Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2024, 528794 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2024, 528794 | delegatie- of mandaatbesluit |
Algemeen Mandaatbesluit Almere
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Almere,
gelet op: afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 18 lid 2 van de Verordening financiële sturing, verantwoording en controle Almere en gezien het voorstel aan het college en de burgemeester van 3 december 2024
een ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, tot het vaststellen van het Algemeen Mandaatbesluit Almere.
Artikel 1 Omschrijving van de begrippen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
ambtenaar: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste en tweede lid van de Ambtenarenwet 2017. Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met ambtenaar gelijkgesteld uitzendkrachten, gedetacheerden, inhuurkrachten, stagiaires, trainees en ZZP-ers die contractueel in opdracht van de gemeente Almere werkzaam zijn;
programma: een uniek en tijdelijk geheel van projecten en inspanningen en dat beheerst en in onderlinge samenhang moet worden uitgevoerd om één of meer complexe strategische doelstellingen met minimale risico’s en beperkte middelen te realiseren en dat niet past binnen de normale werkwijze van de gemeentelijke organisatie. Een programma wordt vastgesteld door de concerndirectie;
Artikel 2 Schakelbepaling mandaat, volmacht en machtiging
Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, wordt daaronder tevens verstaan: machtiging en volmacht.
Artikel 3 Inhoud en omvang mandaat
De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan een ieder
het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester verlenen, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft, aan de gemeentesecretaris, alle overige leidinggevenden en alle ambtenaren het algemene mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten, waaronder ook begrepen het - voor zover vereist - nemen van de besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, de vertegenwoordiging in rechte, het nemen van besluiten om een gerechtelijke procedure te starten met inbegrip van de schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken, die in het kader van een goede uitoefening van al de huidige en toekomstige taken en verantwoordelijkheden nodig zijn en tot het werkterrein en takenpakket van de betrokken organisatie-eenheid behoren. De schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken impliceert, indien en voor zover noodzakelijk, ook het genomen zijn van het besluit tot het aangaan van de privaatrechtelijke rechtshandeling.
Tenzij de wet zich daartegen in een concreet geval verzet beschikken de concerndirecteuren over dezelfde bevoegdheden als de gemeentesecretaris. Daarvan uitgezonderd zijn evenwel die bevoegdheden waarvan de uitoefening op grond van Bijlage B onder A uitdrukkelijk aan de gemeentesecretaris is voorbehouden. De concerndirecteuren nemen bij de uitoefening van aan hen toekomende bevoegdheden, het Directiestatuut en daarmee de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris in acht.
Van het in het eerste lid aan een ieder verleende mandaat zijn uitgesloten al die bevoegdheden:
waarbij de aard van de bevoegdheid zich tegen de uitoefening van het verleende mandaat verzet. De in dit lid onder a en b bedoelde, van het algemeen mandaat uitgesloten, bevoegdheden worden door het college van burgemeester en wethouders en/of burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, opgenomen op de zogenaamde ‘Beperkingenlijst College en BM’ welke als bijlage A bij dit besluit is opgenomen.
Van het in het eerste lid aan alle overige leidinggevenden en ambtenaren verleende mandaat zijn uitgesloten al die bevoegdheden welke de gemeentesecretaris aan zichzelf heeft voorbehouden dan wel waarvan door hem of haar is bepaald dat :
het volgen van een bepaalde procedure is voorgeschreven. De in dit lid bedoelde, van het algemeen mandaat aan alle overige leidinggevenden en ambtenaren uitgesloten, bevoegdheden worden door de gemeentesecretaris opgenomen op de zogenaamde ’beperkingenlijst GS’ welke als bijlage B bij dit besluit is opgenomen.
Artikel 5 Voorwaarden, voorschriften en algemene beperkingen mandaat, machtiging en volmacht
Het op grond van artikel 4 eerste, derde en vierde lid, verleende mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden van de afdeling, het programma of project en voor zover de concrete uitoefening van de bevoegdheid in overeenstemming is met de binnen de gemeentelijke organisatie, de afdeling, het programma of project gemaakte afspraken.
Iedere afdelingsmanager is – met inachtneming van het bepaalde in lid 6 onder f - bevoegd om binnen het werkterrein en takenpakket van de eigen afdeling beleidsregels, richtlijnen, aanwijzingen, instructies vast te stellen. In dit verband verschaft de afdelingsmanager de gemeentesecretaris periodiek een overzicht van de overeenkomstig de eerste zin vastgestelde regelingen.
Degene die het besluit waartegen een bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen is niet bevoegd om in mandaat op het bezwaarschrift te beslissen. Bevoegd is in dat geval de eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid, mits die niet bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest. Wanneer er geen eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid voorhanden is of wanneer de eerst hogere leidinggevende betrokken is geweest bij de totstandkoming van het besluit in primo dan berust de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar bij de gemeentesecretaris.
Artikel 7 Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten
Alle krachtens mandaat genomen besluiten worden overeenkomstig één op de in bijlage D beschreven manieren geredigeerd en ondertekend.
