Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 529254 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 529254 | beleidsregel |
Beleid- en Beheerplan Openbare Verlichting 2025-2028
De raad van gemeente Vijfheerenlanden,
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 mei 2024;
gezien het unaniem aangenomen amendement Ai van 14 november 2024;
gezien het aangenomen amendement A2 van 14 november 2024;
Het Beleid- en Beheerplan Openbare Verlichting 2025-2028 vast te stellen en te kiezen voor uitvoering van scenario 3.
waarbij artikel 5.5.4 lichtkleur:
“In de gemeente Vijfheerenlanden kiezen we voor een “warm witte” of “witte”lichtkleur. De bijbehorende kleurtemperatuur voor “warm witte” valt in de bandbreedte 2700 tot 3300 Kelvin en de kleurtemperatuur voor “wit” valt in 3300 tot 4000 Kelvin.”
“In de gemeente Vijfheerenlanden kiezen we voor een “warm witte” lichtkleur. De bijbehorende kleurtemperatuur voor dit “warm witte” valt in de bandbreedte 2700 tot 3000 Kelvin.”
Beleid- en Beheerplan 2025 - 2028
1.1 Doel van het beleid- en beheerplan
Dit plan beschrijft de beleids- en beheeruitgangspunten van de gemeente Vijfheerenlanden op het gebied van openbare verlichting voor de periode 2025 t/m 2028. Daarnaast biedt dit plan een financiële doorkijk naar de periode 2029 t/m 2032. Het geeft inzicht in de organisatie, de middelen en de mensen. Primair genereert dit plan de kwaliteit van de openbare verlichting waarvoor deze bedoeld is: “Bijdragen aan een veilige en leefbare buitenruimte in de gemeente Vijfheerenlanden bij donkerte”.
In 2020 had de gemeente Vijfheerenlanden 13.214 lichtpunten in beheer. In 2024 is het aantal toegenomen tot 14155 stuks. Dat betekend een toename van 941 stuks.
Eind 2024 is circa 53% van het areaal is voorzien energiezuinige ledverlichting.
Met dit plan wordt de duurzaamheid van de openbare verlichting verder doorgezet. Voor de planperiode 2025-2028 zijn drie scenario’s in beeld gebracht. Scenario 1 is minimaal nodig om het areaal up to date te houden. Met scenario 2 nemen de onderhoudskosten af door ook de armaturen te vervangen die nog niet einde levensduur zijn maar wel storing gevoelig. Scenario 3 is het meest duurzaam en is de voorkeursvariant. Met de uitvoering van scenario 3 is eind 2028 circa 95% van het areaal voorzien van ledverlichting.
In paragraaf 10.2 staan de drie scenario’s beschreven.
De uitvoering van het voorliggende beleid zorgt voor: “Doelmatige verlichting. Niet meer dan nodig. Keurig verzorgd en alleen branden waar en wanneer nodig”
Dit beleid- en beheerplan geeft de kaders en uitgangspunten voor verantwoorde aanleg en doelgericht beheer van de openbare verlichtingsinstallatie.
In hoofdstuk 5 zijn de beleidsuitgangspunten voor de openbare verlichtingsinstallatie beschreven. Ontwerpers van installaties kunnen dit hoofdstuk als “handboek” gebruiken.
4.2 Programma Duurzaam inkopen
Vanaf 2011 is in Nederland het Programma Duurzaam inkopen geïntroduceerd door het Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening.
Voor de openbare verlichting gelden de onderstaande criteria
Gemeente Vijfheerenlanden verkiest doelmatig en duurzaam verlichten binnen bovenstaande criteria boven verlichten volgens het criterium ‘niet verlichten, tenzij’. Dit standpunt geldt voor alle deelnemende gemeenten binnen de gemeenschappelijke regeling Bureau OVL Lek-Merwede.
In 2013 heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een energieakkoord gesloten met de landelijke overheid. In het akkoord is afgesproken dat in de openbare verlichting 50% energie bespaard moet worden in 2030 ten opzichte van 2013.
Deze besparing geldt voor Nederland overall dus niet voor de individuele gemeenten.
