Beleidsregels kabelgoten voor opladen elektrische voertuigen gemeente Katwijk

Het college van burgemeester en wethouders van Katwijk;

 

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Katwijk;

 

overwegende dat:

  • het op grond van artikel 2:10 van de APV verboden is de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

  • artikel 2:10 van de APV ‘Voorwerpen op of aan de weg’ is bedoeld om te voorkomen dat:

    • door het gebruik schade wordt toegebracht aan de weg;

    • het gebruik gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

    • het gebruik een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • het gebruik van oplaadkabels ten behoeve van (semi-)elektrische voertuigen in sommige gevallen de bruikbaarheid van de weg belemmert of kan belemmeren en gevaarlijke situaties kan opleveren voor personen of zaken;

B E S L U I T vast te stellen de:

 

Beleidsregels kabelgoten voor opladen elektrische voertuigen gemeente Katwijk

 

Doel van de beleidsregels

Het doel van de beleidsregels is om:

  • inwoners duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van kabelgoten in de openbare ruimte ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op openbare parkeerplaatsen;

  • aanvragen voor het realiseren van kabelgoten voor het opladen van elektrische voertuigen op een zelfde en gelijkwaardige manier te kunnen beoordelen en af te handelen.

Beleidsregels

1. Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrisch voertuig: elektrisch voertuig als bedoeld in artikel 1 van het Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen;

  • b.

    kabelgoot: een door de gemeente Katwijk goedgekeurde tegel met goot, bedoeld voor het geleiden van een laadkabel.

  • c.

    trottoir: gedeelte van de openbare weg, dat is bedoeld voor het gebruik door voetgangers. Dit kan een stoep zijn of een op een andere manier aangeduid gedeelte van de weg.

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk.

  • e.

    aanvrager: een particulier die beschikt over een elektrisch voertuig en woonachtig is in de gemeente Katwijk.

  • f.

    Nadere regels parkeren: besluit van het college tot nadere regels met betrekking tot de heffing en invordering van parkeergelden;

2. Aanvraagprocedure kabelgoot

  • a.

    Een aanvraag bij de gemeente Katwijk voor een kabelgoot op de openbare weg kan alleen worden ingediend door een inwoner van de gemeente Katwijk.

  • b.

    Een aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

    • i.

      De aanvrager is inwoner van Katwijk en staat ingeschreven op het betreffende adres van de woning waar een kabelgoot wordt aangevraagd.

    • ii.

      de aanvrager beschikt aantoonbaar (door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst) over een elektrisch voertuig.

    • iii.

      de aanvrager beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein, conform de definitie in de vigerende Nadere regels parkeren Katwijk. Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een woning of op terrein bij de werkgever, mits de veiligheidsvoorschriften ter plaatse laden van elektrische voertuigen toestaat.

    • iv.

      De openbare parkeerplaats grenst direct aan het trottoir waarachter de woning van de aanvrager gesitueerd is.

    • v.

      De kabelgoot steekt geen weg, groenvoorziening of fietspad over. De kabelgoot steekt alleen de trottoir over.

    • vi.

      Het oplaadpunt bevindt zich op of boven eigen terrein van de aanvrager.

    • vii.

      Per adres wordt maximaal één kabelgoot toegestaan voor één (officiële) laadkabel per keer.

    • viii.

      De maximale lengte van de kabelgoot bedraagt 240 cm.

  • c.

    De toestemming voor het realiseren van een kabelgoot wordt na beoordeling van de aanvraag verstrekt door of namens het college.

  • d.

    De kabelgoot wordt uitsluitend aangelegd door de gemeente of een door de gemeente aangewezen aannemer.

  • e.

    De kabelgoottegels zijn en blijven eigendom van gemeente Katwijk.

  • f.