Artikel 8 Mandaat aan- en van derden
Verlening van mandaat 1 aan een gemandateerde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, heeft schriftelijke instemming van de gemandateerde nodig en in voorkomend geval ook van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde in kwestie werkt.
Mandaat tot het uitoefenen van bevoegdheden en taken die via een Gemeenschappelijke Regeling waar Almere deel van uitmaakt, aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen valt niet onder deze regeling. De Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Almere bevoegdheden heeft overgedragen worden bijgehouden in Bijlage C.
Aldus vastgesteld door zowel:
burgemeester en wethouders van Almere als de burgemeester op 10 december 2024
de secretaris,
A. van Mazijk,
de burgemeester,
W.H.J.M. van der Loo
de burgemeester,
W.H.J.M. van der Loo
A BEPERKINGENLIJST COLLEGE VAN B&W & BM
B BEPERKINGELIJST GEMEENTESECRETARIS / SPECIFIEKE LEIDINGGEVENDEN EN AMBTENAREN
C MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING AAN- EN VAN DERDEN
D REDACTIE EN ONDERTEKENING KRACHTENS MANDAAT GENOMEN BESLUITEN
BEPERKINGENLIJST COLLEGE VAN B&W & BM
Bevoegdheden berustend bij burgemeester
De burgemeester is als eenhoofdig bestuursorgaan verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Dat impliceert dat de bevoegdheden op het vlak van openbare orde niet kunnen worden overgedragen aan bijvoorbeeld het college van B&W of een wethouder. De mogelijkheden tot mandatering van openbare orde en veiligheidsmaatregelen zijn beperkt, omdat mandaat niet kan worden verleend indien de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gezag over de politie, het gezag bij brand en andere ongevallen voor zover de brandweer daarbij een taak heeft en het opperbevel in de rampenbestrijding.
Artikel 177, lid 2 Gemeentewet sluit mandatering tot het nemen van besluiten uit bij:
het advies van de Bezwaarschriftencommissie2
Bevoegdheden berustend bij het college van burgemeester en wethouders
het advies van de Bezwaarschriftencommissie3
BEPERKINGENLIJST GEMEENTESECRETARIS/SPECIFIEKE LEIDINGEVENDEN EN AMBTENAREN
Het mandaat van onderstaande bevoegdheden aan de gemeentesecretaris laat onverlet de aan het lokaal overleg met vakbonden, de Ondernemingsraad (OR) en de VGWM-commissie toekomende bevoegdheden.
De gemeentesecretaris is bevoegd tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met afdelingsmanagers, waaronder mede begrepen de bevoegdheid tot schorsing als bedoeld in art 11.4 Cao Gemeenten.
De gemeentesecretaris is bevoegd tot het in bijzondere gevallen aanwijzen van een waarnemend afdelingsmanager met het recht die aanwijzing ongedaan te maken dan wel op te schorten.
De gemeentesecretaris is bevoegd om binnen de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie wijzigingen aan te brengen waaronder het onderbrengen van een team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere afdeling mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting. Onder dezelfde voorwaarde is de gemeentesecretaris bevoegd tot het instellen, opheffen of samenvoegen van afdelingen. Een nieuwe inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.
Het opleggen van een gedragslijn of gedragsaanwijzing voor de schriftelijke communicatie met de gemeente
De gemeentesecretaris is, mits daarvoor de objectieve noodzaak is aangetoond, bevoegd tot het schriftelijk opleggen van een gedragslijn of gedragsaanwijzing aan inwoners van Almere waarmee voorwaarden worden gesteld aan de wijze waarop, de inhoud waarover door die inwoner(s) met de gemeente wordt gecommuniceerd en de communicatiekanalen waarlangs door die inwoner(s) met de gemeente wordt gecommuniceerd
Actualiseren en aanpassen bijlagen bij het Algemeen Mandaatbesluit Almere
De gemeentesecretaris is bevoegd de inhoud van de bijlagen B, C, D en E voor zover nodig te actualiseren en aan te passen.
Actualiseren en aanpassen bijlage Limietenstelsel bij de Budgethoudersregeling Almere
De gemeentesecretaris is bevoegd om voor zover nodig de inhoud van de bijlage Limietenstelsel te actualiseren en aan te passen.
Afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische Ontwikkeling & Grondzaken
De afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische Ontwikkeling & Grondzaken zijn gezamenlijk bevoegd tot het uitgeven van gronden. Van het uitoefenen van de gezamenlijke bevoegdheid is – naast de ondertekening door beiden – eveneens sprake bij het door één van de genoemde functionarissen ondertekenen van de (uitgifte)overeenkomst en het door de andere functionaris paraferen van het routingformulier.
De afdelingsmanager Gebiedsontwikkeling en de afdelingsmanager Economische Ontwikkeling & Grondzaken zijn gezamenlijk, bevoegd om gemotiveerd af te wijken van bepalingen in de vigerende Algemene Verkoopvoorwaarden (inclusief de eventuele errata daarop)) van de gemeente Almere en de bepalingen in de vigerende Algemene Erfpachtvoorwaarden.
Afdelingsmanager Financiën & Control
De afdelingsmanager Financiën & Control is bevoegd tot het doen van de BTW- en overige aangiftes.