In 2013 hadden de voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik gezamenlijk totaal 12.091 lichtpunten. Op 1 januari 2024 is het aantal lichtpunten toegenomen tot 14155 stuks. Ondanks deze forse toename van het areaal met 2064 stuks lichtpunten is het energieverbruik gedaald met 22% ten opzichte van 2013.
Voor de planperiode 2025-2028 zijn drie scenario’s in beeld gebracht.
Met de uitvoering van scenario 1 wordt 30% energie bespaard in 2028 ten opzicht van 2013.
Met de uitvoering van scenario 2 wordt 34% energie bespaard in 2028 ten opzichte van 2013 en
met de uitvoering van scenario 3 wordt 40% energie bespaard in 2028 ten opzichte van 2013.
4.4 Installatieverantwoordelijkheid
In de ARBO wet en in de NEN 3140 en NEN-EN 50110 is geregeld dat alle elektrische installaties onder de verantwoordelijkheid van een installatieverantwoordelijke (IV-er) moeten worden geplaatst. Omdat openbare verlichting ook een elektrische installatie is geldt dat dus voor de openbare verlichting.
De gemeente Vijfheerenlanden heeft Bureau OVL met een mandaatbesluit aangewezen als installatieverantwoordelijke voor de openbare verlichting installatie. Samen met de gemeente is Bureau OVL een proces gestart om de installatieverantwoordelijkheid zo snel mogelijk te kunnen overnemen en borgen.
4.5 Regels voor werken in de bodem
Voor het werken in de bodem gelden regels die zijn vastgelegd in de CROW richtlijn publicatie 400, ‘werken in en met verontreinigde grond’. De richtlijn heeft als doel dat er veilig en zorgvuldig gewerkt wordt in een verontreinigde bodem. Deze zal enerzijds de veiligheid van medewerkers moeten borgen met passende beheersmaatregelen en anderzijds is er de borging dat de leefomgeving wordt beschermd en de milieuregelgeving wordt nageleefd.
Voor de openbare verlichting houdt dit in dat voor elke activiteit ((ver)plaatsen, vervangen of verwijderen van een lichtmast), de opdracht voorzien moet worden van gegevens over de bodem. Als de bodemgesteldheid onbekend of verdacht is zal een aanvullend bodemonderzoek uitgevoerd moeten worden en zal op basis van de uitkomsten, bepaald worden met welke beschermingsmiddelen de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.
De consequenties van deze richtlijn is dat het (ver)plaatsen, vervangen of verwijderen van een lichtmast duurder is geworden en dat de doorlooptijden flink zijn toegenomen. Met de komst van de omgevingswet zijn er naar verwachting mogelijkheden om het proces te versnellen. In de loop van 2024 zal dat zichtbaar moeten worden.
De gemeente Vijfheerenlanden zet de uitgangspunten door van de afgelopen jaren en dat betekent dat de openbare ruimte doelmatig wordt verlicht. Niet meer dan nodig. Keurig verzorgd en alleen brandend waar en wanneer dat nodig is.
Dit betekent dat de gemeente terughoudend is met het verlichten tijdens donkerte. De gemeente hanteert voor nieuwe te verlichten gebieden het Programma Duurzaam Inkopen en de NPR13201. Hierdoor is er voldoende aandacht voor werkelijke en eerlijke duurzaamheid in de openbare verlichting. Zie verder paragraaf 5.2.1
5.2.1 Aanbrengen openbare verlichting in nieuw te verlichten gebieden
Het ontwerpen van verlichting aan de hand van de NPR13201 vraagt vakdeskundigheid en lokale bekendheid. De NPR13201 is niet een handboek met standaard oplossingen, maar dient deskundig gebruikt te worden.
De gemeente Vijfheerenlanden hanteert de NPR12301 als uitgangspunt om de verlichtingskwaliteit te bepalen ten aanzien van verkeersveiligheid, sociale veiligheid en esthetica conform de onderstaande tabel.
Tabel 1 Uitgangspunten verlichtingskwaliteit gemeente Vijfheerenlanden in nieuw te verlichten gebieden.
+ = van gering belang; ++ = van gemiddeld belang; +++ = van groot belang; NVT = niet van toepassing
5.2.2 Aanpassen of vervangen bestaande openbare verlichting
Bij vervangingsprojecten dienen de bestaande lichtmastposities en lichtkwaliteiten als uitgangspunt.
