Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2024, 529678 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2024, 529678 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit parkeerplaats t.b.v. elektrisch laden Abel Tasmanstraat, Den Helder
Burgemeester en Wethouders van Den Helder;
Gelet op artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WvW1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle wegen, behalve op wegen onder beheer van het Rijk, van een provincie of van een waterschap.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WvW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Met inachtneming van artikel 2 lid 1 sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 Besluit administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) worden op de bovengenoemde weg maatregelen genomen met als doel:
a) Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b) Het beschermen van de weggebruikers en de passagiers;
c) Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d) Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gemeente Den Helder heeft de ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn. Onderdeel van deze ambitie is het stimuleren van elektrisch vervoer in de gemeente en het faciliteren van elektrische rijders. Omdat de gemeente primair verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de openbare ruimte zet de gemeente in op het realiseren van een dekkend netwerk van openbare laadinfrastructuur waarin bewoners, forenzen en bezoekers die niet in de gelegenheid zijn hun elektrische auto op eigen terrein op te laten, worden voorzien in hun laadbehoefte in de openbare ruimte.
Naar aanleiding van een verzoek van een bewoner in de omgeving van de Abel Tasmanstraat, heeft de uitvoerende partij de gemeente verzocht om een parkeerplaats voor het elektrisch laden toe te wijzen. Op dit moment zijn er laadpalen binnen 300 meter aanwezig, maar deze worden dusdanig veel gebruikt dat het nodig is om een extra locatie te realiseren. Daarnaast zijn er geen parkeer- of oplaadmogelijkheden op eigen terrein mogelijk van de aanvrager. Bovendien draagt de plaatsing van laadpaal bij aan het algemene gebruik en netwerk van oplaadlocaties.
Op 24 september 2024 is de Laadkaart vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders. Daarin zijn voorkeurslocaties aangewezen die geschikt zijn voor het plaatsen van een openbare laadpaal. Dit betekent als er een aanvraag binnenkomt nabij een voorkeurslocatie, deze er eenvoudig aan gekoppeld kan worden, zodat de beoordeling van de locatie sneller verloopt. De openbare laadpaal die gerealiseerd wordt bij de Abel Tasmanstraat is op basis van een voorkeurslocatie zoals aangegeven op de Laadkaart. Deze Laadkaart kunt u zien op: https://laadkaart.mrae.nl/.
Aan de keuze voor de in het besluit genoemde locatie voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen ligt de volgende motivatie ten grondslag:
1. Noodzaak van laadpalen in verhouding tot de parkeerdruk
Een laadpaal heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpunt worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. De parkeerplaatsen worden niet op kenteken gereserveerd, zodat iedereen met een elektrisch voertuig van het oplaadpunt gebruik mag maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker, of een buurtbewoner die door de plaatsing en zichtbaarheid van het oplaadpunt gestimuleerd is om de overstap naar elektrisch vervoer te maken.
In het verleden werd er slechts één parkeervak voor dit doel aangewezen. Hiermee stimuleerden we een duurzame wijze van mobiliteit, alsmede hielden we rekening met de parkeerdruk. Inmiddels is het gebruik van elektrische voertuigen, en daarmee het elektrisch laden in de openbare ruimte, sterk toegenomen. Bij bijna alle openbare laadpalen is een tweede parkeerplaats toegewezen. Gezien deze toename en tevens de verwachting dat het gebruik verder zal stijgen, is het gewenst om bij plaatsing van een nieuwe laadpaal direct twee parkeerplaatsen toe te wijzen.
Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrisch voertuigen heeft tot gevolg dat er in de directe omgeving van het laadpunt twee parkeerplaatsen minder zijn voor niet-elektrische voertuigen. Uit het parkeeronderzoek van de gemeente blijkt dat er sprake is van een gemiddelde parkeerdruk van 77,4%. Omdat (tenminste) één van de gereserveerde plekken gebruikt zal worden door de aanvrager die voorheen ook in de buurt parkeerde, is het verlies aan reguliere parkeerplaatsen minder groot dan het in eerste instantie lijkt. Toch kunnen omwonenden dit anders ervaren. Echter is er in deze omgeving geen sprake van een hoge parkeerdruk, waardoor het reserveren van twee parkeerplaatsen t.b.v. elektrisch laden weinig impact zal hebben op de beschikbare parkeervoorraad.