De afdelingsmanager ICTAR is bevoegd terzake van het beheer van elektronische identificatiemiddelen.
Afdeling HRM & Juridische Zaken
De afdelingsmanager HRM & Juridische Zaken is bevoegd redactionele en niet-inhoudelijke wijzigingen door te voeren in het personeelshandboek.
De teammanager van het team Juridische zaken (Advies & Control) is bevoegd om aanpassingen in de Bijlagen B, C, D of E waartoe door de gemeentesecretaris een separaat besluit is genomen, overeenkomstig hetgeen is besloten te verwerken in de desbetreffende bijlage.
De teammanager van het team Juridische zaken (Advies & Control) is bevoegd
Team HR Services (salarisadministratie)
De medewerkers van de salarisadministratie zijn bevoegd voorschotten te betalen tot de in de Budgethoudersregeling opgenomen limiet(en).
De Stadsarchivaris, is met uitzondering van iedere andere functionaris, bevoegd tot uitvoering van de Archiefwet 1995, de Archiefverordening en daarop gebaseerde regelgeving, voor zover het de aan de stadsarchivaris bij of krachtens de Archiefwet 1995 toebedeelde bevoegdheden betreft.
Privacy Information Officer (PIO): De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
De PIO is bevoegd tot het melden van datalekken ingevolge artikel 33 AVG
De PIO is bevoegd tot het uitvoeren van de artikelen 15 tot en met 19 AVG in het geval van een afdelingsoverstijgend of organisatiebreed verzoek.
Coördinator Veiligheid & Gezondheid
Wanneer bij het uitvoeren van werkzaamheden gevaarlijke situaties worden vastgesteld, is de coördinator Veiligheid & Gezondheid bevoegd om op te treden en die maatregelen te (doen) treffen, die noodzakelijk zijn met het oog op de veiligheid in brede zin. Daartoe heeft de coördinator Veiligheid & Gezondheid de volledige bevoegdheid tot het geven van opdrachten aan derden, inclusief het toepassen van acute bestuursdwang en het aangaan van verplichtingen voor zover deze horen bij het optreden zoals hiervoor gemeld. Voorts is de coördinator Veiligheid & Gezondheid bevoegd om directie te voeren op alle werken van de gemeente en als wegbeheerder op te treden, in het kader van met name de verplichtingen op het gebied van Veiligheid & Gezondheid. De coördinator Veiligheid & Gezondheid is in het kader van bovenvermeld optreden, in samenhang met art. 125 Gemeentewet, toezichthouder in de zin van art. 5:11 Algemene wet bestuursrecht.
Ketenmanager Zorg- en Veiligheidshuis Flevoland
De ketenmanager Zorg- en Veiligheidshuis Flevoland is, met ingang van het in werking treden van de Wet gegevensverwerking samenwerkingsverbanden (Wgs) bevoegd om als contactpunt gegevensverwerking op te treden.
Regiodirecteur Sociaal Domein Flevoland
De regiodirecteur is bevoegd om inkoopcontracten jeugdzorg (namens de regio) aan te gaan en te ondertekenen, op basis van de met het mandaatbesluit centrumregeling sociaal domein Flevoland aan het college van B&W verleende bevoegdheid.
De door de gemeentesecretaris aangewezen afdelingen en/of functionarissen verantwoordelijk voor het zo optimaal mogelijk verwerven en managen van de volgende inkooppakketten zijn:
De gemeentesecretaris is bevoegd om, in bijzondere gevallen, toestemming te verlenen voor de inkoop door anderen dan de hier genoemde lead buyers.
Wanneer er geen teammanager (voorhanden) is berust de bevoegdheid om te beslissen op een Woo- verzoek, daaronder mede begrepen het verrichten van handelingen die op grond van de Woo worden gelijkgesteld met een besluit, bij de (adjunct)afdelingsmanager of programmamanager / directeur, e.e.a. afhankelijk van de inrichting van het desbetreffende organisatieonderdeel;
Bij ingediende bezwaren op besluiten als bedoeld onder a beslist de eerst hogere leidinggevende binnen dezelfde organisatorische eenheid, tenzij deze bij de totstandkoming van het bestreden besluit betrokken is geweest4 .
MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING AAN- EN VAN DERDEN 5
REDACTIE EN ONDERTEKENING KRACHTENS MANDAAT GENOMENBESLUITEN
Alle krachtens mandaat genomen besluiten worden overeenkomstig één van de hieronder beschreven manieren geredigeerd en ondertekend:
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Almere,
[naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent]
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken in de ik-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: De burgemeester van Almere, namens deze, [handgeschreven handtekening] [naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent] [functienaam waarin de ondertekenaar werkzaam is]
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Almere,
[digitaal ingescande en in het stuk geplaatste handtekening]
[naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent]
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken in de ik-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
[digitaal ingescande en in het stuk geplaatste handtekening]
[naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent]
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Almere,
[gekwalificeerde elektronische handtekening van degene die ondertekent]
[naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent]
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken in de ik-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend:
[gekwalificeerde elektronische handtekening van degene die ondertekent]
[naam van de functionaris die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent]
Disclaimer: Brieven en besluiten welke elektronisch tot stand zijn gekomen en, al dan niet elektronisch, worden verzonden èn niet door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester behoeven te worden voorzien van één van de in lid 1 tot en met 3 genoemde handtekening(en) worden naar analogie van het bepaalde in lid 1 tot en met 3 voorzien van de juiste en volledige redactie en moeten worden af gesloten met de volgende disclaimer: ”Deze brief [evt. vervangen door: “Dit besluit”] is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend”.
