Heerlen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
investeringsbudget: Dit budget is niet direct binnen de exploitatie te vinden en kan over meerdere jaren lopen. De werkelijk gerealiseerde kosten worden geactiveerd. Over deze geactiveerde kosten wordt vervolgens afgeschreven. Deze kapitaallasten (afschrijving en rente) zijn vertaald in de exploitatie.
subbudgethouder: een door de budgethouder aangewezen ambtenaar die belast is met het beheer van een of meer door de gemeenteraad per activiteit c.q. investeringskrediet vastgestelde budgetten en aan wie ter zake krachtens ondermandaat de bevoegdheid is verleend om in naam van burgemeester en wethouders besluiten te nemen.
taakveld: de som van diverse activiteiten om te komen tot een voorgenomen resultaat dat binnen een programma leidt tot een prestatie. Tevens is dit het beheers- en verantwoordings-niveau van het college en de directie. Het college behoudt de vrijheid om de taakvelden te ordenen naar de programma’s van de raad. De taakvelden worden voorgeschreven in de financiële regelgeving (BBV).
Artikel 2 Aanwijzing van budgethouders en subbudgethouders
De aanwijzing als (sub)budgethouder wordt middels het daartoe bestemd formulier ‘Aan-/afmelding Budgethouder’ gemeld door het ingevulde formulier te mailen naar budgethouders@heerlen.nl en geregistreerd in het door team Financiën te beheren overzicht budgethoudersstructuur.
Artikel 3 Verantwoordelijkheden (sub)budgethouder
Vanuit de haar toegewezen bevoegdheden is de budgethouder belast met:
het inrichten van een rechtmatige autorisatiestructuur voor verplichtingen en facturen2, waardoor er functiescheiding bestaat tussen beoordelen van de prestatie (de taak van de accordeur) en autoriseren van de factuur (de taak van de budgethouder).
Artikel 4 Bevoegdheden budgethouders en aangaan verplichtingen
Een budgethouder mag een verplichting, tot maximaal het grensbedrag Nationale aanbesteding werken per verplichting3, aangaan zonder toestemming van de hoofdbudgethouder.
De (sub) budgethouder handelt volgens het vigerende mandaatbesluit, het vigerende gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en het vigerende handboek inkopen. Hierin staan de verplichtingen van de (sub)budgethouder genoemd aangaande o.a. het melden en verantwoorden van de inkoop, het opstellen en bijhouden van het inkoopdossier, het contract-beheer etc.
Artikel 5 Vervanging bij langdurige afwezigheid
Budgetten worden gemandateerd aan (sub)budgethouders. Bij afwezigheid van de (sub)budgethouder is de plaatsvervanger van deze (sub)budgethouder bevoegd. Hierbij geldt:
Artikel 6 Budgetverschuivingen en post onvoorzien
Voor afwijkingen in investeringsbudgetten gelden bijzondere regels, omdat deze door de raad specifiek beschikbaar zijn gesteld.
Tegenvallers op investeringsbudgetten: investeringsbudgetten mogen niet worden overschreden. Compensatie tussen investeringskredieten is alleen mogelijk indien dit aan de raad voorgelegd is via raadsbesluiten Bij een dreigende overschrijding dient aan de raad een aanvullend investeringsbudget te worden gevraagd. Bij het aanvragen van een aanvullend investeringsbudget zal door de budgethouder dekking moeten worden aangegeven voor de hogere kapitaallasten. Bij instemming door de raad wordt een ver-hoging in het investeringsbudget door middel van een begrotingswijziging vastgelegd.
Artikel 8 Informatieverstrekking
De teammanager Financiën draagt er zorg voor, dat de directie en de (sub)budgethouders beschikken over actuele en volledige informatie over de budgetten waarvoor zij als (sub)budgethouder zijn aangewezen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-530256.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.