Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 530255 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2024, 530255 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit gemeente Heerlen 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen;
gelet op de artikelen 103, tweede lid en 160 van de Gemeentewet;
mede gelet op artikel 27 van Verordening financieel beleid, beheer en organisatie Gemeente Heerlen 2023, ex artikel 212 Gemeentewet;
tot het vaststellen van het Organisatiebesluit gemeente Heerlen 2024,
In dit besluit wordt verstaan onder:
(sub)Budgethouder: de medewerker van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van exploitatiebudgetten of investeringsbudgetten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende exploitatiebudgetten en investeringsbudgetten. De budgethouder wijst voor zijn budgetten de beoordelaars aan en zorgt ook voor vervanging bij diens afwezigheid;
De griffie valt rechtstreeks onder de gemeenteraad en is daarmee geen onderdeel van de hoofdstructuur in de zin van dit besluit. In de praktijk maakt de griffie wel deel uit van de ambtelijke organisatie, in die zin dat de griffie aansluit bij allerlei organisatorische regelingen zoals bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaardelijke regelingen.
Artikel 8. Benoeming en vervanging functionarissen
Bij vervanging van een directeur of teammanager wordt uitgegaan van vervanging met een tijdelijk karakter bij niet langdurige ziekte, vakantie en ander verlof. Gehanteerd wordt het principe van ‘horizontale vervanging’: hiermee wordt bedoeld het onderling vervangen op hetzelfde niveau. In het geval van een langere afwezigheid zal de leidinggevende specifieke besluiten nemen.
Artikel 12. Programmamanager(s)
De programmamanager is ervoor verantwoordelijk dat de projecten en activiteiten die in het kader van het programma worden uitgevoerd, passen binnen vastgestelde kaders en voldoende zijn afgestemd met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s), de gemeentesecretaris, de directeur, de directie en overige programma’s.
De functie van concerncontroller richt zich met name op de control (3e line of defence) van de bedrijfsvoeringsprocessen in de organisatie en dient niet verward te worden met de beheersmaatregelen welke in de eerste en tweede lijn zijn belegd (1e en 2e line of defence). De concerncontroller heeft als taak het (laten) toetsen en onderzoeken of het totale systeem van kaders, regels en afspraken voldoende stevig is en krachtig functioneert. Daartoe controleert de concerncontroller of het samenspel tussen de eerste en tweede “line of defence” soepel functioneert.
De voorzitter van de directie stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van de directie vast. Ieder lid van de directie kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van de directie.
Artikel 16 Voorstellen voor het college en de burgemeester
De behandelend ambtenaar bespreekt zijn of haar advies altijd met de verantwoordelijke portefeuillehouder voor behandeling in college. De ambtelijke advisering is objectief en benoemt alle invalshoeken. Mocht de visie van de verantwoordelijke portefeuillehouder niet overeenkomen met het onafhankelijke ambtelijk advies dan worden beide opgenomen in het voorstel en als zodanig transparant behandeld in college.
Artikel 17 Portefeuillehouders-overleg (PHO)
Periodieke afstemming tussen (coördinerende) portefeuillehouder, teammanager en/of programmamanager en betrokken medewerkers over voortgang, resultaten en kwaliteit van de planning en uitvoering van (bestuurlijk) beleid, reguliere taken en dienstverlening. De teammanagers participeren vanuit hun managerieke en inhoudelijke verantwoordelijkheid en dragen zorg voor proces en kwaliteit van raads- en collegevoorstellen en voorbereiding van de besluitvorming.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-530255.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.