In geval een bevoegdheid is ondergemandateerd worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen" c.q. "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de handtekening, naam en functienaam (op eén van de in lid 1 tot en met 3 genoemde manieren) door degene die de ondergemandateerde bevoegdheid uitoefent.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoon door het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd: "De gemeente Almere, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door “.............................................. " (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.
In de uitzonderlijke situatie waarin het vermelden van de naam van de ondertekenaar in van de gemeente afkomstige brieven of besluiten een risico met zich mee kan brengen op de aantasting van de lichamelijke en/of psychische integriteit van de ondertekenaar is de gemeentesecretaris bevoegd om voor dat geval of voor een groep van gevallen toestemming te verlenen om de ondertekening plaats te laten vinden zonder vermelding van de persoonsnaam van de ondertekenaar.
De systematiek van omgekeerd mandaat wordt met ingang van 1 januari 2018 binnen de gemeente Almere toegepast. Deze systematiek heeft tot gevolg dat bevoegdheden niet meer expliciet worden vastgelegd, maar dat men beschikt over die bevoegdheden die nodig zijn om bepaalde kerntaken te verrichten.
In dit document worden de belangrijkste kerntaken van de afdelingen weergegeven.
Het college van burgemeester en wethouders heeft in 2017 ingestemd met de organisatievisie voor de gehele gemeentelijke organisatie en de kernwaarden, die daaruit afgeleid kunnen worden. Het gaat daarbij om de volgende vijf kernwaarden:
Hartelijk: Met aandacht, persoonlijk, empathisch, gedreven
Slagvaardig: Resultaatgericht, alert, doortastend, energiek
Samen: Elkaars kracht benutten, openstaan, gelijkwaardig
Inventief: Op zoek naar wat wel kan, lef, origineel, behendig
Betrouwbaar: Eigenaarschap, doen wat nodig is, congruent handelen
Bij het uitoefenen van bevoegdheden en het vastleggen van de kerntaken spelen alle bovengenoemde kernwaarden een rol. Wij willen naar elkaar en naar onze klanten een betrouwbare gemeente zijn, die als een eenheid, gezamenlijk naar buiten treedt.
Het systeem van (omgekeerde) mandatering maakt het mogelijk dat er slagvaardig en adequaat kan worden opgetreden.
Bij kernwaarden passen natuurlijk ook kerntaken. Welke afdeling is nu verantwoordelijk voor welke taak? In onderstaand overzicht, dat als bijlage E deel uitmaakt van de Algemeen Mandaatbesluit Almere zijn de belangrijkste taken (de zgn. ‘kerntaken’) opgenomen, zoals die behoren tot het werkterrein van de in dit overzicht genoemde afdelingen. In veel gevallen is het werkgebied /-terrein van een afdeling op te maken uit de betreffende afdelingsnaam. De tot een afdeling behorende taken zijn hieronder per afdeling weergegeven. Het verrichten van een kerntaak door een afdeling betekent in de meeste gevallen ook dat men bevoegd is tot het toezien op de naleving.
Een bepaalde taak kan in beginsel slechts bij één afdeling tegelijk zijn ondergebracht. Uitgangspunt is dat de afdelingsbegroting leidend is voor kerntaken.
Naast de kerntaken beschikt een afdeling uiteraard ook over algemene taken. In dit verband kan men bijvoorbeeld denken aan het afdoen van zakelijke correspondentie, maar ook aan de uitvoering van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet open overheid (Woo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast is iedere afdeling bevoegd om zorg te dragen voor de beleidsontwikkeling, het opstellen van verordeningen en nadere regels, voorzover betrekking hebbend op het beleidsveld en werkterrein van de afdeling. Voorop staat dat iedere afdeling binnen haar taakveld en werkterrein bevoegd is om beslissingen in het kader van de algemene taken te nemen, tenzij deze bevoegdheid op grond van de wet en/of het Algemeen Mandaatbesluit Almere expliciet elders is belegd (zie voor voorbeelden Bijlage B). De algemene taken zijn niet in dit overzicht opgenomen.
Afdelingsoverstijgende kwesties
Het zal voorkomen dat een bepaalde algemene taak of een kerntaak niet door uitsluitend een enkele afdeling kan worden afgedaan. Daarbij moet gedacht worden aan afdelingsoverstijgende klachten, Woo- en AVG-verzoeken.
Voor deze onderwerpen is binnen de organisatie een coördinatiestructuur in het leven geroepen, die ervoor moet zorgen dat verzoeken tijdig en adequaat door de gemeentelijke organisatie kunnen worden afgedaan.
