Gemeenteblad van Heemskerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2024, 527747 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemskerk | Gemeenteblad 2024, 527747 | delegatie- of mandaatbesluit |
Regeling mandaten Heemskerk 2025
Aan de functionarissen, genoemd in de bijlagen van deze regeling, wordt mandaat verleend voor de daarbij genoemde bevoegdheden.
De bevoegdheid kan door de functionaris worden uitgeoefend en door zijn plaatsvervangers:
als het mandaat is verleend aan andere functionarissen dan genoemd onder a. worden als vervanger aangewezen hun teamleider, de andere teamleiders en de domeinmanager van het betreffende domein. Dit geldt niet voor de concerncontroller. De concerncontroller wordt vervangen door de gemeentesecretaris.
Bij de uitoefening van de bevoegdheden zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder a, b en c, van deze regeling, worden de namens het college1, de burgemeester2, de heffingsambtenaar3, de invorderingsambtenaar4 uitgaande stukken als volgt ondertekend:
1namens burgemeester en wethouders,
2namens de burgemeester van Heemskerk,
3namens de heffingsambtenaar van Heemskerk,
4namens de invorderingsambtenaar van Heemskerk,
Bij de uitoefening van de bevoegdheden zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder d, van deze regeling worden de namens het college1, de burgemeester2, de heffingsambtenaar3, de invorderingsambtenaar4 uitgaande stukken als volgt ondertekend:
1overeenkomstig het door burgemeester en wethouders genomen besluit,
2overeenkomstig het door de burgemeester genomen besluit,
3overeenkomstig het door de heffingsambtenaar genomen besluit,
4overeenkomstig het door de invorderingsambtenaar genomen besluit,
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Heemskerk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, op 10 december 2024,
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester,
de burgemeester,
de heffingsambtenaar,
de invorderingsambtenaar,
Deze regeling heeft betrekking op mandaten van bestuursrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke volmachten, feitelijke machtigingen en het ondertekenen van besluiten. In dit artikel staan de begripsomschrijvingen.
Een algemeen mandaat moet schriftelijk worden verleend. Het besluit moet volgens de Awb worden bekendgemaakt door publicatie in het digitale gemeenteblad. Om te voorkomen dat het besluit veelvuldig moet worden aangepast, zijn de gemandateerden bij functie genoemd en niet bij naam. Hierdoor moet de organisatie vastleggen welke persoon welke functie vervult. Dit kan een aanstellingsbesluit zijn. Ook kan een functiebeschrijving van toepassing verklaard zijn.
Lid 1: Instructies zijn vormvrij. Het is aan de mandaatgever om te bepalen welke instructies hij geeft. Te denken valt aan het inwinnen van adviezen, overleg met een budgethouder en overleg met of informeren van een portefeuillehouder.
Lid 2: Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen over hem toekomende bevoegdheden. Het bestuursorgaan moet handelen overeenkomstig de beleidsregels, dus ook degene die namens hem de bevoegdheid toepast. Dit is nogmaals vastgelegd in het mandaatbesluit.
Lid 3: De Awb bepaalt dat het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel ‘tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen’. In die gevallen moet het bestuursorgaan afwijken van de beleidsregel. Dit mandaatbesluit is zo opgesteld, dat het mandaat niet van toepassing is in de gevallen waarin deze uitzondering wordt toegepast en moet worden afgeweken van de beleidsregel. In die gevallen wordt het besluit dus niet door de gemandateerde genomen, maar door de mandaatgever. In de gevallen waarin de beleidsregel zelf of de wettelijke regeling een hardheidsclausule bevat, behoort het wel of niet toepassen van de clausule wél tot de gemandateerde bevoegdheid. Er wordt namelijk niet van de beleidsregel of de wettelijke regeling afgeweken. De gemandateerde mag dan over de toepassing een besluit nemen en hoeft het besluit niet aan de mandaatgever voor te leggen.
De praktijk leert dat het nodig is dat een functionaris kan worden vervangen bij zijn afwezigheid. Daarom is het nodig dat de organisatie vastlegt hoe de vervanging van een bepaalde functie is geregeld. Het mandaatbesluit geeft een algemene regeling voor de vervanging van functionarissen. Zo’n algemene regeling heeft het voordeel dat er geen extra besluiten nodig zijn om vervangers aan te wijzen of om ondermandaat te geven.
Volgens de Awb moet een krachtens mandaat genomen besluit vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daaruit volgt dat het genomen besluit wordt ondertekend door degene aan wie het mandaat is verleend. Omdat het mandaatbesluit uitgaat van functies en niet van personen, verdient het aanbeveling in de ondertekening de functie te vermelden van de persoon die ondertekent. Onder de uitgaande stukken staat dus de functie van de gemandateerde en niet de functie van de vervanger, zonder de vermelding van ‘in afwezigheid’ (i.a.) of iets dergelijks.