Dit kan afwijken van de NPR132201. De voornaamste reden hiervoor is dat gebruikers van de openbare ruimte vaak zodanig gewend zijn aan de situatie dat men vaak moeite heeft met wijzigingen.
Bij (weg) reconstructies wordt bekeken of optimalisatie mogelijk is. Indien bij (weg)reconstructies een
grote mate van verkeersveiligheid gewenst is, dient de NPR13201 wel als uitgangspunt te gelden. Waar mogelijk wordt wel minder licht uitgestraald door gebruik van efficiëntere armaturen en door dimmen op bepaalde momenten.
Bij incidentele vervangingen wordt het nieuwe materiaal zoveel mogelijk afgestemd op het aanwezige areaal, waardoor er een rustig en uniform straatbeeld is.
Esthetica binnen de openbare verlichting staat hoofdzakelijk voor het aanlichten van objecten, gebouwen (stadsilluminatie) en voor materiaalkeuze (paragraaf 5.5, Technische installatie). Vanuit duurzaamheid kiest de gemeente Vijfheerenlanden voor het beperkt aanlichten van panden en/of andere objecten. Uitgangspunt hierbij is “nee tenzij”. De “tenzij” waardering wordt in overleg met belanghebbende bepaald en indien noodzakelijk voorgelegd aan het college.
De openbare verlichting in de gemeente Vijfheerenlanden moet netjes en verzorgd zijn. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk te kiezen voor standaard materialen. Standaard materialen zijn materialen die een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben en voldoen aan de gewenste functionaliteit.
De openbare verlichting en de bijbehorende installatie (masten en armaturen) zijn ondersteunend aan de kwaliteit van de openbare ruimte en worden ook als zodanig behandeld.
Projectafhankelijk kan worden afgeweken van bovenstaande uitgangspunten.
Naast Total Cost of Ownership (TCO) berekeningen, speelt de stand van de techniek een belangrijke rol bij het maken van de keuzes voor de componenten van de technische installatie.
Met de gemaakte keuzes, die in de navolgende paragrafen worden toegelicht, kiest de gemeente Vijfheerenlanden voor een technische installatie die volgens de huidige stand van de techniek actueel, betrouwbaar, duurzaam en toekomstbestendig is.
De technologische ontwikkeling verloopt daarentegen snel. Zo heeft kunststof een weg naar de toepassing in masten gevonden en wordt gewerkt aan de OLED en NANOLED als de opvolgers van LED en wordt lokaal geëxperimenteerd met dynamisch dimmen. Meer integraal is ‘slim verlichten’ een nieuwe en interessante ontwikkeling die het besturen en monitoren van openbare verlichting op afstand mogelijk zal gaan maken.
Gedurende de beleidsperiode zal de technologische ontwikkeling nauw worden gevolgd. Indien uit TCO-berekeningen blijkt dat toepassing van nieuwe technieken gewenst is, dan bestaat de mogelijkheid af te wijken van de nu gemaakte keuzes. Dit om de technische installatie volgens stand van de techniek actueel, betrouwbaar, duurzaam en toekomstbestendig te houden.
5.5.2 Fysieke installatie (masten en armaturen)
Het standaardpakket materiaal wordt in nauw overleg met de, binnen Bureau OVL samenwerkende, gemeenten bepaald en vastgelegd. Hierdoor is er inkoopvoordeel en zijn reservematerialen beter te beheersen en te managen.
De voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik hebben in het verleden voornamelijk gekozen voor niet-gecoate aluminium masten die voorzien worden van een maaiveldbescherming. Deze keuze blijft voor de gemeente Vijfheerenlanden gehandhaafd. Aluminium masten zijn veilig voor mens en milieu, duurzaam en economisch verantwoord. De maaiveld beschermer is uitgevoerd in HDPE. Dit is een hoogwaardige 100% recyclebare kunststof. De maaiveldbeschermer biedt extra bescherming tegen vocht, strooizout, corrosie, maaien en borstelen.
De armaturen zijn functioneel en voorzien van led en connectiviteitsmodule (Zhaga-connector).