De afdelingen hebben de volgende kerntaken. Daarbij geldt het uitgangspunt dat het onderstaande overzicht enkel inzicht geeft in de belangrijkste taken en dus geen uitputtende opsomming bevat van alle taken van de afdelingen.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het in samenwerking met maatschappelijke partners bevorderen van het welbevinden van de inwoners van Almere, en in sommige gevallen van de regio. Het tot uitvoering brengen van zorg en welzijnsdienstverlening en voorzieningen.
De beleidsontwikkeling in de volle breedte van zorg en welzijn, onder meer op het gebied van jeugdhulp, de verbinding tussen jeugdzorg en onderwijs, beschermd wonen en maatschappelijke opvang, individuele en collectieve voorzieningen en ondersteuning van ouderen en welzijnswerk.
De realisatie, indiceren en afwikkelen diverse gemeentelijke verordeningen m.b.t. zorg en welzijnsvoorzieningen.
Het via de wijkteams verzorgen van de toegang voor de zorg en ondersteuning vanuit de Wet Maat- schappelijke Ondersteuning (inclusief Beschermd Wonen) en Jeugdwet voor inwoners van Almere. Het samen met partners in de wijkteams voorzien in een eerste aanspreekpunt voor de inwoners van Almere met (jeugd)zorgvraagstukken.
Het behandelen van (maatwerk en zorg gerelateerde) aanvragen en beschikkingen.
Afdeling Bestuur, Veiligheid, Leefbaarheid & Strategie:
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het ondersteunen en adviseren van het bestuur en de concerndirectie. Het zorg dragen voor representatie van het bestuur.
Het verzorgen van activiteiten ten aanzien van het kabinet van de burgemeester. Het zorg dragen voor het internationaal positioneren van Almere.
Het zorg dragen voor de coördinatie en advisering ten aanzien van de bestuurlijke lobbyagenda en belangenbehartiging van Almere in Den Haag (nadrukkelijk Tweede Kamer).
Het zorg dragen voor de coördinatie en voorbereiding van onze bestuurlijke deelname aan de Metropool Regio Almere (MRA), de VNG en de G-40.
Het bieden van ondersteuning aan bestuur en organisatie bij het opbouwen en onderhouden van bestuurlijke netwerken Almere.
Het verwerven van subsidies ten behoeve van andere organisatieonderdelen.
Het voeren van regie op openbare orde en veiligheid, advisering burgemeester op dat beleidsveld. Het zorg dragen voor de coördinatie en voorbereiding van onze bestuurlijke deelname aan de Veiligheidsregio Flevoland, de lokale driehoek, het Districtelijk Veiligheidscollege Flevoland (DVC) en het Adviescollege Veiligheid Midden-Nederland (ACV).
Het fungeren als beheerorganisatie Veiligheidshuis Flevoland.
Het zorg dragen voor advisering over de verbinding met de stad en agenderen van de vraagstukken ten aanzien van de leefbaarheid van de gebieden in de stad.
Het verrichten van onderzoek en zorg dragen voor benodigde gegevens voor beleidsadvisering en -uitvoering, alsmede advisering over de wijze van inzetten van onderzoeken en informatie (onderzoek & statistiek).
Het adviseren over en agenderen van opgavengerichte strategische vraagstukken voor gemeente Almere.
Afdeling Onderwijs, Sport & Cultuur:
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het ondersteunen van schoolbesturen in hun opgave om onderwijskwaliteit te waarborgen.
Het vergroten van de kans dat jongeren in Almere tot 23 jaar een startkwalificatie hebben en daarmee een passende positie in de maatschappij bereiken.
Het bijdragen aan het beschermen van het recht op ontwikkeling.
Het toezicht houden op en het naleven van de leerplichtwet door, jongeren, ouders/verzorgers en scholen/schoolbesturen.
Het zorgen voor kwalitatief en kwantitatief voldoende Onderwijshuisvesting.
Het zorg dragen voor het stichten en opheffen (openbaar onderwijs) van scholen
Het faciliteren en stimuleren dat iedere Almeerder kan/gaat bewegen of sporten.
Het zorg dragen voor het ontdekken en de ontwikkeling van het talent van de Almeerders op sportief gebied.
Het versterken van het voorzieningenaanbod op het gebied van sport.
Het in gebruik geven van gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties, gym- en sportzalen. Het beheren van, onderhouden van en toezicht houden op de gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties.
Het faciliteren van (meerjarige) (top)sportevenementen.
Het inkopen van werken en diensten (o.a. aanleg, renovatie, onderhoud, sportmateriaal, schoonmaak), voor zover betrekking hebbende op het werkterrein.
Het zorg dragen voor een verrijking van het culturele veld van Almere.
Het zorg dragen voor het ontdekken en de ontwikkeling van het talent van de Almeerders op cultureel gebied.
Het selecteren en behouden van de archeologische vindplaatsen en bovengronds erfgoed in Almere. Het publieksbereik verzorgen op het gebied van erfgoed met als doel de identiteit van Almere te benadrukken en de geschiedenis kenbaar te maken door kenmerkende zaken veilig te stellen voor de toekomst.
Afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving:
De kerntaak van de afdeling is het bevorderen van de naleving van regels in de (fysieke) leefomgeving, met de instrumenten vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Het betreft daarbij onder meer besluitvorming en handelingen (waaronder het al dan niet verlenen van vergunningen en het nemen van handhavingsbesluiten) op basis van:
Afdeling Belastingen & Uitkeringen:
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het uitvoeren van de wettelijke taak om elk jaar alle vastgoedobjecten in de gemeente te voorzien van een nieuwe WOZ-waarde.
Het op aanslag brengen, innen en invorderen van de lokale belastingen en heffingen, alsmede het invorderen van bestuurlijke boetes op grond van de Huisvestingswet en artikel 41 van de Huisvestingsverordening 2019.
Het zorg dragen voor het tijdig en juist betaalbaar stellen van de bijstandsuitkeringen en verstrekking van voorzieningen en betalingen voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
Het terugvorderen van ten onrechte of te veel ontvangen bijstandsuitkering en het opleggen boetes bij de schending van de wettelijke inlichtingenplicht.
Het verhalen van de kosten van bijstand op onderhoudsplichtige (ex-)partners.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het uitvoeren van alle burgerzakenprocessen op het gebied van documenten, burgerlijke stand en de Wet basisregistratie personen (BRP).
Het uitvoeren verzorgen van de fysieke en digitale dienstverlening en informatieverstrekking aan alle burgers van Almere.
De verwerking en het beheer van persoonsgegevens van Almeerse burgers en daarmee verantwoordelijkheid voor de beschikbaarheid, juistheid, vertrouwelijkheid en controleerbaarheid van de Basisregistratie Personen (BRP).
Het uitvoeren van fraudepreventie en – aanpak op het gebied van identiteit en adreskwaliteit.
Het vervullen van een poortwachtersfunctie op het gebied van informatieveiligheid (bescherming identiteits- en adresgegevens).
Het organiseren en uitvoeren van verkiezingen en referenda.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het inzamelen van de grondstoffen en onderhouden van de daarvoor benodigde infrastructuur.
Het zorgen voor een duurzame afvalverwerking.
Het bevorderen van afvalscheiding en een circulaire economie. De beleidsontwikkeling binnen het taakveld van Stadsreiniging.
Het vermarkten van de ingezamelde grondstoffen.
Het betrekken van bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties bij de (gescheiden) inzameling en vermarkting van grondstoffen en de transitie van afval naar grondstof.
Het zorgdragen voor een schone en duurzame stad en gladheidsbestrijding. Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening en aanpalende regelgeving.
Afdeling Economische Ontwikkeling & Grondzaken
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het bevorderen van een robuuste economie in Almere door in de gemeente gevestigde bedrijven te faciliteren, ondernemerschap te stimuleren en nieuwe bedrijven aan te trekken.
Het opstellen en beïnvloeden van beleidskaders die de aantrekkelijkheid van het vestigingsklimaat ondersteunen en die bestaande en nieuwe ondernemers de mogelijkheden biedt om in Almere de juiste vestigingslocaties te vinden om zich te vestigen, te starten en om te kunnen groeien.
Het bevorderen en faciliteren van de dienstverlening van de gemeente voor in de gemeente gevestigde dan wel nieuwe bedrijven. Het adviseren, opstellen van, en toetsen aan kaders en het (gerechtelijk) handhaven van de privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente Almere in het kader van de uitvoering van haar grondbeleid. Dit heeft betrekking op gronduitgiftes, verwervingen en anterieure overeenkomsten en bestaat o.a. uit intentie- en samenwerkingsovereenkomsten, reserveringsovereenkomsten, verkoop- en koopcontracten, erfpacht, pacht, bruikleen, verhuur/huur.
Het beheren en exploiteren van de onbebouwde gronden (duurzame kapitaalgoederen) van de gemeente Almere die niet voor andere (beleids)doeleinden zijn bestemd.
Het opstellen van, en toetsen van projecten en overeenkomsten aan, de financiële kaders voortvloeiend uit de privaatrechtelijke overeenkomsten.
Het opstellen en bewaken van de financiële kaders van het grondbeleid van de gemeente Almere; Het zorg dragen voor de financieel strategische sturing en advisering op de portefeuille aan ontwikkelprojecten van de gemeente Almere.
Het sluiten van uitgifteovereenkomsten gezamenlijk met de afdeling Gebiedsontwikkeling.
Het uitgeven van gronden ten behoeve van tuinvergrotingen.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het uitvoeren van de Participatiewet. Het bieden van (inkomens)ondersteuning op het gebied van Participatie, Werk en Inkomen. Het bijdragen aan de (duurzame) arbeidsdeelname van werkzoekenden in de gemeente.
Het onderzoeken van de rechtmatigheid van inkomensvoorzieningen.
Het beoordelen en behandelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen. Het uitvoering geven aan het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz).
Het uitvoering geven aan het gemeentelijk armoede- en schuldenbeleid.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (en feitelijke handelingen) gericht op de uitgifte, verwerving en beheer van gronden (waaronder reservering, verkoop/aankoop, erfpacht, pacht, bruikleen, verhuur/huur, intentie, samenwerking en realisatie, anterieur/posterieur, et cetera) in het kader van (privaatrechtelijke) gebiedsontwikkeling. Deze handelingen zijn onderdeel van actief en faciliterend grondbeleid.