2. Logica van de plek ten opzichte van andere straten in de omgeving
De betreffende weg is gelegen binnen de bebouwde kom en in beheer en eigendom bij de gemeente Den Helder. De primaire functie van de aangrenzende weg en het trottoir blijft behouden. Bovendien is de locatie goed zichtbaar en makkelijk te vinden. Verder doet de reservering van een parkeervoorziening geen afbreuk aan de veiligheid van de weg. De locatie ligt binnen een afstand van 25 meter van een laagspannings-netwerkkabel, waardoor er geen extra kosten nodig zijn voor de aansluiting. Deze locatie is zo gekozen dat binnen een straal van 300 meter voorzien wordt in een mogelijke toekomstige vraag naar openbare laadinfrastructuur.
Ten slotte zijn er geen andere geschikte locaties in de omgeving waarvoor de gemeente het bevoegd gezag is. Ondanks dat er auto’s geparkeerd staan langs het trottoir in de Coenraad Botstraat, zijn dit geen officieel aangeduide parkeervakken. Deze zijn er wel in de Abel Tasmanstraat en daarom is besloten hier een openbare laadpaal te plaatsen. Er is voldoende ruimte tussen de laadpaal en de dichtstbijzijnde ramen, zodat er geen hinder kan ontstaan door de ledverlichting van de laadpaal.
3. Feitelijke omstandigheden van de specifieke situatie
De laadpaal wordt geplaatst op het openbaar gebied op ongeveer 10 meter afstand van ramen. De locatie is zo gekozen dat bewoners in de nabijheid geen hinder zullen ondervinden van de ledverlichting in de laadpaal. De ledverlichting zal naar de zijkant schijnen. Deze ledverlichting, die alleen schijnt als een auto oplaad, zal niet tot nauwelijks zichtbaar zijn vanuit een nabije woning.
Bovendien is er voldoende loopruimte rondom de laadpaal (minimaal 90 cm). Als het gaat om de brandveiligheid dan heeft het de voorkeur om de laadpalen daar te plaatsen waar een eventuele kans op brandoverslag zoveel als mogelijk wordt beperkt. Bij de locatie aan de Abel Tasmanstraat is het risico op de aangegeven locatie zeer gering, gezien er rondom de laadpaal geen groenvoorzieningen aanwezig zijn. Hierdoor is de kans op brandoverslag zeer klein. Daarbij wordt de laadpaal voorzien van aanrijbeveiliging. Ten slotte staat de laadpaal niet in de nabijheid van andere objecten zoals bomen, containers en straatmeubilair.
De gemeente Den Helder heeft op basis van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer overleg gepleegd met de politie. Met de politie is afgesproken dat wij niet elke locatie voor een laadpaal aan hun voorleggen. Bij deze locatie voor de laadpaal waren er geen redenen voor nader overleg met de politie.
Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen met een bord E8c van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen” op het wegdek van: de twee parkeerplaatsen ten westen van de Abel Tasmanstraat 2. Waarbij de twee meest noordelijke parkeervakken van de gehele parkeerstrook gereserveerd zullen worden voor elektrisch laden.
Namens Burgemeester en Wethouders van Den Helder,
Peter Osinga en Paul van der Houven
Bent u het niet eens met het besluit in deze brief?
Wanneer u naar aanleiding van het hierboven vermelde besluit vragen mocht hebben, dan kunt u ons altijd voor een verdere toelichting bellen. Ons telefoonnummer is 14 0223.
Als u belang heeft bij dit besluit kunt u bezwaar maken. Dit moet binnen zes weken na deze publicatie.
Bezwaar maken kan op twee manieren.
Dit doet u via www.denhelder.nl. (https//www.denhelder.nl/contact/bezwaar_maken of Bezwaar maken - Gemeente Den Helder). U heeft daarvoor uw DigiD nodig.
U kunt uw bezwaarschrift gericht tegen een besluit van het college van Burgemeester en Wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad richten aan:
Secretariaat van de Commissie voor de bezwaarschriften, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Of u levert het bezwaarschrift in bij de receptie van het stadhuis, Willemsoord 66 in Den Helder. De balie is open op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. In het bezwaarschrift moet het volgende staan:
- uw contactgegevens zoals uw naam en adres (graag ook telefoonnummer en e-mailadres );
- de datum waarop u het bezwaar schrijft en verstuurt;
- een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie
meesturen of een kenmerk van het besluit doorgeven;
- de reden(en) waarom u bezwaar indient en wat het besluit volgens u moet zijn;
Het indienen van een bezwaarschrift schort niet de werking van het hierboven vermelde besluit op. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u vanwege de spoedeisendheid van de betrokken belangen een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u gelijktijdig met of na de indiening van uw bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, vragen een voorlopige voorziening te treffen om de werking van het besluit voor de duur van uw bezwaarschriftprocedure te schorsen. Houdt u er rekening mee dat de rechtbank hiervoor kosten in rekening brengt. Zie ook: www.rechtspraak.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-529678.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.