Projectafhankelijk en op bijzondere locaties kan worden afgeweken van bovenstaande uitgangspunten.
De NPR13201 biedt ruimte om op bepaalde momenten licht te dimmen of zelfs uit te schakelen.
Alle nieuw te plaatsen armaturen in de gemeente Vijfheerenlanden worden voorzien van een dimmogelijkheid. Standaard wordt het licht ’s nachts tussen 00.00 uur en 06.00 uur statisch gedimd tot 70% (dimregime 1A).
Projectmatig wordt bezien of er afwijkingen nodig of mogelijk zijn op dit uitgangspunt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Afwijkende dimregelingen worden altijd in samenhang met de omgeving toegepast.
Bestaande verlichting wordt niet voorzien van nieuwe dimunits omdat de kosten hiervan niet terugverdiend kunnen worden.
Wit licht genereert de beste kleurherkenning. Bij goede kleurherkenning voelt de mens zicht het meest comfortabel en kan men het beste situaties en objecten waarnemen. Bij oranjeachtige licht is geen kleurwaarneming mogelijk. Een tussenvorm is het gelige licht dat veelal langs wijkontsluitingswegen geplaatst is. In de gemeente Vijfheerenlanden is de laatste jaren gestart met het uitfaseren van het oranje licht en dit zal verder worden doorgezet. In de gemeente Vijfheerenlanden kiezen we voor een “warm witte “ lichtkleur. De bijbehorende kleurtemperatuur voor “warm witte” valt in de bandbreedte 2700 tot 3300 Kelvin.
Het elektriciteitsnet (inclusief bijbehorende schakelkasten) vertegenwoordigt globaal gesproken de helft van de investeringswaarde van een openbare verlichtingsinstallatie. In de gemeente Vijfheerenlanden is circa 99% van de ondergrondse installatie eigendom van netbeheerder Stedin. Enerzijds betekent dit dat de gemeente geen net investeringen hoeft te doen en ook niet voor het beheer en onderhoud hiervan hoeft te zorgen. Anderzijds is de gemeente wel afhankelijk van Stedin voor wat betreft de reactiesnelheid bij storingen en mutaties aan het elektriciteitsnet. Studie door het Intergemeentelijk Overlegorgaan Openbare Verlichting (IGOV) leert dat zelf investeren in een eigen elektriciteitsnet voor de gemeente Vijfheerenlanden erg duur zou worden en geadviseerd wordt dan ook om dit niet of beperkt te doen. Knelpunt kan wel zijn dat Stedin de door de gemeente Vijfheerenlanden gewenste performance niet nakomt. Daarnaast zijn de aansluittarieven van Stedin de laatste jaren fors verhoogd. Stedin dient zich te houden aan de kwaliteiten en performance, zoals die zijn aangegeven in de Energiewet.
Voor de tarieven geldt dat Stedin deze jaarlijks af dient te stemmen met de Energiekamer van het ministerie. Voor de gemeentelijke belangen is de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de formele gesprekspartner in het landelijk netbeheerdersoverleg.
In directer belang van de gemeenten geldt dat het IGOV, waarin Bureau OVL namens de gemeente Vijfheerenlanden in participeert, actief opkomt voor de gemeentelijke belangen.
Hiernaast vertegenwoordigt de algemeen manager van Bureau OVL de belangen van de gemeente Vijfheerenlanden in structureel overleg met Stedin en Netbeheer Nederland.
De gemeente Vijfheerenlanden heeft overeenkomsten met partijen voor het plaatsen van abri’s, lichtmastreclame en bewegwijzering. Deze installaties worden onderhouden door externe bedrijven.
Op zich vallen lichtmastreclames, abri’s en bewegwijzering niet onder het beleid van openbare verlichting. Deze objecten zijn echter wel aangesloten op het openbare verlichtingsnet. Het aansluiten van de objecten op het openbare verlichtingsnet en het energieverbruik komen ten laste van de openbare verlichting.
Lichtmastreclame voorzien van verlichting
De blauwe intern verlichtte bewegwijzering borden schakelen mee met de openbare verlichting.
Het dagelijks beheer en de regie op de uitvoering van de openbare verlichting is ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling Bureau Openbare Verlichting Lek-Merwede. Hierbinnen laten ook de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Molenlanden, Papendrecht het dagelijks beheer en onderhoud van de openbare verlichting uitvoeren.