Het uitvoering geven aan gemeentelijke actief en faciliterend grondbeleid. Dit gebeurt middels de uitvoering van gemeentelijke grondexploitaties en anterieure overeenkomsten met initiatiefnemers in Almere.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het behandelen van vraagstukken betreffende de evenwichtige toedeling van functies aan locaties.
Het opstellen van omgevingsplanwijzigingen.
Het behandelen van verkeer- en vervoervraagstukken, opstellen van verkeersmodellen en verzorgen van de monitoring.
Het behandelen van zowel stedelijke als regionale/landelijke mobiliteitsvraagstukken.
Afhandelen van verzoeken om nadeelcompensatie als bedoeld in hoofdstuk 15 Omgevingswet
Afdeling Communicatie & Klant Contact Centrum
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het zorg dragen voor de communicatieve dienstverlening en informatievoorziening aan burgers en bedrijven.
Het voorzien in een eerste aanspreekpunt voor burgers en bedrijven en organisaties die contact opnemen met de gemeente omtrent vragen, meldingen en/of problemen.
Het monitoren van de dienstverlening, klantbeleving en klantbenadering.
Het communicatief begeleiden en adviseren van het bestuur op het gebied van communicatie.
Het maken van strategisch communicatiebeleid om de stad (inwoners/burgers) te informeren over en om draagvlak te creëren voor het gemeentelijk beleid en maatregelen via begrijpelijke taal en toon.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het beheer van de openbare ruimte. Het zorg dragen voor van groot onderhoud en vervanging openbare ruimte. De realisatie van openbare ruimte in opdracht van gebiedsontwikkeling.
Het inkopen van civiel- en cultuurtechnische werken. Het uitvoeren van het dierenwelzijnsbeleid. Het beheren van begraafplaatsen en uitvoering lijkbezorging.
Het toezien op de veiligheid en gezondheid openbare werken/ruimte. Het vervullen van het (vaar)weg beheerderschap.
Het toepassen van ecologie (beleid en advies, o.a. in relatie tot vergunningen). Het zorg dragen voor inzameling en transport huishoudelijk afvalwater (riolering).
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het beheer, onderhoud en de exploitatie van de gereguleerde parkeervoorzieningen.
Het voor en namens de gemeente optreden als eigenaar van het gemeentelijk (gebouwd) vastgoed en het verzorgen van de ontwikkeling, nieuw- en verbouw, aan- en verhuur alsmede het beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed.
Het verzamelen, registreren, borgen en ontsluiten van gegevens met een ruimtelijke component en de daaruit te aggregeren informatie.
Het adviseren over - en stimuleren van digitale innovaties en datagedreven werken en denken.
Het verzorgen van de facilitaire dienstverlening voor medewerkers en bezoekers.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het zorg dragen voor de gemeentebrede budgetcyclus (begroting, jaarrekening en perspectiefnota). Het adviseren van directie en bestuur over de financiën van de gemeente en over de financiële gevolgen van plannen.
Het zorg dragen voor de inrichting, beheer en advies van de financiële administratie en Grootboek, gericht op het leveren van sturings- en verantwoordingsinformatie.
Het verzorgen van de (Externe) rapportage aan derden, het verrichten van verband- en integriteitscontroles en vervullen van een informatiefunctie in het kader van wet- en regelgeving.
Het zorg dragen voor het opstellen, de dossiervorming, het rapporteren, en het beheer en controle van de jaarrekening.
Het verrichten van alle activiteiten die zich richten op het inrichten, adviseren en het beheren van het betalingsverkeer en het uitvoeren van betalingen.
Het opmaken van liquiditeitsprognoses en -risico’s, het beheren van inkomende en uitgaande geldstromen, het aantrekken van geld op de geld- en kapitaalmarkt.
Het uitvoeren van het inkoopproces m.b.t. verzekeringen (o.a. aansprakelijkheid), en het afsluiten van polissen.
Het uitvoeren van de debiteurenadministratie, het beheer, de registratie en opmaken van uitgaande vorderingen.
Het uitvoeren van de crediteurenadministratie, het ondersteunen van het proces van bestellen tot (tijdig) betalen. Het dagelijks beheer en de uitvoering van de Budgethoudersregeling Almere
Het bewaken van de volledigheid en tijdigheid van de gemeentebrede P&C-producten.
Het bewaken kwaliteit en de volledigheid ten aanzien van de financiële informatie vanuit de afdeling. Het zorg dragen voor de centrale coördinatie binnen de lijnafdeling en sturen op de planning.
Het bewaken van de kwaliteit van de niet financiële stuurinformatie. Het analyseren, adviseren, oplossingen bieden.
Het borgen van betrouwbare, beslissingsondersteunende informatie. Het toezien op realisatie van doelstellingen binnen de gestelde kaders.
Inkoop, subsidies, contract & leveranciersmanagement
Het onder de verantwoordelijkheid van de regio doen van aankopen en uitvoeren van contract- en leveranciersmanagement.