    De aanvraag kan, ook indien aan alle in lid b genoemde criteria wordt voldaan, worden afgewezen vanwege specifieke omstandigheden, dit ter beoordeling van de gemeente. De aanvraag wordt in ieder geval afgewezen indien:

    • -

      de bruikbaarheid en/of veiligheid van de weg niet gegarandeerd kan worden; of

    • -

      het trottoir technisch ongeschikt is om een kabelgoot in aan te brengen; of

    • -

      de kabelgoot niet passend wordt geacht in de lokale situatie; of

    • -

      de aanvrager gebruik kan maken van een bestaande kabelgoot.

3. Kosten voor de aanvraag

  • a.

    De kosten voor de aanleg van de kabelgoot zijn voor rekening van de aanvrager. De kosten zijn opgebouwd uit aanschafkosten van de tegels en uitvoering. De lengte van de kabelgoot in de openbare ruimte is bepalend voor de aanlegkosten. De lengte van de kabelgoot wordt telkens met 30 cm (lengte van een tegel) opgebouwd. Er worden geen legeskosten in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van de aanvraag.

  • b.

    De gemeente vermeldt de kosten op haar website.

4. Regels voor het gebruik van de kabelgoot

  • a.

    De aanvrager is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud (schoonhouden) van de kabelgoot.

  • b.

    De laadkabel mag alleen in de kabelgoot liggen wanneer er daadwerkelijk wordt opgeladen. Als het voertuig is opgeladen moet deze direct uit de kabelgoottegels verwijderd worden.

  • c.

    Laden vanaf het privé laadpunt mag alleen plaatsvinden met gebruik van de kabelgoot.

  • d.

    Er mag slechts gebruik gemaakt worden van één aaneengesloten, officiële laadkabel (dus geen verlengsnoeren). De aanvrager is verantwoordelijk voor de veiligheid van de laadinstallatie en het veilig gebruik hiervan.

  • e.

    Het parkeervak waar geladen wordt met de eigen kabel blijft openbaar; het vak is dus door iedereen te gebruiken en is niet gereserveerd voor de aanvrager.

  • f.

    In geval van werkzaamheden in of aan de openbare ruimte binnen het tracé van de kabelgoot(tegels) is privaat laden tijdelijk niet mogelijk.

  • g.

    Beschadigingen die gebruik van de kabelgoottegel onveilig maken worden per ommegaande gemeld aan de gemeente. Eventuele vervanging van de tegel wordt uitgevoerd op kosten van de gemeente.

  • h.

    De aanvrager vrijwaart de gemeente van alle vorderingen die derden tegenover haar zouden kunnen instellen tot vergoeding van schade door handelingen, nalatigheden of onvoorzichtigheden, voortvloeiende uit gebruikmaking van de kabelgoot.

  • i.

    Wanneer niet wordt voldaan aan de gestelde beleidsregels, behoudt de gemeente het recht de kabelgoot te verwijderen op kosten van de aanvrager.

5. Wijzigen of intrekken van toestemming

  • a.

    Bij afwijken van beleidsregels door aanvrager

    Indien de aanvrager zich niet houdt aan de beleidsregels kan het college de toestemming intrekken. In dit geval zal de gemeente de kabelgoot verwijderen en de ondergrond in de oorspronkelijke staat herstellen. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de aanvrager.

  • b.

    Bij onderhoud of reconstructie

    Het college kan de toestemming intrekken, indien er onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. Kosten voor verwijdering en eventuele herplaatsing zijn voor rekening van de gemeente.

6. Bijzondere omstandigheden

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het aanvragen en op kabelgoten in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

7. Inwerkingtreding, evaluatie en citeertitel

  • a.

    Deze Beleidsregels kabelgoten voor opladen elektrische voertuigen gemeente Katwijk treden in werking op de dag, volgende op de dag van bekendmaking ervan.

  • b.

    Deze beleidsregels worden zo nodig geëvalueerd en met opgave van redenen door het college gewijzigd of ingetrokken.

  • c.

    Deze beleidsregels worden genoemd: Beleidsregels kabelgoten voor opladen elektrische voertuigen gemeente Katwijk.

Katwijk, 19 november 2024,

Burgemeester en wethouders,

De secretaris,

mr. drs. R.T. Jie Sam Foek

de burgemeester,

ir. C.L. Visser

Naar boven