De taken van Bureau OVL zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Bureau OVL biedt daarnaast de mogelijkheid om met een dienstencatalogus pluspakket extra zaken als opstellen beleid- beheer- en uitvoeringsplannen, lichtberekeningen, vervangingsprojecten, reconstructies en uitbreidingen te verzorgen. Alle deelnemende gemeenten kunnen hiervan gebruik maken. Deze werkzaamheden worden als losse opdracht afgerekend.
De (beheer)taken van de gemeente Vijfheerenlanden zijn:
Op het openbare verlichtingsnet zijn ook lichtmastreclames, abri’s en bewegwijzeringborden aangesloten. Het onderhoud hiervan maakt geen deel uit van dit beheerplan, omdat dit elders is ondergebracht. Omdat deze objecten zijn aangesloten op het openbare verlichtingsnet, zijn deze objecten wel opgenomen in het beheersysteem van de openbare verlichting. Dit is onder meer noodzakelijk in verband met de opgave en het voldoen van de energiekosten aan Stedin en HVC (zie hoofdstuk 9). Als gevolg hiervan wordt voor deze objecten de vaste objectvergoeding aan Bureau OVL vergoed. De beheerskosten en energiekosten van deze objecten zijn meegenomen in de financiën (zie hoofdstuk 10).
6.4 In beheer nemen van nieuw geplaatste lichtmasten door derden
Als nieuw geplaatste lichtmasten (nieuwbouw) worden aangeboden aan de gemeente om in beheer te nemen dat dient dat te gebeuren met het opleverprotocol dat Bureau OVL heeft opgesteld. In het kader van de installatieverantwoordelijkheid controleert Bureau OVL aanvullend op locatie of de lichtmasten correct zijn aangesloten. De kosten die Bureau OVL maakt voor het in beheer nemen van nieuwe lichtmasten vallen onder het dienstencatalogus pluspakket en zijn voor rekening van de nieuwe ontwikkeling.
7.2 Melden van een storing, schade of gebrek.
Storingen, schades of gebreken kunnen gemeld worden bij Bureau OVL via drie manieren.
Via de website van Bureau OVL Bureau Openbare Verlichting | Homepage (bureau-ovl.nl)
Via e-mail administratie@bureau-ovl.nl
Bij een melding via de website van Bureau OVL ontvangt de melder een automatische terugkoppeling dat de melding in behandeling is genomen en dat bij vragen contact opgenomen kan worden via telefoonnummer 0184-630708 of via e-mailadres administratie@bureau-ovl.nl
7.3 Afhandelen van een storing
7.3.1 Afhandelen van een lichtmaststoring
De doorlooptijd van de afhandeling van lichtmaststoringen is:
Uitzonderingen op het bovenstaande zijn;
Indien deze doorlooptijden door overmacht niet gehaald kunnen worden, dan worden waar nodig, in overleg tussen Bureau OVL en de gemeentelijke beheerder, tijdelijke maatregelen getroffen.
7.3.2 Afhandelen van een kabelstoring
De stroomkabels van het openbare verlichtingsnet zijn in eigendom van netbeheerder Stedin. Kabelstoringen mogen hierdoor alleen worden afgehandeld door Stedin. Indien de onderhoudsaannemer constateert dat er sprake is van een kabelstoring, wordt dit teruggekoppeld aan Bureau OVL. Vervolgens meldt Bureau OVL de kabelstoring bij Stedin.
De responstijden die Stedin bij een kabelstoring hanteert zijn:
Stedin hanteert hierbij de volgende servicenormen:
7.5 Afhandeling van (aanrijd)schades
In de gemeente Vijfheerenlanden zijn gemiddeld 120 aanrijdschades per jaar en circa 70 schades als gevolg van stormschade of schade met onbekende oorzaak. Dit komt overeen met 1,34% van het areaal.
Het veiligstellen en schadeherstel wordt verzorgd door de onderhoudsaannemer. Het verhalen van de aanrijdschades is ondergebracht bij het NODR (www.nodr.nl). Stormschades of schades met onbekende oorzaak zijn niet verhaalbaar.