Het dragen van verantwoordelijkheid voor advies op strategisch-, tactisch- en operationele inkoop voor de gehele gemeente, inclusief de regio voor zover het de werkzaamheden van de aankoopcentrale betreft. Het uitvoeren van contract- en leveranciersmanagement voor de afdeling Zorg & Welzijn. Het opstellen van concept-subsidiebeschikkingen en ondersteunen bij de subsidie-uitvoering. De procesbegeleiding van (Europese) aanbestedingen, het uitvoeren van spendanalyses en de advisering over contract- en leveranciersmanagement en contractbeheer.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het houden van toezicht op de naleving van de Budgethoudersregeling Almere en het Algemeen Mandaatbesluit Almere.
Het bijdragen aan het ‘in control zijn’ door processen, risico’s en beheersmaatregelen in beeld te brengen, door de kwaliteit van de bedrijfsvoering te toetsen en hierover te adviseren. Het team handelt vanuit de expertises risicomanagement, verbijzonderde interne controle en financial en IT-audit. Ook is er een nauwe relatie met procesmanagement.
Informatiebeheer, informatieveiligheid en privacy (GRC)
Het bijdragen aan (strategische en tactische) beleidskaders en door toezicht te houden op deze vakgebieden en hierover bestuurlijk en ambtelijk te adviseren.
Het verzamelen, bewaren, beheren en ontsluiten van de beleidsarchieven van de Gemeente Almere en van diverse particulieren uit de stad en de regio.
Afdeling Human Resource Management & Juridische Zaken
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het ontwikkelen, invoeren, bewaken en bijstellen van (strategisch) beleid en regelingen op het gebied van Human Resources Management.
Het zorg dragen voor de advisering van bestuur, leidinggevenden en medewerkers over toepassing en uitvoering van HRM-beleid en (wettelijke) regelingen.
Het uitvoeren van alle personeelsprocessen op het gebied van HRM zoals: aanstellen, ontslaan, instroom, doorstroom, ontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, salarisbetalingen, Arbo & inzetbaarheid en overige rechtspositie.
De verwerking en het beheer van (persoons)gegevens van al het personeel van de gemeente, evenals de inhuur, het college van B&W en de gemeenteraad.
Fysieke en digitale dienstverlening en informatieverstrekking op het gebied van HRM aan bestuur, leidinggevenden en personeelsleden van Almere.
Het voorzien in een Kenniscentrum Medezeggenschap (KCMZ) als contact- en informatiepunt, alsmede ter ondersteuning van de Ondernemingsraad.
Zorgen voor de borging van integriteit door inzet van de Vertrouwenspersoon Integriteit.
De advisering op het gebied van wet- en regelgeving en daarop gebaseerde (juridische) onderwerpen zoals: bezwaarschriften, klachten, regelgeving, overeenkomsten, mandaat, inkoop, aanbestedingen,
subsidies, staatssteun, verbonden partijen, SROI-kwesties6 , Woo-verzoeken en subsidieaanvragen, rechtspositionele aangelegenheden.
Het zorgdragen voor de afhandeling van bezwaarschriften, inclusief het secretariaat van de bezwaar- schriftencommissie.
Het op verzoek van andere afdelingen voeren van verweer bij rechtsgedingen.
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het borgen van de informatievoorziening en het informatiebeheer. Het exploiteren en moderniseren van de informatietechnologie ten behoeve van informatievoorziening. Het afstemmen, plannen en organiseren van de ontwikkeling van de informatievoorziening.
Het vervangen en implementeren van bestaande of nieuwe informatiesystemen. Het uitvoeren van het contract- en leveranciersmanagement van IV-contracten7 . Het bewaken en beheren van het concern IV-budget.
Het ondersteunen van gebruikers van de informatievoorziening via de Servicedesk.
Het uitvoeren van procesmanagement ondersteuning. Het uitvoeren van data-analyse en business intelligence.
Afdeling Interim Bureau Almere
De kerntaken van de afdeling zijn:
Het verkennen, monitoren en duiden van bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen ten behoeve van de strategische agendasetting.
Het zorg dragen voor programmatische en projectmatige sturing gericht op het ontwikkelen van majeure programma’s en projecten en zorgen voor het bereiken van resultaten.
Het zorg dragen voor uitvoering van het coalitieakkoord specifiek voor bijzondere opgaven en programma’s met aandacht voor de samenhang tussen majeure projecten en programma’s, reguliere beleidsuitvoering en regioactiviteiten. Het ‘hosten’ van programma’s welke door de concerndirectie aan de afdeling zijn toebedeeld. Binnen de programma’s bevinden zich projectteams die gevuld zijn met expertises en vaardigheden afkomstig breed uit het concern.
Het organiseren en aansturen van de uitvoering (meerjaren)programma’s en projecten (programmacoördinatie, projectleiding).
Het leveren van programmamanagement, projectmanagement en interim-management binnen de gemeente.
Het zorg dragen voor advisering met betrekking tot strategisch proces op het terrein van programma- en projectmanagement aan lijnmanagement en concerndirectie en met betrekking tot de ontwikkelingen die op programmagebied moeten worden ingezet zoals ontwikkeling van opleidingsplannen en mede uitwerken van strategische kaders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-528794.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.