Bijlage 1: Mandaten geldend voor alle afdelingen
Bijlage 2: Mandaten domein bedrijfsvoering
1. Team Bestuur & Organisatie (B&O)
Bezwaar- en beroepsprocedure (Awb)
Arbeidsvoorwaarden sanctie en ordemaatregelen
T.a.v. medewerker en teamleider: domeinmanager T.a.v. domeinmanager/ concerncontroller: gemeentesecretaris |
|||||
T.a.v. medewerker en teamleider: |
Arbeidsvoorwaarden overige rechten en plichten
T.a.v. medewerker: teamleider T.a.v. teamleider: domeinmanager T.a.v. domeinmanager/ concerncontroller: gemeentesecretaris |
|||||
Arbeidsvoorwaarden salarisadministratie
Afdrachten belasting/ pensioen e.d./ voeren salaris- en personeelsadministratie en daaruit voortvloeiende correspondentie |
3. Team Informatievoorziening (IV)
Bijlage 3: Mandaten fysiek domein
1. Team Realisatie & Beheer (R & B)
Verordening begraafrechten, Beheersverordening begraafplaatsen en Wet op de lijkbezorging
2. Team Beleid & Projecten (B &P)
3. Team Leefomgeving & Veiligheid (L & V)
Algemene plaatselijke verordening (Apv)
Winkeltijdenwet en -verordening
Verlenen ontheffing op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur en op zon- en feestdagen van 00.00 tot 10.00 en van 17.00 tot 24.00 uur |
Art. 3 Winkeltijdenwet en art. 3 Winkeltijdenverordening 2024 |
Nemen van besluiten omtrent exploitatie kinderopvang en registratie in het Landelijk Register Kinderopvang |
Vergunningverlener bijzondere wetten/ beleidsmedewerker kinderopvang |
Bijlage 4: Mandaten sociaal domein
1. Team Strategie & Beleid (S & B)
Uitgezonderd: art. 3 lid 2 en 3, art. 4 lid 3 en art. 4:71 Awb. |
|||||
Aanvragen subsidie en indienen eindverantwoording/vaststelling subsidies |
3. Team Werk & Inkomen (W & I)
4. Team Welzijn & Zorg (W & Z)
Bijlage 5: Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
* CORV: De Opdracht Router Voorziening (CORV) is een digitaal knooppunt dat zorgt voor de elektronische afhandeling van het formele berichtenverkeer tussen justitiële partijen en het gemeentelijk domein. De aansluiting op het gebruik van de CORV is verplicht gesteld in de Jeugdwet.
gemachtigd tot het uitvoeren van de volgende feitelijke werkzaamheden:
De directeur, manager, projectleider, CJG-coaches en medewerkers Informatie en advies zijn gemachtigd tot het uitvoeren van feitelijke werkzaamheden die nodig zijn om uitvoering te geven aan de wettelijke taak ten behoeve van toegang en toeleiding tot jeugdzorgvoorzieningen.
N.B. de bevoegdheid om te beslissen op een bezwaarschrift blijft voorbehouden aan het college.
Bijlage 6: Crisisdienst Jeugdhulp (CJ)
Onder de besluiten en schriftelijke beslissingen wordt vermeld dat zij zijn genomen namens het college. Onder de besluiten wordt tevens vermeld dat bezwaar kan worden ingediend bij het college, dan wel dat voor spoedeisende gevallen een verzoek om voorlopige voorziening kan worden ingediend bij de rechtbank Noord-Holland.
Bijlage 7: Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en Wet zorg en dwang (Wzd)
Aan deze machtiging zijn de volgende instructies verbonden:
De uitgaande stukken worden als volgt ondertekend:
‘Het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk, namens dezen,
de directeur publieke gezondheid van de Veiligheidsregio Kennemerland’
Bijlage 8: Huisvestingsverordening (HV)
gemachtigd tot het uitvoeren van de volgende feitelijke werkzaamheden:
De manager van Stichting Woonservice Kennemerland (de manager) is gemachtigd tot het verrichten van de feitelijke handelingen die nodig zijn voor het in ontvangst nemen, beoordelen en afhandelen van een aanvraag voor een urgentieverklaring.
De uitgaande stukken worden als volgt ondertekend:
Het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk, namens dezen,
de teamleider Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid
Bijlage 9: Verwijzing naar afzonderlijke mandaat- en machtigingsbesluiten
Verordening Duurzaamheidslening
Zie het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit Verordening Duurzaamheidslening Heemskerk 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 31 oktober 2023 (D/2023/586341).
Zie het ‘Algemeen mandaat- en machtigingsbesluit basistakenpakket Heemskerk- Omgevingsdienst IJmond 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 19 december 2023 (D/2023/596919).
Plustaken en milieutakenpakket
Zie het ‘Algemeen mandaat- en machtigingsbesluit plustaken en milieutakenpakket Heemskerk – Omgevingsdienst IJmond 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heemskerk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, op 5 maart 2024 (D/2024/617205).
Zie het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit GR IJmond Werkt! Gemeente Heemskerk 2022’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 22 maart 2022 (D/2022/432650).
Zie het ‘Volmacht- en machtigingenbesluit Integraal Zorgakkoord gemeente Heemskerk 2023’, vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heemskerk, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft, op 18 juli 2023 (D/2023/559773).
Beschermd Wonen regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer
Zie het ‘Mandaatbesluit Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen regio Zuid-Kennemerland, IJmond en Haarlemmermeer – gemeente Heemskerk 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heemskerk, ieder voor zover bevoegd, op 16 januari 2024 (D/2023/603952).
Doelgroepenvervoer Zuid-Kennemerland–Haarlemmermeer–IJmond
Zie het ‘Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit doelgroepenvervoer Zuid-Kennemerland-Haarlemmermeer-IJmond’, vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Heemskerk, ieder voor wat betreft hun bevoegdheden, op 23 januari 2024 (D/2023/605028).
Zie het ‘Aanwijzings- en mandaatbesluit penvoerder regionale POK-middelen IJmond 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 19 maart 2024 (D/2024/622074).
Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen
Zie het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit Subsidieregeling energiebesparing bestaande woningen Heemskerk 2024-2026’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 30 april 2024 (D/2024/636645).
Zie het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit Bbz 2004 en IOAZ Heemskerk’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 9 juli 2024 (D/2024/664815).
Zie het ‘Mandaat- en machtigingsbesluit toezichthouder kinderopvang Heemskerk 2024’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk op 10 september 2024 (D/2024/635520).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-527747.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.