7.6 Preventief klein onderhoud
Onder preventief onderhoud vallen alle werkzaamheden die bijdragen aan het voorkomen van uitval of (te) snelle veroudering van de installatie. Dit zijn planbare werkzaamheden.
De gemeente Vijfheerenlanden hanteert de onderstaande intervallen voor klein preventief onderhoud:
Periodiek wordt, tijdens duisternis, de totale installatie van de gemeente Vijfheerenlanden visueel gecontroleerd op defecte lampen en andere gebreken.
De schouw vindt twee keer per jaar plaats:
Tijdens de schouw geconstateerde gebreken worden binnen het dagelijks onderhoud geregistreerd en vervolgens binnen de geldende termijnen verholpen.
Het areaal van de gemeente Vijfheerenlanden betreft alle openbare verlichting die zich bevindt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente. De wegen buiten de bebouwde kom zijn weliswaar in beheer bij Waterschap Rivierenland maar de openbare verlichting langs deze wegen valt onder het beheer van de gemeente.
Verkeersveiligheid in het buitengebied zijn de verantwoordelijkheid van Waterschap Rivierenland. Dit geldt ook voor de openbare verlichting. Uitbreiding dan wel aanpassingen worden beoordeeld door het waterschap en komen voor rekening van het waterschap.
Na aanleg wordt het beheer van de openbare verlichting overgedragen aan de gemeente. Vanaf het moment van overdracht is de gemeente verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.
Indien vanuit het oogpunt sociale veiligheid verlichting in het buitengebied bijgeplaatst moet worden, komen deze kosten voor rekening van gemeente Vijfheerenlanden.
De openbare verlichting in de gemeente Vijfheerenlanden bestaat op 1 januari 2024 uit 14.155 lichtpunten. Lichtpunten bestaan uit masten (soms wandsteunen), armaturen. Grondspots en schijnwerpers Voor aanvang van het beleidsplan is een analyse gemaakt van de leeftijd en type van de masten en armaturen.
Daarnaast is berekend hoeveel energie bespaard kan worden op het areaal op basis van de huidige energie-technische mogelijkheden.
Globaal gezien vertegenwoordigt de openbare verlichting in de gemeente Vijfheerenlanden een investeringswaarde van € 22.648.000. Dit bedrag omvat de fysieke installatie inclusief de aansluitkosten op het elektriciteitsnet. Het elektriciteitsnet is in eigendom van netbeheerder Stedin. Voor het gebruik van het elektriciteitsnet betaalt de gemeente, transportkosten welke bestaan uit vier componenten; systeemdienst, vastrecht, capaciteitsvergoeding en aansluitvergoeding.
De openbare verlichting in de gemeente Vijfheerenlanden is aangesloten op een zogenaamd onbemeten elektriciteitsnet. Dit betekent dat het verbruik niet gemeten, maar berekend wordt conform de meetcode. Het energieverbruik wordt bepaald door het totaal opgesteld vermogen van de lampen en de voorschakelapparaten te vermenigvuldigen met het aantal branduren (4400 branduren per jaar).
Het onbemeten elektriciteitsnet is eigendom van Stedin. Jaarlijks doet Bureau OVL een opgave aan netbeheerder Stedin. Stedin berekent op basis van die gegevens de transportkosten en stuurt de opgaven voor het dag- en nachtverbruik naar de energieleverancier.
De gemeente Vijfheerenlanden krijgt hierbij twee componenten in rekening gebracht:
De gemeente Vijfheerenlanden koopt op dit moment 100% groene stroom in bij HVC.
10.1 Financiële uitgangspunten
In paragraaf 10.2 zijn drie scenario’s opgesteld met de onderstaande financiële uitgangspunten.
De scenario’s zijn opgesteld ten opzichte van de begroting 2024.
Projectmatige vervangingen (vervangingsinvesteringen)
De prognose is dat het areaal in de periode 2025-2028 jaarlijks zal toenemen als gevolg van nieuwbouwlocaties. De toename verschilt per jaar.
De kosten voor areaaltoename is niet meegenomen bij de doorrekening van de drie scenario’s.
De toename van het areaal wordt jaarlijks bij de 1ste bestuursrapportrage verwerkt.
Met de uitgangspunten uit paragraaf 10.1 en op basis van de ervaringen tijdens de uitvoering van het huidige onderhoudscontract is gekomen tot drie scenario’s voor het beheer van de openbare verlichting.
Scenario 1 is minimaal nodig om het areaal up to date te houden. Met scenario 2 nemen de onderhoudskosten af door ook de armaturen te vervangen die nog niet einde levensduur zijn maar wel storing gevoelig. Met scenario 3 wordt het areaal versneld voorzien van led.
Met uitvoering van scenario 1 wordt 30% energie bespaard in 2028 ten opzichte van 2013. In 2013 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een energieakkoord gesloten met de landelijke overheid waarin is afgesproken dat in de openbare verlichting 50% energie bespaard moet worden in 2030 ten opzichte van 2013. (zie paragraaf 4.3, pagina 6)
Aanvullend is voor dit scenario een doorkijk gemaakt voor de periode 2029-2032.
Ook in deze periode is de prognose dat er 700 stuks armaturen en 330 stuks masten vervangen moeten worden.
Eind 2032 is bij dit scenario circa 93% van het areaal voorzien van led.
Bij het opstellen van het nieuwe plan in 2028 zal in beeld gebracht worden wat daadwerkelijk nodig is om de openbare verlichting in goed staat te houden.
Met uitvoering van scenario 2 wordt 34% energie bespaard in 2028 ten opzichte van 2013. In 2013 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een energieakkoord gesloten met de landelijke overheid waarin is afgesproken dat in de openbare verlichting 50% energie bespaard moet worden in 2030 ten opzichte van 2013. (zie paragraaf 4.3, pagina 6)
Aanvullend is voor dit scenario een doorkijk gemaakt voor de periode 2029-2032.
In dit scenario is de prognose om in de periode 2029-2032, jaarlijks 330 stuks masten te vervangen, 1000 stuks armaturen in 2029 en 2030 en 500 stuks armaturen in de jaren 2031 en 2032.
De verwachting is dat na realisatie van deze vervangingen eind 2032 het complete areaal is voorzien van led. Bij het opstellen van het nieuwe plan in 2028 zal in beeld gebracht worden wat daadwerkelijk nodig is om de openbare verlichting in goed staat te houden en volledig te voorzien van led.
Met uitvoering van scenario 3 wordt 40% energie bespaard in 2028 ten opzichte van 2013. In 2013 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een energieakkoord gesloten met de landelijke overheid waarin is afgesproken dat in de openbare verlichting 50% energie bespaard moet worden in 2030 ten opzichte van 2013. (zie paragraaf 4.3, pagina 6)
Aanvullend is voor dit scenario een doorkijk gemaakt voor de periode 2029-2032.
In dit scenario is de prognose om in de periode 2029-2032, jaarlijks 330 stuks masten te vervangen en 250 armaturen.
De verwachting is dat na realisatie van deze vervangingen eind 2032 het complete areaal is voorzien van led. Bij het opstellen van het nieuwe plan in 2028 zal in beeld gebracht worden wat daadwerkelijk nodig is om de openbare verlichting in goed staat te houden en volledig te voorzien van led.
Voor alle drie de scenario’s geldt dat de afname van de energiekosten is onder voorbehoud dat de energieprijzen niet stijgen. De scenario’s zijn opgesteld met de energieprijzen van 2024.
Scenario 1 is zowel vanuit financieel oogpunt als vanuit duurzaamheidsoogpunt het minst gunstige scenario.
In scenario 2 en 3 nemen de totale lasten in de periode 2025-2028 af ten opzichte van 2024 omdat de onderhoudskosten en energiekosten afnemen. Omdat vanaf 2029 het grootste deel van het areaal led is nemen de energiekosten niet veel meer af en nemen de kosten toe ten opzichte van 2024 als gevolg van de kapitaallasten van de investeringen.
Uitvoering van scenario 3 is de verstandigste keuze omdat:
Aldus besloten door de raad van Vijfheerenlandenin zijn openbare vergadering van 14 november 2024
de raadsgriffier
K.I. (Krista) Goossens
de voorzitter
S. (Sjors) Frohlich
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-529254.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.